بازدید 13021
به بهانه پایان اجلاس غیرمتعهدها؛

از داووس ایران چه خبر؟! مشکل کار کجاست؟

از هنگامی که خبر برگزاری اجلاس غیر متعهدها در ایران منتشر شد، تلاش ها برای ساخت سالنی که قرار بود «داووس» ایران باشد، آغاز شد / اینک اما آنچه مشخص است، اینکه محلی که قرار بوده در حد پذیرایی از سران 120 کشور ساخته شود، در کیش به دلیل تخلفات گسترده متوقف شده و از ساخت آن در اصفهان هم خبری نیست.
کد خبر: ۱۶۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲ 28 May 2011
در حالی اجلاس وزاری خارجه کشورهای غیرمتعهد به پایان رسید که با عضویت کشور آذربایجان و فیجی در این پیمان، شمار کشورهای عضو آن به 120 رسید و بدین ترتیب، جنبش غیرمتعهدها به بزرگترین سازمان متشکل از کشورهای مستقل پس از سازمان ملل متحد تبدیل شد.

به گزارش «تابناک»، هرچند در اجلاس شانزدهم، مهمترین تصمیم گیری جنبش عدم تعهد پیوستن دو کشور بود، این اجلاس بهترین مکان برای مذاکرات برای همگرایی کشورهای در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته است، به گونه ای که وزیر خارجه ایران هم مذاکرات مفصلی در این زمینه با همتایان خود در این جنبش انجام داد.

اما آنچه اکنون اهمیت دارد، برگزاری اجلاس دور هفدهم این جنبش در ایران است، چه، قرار است، بنا بر گفته منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق ایران، اجلاس دور هفدهم این جنبش در آبان سال 91 در ایران و در سطح سران کشورهای عضو برگزار شود.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، اجلاس سال آینده سران کشورهای عضو غیر متعهد، بزرگترین نشست بین المللی خواهد بود که تاکنون در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده، زیرا این سازمان، هم اکنون 120 عضو دارد و برگزاری چنین اجلاسی حتی قابل قیاس با اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال 76 نیست، چرا که در آن سال و در بهترین حالت 57 کشور در اجلاس تهران شرکت داشتند و اجلاس سال 77 هم که اصلا در سطح سران برگزار نشد.

نکته آنکه، از هنگامی که خبر برگزاری اجلاس غیر متعهدها در ایران منتشر شد، تلاش ها برای ساخت سالنی که به گفته متکی قرار بود، «داووس» ایران باشد، آغاز شد. آن زمان منوچهر متکی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چگونه ایران می خواهد چنین کنفرانسی را با چنین وسعتی برگزار کند، گفته بود: «یا مکن با پیل بانان دوستی یا بنا کن خانه ای در خورد پیل».
در واقع، منظور متکی این بود؛ کشوری که می خواهد اجلاس بزرگ بین المللی را میزبانی کند، لازم است تجهیزاتی را نیز در همان حد آماده کند.

بنا بر این گزارش، تلاش ها برای ساخت چنین مجموعه ای آغاز شد و این در حالی است که از آغاز، قرار بود این پروژه در جزیره کیش ساخته شود تا سال آینده پذیرای سران کشورهای جنبش عدم تعهد باشد؛ پروژه ای که با عنوان تالارهای بین المللی کیش، به دلیل وقوع تخلف و مفاسدی در چگونگی واگذاری آن، اکنون متوقف شده و پرونده آن هم اکنون در سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است و حتی در خبرها آمد که برخی متهمان این پرونده نیز به خارج از کشور متواری شده اند.

این در حالی است که همزمان با آغاز انجام این پروژه در کیش، ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان در نشست خبری خود در پانزدهم فروردین همین امسال، اعلام کرد که قرار شده محل برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها به جای کیش در اصفهان ساخته شود و بنابراین، دولت تعهد کرده است که صد میلیارد تومان برای ساخت این سالن بپردازد و بقیه را بخش خصوصی در هجده ماه آماده بهره برداری کند.

اینک اما آنچه مشخص است، این که محلی که قرار بوده در حد پذیرایی از سران 120 کشور ساخته شود، به دلیل تخلفات گسترده در کیش متوقف شده و از ساخت آن در اصفهان هم خبری نیست.

حال پرسش اینجاست؛ با توجه به اینکه نباید فراموش کرد که بازسازی ورزشگاه نقش جهان در اصفهان، نزدیک به یک دهه است در حال انجام بوده و هنوز هم عملی نشده و افزون بر آن، همگان به یاد دارند که سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی، در هنگام برگزاری به دلیل بارندگی، آب از سقف آن می چکید و باعث آبروریزی برای کشورمان شد ـ آیا ما این توانایی را نداریم که یک پروژه ملی را بدون وقوع هر گونه مفسده ای و بنا بر زمان بندی خاص انجام دهیم؟!

چرا پروژه های ملی کشور را قربانی ندانم کاری اشخاص می کنیم و بعد هم انتظار داریم، نقشی مهم را در روابط جهانی و در سطح جهان و منطقه داشته باشیم؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
وقتی نتونی از کسی شکایت بکنی و زود نتیجه بگیری همین میشه.
خیلی از پروژه ها در کشور به همین مشکل دچار میشوند، ولی نمیتونیم کاریش بکنیم.
باز خدا پدر جشنهاي 2500 ساله را بيامرزه .
1- در خورد پیل اشتباهه ! ای کیو ! در خور پیل
2- حالا فعلأ منابع رو می گیریم خرج می کنیم تا سال بعد خدا بزرگه .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
نخیر اتفاقا درسته . شاعر این شکلی بکار برده تا ورن را حفظ کنه.
آقا مشكلي ندارد بعد كه اومدند چادر مي زنيم داخل چادر از آنها پذيرائي ميكنيم
ساخت سالن اجلاس در اصفهان با جديت ادامه دارد و شهرداري بصورت سه شيفت كار مي كند. اقاي مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه هم روز چهار شنبه در اصفهان در كنفرانس خبري در دفتر نمايندگي وزارت خارجه در اصفهان اين موضوع را تاييد نموده است. اما ظاهرا مشكلاتي در بحث بودجه دارند كه مقداري شهرداري اصفهان را نگران كرده است و اميد است دولت به كمك شهرداري بشتابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
چرا اصفهان؟ مگه جا قحطه که همه چیز رو باید توی اصفهان بسازن؟ چرا نرن شیراز تا تمدن چند هزار ساله ایران رو به رخ دنیا بکشن؟ چرا نرن تبریز که هوای خنک و تمدن دیرنه اون موجب مسرت آقایون بشه؟ چرا نرن شمال که محیط پرطراوت و زیبایی رو داره؟ چرا نرن کرمان و یزد تا طبیعت زیبای کویر رو ببینن؟ مگه ایران فقط توی اصفهان خلاصه شده که همه بودجه های مملکت اونجا باید صرف بشه؟چرا نرن الیگودرز که باعث شه نظر منو تابناک بذاره!
واقعا آب مچکید؟ خوب بد شانسی روز بارانی بوده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به نظر بنده ايران توانايي ساختن پياده رو را هم نداره
باور نداريد يه نگاه تازه به پياده رو شهرتان بزنيد صداي سنگفرشها را ميشنويد چرا ؟
چون پيمانكار زير سنگفرش يا موزائيك را سيمان به اندازه كافي نميريزه و ناظر پروژه هم نظارت نداره و .... الي آخر
اگر چه اطلاعات زيادي در اين زمينه ندارم اما، به نظر مي رسد همين امكانات موجود از قبيل ساختمان اجلاس سران و امكانات و هتل هاي مناسب نسبتا زياد در تهران پاسخگوي اين نياز باشند و لذا انجام پروژه هائي در مناطق تاريخي، توريستي و اقتصادي (نظير اصفهان و كيش)، اگر چه براي جذب توريست، زمينه سازي و نماياندن فضاي قابل اطمينان و دراز مدت براي سرمايه گذاري خارجي و حصول منافع سياسي - اقتصادي و حيثيت و پرستيژ بيشتر نظام مقدس جمهوري اسلامي مفيد و لازم اند اما، حال كه به هر دليلي اين پروژه ها معطل مانده اند، نبايد عزا گرفت و با اين خود كم بيني ها، خودمان براي كشورهاي ديگر (دستكم در بين غير متعهد ها كه اكثرا در زمينه ي عزت، اعتبار و اقتدار در حد ما نيستند) زمينه ي سوء ظن و عم اعتماد را فراهم نمائيم !
از سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی استفاده شود.
دادا برامااصفهونيا اين كاراخيلي راحت ما هزار سال پيش از فناوري نانو درتهيه غذا استفاده ميكرديم مثل نان وسبزي نان وپنير نانوماست نان وخيار
دادا كوجاي كاري اينم يه جوري ردش ميكنيم
خوب تا قذافی زنده است برن ازش یه دونه از اون چادرای بزرگ بگیرن ...به جای سالن اجلاسم بگن اجلاس کپرنشین ها!!!!!!!!!!!!!!!!
اینکه آب از سقف سالن بچکه اشکال نداره.چند سال پیش من یه ماشین آردی صفر داشتم که موقع بارندگی از سقفش آب چکه میکرد.نتیجه اینکه به ایران خودرو بگید حلش میکنه.
آقا هیچ معلومه تو این مملکت چه خبره؟ این چه وضعیه دیگه آخه؟ آبروی مملکت رو بردین. واقعاً برای یه مملکت اسلامی که داعیه دار زمینه سازی ظهور امام زمانه خجالت آوره. نکنه با این کارها و افزایش فساد در جامعه و ... میخوایم زمینه ساز ظهور بشیم؟
آیا این سرزمین همان دیاری است که چندین هزار سال قدمت دارد؟؟؟
نمیدانم چه بگویم
باید گریست...
جوسازی نکنید فوقش از چین سالن میاریم
چرا یک سالن اجلاس در گیلان - این بهشت روئیایی ساخته نمی شود ؟! مسئولین چه کار میکنند -
واقعا اگر نتوانیم چنین فضایی را آماده کنیم باید کلا از همه مجامع استعفا بدهیم برویم پی کارمان !!
کجایند کسانی که حرص میخوردند چرا قطر میزبان جام جهانی شده ؟! این هم دلیل !
بهترین حا همون کیش است
تابناک جان!!
جهت اطلاع شما که این پروژه در اصفهان در حال اجرا است.
اگه میخوای بیا با هم بریم سر پروژه!!!!!!!!!!!!!!!!
نه نداریم گویا
هیچ نیازی به ساخت این گونه ساختمانها نیست. هزارن مرکز داریم که از خارجی ها هم بهتر است ولی این پول نفت مار رو گیج کرده.
وقتی سالن اجلاس سران در تهران را داریم چه نیازی است که 100 میلیارد تومان خرج کنیم و سالن جدید بسازیم؟؟؟
بهترین محل برای ساخت ساختمان اجلاس محل باغ کشاورزی در ولنجک تهران می باشد
مگر برای هر اجلاسی که در کشور برگزار میشود باید یک محل برگزاری کنفرانس ساخته شود
اگر ما این همه پول داریم پس چرا برای ساخت مدرسه، بیمارستان ،دانشگاه وخوابگاه دست گدایی به سوی خیران دراز میکنیم. یا چرا برای درمان بیماران سرطانی تجهیزات پیشرفته وارد نمیکنیم وبار خرید ودرمان بیماران را بر روی بخش خصوصی انداخته ایم ما در کشور تنها یک دستگاه گامانایف داریم وان هم در اختیار بخش خصوصی تهران است ویا دستگاههای پرتو درمانی هم قدیمی هستند وبی خاصیت شده اند وهر روز خراب میشوند که انها را هم خیران در 20 تا 30 سال گذشته خریداری کرده اند و دستگاههای جدید هم در اختیار بخش خصوصی است ودولتهای خدمتگزار ایران به علت بار مالی خرید ونگهداری دستگاههای پیشرفته پرتودرمانی وحتی تشخیصی زیر بار خرید وواردات ان نمیروند وهمه بار ان را بر عهده بخش خصوصی قرار داده اند که نهایتا بار مالی ان بر دوش بیماران وارد میشود. حتما این 100 میلیاردها پولهای اضافی هستند که دیگر جایی برای خرج کردن ندارند وخیران هم زحمت ساخت مدرسه ودرمانگاه و....را کشیده اند
برای برگزاری یک اجلاس نهایتا 10 روزه 100 ها میلیارد هزینه میکنیم ان وقت برای ساخت یک درمانگاه 50 میلیونی یا یک دبستان نقلی 5 کلاسه یا خرید یک دستگاه سیتی اسکن یا دیالیز یا سایر تجهیزات بیمارستانی برای مناطق محروم بودجه نداریم
مگر ان اجلاس سران که در تهران ساخته شده است برای این اجلاس مناسب نیست یا امروزه که از طریق ودیو کنفرانس اگر کمبود جا است میتوان این اجلاس را همزمان در سالن همایشهای صدا وسیما و سالن همایشهای برج میلاد برگزار کرد.
اگر امکانات نداشته ایم نباید چنین اجلاس پر خرجی را قبول میکردهایم .
واقعاکه...
اولاکه کیش بهترین گزینه هستش.
دوماباباجون شماروبه خدا،یامسیولیت این برگزاری اجلاس روقبول نمیکردیدیاهم اگه قبول کردیدآبروداری کنید.شمابایدیکی از3سالن برترجهان روبرای این اجلاس بسازید.چراقدراین مسایل رو نمیدونید.یکم به خودتون بیایید.برای این سالن نبایدصرفه جویی کردبایدخیلی شیک ومدرن باشه.میدونیدبرگزاری خیلی مناسب این اجلاس وامثال اینهاچقدربرای وجهه کشورخوب میشه؟آخه یکم غیرت کنید.این سالن حداقل باید2ماه قبلش کامل آماده باشه تامثل سالن کنفرانس اسلامی آب ازش چکه نکنه.واقعابایددرحدداووس باشه.حیف اگه این پروژه دست من بودکاری میکردم کارستون تادنیامتعجب بمونه.میدونم سانسورمیکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار