بازدید 15813

چرا بانک مرکزی به دنبال فرار مالیاتی است؟!

این سخنان بهمنی، در حالی گفته می شود که در دو سال گذشته، همه ارکان نظام بر شفاف سازی اقتصادی تأکید دارند، به گونه ای که حتی در سال گذشته، دولت، مجلس و قوه قضاییه در یک اقدام هماهنگ و بی نظیر در مقابل زیاده خواهی های طلا فروشان ایستادند و حتی با تعطیلی پانزده روزه زرگرها...
کد خبر: ۱۶۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۲ 31 May 2011
سرویس اقتصادی ـ در حالی که مقامات اقتصادی، تأکید فراوان بر پیروی از قانون و شفاف سازی در عملکرد اقتصادی دارند، جای تعجب است چگونه رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سکه ابراز نارضایتی می کند!

به گزارش «تابناک»، در چند روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری ها، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سکه و طلا را مغایر با سیاست های اقتصادی کشور دانسته و در یک اظهار نظر شتاب زده اعلام کرده که «تنظیم بازار سکه و طلا از دست بانک مرکزی خارج شده است».
این در حالی است که به باور بسیاری از صاحب نظران، چنین اظهارنظری نه در شأن بالاترین مقام پولی کشور است و نه در قالب هیچ منطق اقتصادی می گنجد.

بنا به گفته محمود بهمنی، به دلیل افزایش بیست هزار تومانی قیمت سکه بانکی ناشی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده، بانک مرکزی خریدارهای خود را از دست داده و هم اکنون قیمت های بازار ارزانتر از قیمت دولتی است.

وی می گوید: با گران شدن سکه بانکی، به زودی سکه های تقلبی در بازار افزایش می یابد. همچنین به دلیل آنکه سکه بانکی مشتری ندارد، نه تنها مالیات بر ارزش افزوده سکه گرفته نمی شود، بلکه قدرت و توان رقابتی از دست بانک مرکزی بیرون شده است.

این سخنان بهمنی، در حالی گفته می شود که در دو سال گذشته، همه ارکان نظام بر شفاف سازی اقتصادی تأکید دارند، به گونه ای که حتی در سال گذشته، دولت، مجلس و قوه قضاییه در یک اقدام هماهنگ و بی نظیر در برابر زیاده خواهی های طلا فروشان ایستادند و حتی با تعطیلی پانزده روزه زرگرها، هیچ کدام از عناصر تصمیم گیر مملکتی عقب نشینی نکرده و در یک وحدت رویه مثال زدنی، جلوی لابی های زرگرها را نیز گرفتند.

حال باعث نگرانی است که بانک مرکزی بر خلاف رویه دو سال گذشته دولت و مجلس، به فضای دلالی و سوداگری دامن می زند و اجازه نمی دهد، بازارِ به شدت تیره و تار طلا و سکه ـ که در این روزانه میلیاردها تومان پول جابجا می شود ـ شفاف شود.

هر چند به نظر می رسد، علت مخالفت بانک مرکزی با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، تنها فرار از پرداخت مالیات است، با این حال این اقدام بهمنی، این شایبه را به ذهن رهنمون می سازد که بانک مرکزی از فضای مه آلود و دلال بازی بازار سکه و طلا چه سودی می برد که بر تداوم غیر شفاف بودن این بازار تأکید می کند و خواهان ادامه روند کنونی است.

این در حالی است که به گفته شخص محمود بهمنی، معاون حقوقی رئیس جمهور بر اجرای درست قانون تأکید کرده و رأی به گرفتن مالیات از سکه و طلا داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹۵
بانک مرکزی واقعیتی را که وجود داشته مطرح کرده است و کسانی که از این قانون نادرست حمایت می کنند همان کسانی هستند که در حال حاضر سکه هایی را که از قبل داشته اند و بابت آن مالیاتی نپرداخته اند،20 هزار تومان گران تر به مردم می فروشند و کسی نیست که جلوی آنها را بگیرد...
پاسخ ها
davood
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
با این نظر موافقم ولی باید یک نکته را در نظر گرفت و آن این است که اگر بانک مرکزی ادعا دارد که دلار حباب دارد و این قدر نمی ارزد، پس چرا سکه دولتی را با دلار نرخ آزاد دلار محاسبه می کند...در صورتی که اگر با نرخ دلار بانک مرکزی محاسبه شود بازار طلا هم کنترل خواهد شد و بازار دلار هم مورد هجوم قرار نخواهد گرفت و از طرفی دلارهای بانک مرکزی هم مصرف نخواهد شد!
شما کالا داری می خواهی بفروشی زمانی می توانی بفروشی که دارای قیمتی رقابتی باشی بانک مرکزی 100 تن طلا وارد کرد که با قیمت بالا بفروشد با وضع مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی که به 8 درصد هم خواهد رسید چه کسی از بانک طلا می خرد وقتی که ساده ترین راه واردات قاچاق شمش طلا است بدون مالیات خیلی از قوانین در ظاهر جالبند تنها کسی که سود این مالیات را خواهد برد قاچاقچی است
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
دوست عزیز واردات طلا به صورت شمش قاچاق نیست و از قضا این اولین باری است که رییس بانک مرکزی اظهار نظر درستی کرده است. اصولا سکه طلا مانند پول است و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از آن درست نیست. ای مانند آن است که بانک وفتی به شما اسکناس میدهد از شما مالیات بر ارزش افزوده بگیرد. در مورد طلا وضع این مالیات تنها به معنی افزایش بیشتر قیمت سکه و تبع آن طلا است.
ناشناس
| Australia |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
بانظر آقا كاوه كاملا موافقم
جناب آقای بهمنی استثناء این مورد را درست میفرمایند.قیمت طلا و ارز باید طوری تنظیم شود که فرار و یا قاچاق آن بداخل کشور به صرفه نباشد.
مالیات بر سکه هرچند باعث تولید شغل شده است. لیکن شغل ایجاد شده قاچاق طلا میباشد.
آقا جان. مالیات بر ارزش افزوده اولا در مورد کالا های مصرفی باید اعمال شود نه سرمایه ای. ملت سکه را به قصد انباشت سرمایه می خرند. در ثانی، مسئله این است که باید دم خروس را باور کرد یا قسم حضر عباس را؟؟؟ اگر دولت قصد دارد بازار طلا را کنترل کند چرا باید از کالایی غیر مصرفی و با دوام مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
بحث مالیات برارزش افزوده صرفااخذمالیات نیست بلکه شناسائی زنجیره تولیدوعرضه ودرنتیجه جلوگیری ازقاچاق
فقط تو کشور های عقب افتاده است که اینقدر مردم دنبال طلا هستند!
مالیات بر ارزش افزوده بر روی سکه ضربه شدیدی به بیت المال مسلمین میزند و ضرر جبران ناپذیری را بر اقتصاد کشور وارد میکند.
شما ظاهر قضیه را نگاه نکنید مسئله بسیار روشن است.
اگر مالیات برارزش افزوده برای سکه نباشد،
1- بانک مرکزی دلارهای خود را به جای قیمت دولتی با نرخ آزاد میفروشد و ریال بیشتری وارد خزانه دولت میشود.
2- سکه را بدلیل انحصار ضرب توسط بانک مرکزی با قیمت بالاتری از قیمت طلا و با محاسبه دلار آزاد بفروش میرساند. در مورد ربع سکه این قیمت بیشتر از سی درصد قیمت آزاد آن است. که بدلیل احتساب این مبلغ بیشتر جهت مالیات دولت خودش ضرر هنگفتی را متحمل شده است.
از سوئی دیگر سودجویان با روی آوردن به سکه هائی را که در بیرون بانک مرکزی ضرب میشوند عملا" کم کم بانک مرکزی را از گردونه رقابت خارج خواهند کرد.
جهت رفع این مشکل و حفاظت از اموال عمومی بایستی دولت در جهت معافیت سکه از ارزش افزوده اقدام نماید.
متاسفانه چنین به نظرمی رسد که نویسندگان بخش سرویس اقتصادی تابناک کاملا ازعلم اقتصاد بی نصیب مانده اند.
پرداخت مالیات خیلی زیاد شده و واقعاً مسخره است. مااین همه نفت و گاز داریم که مثلاً ملی و این همه هم مالیات می دیم.
مثلاً همین مالیات بر ارث که حداقل 35 درصد!
آخه این انصاف این مطابق بر شرع، تازه به بهونه های مسخره ده ها که شاید صد ها میلیون باید جریمه مالیات هم پرداخت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
مثل اینکه شمادرعصرحجرزندگی میکنی!مالیات لازمه اقتصادسالم است بعدهم به عنوان یک کارمنداداره مالیات ازشما سوالی دارم خداوکیلی شما خودت مثلاپارسال چقدرمالیات داده ای ؟رقمش راباذکرجزئیات اعلام نمائید
فقط هرچه که هست، این سیاست ها دارد اقتصاد و مردم را بیچاره می کند. تو را به خدا فکری بکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
اتفاقان خوب دارن فکر میکنن ، ولی فکر اینکه مردمو چطور بیشتر بچاپن ....
طلای۹۹.۹۵تا ۹۹.۹۹ درصد مانند ارز نقد بوده و نباید ارزش افزوده داشته باشد. حق با بانک مرکزی میباشد.
قاچاقچی با هزینه نصف ارزش افزوده طلا را وارد کشور میکند و قاچاق رونق میابد.
واقعا فهمیدین چی گفتین؟" زیاده خواهی طلا فروشان!!" کوچکترین اطلاعی از این ماجرا دارین؟
چاره کار به این شکل می تواند به انجام رسد که بانک مرکزی سکه را به نرخ ارز رسمی کشور محاسبه کند. (حدود 400 هزار تومان) و با احتساب 4درصد مالیات ارزش افزوده، آن را در حدود 416 هزار تومان عرضه نماید. به این ترتیب ضمن رعایت قانون، قیمت سکه از قیمت آزاد کمتر گشته و در نهایت اهداف بانک مرکزی محقق می گردد؛ در عین حال کنترل بانک پا برجا مانده و حبابی در بازار وجود نخواهد داشت.
عنوان این مالیات باید عوض شود و باید مالیات بر مصرف نام گیرد اشکال کار دیمی تعریف کردن در صد مالیات است باید برای جنس های متفاوت درصد مالیات متفاوت باشد درصد مالیات بر مصرف طلا بنزین اهن خودرو داخلی و.... متفاوت باید با شد دیمی وضع کردن قوانین وعدم کار کارشناسی این گونه حواهد بود
مطمئن باشید خرید طلای مردم متوقف نمیشه اما به سمت قاچاق و در بی خطرترین حالت خرید طلا از خارج از کشور کشیده میشه. کارگاه های طلاسازی و فعالان طلا درکشور در این میان از همه بیشتر متضرر خواهند شد
در حال حاضر چیزی که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط طلا فروشان دریافت میشود سودی اظافی است که به جیب آنها میرود. تا زمانی که کل سیستم خرید و فروش طلا مکانیزه و قابل رهگیری نباشد اداره مالیات نمیتواند مقدار خرید و فروش واقعی یک طلا فروش را احراز نماید. بعید است ندانید که همه طلا فروشها فاکتورهای دستی صادر میکنند و در فاکتورشان عددی به صورت جداگانه به عنوان مالیات بر ارزش افزوده درج نمیکنند و اگر هم بکنند فاکتور دست نویس قابل رهگیری نیست. در مورد قاچاق طلا هم لازم به ذکر است که واردات شمش بدون هرگونه حقوق و سود گمرکی آزاد است و اصولا در این مورد قاچاچ مفهومی ندارد. بدیهی است خارج کردن طلا محدودیت دارد.
سلام. اگر هر گرم طلای هجده عیار 44000 تومان باشد. یکعدد تمام سکه تصویر حضرت امام با عیار 900 به میزان 399000 تومان طلای خاص دارد!!!!!!
چرا باید با اختلاف 43000 تومان بیشتر
توسط خود بانک مرکزی ارائه گردد؟!!؟
یکعدد ربع سکه 107000 تومان طلای خالص دارد. در صورتیکه خود بانک مرکزی
به قیمت 129000 تومان میفروشد!!!!!
بفرمائید اختلاف 32000 تومانی را شما
میگوئید ارزش ضرب سکه؟!!!؟
به معنی مزد ساخت 16000 تومان برای
هر گرم ربع سکه!!!!!!
پس طلای ساخته وارداتی یا پایه جواهر
ساخت داخل چقدر باید برای هر گرم
مزد ساخت داشته باشد؟؟؟؟

اگر واقعا میخواهید بازار را کنترل کنید
قیمت عرضه ربع سکه را بر مبنای
یکصدوده هزار تومان 110000 بگذارید.
و به صورت نامحدود ارائه کنید
مطمئنا سود 3000 سه هزار تومان برای ربع سکه 2 گرمی مناسب میباشد.
ایاوظیفه بانک مرکزی فقط شده فروش سکه وطلا ودخالت درامور اخذ مالیات بر ارزش افزوده ان.
آن کسانی که سود بانکی را کم کردند و دیشب هم مخالفت با افزایش آن کردند و واقعیت تورم را نمی بینند و نمی بینند که عده ای پس انداز خود را دربانک گذاشته اند تا با سود ناچیز آن امرارمعاش کنند را بدبخت کردند وبس. مردم مایلند ارزش پول خود را حفظ کنند کاری که برعهده دولت بود ونکرد وتورم را دامن زد حالا تابناکی ها شدند طرفدارسیاست غلط دولت یک حرف درست اگربهمنی زده باشد همین حرف اخیر اوست
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
این پایین نگه داشته شدن اجباری سود بانکی موجب شیوع تخلف جدیدی در موسسات مالی و بانکهای خصوصی شده است. بطوری که این بانکها برای جذب سرمایه به صورت غیر رسمی به افراد سرمایه گذار سود بیشتری از سقف مصوب وعده می دهند ولی رسما آنرا اعلام نمی کنند. معلوم نیست این درصد سود با برملا شدن حقیقت ادامه خواهد یافت یا نه؟
در مورد مسکوکات حق با آقای بانک مرکزی است
بهتر است مجلس قانونی وضع و سکه را از شمول مالیات بر ارزش افزوده معاف کند
مثل این است که شما برای مبادله چک پول هم لازم باشد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید!!
در مورد طلا هم می توان صرفا دستکزد ساخت را مشمول مالیات بر ارزش افزوده دانست در این صورت هم مبادلات روشن می شود و هم تاثیرات منفی بر بازار طلا ندارد
طلا تا کنون در عرف مثل پول در دست مردم به حساب می امد و چیزی که عرف باشد خود یک قانون است لذا اگر اجرای قانون مد نظر باشد باید از خدمات بانک مرکزی هم در مقابل فروش ارز هم مالیات بر ارزش افزوده کم کرد ضمنا برابر قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده در طلا چه تغییری حاصل می شود که باید مالیات ان ارزش افزوده را پرداخت
کرد جز دست به دست شدن مثل اهن نیست که مثلا خانه یا یخچال گردد و ارزش افزوده ناشی از تغییر داشته باشد
جناب آقای دکتر بهمنی حرف منطقی می زنند. لطفا" تابناک منطق رو با منطق جواب بده. وقتی قیمت سکه در بازار ارزانتر از بانک است دیگه کی میاد از بانک سکه بخره؟؟؟؟
تابناکی ها هم سکه میفروشند...
طلا خود پشتوانه‌ي پول است. آيا بايد شامل ماليات «مصرف» شود؟
دو ايراد مهم و قابل توجه به اين مطلب وارد است ، اول اينكه ماليات بر ارزش افزوده مالياتي است كه از خريدار اخذ و توسط فروشنده به حساب خزانه واري مي شود بنابراين پول اين ماليات از جيب بانك مركزي پرداخت نمي شود كه بخواهد از آن فرار كند . ثانيأ ماليات بر ارزش افزوده از كالاي مصرفي اخذ مي شود كه در زنجيره تامين از يك مبدأ توليد و يا وارد مي شود و در اين زنجيره مسيري را طي مي كند تا به مصرف برسد ، تسري اين قانون به كالايي با كاركرد سرمايه اي اشتباه است چه اگر اين طور بود مي بايست از اسكناس و ارز نيز مايات اخذ مي شد . تنها جايي كه شايد اخذ ماليات بر ارزش افزوده توجيه داشته باشد در بخش هزينه هاي صرب سكه و ي چاپ اسكناس است
دوست عزیزی که مقاله رو نوشتی فقط اگر موقعی رفتی طلافروشی و وقتی 1000000 تومان طلا خریدی و مجبور بودی 40000 تومان هم مالیات ارزش افزوده بدی به یاد مقاله ات بیفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
هرکه بامش بیش برفش بیشتر! نخرتامالیات ندهی!!
سکه طلا همان پول است و مالیت بستن به آن مانند این است که وقتی شما به راننده تاکسی 1000 تومان می دهی 40 تومان هم به دولت مالیات آن را بدهید. وقتی یک نفر فکر کند که نخبه است و همه چیز را می فهمد همین می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
مثال خوبی نزدی سید
خدمات هم شامل مالیات بر ازش افزوده هست و باید باشد
بانك مركزي در اكثر قريب به اتفاق كشورها به صورت مستقل كار مي كند علت آنهم اين است كه بتواند باسياستهاي پولي مناسب اقتصاد را در حالت تعادل قراردهد يكي ازهمين ابزارها تزريق طلا وارز به جامعه مي باشد حال سوالي كه دير متوجه شدند اين است كه با دريافت ماليات چطور مي شود بازار راكنترل كرد؟
تعجب سرویس اقتصادی تابناک، خود جای تعجب دارد.آقای بهمنی به اشتباهات خود پی برده است. وقتی دولت قیمت سکه را تعیین میکند در واقع ارزش افزوده(که حصول و ایجاد آن خود جای سوال دارد) را لحاظ کرده است. جای ایراد به طلا فروشان بسیار است ولی ایراد اصلی به سیاستهای اشتباه چندسال اخیر است که آقای بهمنی بعنوان سخنگو از آنها طرفداری میکرده است. حال بگذاریم اول با اعتراف به اشتباه و متعاقبا" با اصلاح رویه های قبلی، مشکلات را از سر راه برداریم.
ضمن عرض سلام .
من شخصا با گرفتن ماليات كاملا موافقم ولي نه با روشي كه در جامعه فعلي ما ريان دارد . مثالي ميزنم .يكي از بستگان ما پزشك زنان است و در يك روز به اندازه يك ماه حقوق من در آمد دارد و براي يك سال مالياتش 65 هزارتومان آمده بود كه خيلي ناراحت شده بود ولي براي من كارمند دريك ماه بيشتر از اين مبلغ ماليات كم مي كنند تازه قبل از اينكه حقوقمان را بگيريم پس اين خيلي ناعادلانه است . در ضمن راجب ماليات بر ارزش افزوده طلا فروشان به نظر من دولت هيچ هنري نكرد چون اين قانون دقيقا به نفع طلا فروشها شد چون ماليات را از مردم مي گيرند و تازه بر مبناي آن سود بيشتري از مردم دريافت مي كنند و در نهايت همه چيز به مردم بينوا ختم مي شود .
دوستان موافق بانک مرکزی، یک مسئله مهم رو به اشتباه گرفتن. اینکه در ایران سکه شده طلای سرمایه ای. خوب این ناشی از اقتصاد ناسالم ایران است. پول سرگردان یا باید مستقیما در چرخه سالم اقتصادی باشد مثل تولید و ... یا اگر هم کم بود، با یک واسطه به همین چرخه متصل بشود؛ مثلا از طریق بورس.
اخذ مالیات از فروش مسکوکات، باعث میشه این بازار برای سرمایه های سرگردان، جذابیت خودشو از دست بده و این سرمایه ها، به تدریج برن به سمت همون بازارهای مولد.
از یاد هم نبریم که سود اصلی رو از نوسانات بازار سکه همین زرگرها میبرن.
دوستان به حرف این زرگرها گوش نکنید. اونا دارن جو رو مثل ماجرای پارسال به هم میریزن تا سود نامشروع خودشون بیشتر بشه.
حالا که دولت یه کار خوبی کرده هی نزنید تو سرش
مالیات باید به عنوان درامد دولت باشد.
نه آنکه سوبسید به کسانی که سکه ذخیره کرده اند.در ثانی ابزار کنترلی بانک مرکزی از دستش خارج شده چرا مسئله رو احساسی می کنین؟
بیچاره جوانهایی که می خوان زن بگیرن ...
مالیات بر ارزش افزوده که از جیب طلافروشان نمی رود. مثل سایر اصناف تمام مالیات بر ارزش افزوده از جیب ما مصرف کنندگان و بخصوص کارمندان و حقوق بگیران پرداخت می شود.
تابناک عزیز
هر چیز حساب و کتابی دارد من مدیر عامل شرکتی هستم که برای تولیداتم آهنربا وارد میکنم، آهنربایی که در هیچ صنعت دیگری کاربرد ندارد، کدام عقل سلیم میپذیرد که برای واردات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و دوباره هم برای محصول تمام شده مالیات برارزش افزوده؟
یعنی من تولید مننده در خوشبینانه ترین حالت 2*4% برابر 8% کالایم را گرانتر از رقیب خارجیم میفروشم و بدینگونه با قیمتهای عجیب و غریب چینیها رقابت هم میخواهم بکنم!؟! از من هم میخواهند که تعدیل نکن!!!!
چگونه ممکن است؟
گزیده صحبت های آقای بهمنی ::
*نرخ بیکاری7.8 .!!!؟ ولی دولت می خواهد 2 میلیون شغل ایجاد کنه.
* نرخ تورم تک رقمی است .
* سه یا چهار یا حتی پنج تا از صفر های پول ملی ور می داریم.
* تراول های صد تومنی را برمی داریم و بجاش سکه 1000 تومنی می ذاریم.
*اونقدر سکه توی بازارمیریزیم حتی توی خوار وبار فروشی ها، کفاشی ها و مکانیکیها تا قیمت سکه را روی 400 تومن نگه داریم
* همه جای دنیا بورس ها توی سقوطند اما بورس ما سربالایی میرود
شما فكر مي كنيد چرا دولت محترم اختيار عزل و نصب رئيس بانك مركزي را بر خلاف تمام دولت هاي گذشته را از آن خودش كرد
براي اينكه هم كيسه بانك مركزي بشه
خوب دولت خودش هم تا جايي كه بتونه از بار ماليات فرار مي كنه
در حالی که مقامات اقتصادی، تأکید فراوان بر پیروی از قانون و شفاف سازی در عملکرد اقتصادی دارن كل جمله جاري اشكال دارد دروغ محض
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی