بازدید 22692
۸

ناگفته‌هایی از «يک ربع آخر» حکمرانی دیکتاتور تونس

وی گفت: «السرياطي» به فکر کودتا عليه بن علي نبوده، زيرا از پيش مي دانست هر کودتا بايد با تأييد و همراهي ارتش باشد و تجهيز شبه نظاميان مسلح به دستور بن علي صورت گرفته تا در مواقع حساس و احتمال کودتا به کمک وی بیایند/ وي گفت: تعدادي از دامادهاي بن علي حتي پيش از فرار بن علي، نسبت به ماندن در تونس تهديد شده بودند که برخي از آنها فرار کردند و فرصت فرار براي برخي ديگر فراهم نشد.
کد خبر: ۱۴۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸ 24 January 2011
سرویس بین الملل ـ دست یافتن به زوایای فرار دیکتاتور تونس از این کشور و نقل قول‌های گوناگون از آن، همچنان ادامه دارد و این مسأله به معمایی برای مردم این کشور و رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، يک منبع تونسي آگاه در مصاحبه با روزنامه «القدس العربي»، چاپ لندن اعلام کرد: «زين العابدين بن علي»، رئيس جمهوري مخلوع تونس، بر خلاف شايعاتي که بين مردم پخش شده، صبح روز جمعه و نه شامگاه اين روز، از تونس فرار کرد؛ اين منبع تونسي براي نخستين بار، اطلاعات بسیاري درباره «يک ربع آخر» حضور بن علي در تونس منتشر کرده است.

اين منبع که به شدت و به دلايل امنيتي اصرار داشت نامش فاش نشود، بازداشت ژنرال «علي السرياطي»، مدير سابق گارد امنيتي رياست جمهوري، سه روز پس از فرارش را تکذيب کرد.

وي گفت: اطلاعاتي که در اختيار وي است، حاکي از آن است که بن علي، صبح روز جمعه، چهاردهم ژانويه، سوار بر هواپيماي شخصي خود، از پادگان العوينه که در مجاور فرودگاه تونس قرطاج است، از کشور فرار کرد.

در همین باره، پایگاه خبری «العالم» در گزارشی نوشت: منابع نزديک به ادارات دولتي اعلام داشتند، بن علي به همراه همسر، چند تن از دختران خود و شماري از گارد رياست جمهوري و با حفاظت شديد خودروهاي امنيتي رياست جمهوري به رياست ژنرال السرياطي از تونس فرار کرد.

منبع «القدس العربي» افزود: ژنرال «السرياطي»، شامگاه جمعه پس از اينکه مشخص شد در تجهيز گروه‌هاي مسلحي که شهروندان را مي کشت و اموال آنان را غارت مي کرد، دست دارد، به دست ارتش بازداشت شد، ولی بازداشت وي، سه روز پس از فرار بن علي رسما اعلام و اطلاعات و خبرهاي ضد و نقيضي درباره ساعت ها و لحظات حساس تاريخ معاصر تونس منتشر شده است.

این منبع، از نشست جنجالي در کاخ رياست جمهوري قرطاج، 24 ساعت پس از اعلام فرار بن علي و پس از ضبط آخرين سخنراني رئيس جمهوري مخلوع ـ که شامگاه پنجشنبه پخش شد ـ خبر داد.

وي گفت: در اين نشست حساس، سه نفر از جمله بن علي و ژنرال السرياطي و ژنرال رشيد عمار، فرمانده ستاد ارتش حضور داشتند که آخرين نفر، سابق بر اين، از دستورهای بن علي مبني بر همکاري با ارتش براي سرکوب جنبش مردمي نافرماني کرده بود.

بنا بر اعلام اين منبع، حاضران در اين نشست به توافق رسيدند، در صورتي که بن علي نتوانست با سخنراني خود از اعتراض‌هاي مردمي جلوگيري کند، از فردا (جمعه) منع آمدوشد شبانه اعلام شود. این در حالی است که منع آمدوشد روزانه پیشتر اعمال مي‌شد و به مراحل خطرناکي نيز رسيده بود.

اين آخرين سخنراني بن علي بود که کاملا شکست خورده و لرزان بر صفحه تلويزيون ظاهر شد، به گونه‌اي که مردم تونس و جهان پيش از اين نديده بودند.

اين منبع گفت: محمد الغرياني، دبير کل تجمع دمکراتيک قانون اساسي (حزب حاکم وقت) سومين فردي بود که در زمان نشست در کاخ رياست جمهوري در انتظار بن علي بود.

وي گفت: الغرياني پس از این نشست با بن علي ديدار کرد و از وي خواست، شماري از افراد خود را با چندين خودرو براي ياري وي و برگزاري تظاهراتي براي تأييد سخنراني به خيابان «الحبيب بورقيبه» در مرکز پايتخت بفرستد.

به نظر مي رسد، اين خواسته عملي شد، زيرا تلويزيون تونس در برنامه شبانه خود صحنه شادي ده‌ها نفر از افرادي را که عکس بن علي را در دست داشتند و از سخنراني وي در خيابان بورقيبه استقبال مي‌کردند، به معرض نمايش گذاشت.

اين منبع گفت: رخدادهای فردا (جمعه) حاکي از آن بود که سخنراني بن علي در آرام کردن مردم با شکست روبه رو شده؛ بنابراين، بن علي با توصيه ژنرال السرياطي تصميم گرفت صبح بدون تلف کردن وقت از تونس فرار کند.

السرياطي نيز شامگاه جمعه در منطقه «العوينه» به دست ارتش که در پايتخت به شکل گسترده اي مستقر شده بودند، بازداشت شد.

اين منبع افزود: مدير گارد امنيتي رياست جمهوري، چهار ماه پيش از آغاز اعتراض هاي مردمي، بر آموزش شبه نظاميان ويژه که بیرون از گارد امنيت رياست جمهوري بودند، نظارت مي کرد که فرماندهان دستگاه امنيتي رياست جمهوري در اين آموزش‌ها کمک و همکاري مي کردند.
آموزش و به کارگيري اين شبه نظاميان، مسأله قابل فهمي نبود، ولی چيزي که روشن بود، اين که به دستور مستقيم بن علي انجام مي شد.

وي افزود: نيروهاي امنيتي عادي، مسئول برخورد با اعتراض کنندگان بودند، ولی بن علي همزمان با حضور دوباره در تلويزيون از طريق ژنرال السرياطي به شبه نظاميان مسلح اختيار عمل داد تا به کشتار و چپاول غير نظاميان اقدام کنند.

اين منبع درباره هدف اين تغييرات خطرناک بن علي گفت: وي تلاش مي‌کرد از راه تبليغاتي رسانه‌اي اين گونه القا کند که گروه‌هاي تروريستي نقاب‌دار به مردم حمله مي‌کنند و در امنيت کشور خلل پدید می آورند تا بتواند با سوءاستفاده از مترسک تروريسم، سرکوب اعتراض ها را توجيه کرده و چهره جنبش مردمي را خدشه‌دار کند. بن علي تظاهر کنندگان را در سخنراني پيشين خود تروريست و مزدور بيگانه توصيف کرده بود.

وي افزود: اين گروه‌ها سلاح‌هاي تک تيرانداز دقيق و اموال هنگفتي دارند و پس از بازداشت السرياطي و شماری از فرماندهان گارد امنيتي رياست جمهوري، بدون رهبر و فرمانده در کشور جولان مي‌دهند، ولی نيروهاي ارتش و امنيت، توانسته اند در 24 ساعت گذشته، شماري از افراد آنها را در برخي شهرها بازداشت کنند.

اين منبع گفت: السرياطي به فکر کودتا عليه بن علي نبوده، زيرا از پيش مي دانست هر کودتا بايد با تأييد و همراهي ارتش باشد و تجهيز شبه نظاميان مسلح به دستور بن علي صورت گرفته تا در مواقع حساس و احتمال کودتا به کمک وی بیایند.

وي گفت: هنگامی که بن علي در سخنراني اخير خود مي‌گفت، تيراندازي بايد متوقف شود، مي‌دانست که شبه نظاميان به تيراندازي خود به شهروندان معترض ادامه مي‌دهند.

وي گفت: برخي از دامادهاي بن علي، حتي پيش از فرار بن علي نسبت به ماندن در تونس تهديد شده بودند که تعدادي از آنها فرار کردند و فرصت فرار براي برخي ديگر فراهم نشد.

اين منبع افزود: ليبي، تنها کشوري بود که با فرود هواپيماي بن علي و همراهان وي و ميزباني از آنها مخالفت نکرد، ولی بن علي با توجه به نزديکي ليبي به تونس، تصميم گرفت به مالت برود و از دوستي محکم خود با رئيس جمهوري مالت بهره مند شود که با مخالفت وي روبه رو شد؛ بنابراين، بن علي در انديشه رفتن به فرانسه بود، اما اين کشور نيز مخالفت کرد، پس ناچار شد به عربستان برود که اين کشور نيز با شروط زياد موافقت کرد.

وي گفت: ارتش و نيروهاي امنيتي با پراکنده کردن شبه نظاميان و بازداشت دامادهاي بن علي، نقش برجسته‌اي در دور کردن کشور از بروز ناامني خطرناکي که تونس با آن روبه رو می‌شد، داشتند.

وي گفت: بن علي هرگز به فکر بازگشت به تونس نيست و از پيش مي‌دانست که هرگز به تونس باز نخواهد گشت.

اين منبع افزود: «فواد المبزع»، رئيس سابق مجلس و «محمد الغنوشي» وزير اول، نه از فرار بن علي آگاهی داشتند و نه با وي هماهنگ کرده بودند، در حالي که وي در انديشه فرار بود.

وي گفت، آنها وقتی از فرار بن علي آگاه شدند و با مردم سخن گفتند، الغنوشي از فرار بن علي خبر داد و به عهده گرفتن وظايف او را به طور موقت بر پایه ماده 56 قانون اساسي تونس اعلام داشت؛ آن هم پيش از اينکه صبح جمعه اعلام انصراف دهد و المبزع را بنا بر ماده 57 قانون اساسي، رئيس جمهوري موقت کشور معرفي کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
آرزو دارم ملت تونس با ارائه دادخواست به دادگاه خواستار بازگشت بن علی و خانواده اش شوند و این فرد را تحت تعقیب دادگاه بین المللی قرار دهند تا دیکتاتور بفهمد آنچه در 23 سال بر سر تونس آورده بدون تاوان نیست.
خالي بنديه
به مسئله خیلی با دید مثبت نگاه می کنید. به نظر می رسد برخی تاملات نیز لازم است. این واقعه چه اثرات جنبی بر حاکمان کنونی کشورهای عربی و غیره می تواند داشته باشد و آنها را متقاعد به چه نوع کارهایی می کند؟ همچنین جایگزین نهایی چه کسی خواهد بود و آن کشور پایگاه چه قدرت هایی خواهد شد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار