بازدید 8962
۹

اما و اگرهای لبنان پس از سقوط دولت حریری

رویترز در پایان آورده است: یکی از گزینه‌های دیگر آن است که حریری، حزب‌الله و متحدانش نامزد بی‌طرفی را انتخاب کنند که بتواند بر مراحل توقف حمایت‌ها یا تامین دادگاه حریری نظارت داشته باشد. این سناریو می‌تواند گزینه نهایی در حفظ امنیت و ثبات لبنان باشد و...
کد خبر: ۱۴۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸ 16 January 2011
سرویس بین الملل ـ به دنبال سقوط دولت سعد حریری رسانه ها و خبرگزاری های منطقه ای و بین المللی با تحلیل شرایط موجود، به بررسی و گمانه زنی سناریوهای احتمالی از چگونگی شکل‌گیری کابینه جدید پرداخته اند.

به گزارش «تابناک»، شاید بتوان نقطه مشترک بیشتر این تحلیل ها را این نکته دانست که تا مادامی که اختلاف نظرها پیرامون رأی دادگاه ویژه ترور رفیق حریری برطرف نشود، کابینه جدیدی شکل نخواهد گرفت.

رویترز در این باره نوشت: حزب‌الله، گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران و سوریه، هر گونه ارتباط با ترور نخست وزیر سابق لبنان را انکار می‌کند و بر این باور است دادگاه ویژه ترور او، توطئه‌ای از جانب اسراییلی‌هاست و از دولت حریری خواسته است تا حمایت‌های خود از این دادگاه را متوقف سازد، ولی پس از مورد موافقت قرار نگرفتن این خواسته از سوی دولت حریری که تحت حمایت عربستان قرار دارد، یازده تن از وزرای کابینه لبنان استعفای خود را اعلام کردند و به این ترتیب، موجب فروپاشی کابینه حریری شد و بر پایه قانون اساسی لبنان رییس جمهوری این کشور باید پس از مشورت با 128 عضو پارلمان، نخست وزیر جدیدی را برگزیند.

بنا بر این گزارش، در لبنان و مبتنی بر سیستم تقسیم قدرت آن، رییس جمهوری باید یک مسیحی، نخست وزیر سنی و  رئیس مجلس شیعه باشد.

رویترز در ادامه آورده است: از این نگاه، سناریوهایی در زمینه چگونگی شکل‌گیری دولت جدید مطرح می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ممکن است حزب‌الله و متحدانش کابینه جدید را بدون حریری تشکیل ‌دهند

حزب‌الله و هم پیمانانش با حمایت جنبلاط، می‌توانند از یک حامی سنی بخواهند دولتی بدون حریری و متحدانش تشکیل دهد که نقش اصلی‌اش مخالفت با دادگاه حریری و متوقف ساختن حمایت‌های دولتی از آن خواهد بود، ولی حذف حریری از کابینه می‌تواند به نوعی خشم جوامع سنی مذهب لبنان که او را رهبر اصلی خود می‌دانند برانگیزد و این احساس را در آن‌ها ایجاد کند که قدرت خود را در کشور از دست داده‌اند.

رویترز بر این باور است: خطر دیگر برانگیخته شدن خشم گروه‌های سنی ‌مذهب با عقاید نزدیک به القاعده است که حزب‌الله را بازوی شیعه ایران در لبنان می‌دانند. سرانجام نیز ممکن است کشورهایی چون عربستان سعودی و مصر که از افزایش نفوذ ایران در منطقه وحشت دارند، با شکل‌گیری چنین دولتی مخالفت کنند.

ممکن است از حریری خواسته ‌شود یک دولت جدید تشکیل دهد

ممکن است حزب‌الله و متحدانش از حریری بخواهند یک دولت جدید تشکیل دهد، ولی با شروطی چون قطع همکاری با دادگاه حریری، توقف تأمین بودجه آن و وتو کردن نام برخی از اعضای کابینه حریری، ولی این احتمال هست که حریری این شروط را رد کند و تسلیم در برابر خواسته‌های حزب‌الله را نپذیرد؛ در مقابل ممکن است تصمیم به تشکیل دولتی بدون حضور حزب‌الله و متحدانش داشته باشد؛ اما حزب‌الله این دولت را بازوی اصلی دادگاه حریری می‌داند و با شکل‌گیری آن مخالفت خواهد کرد.

ممکن است احزاب گوناگون بر سر یک نامزد به توافق برسند

رویترز در پایان آورده است: یکی از گزینه‌های دیگر آن است که حریری، حزب‌الله و متحدانش نامزد بی‌طرفی را برگزینند که بتواند بر مراحل توقف حمایت‌ها یا تأمین دادگاه حریری نظارت داشته باشد. این سناریو می‌تواند گزینه نهایی در حفظ امنیت و ثبات لبنان باشد و در عین حال مورد حمایت عربستان و فرانسه نیز قرار گیرد، ولی واشنگتن باید بدون توجه به مخالف‌های احتمالی به پافشاری‌های خود بر این دادگاه ادامه دهد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
اینها که سالی دوازده ماه درحال تشکیل یا اسقاط دولتشون هستند پس کی به طرح و لایحه و برنامه پنجساله و هدفمندی یارانه و...
میرسند؟!
بعد اینکه برای من سواله که اینها منابع زیرزمینی و معادن و... هم ندارند پس چرا اینقدر وضع مالی مردمشون خوبه؟
پاسخ ها
سهیل بشردوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
لبنان از لحاظ توسعه یافتگی 40 رتبه از ایران پائین تره، درآمد سرانه مردمش نصف ایرانه، 50% از اقتصادش رو بدهی دار
به نظر من ممکن است لبنانی ها هم مثل افغانها نمک بخورند ونمکدان را بشکنند (بنزین مفت اگه بهشون ندهند تظاهرات میکنند)
چه خوب بود ملت لبنان بدون دخالت اين وآن خودشان درمورد سرنوشتشان تصميم مي گرفتند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار