بازدید 2637

افزايش تعرفه‌ها دور از چشم وزارت بهداشت

کد خبر: ۱۶۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۰ 15 May 2011
با گذشت 2 ماه از سال هنوز تعرفه‌هاي پزشكي 90 اعلام نشده، بيمارستان‌هاي دولتي همچنان ضرر مي‌دهند و بيمارستانهاي خصوصي هم به گفته برخي در يك توافق جمعي تعرفه‌ها را بالا برده‌اند، تخلفات و زيرميزي‌ها هم كه موضوع تازه‌اي نيست.

به گزارش فارس، حدود 2 ماه از سال جديد مي‌گذرد ولي هنوز تعرفه‌هاي پزشكي به صورت رسمي اعلام نشده است.در خلاء اين اعلام، برخي بيمارستان‌هاي خصوصي و مراكز پاراكلينيكي اقدام به افزايش تعرفه‌ها البته به‌طور غير رسمي كرده‌اند.

تعرفه‌هاي پزشكي سالهاست موضوع چالش برانگيز حوزه سلامت است، جامعه پزشكي معتقد است اين تعرفه‌ها پايين و غير واقعي است، بيمه‌ها مي گويند توان پوشش كامل و افزايش تعرفه‌ها را ندارند و مردم نيز از گراني هزينه‌ها گلايه دارند، حالا اگر تعرفه‌هاي جديد سالانه با تأخير هم اعلام شود و البته افزايش تعرفه ها واقعي نباشد اين مي شود كه برخي خودسرانه تعرفه ها را بالا مي برند و كار را تمام مي‌كنند تا آشفته بازار معناي واقعي خود را پيدا كند.

در دستورالعمل ابلاغ تعرفه‌ها به بيمارستان‌هاي خصوصي، تأكيدشده كه هيچ هزينه‌اي خارج از تعرفه‌هاي تعيين‌شده خدمات پزشكي از مردم اخذ نشود و روساي اين بيمارستان‌ها موظفند تمام هزينه‌هاي درماني را به‌صورت مكتوب به مردم اعلام كنند اما اتفاقي كه از ابتداي سال در كنار تاخير در اعلام رسمي تعرفه هاي پزشكي امسال پيش آمده افزايش غير رسمي تعرفه‌هاي پزشكي بوده كه باز هم بار آن روي دوش مردم است. البته اين موضوع همه جامعه پزشكي را در بر نمي‌گيرد ولي پيگيري آن از وزارت بهداشت انتظار مي‌رود.

براي بررسي اين موضوع به سراغ مسئولان برخي بيمارستان‌ها و روساي انجمن‌هاي پزشكي رفتيم و صحت اين موضوع و دليل آن را جويا شديم.

*پزشكان قبل از اعلام تعرفه جديد حق افزايش ويزيت را ندارند

سيد شهاب‌الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور در مراسم روز علوم آزمايشگاهي در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود برخي پزشكان قبل از اعلام تعرفه پزشكي امسال، اقدام به افزايش خودسرانه ويزيت خود كرده‌اند، گفت: پزشكان حق افزايش ويزيت را قبل از تعيين و اعلام تعرفه‌هاي جديد ندارند اما از طرفي دولت بايد هرچه سريعتر تعرفه‌ها را اعلام كند.

*در ظاهر نه، ولي در واقع آ‌ري

سيد محمود طباطبايي، مشاور وزير بهداشت در امر سلامت در اين زمينه مي‌گويد: بيمارستان‌هاي خصوصي تابع قوانين و ضوابط هستند و هر سال ابتداي فروردين و آخر اسفند همان‌طور كه قانون كار دستورالعمل افزايش حقوق كارگر را اعلام مي‌كند و بانك مركزي ميزان تورم را مشخص مي‌كند بر همين اساس ميزان تعرفه‌هاي پزشكي اعلام مي‌شود.

وي مي‌افزايد: امسال بنا به درخواست وزارت بهداشت، مجلس اختيارات تعيين تعرفه را از نظام‌پزشكي گرفته و اكنون در آخر ماه دوم سال هستيم ولي هنوز تعرفه‌ها اعلام نشده است.

طباطبايي تصريح مي‌كند: ما از هر بيمارستان در خصوص افزايش تعرفه‌ها قبل از اعلام رسمي آن سوال مي‌كنيم مي‌گويند كه افزايش نداده‌ايم اما واقعيت اين است كه مسائل جاري بر هزينه‌ها به گونه‌اي است كه اگر قرار باشد بيمارستان‌ها سرپا بمانند بايد مقداري از هزينه‌ها را افزايش دهند.

*بيمارستان‌هاي خصوصي، تعرفه‌ها را قبل از اعلام رسمي بالا مي‌برند

هادي منافي، رئيس بيمارستان مهر مي‌گويد: متأسفانه تعرفه‌هاي پزشكي معمولاً‌ چندماه بعد از شروع سال اعلام مي‌شود و از طرفي حقوق كارگران طبق مصوبه شوراي حقوق و دستمزد ابتداي هر سال ميزاني افزايش مي‌يابد لذا بيمارستان‌هاي خصوصي اين تعرفه‌ها را قبل از اعلام رسمي درصدي بالا مي‌برند.

وي در گفت‌وگو با فارس اظهار مي‌دارد: معمولاً ابتداي هر سال هر بيمارستان خصوصي مقداري تعرفه‌هاي پزشكي را افزايش مي‌دهد.

منافي مي‌افزايد: در ابتداي هر سال بيمارستان‌هاي خصوصي جلسه‌اي با هم تشكيل مي‌دهند كه در آنجا تصميم مي‌گيرند تا قبل از اينكه تعرفه پزشكي از سوي مراجع ذيصلاح اعلام شود، چه مقدار تعرفه را افزايش دهند.

وي با بيان اينكه گاهي اوقات در ابتداي سال تا 20 درصد بر روي تعرفه‌هاي پزشكي اضافه مي‌شود تصريح مي‌كند:‌ در حال حاضر وسايل و تجهيزات پزشكي گران شده است و از طرف ديگر ابتداي هر سال اعلام مي‌شود كه چند درصد بايد حقوق كارگر بالا رود. سوال اينجاست كه بيمارستان خصوصي از كجا بايد اين ميزان افزايش هزينه را جبران كند؟

منافي ادامه مي‌دهد: ‌شوراي حقوق و دستمزد، حقوق كارگران و ميزان افزايش سالانه آن را اعلام مي‌كند. بيمارستان‌هاي خصوصي نمي‌توانند حقوق كارگر را بالا نبرند. از طرفي آنها بودجه حمايتي و دولتي ندارند، لذا مجبورند كه هزينه‌ها را از بيماران تامين كنند.

*تعرفه‌هاي پزشكي به هيچ وجه در بيمارستان‌هاي خصوصي بالا نرفته است

سيدمرتضي سيادتي، دبير انجمن صنفي بيمارستان‌هاي خصوصي در اين زمينه اظهار مي‌كند: هيچگونه تعرفه پزشكي در بيمارستان‌هاي خصوصي بالا نرفته و آنها نمي‌توانند زيادتر از نرخ نظام پزشكي بگيرند.

وي مي‌گويد: در ابتداي هر سال جلسه‌اي براي افزايش تعرفه‌ها مي‌گيرند اما عمل نمي‌كنند.

سيادتي در پاسخ به اين پرسش كه با اين وجود چگونه هزينه‌هاي تا قبل از اعلام رسمي تعرفه‌ها را تامين مي‌كنند تصريح مي‌كند: 20 تا 25 درصد حقوق پزشكان برداشته مي‌شود و اين افزايش هزينه را جبران مي‌كنيم.

*حتي يك ريال هم به تعرفه‌هاي آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي پارسال اضافه نشده است

سيدحسن هاشمي مدني، عضو هيئت مديره انجمن علوم آزمايشگاهي تشخيص طبي ايران نيز در مورد افزايش تعرفه‌هاي پزشكي قبل از اعلام رسمي در آزمايشگاه‌ها مي‌گويد: با يقين مي‌‌گوييم حتي يك ريال هم آزمايشگاه‌ها بيشتر از تعرفه اعلام شده سال قبل نمي‌گيرند و هر كس شكايتي در اين زمينه دارد آن را اعلام كند.

وي مي‌‌افزايد: هزينه آزمايش‌هاي تشخيص طبي در مجموعه سبد خانوار حجم زيادي نمي‌شود و معمولاً هر خانوار هر 2 سال و نيم يكبار طبق گزارش به عمل آمده به آزمايشگاه مراجعه مي‌كند.

هاشمي مدني ادامه مي‌دهد: بايد سيستم غربالگري و چكاپ‌هاي دوره‌اي را راه بيندازيم كه در اين صورت هزينه‌هاي درمان در كشور بسيار كم مي‌شود.

* افزايش 5 درصدي تعرفه راديولوژي جوك و شوخي است

عبدالرسول صداقت، رئيس انجمن راديولوژي ايران در اين زمينه مي‌گويد: ما خبر از همه راديولوژي‌هاي كشور نداريم اما به فرض اين هم كه مقداري هزينه روي آن بكشند كار اشتباهي نيست چرا كه الان ارديبهشت را به پايان مي‌رسانيم ولي هنوز خبري از تعرفه‌ها نشده است.

وي مي‌افزايد: طبق محاسبه ما اگر 50 تا 60 درصد به تعرفه‌هاي راديولوژي امسال اضافه شود تازه در شرايط سال 89 قرار مي‌گيريم. اين موضوع را خود وزارت بهداشت تا 28 درصد قبول دارد اما شوراي عالي بيمه افزايش 5 درصدي را براي راديولوژي مطرح كرده است كه بيشتر به يك جوك و شوخي شبيه است.

صداقت تصريح مي‌كند: به طور جدي هشدار مي‌دهيم با چنين مصوبه‌اي در راديولوژي قدر مسلم ضربه سنگيني به راديولوژي كشور مي‌خورد. به عنوان مثال دو تا از شركت‌هاي توليد كننده فيلم در دنيا قيمت خود را در سطح جهان تا 50 درصد افزايش داده‌اند. از طرفي ديگر در دو ماه اخير بالغ بر 30 درصد افزايش نرخ ارز داشته‌ا‌يم. حال با توجه به وابستگي تقريباً 100درصدي به واردات دستگاه‌ها و مواد مصرفي راديولوژي در كنار تورم موجود آيا افزايش 5 درصدي بيشتر به يك شوخي شبيه نيست.

وي ادامه مي‌دهد: اگر يك متخصص رشته پزشكي دچار تخلف مي‌شود بايد به شدت با آن برخورد كرد. اما ما بارها تخلفات را به وزارت بهداشت گزارش داده‌ايم ولي ظاهراً عزم جدي در برخورد با آنها وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی