بازدید 20552
بازخوانی گفت‌‌وگو‌ «جورج جرداق» با «تابناک»؛

آیت‌الله خامنه‌ای مردی بزرگ است که اگر نبود به این مرتبه نمی‌رسید

جرداق درباره برداشت خود از شخصیت رهبر انقلاب گفت: ایشان یک انسان متفکر، فرهیخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع بود، همان گونه که شایسته یک رهبر است. در مورد ایشان باید بگویم ‌او پیرو امام خمینی(ره) است و امام خمینی(ره) هم پیرو امام علی(ع) بود.
کد خبر: ۴۴۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 06 November 2014
جورج جرداق نویسنده و شاعر و نمایش‌نامه نویس مسیحی مؤلف کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه / امام علی صدای عدالت انسانی» در دوران زندگی‌اش در گفت‌و‌گویی با «تابناک»، ضمن بیان اوصاف امام علی (ع)‌ درباره رهبر انقلاب اسلامی گفته‌هایی را مطرح کرد که بازخوانی‌اش قابل تأمل است.

به گزارش «تابناک»، «جورج سمعان جرداق / George Jordac» نویسنده و شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی و یکی از شیفتگان مکتب شیعه و عاشقان علی (ع) در روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ در ‌۸۸ سالگی درگذشت. وی سی جلد کتاب تألیف کرده‌‌ که مهم‌ترین اثر وی که به فارسی هم ترجمه شده، «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» که در پنج جلد با نام‌های زیر منتشر شده ‌است: «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»،» علی و دوران زندگانی‌اش» و «علی و قومیت عربی».

این نویسنده معروف مسیحی در سال 1390، به مناسبت ولادت با سعادت فخر عالم وجود، حضرت امام علی(ع)، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار «تابناک»، ضمن بیان برخی ویژگی‌های اندیشه‌ای و شخصیتی امام علی(ع)، خاطره خود از دیدار با رهبر انقلاب در سال ۱۹۹۷ میلادی را بازگو کرد.

متفکر و نویسنده معروف مسیحی‌ در توصیف شخصیت و اندیشه امیرالمؤمنین گفت: من تاکنون شش جلد کتاب در این ‌باره نوشته‌ام، ولی با این حال، احساس می‌کنم به حقیقتِ آن حضرت دست نیافته‌ و نتوانسته‌ام هر آنچه ‌می‌خواهم در مورد آن حضرت بگویم و جمع کنم؛ پس این‌که بخواهم آن‌ها را در اینجا با دو یا سه جمله بیان کنم، کاری دشوار است.


وی افزود: آنچه می‌دانم این است که امام علی (ع) از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی و بیان کرد ‌هستی بر پایه عدالت است و هر چیزی در جهان هستی به‌‌ همان مقدار که به تو می‌دهد، از تو می‌گیرد و این‌گونه نیست که تنها به تو بدهد‌ یا این‌که فقط از تو بگیرد، بدون این‌که چیزی به تو داده باشد.

جرداق ادامه داد: امام علی (ع) این مطلب را به گونه‌ای عمیق درک کرده و جامعه را بر پایه این نظریه پایه‌ریزی کرده بود. به نظر من، امام علی (ع) کسی بود که مبانی جامعه‌شناسی جهان را بنا نمود؛ چهارده قرن پیشتر از اروپایی‌ها.

این نویسنده مسیحی همچنین گفت: آن حضرت عبارات و جملاتی دارد که بر وضع این مبانی توسط ایشان دلالت می‌کند. هنگامی که برای نمونه می‌فرماید: «هیچ توانگری برخوردار نمی‌شود، مگر به واسطه آنچه از فقیر به دست آورده است»؛ این جمله، معنا و مفهومی جامعه‌شناختی دارد. ایشان در جای دیگر می‌فرماید: «هیچ نعمت اضافه و زیادتی را ندیدم، مگر این‌که در کنار آن حقی ضایع شده باشد»؛ این‌ها برخی از مبانی جامعه‌شناسی امام علی (ع) است.

اما خاطره دیدار این نویسنده با رهبر انقلاب از دیگر سخنان جالب توجه جرداق بود. جرداق در این‌ باره گفت: در سفری که در سال ۱۹۹۷ به ایران آمدم، با امام خامنه‌ای دیدار کرده و گفت‌وگو کردیم. احساس کردم که به واقع، انسانی بزرگ است، چه‌ از ویژگی‌های انسان بزرگ تواضع است. ایشان به‌‌ همان اندازه که بزرگ بود، متواضع هم بود.

وی افزود: در آن دیدار در مورد امام علی (ع) و انگیزه‌هایی صحبت کردیم که موجب شده بود در مورد امام علی (ع) کتاب بنویسم. ایشان کتابم را خوانده و بسیار پسندیده بود و من نیز به این خاطر از ایشان تشکر و به ایشان عرض کردم که بحق، نام شما باید امام باشد و ما از شاگردان شما هستیم.

جرداق درباره برداشت خود از شخصیت رهبر انقلاب گفت: ایشان یک انسان متفکر، فرهیخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع بود،‌‌ همان گونه که شایسته یک رهبر است. در مورد ایشان باید بگویم که او پیرو امام خمینی (ره) است و امام خمینی (ره) هم پیرو امام علی (ع) بود. آیت‌الله خامنه‌ای، مردی بزرگ است و اگر این‌گونه نبود، به این مرتبه نمی‌رسید.

وی در پایان گفت: من می‌دانم هر کس بخواهد شخصیت ایشان را تعریف کند، او را شخصیتی در منتهای انسانیت و بر قله اخلاق و عدالت معرفی خواهد کرد. ایشان انسانی بزرگ است و ایران به خاطر وجود چنین شخصی باارزش است. من از همین جا آرزو می‌کنم که ایران در این زمان همان‌گونه که شایسته چنین مردی است، همراه با عدالت و اخلاق و همه خوبی‌ها باشد. به صورت کلی می‌توانم بگویم که امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای بر راه و روش امام علی (ع) حرکت کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل