بازدید 2824

نانوايي‌ها از اين پس چند نوع نان مي‌پزند

هر يك از نانواييها مجاز هستند علاوه بر ايجاد تنوع در ارايه نان سنتي به مردم، حتي به توليد و ارايه انواع نان فانتزي و صنعتي نيز بپردازند.
کد خبر: ۱۴۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵ 03 January 2011
سخنگوي وزارت بازرگاني از تغييرات تازه در نانواييها همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد و گفت كه از اين پس، بسياري از نانوايي ها، چند نوع نان را پخت و به مردم عرضه خواهند كرد.
   
سيد عليرضا شجاعي در ميزگرد ايرنا با عنوان 'بررسي تاثير اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بر كيفيت نان' كه با حضور 'حسين نظري'رييس اتحاديه نانوايان تهران ، 'محمدمهدي كابلي' مديركل دفتر محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي و 'رحيم ابوعلي' مديركل نظارت بر اجراي استانداردهاي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران برگزار شد، افزود: روند توسعه و تغييرات در حوزه نانواييها آغاز شده و شماري از آنها، هم اكنون بطور همزمان به پخت نان سنگك، بربري، لواش و ديگر انواع نان سنتي مي پردازند.

وي تصريح كرد: هر يك از نانواييها مجاز هستند علاوه بر ايجاد تنوع در ارايه نان سنتي به مردم، حتي به توليد و ارايه انواع نان فانتزي و صنعتي نيز بپردازند.

سخنگوي سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: اگرچه حركت بهسازي نانواييها از مدت ها پيش آغاز شده، اما اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به آن سرعت بخشيده است و ما از اين پس، شاهد افزايش كيفيت و تنوع در عرضه نان خواهيم بود.

وي افزود: بهبود مستمر زماني صورت مي گيرد كه فضاي رقابتي در حوزه نان شكل بگيرد و اين موضوع در فرايند اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها رخ خواهد داد.

سخنگوي وزارت بازرگاني با اشاره به نقش اساسي مردم به عنوان مصرف كننده نان اظهارداشت: شركت بازرگاني دولتي ايران از هفته جاري سامانه اي را راه اندازي مي كند كه مردم مي توانند در آن به نانواييها نمره بدهند.

به گفته شجاعي، در اين سامانه، رتبه بندي نانوايي ها از طرف خود مردم صورت مي گيرد و افراد هنگام مراجعه به هر نانوايي مي توانند از رتبه آن از نظر كيفيت پخت با خبر شوند.

وي افزود: در سامانه كيفيت نان، هر نانوايي ، يك كد مشخص بهره برداري دارد كه ارسال اين كد به همراه رتبه آن از سوي مردم و جمع بندي نظرات در يك مدت زمان معين مشخص مي كند نانوايي ها چه رتبه اي دارند.

شجاعي اطمينان داد كه راه اندازي چنين سامانه اي، موجب ارتقاي كيفيت نان و ايجاد رقابت پذيري در بين فعالين اين صنف خواهد شد.

سخنگوي وزارت بازرگاني در عين حال، روند بهبود كيفيت نان در كشور را يك روند پيچيده و زمان بر خواند اما گفت كه بتدريج، جامعه شاهد افزايش هر چه بيشتر كيفيت انواع نان خواهد بود.

وي با اشاره به عوامل مختلف دولتي و بخش خصوصي كه در فرايند توليد و مصرف نان نقش دارند،اظهار داشت: در حلقه هاي مختلف فرايند توليد نان از مزرعه تا نانوايي ها 16 مجموعه درگير هستند كه نقش موثري در بهبود و ارتقاي كيفيت نان دارند.

وي در توضيح اين حلقه ها خاطرنشان كرد: وزارت جهاد كشاورزي به عنوان يكي از اين حلقه ها با اصلاح نوع بذر و توجه به مراحل داشت و برداشت گندم و ارتقاي كيفيت آن به بهبود كيفيت نان كمك مي كند.

شجاعي، تعامل كشاورزان با وزارت جهاد كشاورزي، انتقال گندم به كارخانه آرد و سپس توليد و انتقال آرد به نانوايي ها و توليد نان را از ديگر حلقه هاي موثر در ارتقاي كيفيت نان دانست.
وي گفت: در اين فرايند سازمان استاندارد، استانداردهاي نان را ارائه و به روز مي كند.

سخنگوي وزارت بازرگاني افزود: وزارت صنايع نيز مي تواند با استفاده از تكنولوژي جديد به بهبود كيفيت نان سنتي و صنعتي كمك كند.

وي در باره نقش وزارت بهداشت و درمان در افزايش كيفيت نان اظهار داشت: اين وزارتخانه جنبه بهداشتي و ارزش غذايي نان را مورد توجه قرار مي دهد.

وي افزود: علاوه براين كارخانه هاي آرد، نانوايي ها و اتحاديه ها نيز در ارتقاي كيفيت نان نقش موثري دارند.

شجاعي با اشاره به نقش نانواها در توليد نان با كيفيت مناسب گفت: با وزارت كار و رفاه اجتماعي تفاهمنامه اي را براي آموزش و ارتقاي مهارت نانواها امضا كرده ايم كه مي تواند در پخت نان با كيفيت بالاتر موثر باشد.

وي با تاكيد بر نقش فرهنگ در اصلاح الگوي مصرف گفت: طي نامه اي از وزير آموزش و پروش درخواست كرده ايم در مدارس و كتب درسي در ارتباط با ارتقاي كيفيت نان و استفاده بهينه از آن فرهنگ سازي كند.

سخنگوي وزارت بازرگاني با تاكيد براينكه بهبود كيفيت نان در كوتاه مدت امكان پذير نيست، گفت: اين وزارتخانه اقدام به تهيه نقشه راهي كرده است كه با تعيين استانداردها و تقسيم كار صورت گرفته براي دستگاهاي ذيربط، كيفيت نان را ارتقا بدهيم .

وي افزود: حركت بهسازي نان از مدت ها پيش آغاز و آموزش نانوايان نيز در سه استان شروع شده است اما با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اين روند تسريع مي شود.

شجاعي در باره نحوه حمايت دولت از اصناف گفت: براي حوزه اصناف از جمله نانواييها يك بسته حمايتي تعريف شده كه در سه ماهه اول اصناف پر انرژي را شامل مي شود و به طور متوسط به آنان 50 ميليون ريال تسهيلات داده مي شود.

وي افزود: ثبت نام افراد از طريق پايگاه اطلاع رساني وزارت بازرگاني در حال انجام است و اصناف مي توانند با مراجعه به اين سامانه ثبت نام كنند.
وي افزود: براي نانواييهايي كه در صدد تجميع توليد باشند و به سمت نان صنعتي بروند نيز تسهيلاتي در نظر گرفته شده است.

شجاعي با اشاره به نقش سيلوها به عنوان يكي از حلقه هاي فرايند توليد نان گفت: ظرفيت سيلوها در كشور طي پنج سال گذشته با رسيدن به ظرفيت 7 ميليون تن دو برابر شده و تاپايان سال جاري نيز اين ظرفيت به هشت و نيم تن خواهد رسيد.
وي پيش بيني كرد تا پايان سال آينده، ظرفيت سيلوهاي استاندارد ذخيره گندم در كشور به 9 و نيم ميليون تن برسد.

وي تصريح كرد: ايران به دنبال آن است كه به مركز تجارت غلات در منطقه تبديل شود و به همين دليل، برنامه ساخت سيلوها به ميزان 18 ميليون تن گندم در حال اجرا است.

سخنگوي وزارت بازرگاني در ادامه سخنانش گفت كه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها همچنين فرصت جديدي را فراهم مي كند تا سرمايه گذاري در برخي حلقه هاي حوزه نان مانند تنوع، كيفيت، بسته بندي آن و حتي داشتن برند نان در اين حوزه اتفاق بيفتد.

وي افزود: با اجراي اين قانون، در بسياري از محصولات پايين دستي گندم و آرد مانند ماكاروني نيز شاهد تحولي جدي خواهيم بود و ارتقاي كيفيت اين محصولات علاوه بر مصرف داخلي به صادرات نيز منجر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست