بازدید 26244
در کیش و با محوریت بقایی صورت گرفت؛

تخلف بزرگ و حاتم بخشی در واگذاری بزرگترین پروژه مناطق آزاد

رقم اجرای این پروژه بدون انجام مطالعات فاز صفر و یک و دو، با پیشنهاد شخص فیوضی، چهار هزار و پانصد میلیارد ریال در نظر گرفته شد و این ‌که چگونه بدون برآورد کارشناسی، چنین رقمی برای بستن این قرارداد در نظر گرفته شده، از نقاط کور و البته تأسف برانگیز ماجراست که هر ایرانی آگاهی را به یاد حاتم بخشی های شاهان قاجار و... می اندازد که انگار از ملک طلق خود می بخشیدند!
کد خبر: ۱۶۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹ 11 May 2011
پس از ورود عوامل جریان انحرافی به سازمان مناطق آزاد و انتصاب دوستان نزدیک و قدیمی بقایی به عنوان مدیران عامل مناطق، اقدامات مسأله‌دار فراوانی انجام گرفت که برخی از آنها در دو سال گذشته، مختصر و گذرا از رسانه‌ها و گاه از سوی دلسوزان نظام به آگاهی مردم رسیده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، یکی از این کارها، قرارداد مربوط به بناسازی تالارهای بین‌المللی کیش است که بنا بر آن، پروژه‌ای با نام «تالارهای بین‌المللی کیش» تعریف می‌شود و یکی از افراد نزدیک به مشایی به نام یحیی فیوضی با ترک تشریفات برای انجام این پروژه معرفی می‌شود.

این موضوع یعنی واگذاری پروژه‌ای با این ابعاد به یک فرد خاص که با مقاومت بسیار اعضای هیأت مدیره، مدیر عامل وقت و عوامل فنی منطقه آزاد کیش و پافشاری بقایی و برخی عوامل نزدیک به جریان انحرافی در درون مرکز امور مناطق آزاد روبه‌رو می‌شود، ابعاد گوناگونی دارد که اشاره به برخی از آنها خالی از لطف نیست:

1 ـ رقم اجرای این پروژه بدون انجام مطالعات فاز صفر و یک و دو، با پیشنهاد شخص فیوضی، چهار هزار و پانصد میلیارد ریال در نظر گرفته شد و این ‌که چگونه بدون برآورد کارشناسی چنین رقمی برای بستن این قرارداد در نظر گرفته شده، یکی از نقاط کور و البته تأسف برانگیز ماجراست که هر ایرانی آگاهی را به یاد حاتم بخشی های شاهان قاجار و... می اندازد که انگار از ملک طلق خود می بخشیدند!

2 ـ با پافشاری بقایی، مقرر می‌شود، پروژه با رقم 4500 میلیارد ریال به آقای فیوضی واگذار شود. بدیهی است، رسیدن به رقم قرارداد و پیمان، مستلزم گذراندن مراحلی چون فراخوان، برگزاری مناقصه و... است؛ بنابراین، پافشاری بقایی با مقاومت مدیران منطقه آزاد کیش روبه‌رو می‌شود، چرا که انجام چنین کاری بسیار اعجاب آور و کاملا غیر قانونی بود.

3 ـ با مقاومت مدیریت وقت منطقه آزاد کیش، به پیشنهاد یکی از عوامل مرکز مناطق آزاد، به نام (ج.الف) که از سوی بقایی به عنوان مدیر اجرایی پروِژه انتخاب می‌شود، مقرر می‌شود شرکتی با مشارکت 51 درصدی کانون اتومبیلرانی و 49 درصدی منطقه آزاد کیش تشکیل شود و به عنوان کارفرما قرار گیرد، چرا که کانون اتومبیلرانی خصوصی تلقی شده و شرکت تشکیل یافته نیز می‌تواند آیین نامه معاملات خاص خود را داشته باشد و ملزم به رعایت مقررات مربوط به برگزاری مناقصات نباشد؛ بنابراین، شرکتی با نام شرکت مجتمع تالارهای کیش به ثبت می‌رسد تا با دور زدن قانون پروژه به فیوضی واگذار شود.

گفتنی است، به تازگی و پس از رفتن بقایی به نهاد ریاست جمهوری، کانون اتوموبیلرانی، بدون هیچ توجیه منطقی و قانونی از مجموعه میراث فرهنگی به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده است که به نظر برای چنین روزهایی و انجام چنین کارهایی پیش بینی شده است.

با توجه به خروج اطلاعات و دشوار شدن اجرای این سناریو، آخرین تدبیر مبنی بر دریافت مجوز ترک تشریفات به کار گرفته می‌شود که با توجه به بالا بودن رقم قرارداد، مجوز ترک تشریفات باید از هیأت دولت یا شورای اقتصاد دریافت می‌شد که با وجود دریافت امضای شماری از مسئولان! به علت نبود امضای موافقت آقای عزیزی، معاونت نظارت و برنامه‌ریزی رئیس جمهور، این سناریو تاکنون عقیم مانده است.

آقای فیوضی برای زخمی کردن کار، اقدام به تجهیز کارگاه و مقداری گودبرداری پیش از انعقاد قرارداد می‌کند که بر پایه برآوردها در بهترین حالت نمی‌توان حجم کار را بیش از یک میلیارد تومان دانست و این در حالی است که وی در دو مرحله، 5 و 16 میلیارد تومان از منطقه آزاد کیش مطالبه می‌نماید که این مطالبات در حالی مطرح می‌شود که اصلا قراردادی در میان نبوده است!

با فشار آقای بقایی، مبلغ پنجاه میلیارد ریال بدون عقد قرارداد و تشریفات قانونی و دریافت ضمانت‌نامه و بررسی پیشرفت کار به آقای فیوضی پرداخت می‌شود. فیوضی برای انجام این پروژه، شرکتی به نام «فیاک کیش» به ثبت می‌رساند و با امضای یک تفاهم‌نامه و بدون گذراندن تشریفات قانونی، این مبلغ را دریافت می‌دارد.

در این میان نگاهی به تاریخ ثبت شرکت، تفاهم‌نامه و پرداخت پول می‌تواند جالب باشد:

الف) تاریخ ثبت شرکت فیاک کیش: 1/ 4/ 89
ب) تاریخ انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت فیاک و منطقه آزاد کیش: 3/ 4/ 89
پ) تاریخ صدور چک 50 میلیارد ریالی به شرکت فیاک: 5/ 4/ 89

جالب اینجاست که پرداخت این مبلغ، تنها در ازای دریافت یک فقره چک به عنوان ضمانت صورت گرفته است، در حالی که برابر قانون، پرداخت هر گونه مبلغی به پیمانکار، تنها در ازای دریافت ضمانت نامه بانکی مجاز است و برای همین، خلاف قانون بودن این کار محرز است.

پس از دریافت این مبلغ، شرکت فیاک کیش، بار دیگر شانزده میلیارد تومان دیگر درخواست می‌کند که این بار به رغم دستور مستقیم بقایی برای پرداخت هر چه سریعتر، مبلغی پرداخت نمی‌شود. این در حالی است که حجم عملیات انجام شده، توسط کارشناسان قابل ارزیابی است و شرکت فیاک بدون قرارداد و گذراندن مراحل قانونی، این مبلغ را خواسته است. جالب اینجاست که بقایی در دستور خود درباره این پروژه، هیچ گاه اشاره‌ای به گذراندن مراحل قانونی و تأیید پیشرفت کار نکرده و تنها به استناد درخواست پیمانکار، دستور داده است.

سرانجام به علت مقاومت مدیرعامل وقت (آقای محبی) در برابر این درخواست غیر قانونی، حکم برکناری نامبرده، در حالی که تنها یازده ماه از انتصاب وی گذشته بود، صادر می‌شود.

بقایی در پاسخ به اخطارهای پیاپی اعضای هیأت مدیره منطقه آزاد کیش، یکی از معترضان را عزل و مورد غضب قرار می‌دهد.

بنا بر آنچه گفته شد، جریان انحرافی در دولت آنقدر احساس قدرت می‌کند که با وجود آشکار شدن این اقدامات خلاف مصرح قانون، همچنان به انعقاد قرارداد با فیوضی به هر نحو ممکن اصرار دارد و حتی از بدنام کردن دولت و برخی از اعضای هیأت دولت برای دریافت مجوز ترک تشریفات هم مضایقه نمی‌کند.

و البته این که در مجموعه دولت عدالت ورز و مهرگستر دهم حتی یک نفر پیدا نمی شود که از بقایی بپرسد که چرا برای انجام پروژه‌ای با این ابعاد (4500 میلیارد ریال) به عقد قرارداد با فیوضی اصرار می‌کند، جای تعجب دارد!

این در حالی است که بسیاری از پیمانکاران توانمند داخلی، افزون بر اجرا، حاضر به تأمین مالی این پروژه هستند که فیوضی از این بابت (تأمین مالی) عاجز است.

گفتنی است، مدارک و مستندات مربوط به این مطالب نزد «تابناک» محفوظ است تا در صورتی که اگر احیانا کسی یا نهادی دلش برای حیف و میل بیت المال سوخت و قصد پیگیری داشت، در اختیار قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲۸
آدم تعجب ميكند كه مگر بازرسي و سيستم قضايي توي اين مملكت دنبال چه ماموريتي غير از حفاظت از حقوق بيت المال است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
بیشتر از آن از شعار گوش خراش عدالت و مهرورزی تعجب می کنیم!
این همه تخلف. چرا جلوی جریان انحرافی گرفته نمی شود؟؟؟ کسی قدرت ندارد؟ کسی نمی گذارد؟ کسی منافع زیادی می برد؟
چون نیت خیر است پس مشکلی نیست بگویید خدا قبول کند.
فقط جریان انحرافی اینگونه است ؟
واقعا شما جدیدا چقدر دلسوز شدید
اگر واقعيت دارد كه خوش بحال ما و رييس جمهور مون و يانگوم دربار!!!
آقاي كروبي آن سيصد ميليون توماني كه آقاي شهرام جزايري بهتون داده بود كجا خرجش كردين؟هان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
اینو خوب اومدی! یک جوری جانماز آب می کشیدند و از نان و پنیر خوردن حرف می زدند که آدم باورش نمی شد این جوری بخور بخور بکنند!
اقاي فيوضي از معماران بزرگ ايران زمين هستند.طبق معمول از روي ترس سوتي داديد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
آقای ناشناس باصطلاح کانادایی نگرفتی . مشکل قانون گریزیست نه مهارت اشخاص.
تابی جون دمممممممممممممممممممممممت گرم کارت درسته به خدا این مملکت فقط یه دلسوز میخواد
دولت عدالت ورز و مهرگستر دهم
با سلام و تبريكات بي انتها و آرزوي سر بلندي روز افزون پرچمداران دولت دهم در محضر عدل الهي بابت بكار گيري پول بيت المال در پروژه هاي اين چنيني واحتمالا فرد مذكور كه پروژه به اين يزرگي با اين رقم وريل و با اين سابقه تاسسي شركت و نسپردن ضمانت نامه معتبر بانكي انشاا... كه از طريق ديگري تضمين و تامين شده اند تا پول بيت المال را يه درستي صرف بنمايند .در اين دولت كه مسئولي در پي افشا گري و تحويل ندادن پرژه به مفسدي از آن طرف آبها بر كنار مي شود و آن مفسد با ملاقات فردي در تهران فلان پرژه را در استان فارس مي گيرد تا پول بيت المال را ........ بكند پس به درستي بايد اين دولت را دولت عدالت ورز و مهرگستر دهم ناميد . آنقدر مسئولين از ايران باستان و مناسب هاي باستاني ايران سخن گفتن تا اين كه به توهم شاه بودن و با یاد حاتم بخشی های شاهان قاجار و... که انگار از ملک مطلق خود می بخشیدندبا آبروي دولت وملت چنين مي كنند .
چه بخور بخوری ! خدا قوت !
لطفا نظرات درج كنيد.
نظارت بر قراردها از وظایف مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور است.
خدا لعنتشون کنه که دارن از جیب ما اینجوری حاتم بخشی میکنن .
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا این دزدان مقدس از کجا پیدا شدند سرنخشان جاهای عمیق تری است
تعجبی نيست اينجا ايران است وچنين کارهائی در ايران طبيعی است ودر ادوارگذشته نيز بوده ودرآينده نيز خواهد بود بيش ازاين ذهن خود را معشوش نفرمائيد .؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
مجید جان اون مشوش
بابا آقای فیوضی رودل نکنه توی 3 روز به همه چی رسیده
اگر این مطالب و مطالبی از این دست مانند شرکت سمگا راست باشد یعنی در این مملکت هیچ نظارتی وجود ندارد که جلوی این کارها گرفته شود بخدا قسم مانند خار در چشم و استخوان در گلو می باشد
از این حیف و میل ها در دولت زیاد اتفاق می افتد و کسی نه دلش میسوزد و نه جرات دارد اعتراضی کند چرا که از ترس بیکار شدن دم هم نمی زند مردم هم زن و بچه دارند هم خرج زندگی گزاف است این هم بهتر است برود کنار آن بقیه ای که نباید گفت بیت المال بلکه باید گفت مال شخصی دولت و آقایان
آخ اگه مهدی بیایی چه شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا را شکر که اتفاق خاصی نیفتاده!!!
به به
هر دم از اين باغ بري مي رسد!
سیاه نمایی نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!مملکت از این گل و بلبل تر!!!!!!!!!!!!
كا ميگم اب شرب و سالم ابادان چه شد كا .
خدا وكيلي ! اين اسناد رو تابناك داره و ميدونه اما وزارت اطلاعات و بازرسي كل كشور و اينهمه نهاد مفت خور ريز و درشت ديگه كه دم از بيت الحال ( بخوانيد بيت المال ) ميزنند نميدانند ؟؟؟ اين مملكته ؟؟؟
چه مي كنه اين آقاي بقايي - دست تابناك درد نكند همينطور ادامه دهيد البته از ديگران هم غافل نمانيد
تا می تونید از این دست اطلاعات بدین که مردم بتونن خیلی چیزا رو تشخیص بدن . گوشه گوشه این خاک عزیز مردم با فقر دست پنجه نرم میکنن واین نا عزیزان نا مسلمان اینشکلی بیت المال رو بالا میکشن . تمام مسئولین مطمئن باشن اون دنیا باید به سختی حساب پس بدن .
کسی دلش نمی سوزه
مطمئن باش
شنيده ايد كه گفته اند عدالت با علي(ع) شهيد شد وبا مهدي(عج)زنده خواهد شد. و .......  
شما هم باید از غضب بقایی بترسید وافشا گری نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
غضب خدا خیلی بیشتره.
به هر حال هزينه هاي تبليغات دور بعدي انتخابات بايد يه جوري تأمين بشه ديگه . مگه ميشه باور كرد كه همه سود اين پروژه به جيب فيوضي برود؟ بايد پرداختهاي فيوضي به اشخاص ثالث را رصد كرد حتي اگر 5درصد ماليات آنرا پرداخت كرده باشد. متأسفانه عدم استفاده از افراد متخصص و مجرب در بازرسيهاي سازمان بازرسي ،باعث ميشود كه درآخر همه چيز صحيح گزارش گردد. باز هم تأكيد ميكنم كه پرداختها به اشخاص ثالث را پيگيري كنيد . قطعاً اين اشخاص ساختگي بوده و وجود خارجي ندارند.
آفرین تابناک
غارت بیت المال فقط همین اسم میتوان گذاشت آنهم به اسم اسلام
تابناك كف كردم . اميدوارم بتوني تا آخر دفاع كني و رسوايشان سازي . با اين وضعيت تعجب نداره كه ميگن صندوق ارزي خالي شده .
بابا ول كن اين بقایی را بزار عدالت آفريني بكنه چرا هروقت يه چيزي بايد به يه كساني برسه چوب لا چرخش ميكني يه ده آباد به از ميليونها جيب خالي. زين پس به جاي واژه نامانوس بيت المال بگوييد مال البيت. ضمنا دنبال ميل كردن بيت المال نباشيد، پيگير حيف كردن بيت المال باشيد.
كبوتر بلند پرواز
بق بقو
خداییش این نظری که میدم رو حذف نکنین،قول دادیناااااا.
میدونین واقعیت چیه؟ ... اصلا به نظر من کارتون پینوکیورو با الهام گرفتن از این سه نفر ساختن !
ولی من که میدونم حذف میکنین...
جالب است ،این مبلغ ،نزدیک به بودجه سل گذشته سازمان بهزیستی با۲۶۰۰۰ پرسنل وبیش از ۵۰ وظیفه است.
خیلی ببخشید یعنی دقیقا بعد از ثبت شرکت و با همون مجوز قعالیت موقت و قبل از دریافت مجوز فعالیت دائمی سازمان مناطق آزاد کیش که خودش بهتر از هر کسی واقف به امور مجوزهای فعالیت در جزیره هست این پرداخت رو انجام داده؟!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مهدي داداشي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
بلهههههههههههههههههههههه
با با چكارشون داريد اين بيچاره هارا بذاريد كمي بخورند .مگه كم داريم؟
تابناک غارتگر بیت المال چقدر دروغ می گی؟
پاسخ ها
مهدي داداشي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
لطفا از ادبيات ....... استفاده نكنيد همه نظراتشان محترم حالا اين دوستمون يه شكري خورده دوست ناشناس اگر تابناك غارتگر بيت المال شما به تابناك سر نزن برو دنبال دانلود رايگان و چت و عكس و سايتايي كه راسشو مي نويسن
اسناد و مدارک را به احمدی نژاد بدهید چون ایشان رییس جمهوری عدالت محور و قانون مدار؟! است.
پاسخ ها
مهدي داداشي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
پس بي زحمت خودتون زحمتش و بكشيد
همه دلشون می سوزه لطف کن مدارک رو آپلود کن
مگر صدها شرکت رتبه یک مرده اند که یک شرکت گمنام وارد می شود مگر دانشگاه تهران و شریف مرده اند و حتی دانشگاه علم و صنعت آقایان مگر مرده است ؟ وقتی آقای مهندس کریمی عوض شد فهمیدیم که کاسه ای زیر نیم کاسه هست . محبی هم سالم از آی درامد و زیر بار نرفت و الان .... خدا رحم نماید
پاسخ ها
مهدي داداشي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
شما فعال حوزه ساختماني يا بهشت زهرا كه آماره مرده ها رو مي گيري مي بيني كه دولت عدالت مهور زنده است و نمي گذارد هيچ پول از بيت المال ........ بشود
تابناک از این دست تخلفات بزرگ و درداور رو تو این چند ساله زیاد افشاء کرده که نشان از توجه به بیت المال و حقوق مردم است و جای تشکر دارد ولی درتعجب وشگفتم که ریس جمهور و سازمان بازرسی و نمایندگان مردم ایا ازاین ماجراها خبرندارند( که غیر ممکن است)یا خبر دارند و هیچ اقدامی نمیکنند که...
خلايق هر چه لايق!!
اللهم عجل لولیک الفرج........
راستی یکی از اعضاء اصلی اتومبیل رانی خانم معلم زبان سابق و رئیس فعلی موزه ملی ایران آقایان بقایی و مشایی هستن
هوس فیلتر شدن و آب خنک خوردن کردی؟
اینها می دانند که چند صباحی بیشتر نخواهند بود بنابراین باید از این غنایم حداکثر استفاده را برد.
حتما اهلیت داشته که بدون ترک تشریفات پروژه بهش دادند
به داد ارزش پول این مملکت برسید همه چیز که از دست رفته
آخه شماها چقدر منویسید؟؟
کوفتشون شد طفلکی...
غلط نکنم کار کار آمریکای هاست!!!
الله واعلم!
چه عجب بدون ترس اسم طرف رو بردید
تا زمانيكه رسانه هاي واقعا آزاد در كشور وجود نداشته باشند ،اين موارد هم به راحتي اتفاق مي افتند
اولا جریان انحرافی که می گوی خودتان هستیدوآنهادرصراط مستقیم هستنند اگر میگویدنه از شاه غلام بپرسید
از این موارد همه مردم خبر دارن مهم اینه که همه ما میریم بهشت!!!
احتمالا تیمی که این اقدام را کرده با تیمی که خبر را مطرح و فعالیتشان را شناسایی نموده نساخته و یا سهم خوبی نداده که منجر به لو رفتن شده.
خسته نباشید میگم به اونایی که چشم بسته از برخی ها دفاع می کردند.
واویلا-بازرسی-قوه قضاییه
سلام ، من ايرانم و آرزوي من زندگي پر از مهر براي شما فرزندانم است از آن زماني كه به اسم عدالت دستانم را بريدند و ثروتم را چپاول كردند ديري نمي گذرد اميد من به شما فرزندان لبريز از عشق خداست و دوستداران عدل علي (ع) نگذاريد بيش از اين شكسته شوم و بيش از اين خميده
بر تو اي تابناك كه براي روشني بخشي به مردم كشورت نورافشاني مي كني دست مريزاد ميگويم ،
من ايرانم ، فرزندانم را نفرين نمي كنم حتي اگر ناخلف باشند لذا آنها را به انصاف دعوت مي كنم
براستی بیت المال مسلمین را به یغاع میبرند پس شعیب چرا کاری نمی کند هنوز هم یه عده خوابند آهسته بخوابید مملکت امن وامان است
تو این مملکت قراردادهای چندهزار میلیاردی هم به صورت ترک تشریات واگذار شدن اینکه فقط 450 میلیارده!!! مناقصه فقط واسه پروژه های کوچیک چند میلیونی و پیمانکارائیه که پ پ پ ندارن!!!!!!
من همونم که نظر پینوکیورو دادم آخرم بعد از این همه خواهش که بیشترشو حذف کردی تابی بی معرفت. اون یه ذرشم حذف می کردی سنگین تر بودیم اول خودت خوندی کلی خندیدی بعد لپ مطلب پاک کردی؟دیگه دوست ندارم،دیگه نظر نمیدم اصلا
بخدا ایناخبار رو از حیف و میلبیتالمال که برای دولتهای آینده هم یک بدعت میشود دلم درد میگیره / این دولت با شعا مبارزه بامفاسد اقتصادی روی کار آمد / لعنت بر ایندولتکهنه حلال و نه حرام و نه بیت المال میشناسه هر روز هم ادعا میکنه امام زمانو میبینه
لطفاً مدارک خود را برای نهاد رهبری و بازرسی کل کشور هم ارسال فرمایید
پس از ورود عوامل جریان انحرافی
لطف کنید این جریان چیه وچگونه پیدا شده از اروپا یا امریکا نا مسلمان که نیامده یا آمده ما خبر نداریم بعید است از این ها باشد چون اینها دزدی کمتر خودمان انجام می دهند ما مسلمان اما دم از ان میزنیم بوی از مسلمانی نبردیم وادعا می کنیم مسلمان هستیم هم در حال کلک زدن هستیم
با سلام عجب درامد زایی خوبی
اطلاع از هر جرمی توسط افراد حقیقی یا حقوقی و عدم اعلام ان به مراجع ذیربط جرم است چرا با گذشت ماه ها از این جرم کسی حاضر به افشای ان نمی شود جز اینکه ترس حاکم چیز دیگری بوده ؟؟؟؟؟؟ از طرفی به نظر اینجانب خیلی ها مطلع بوده لیکن با برهم خوردن موازنه قدرت هرکسی میرسد لگدی به جنازه مغلوب مکوبد تا شاید باعث رضایت طرف دیگر شده وپستی بوی بدهد این تذهبون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بقایی دوست داریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل