بازدید 4134
۲

تمدید مهلت 7 ساله ممنوع شدن آزبست؟!/آوای سبز

کد خبر: ۱۳۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳ 28 December 2010

رئیس مركز معاينه فني خودروهاي تهران در وبلاگش، آوای سبز نوشت:

امروز حدود سه ساعت مهمان كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس بوديم.موضوع جلسه هم آلودگي هواي كلانشهرهاي كشور بود.صحبتهاي بسيار زيادي مطرح شد. مديران ارشدي از سازمان محيط زيست، هواشناسي، وزارت بهداشت سازمان جنگلها و مراتع و شهرداران تعدادي از كلانشهرها در جلسه حضور داشتند كه نهايتا به دو نكته مهم منجر شد.

بحث اول در مورد پاركهاي جنگلي و جنگل كاريهاي در اختيار منابع طبيعي بود كه قرار شد بهره برداري از آنها در اطراف شهرها به شهرداري ها واگذار شود تا در شرايط مناسب تري حفظ و نگهداري شود.

مورد دوم هم تشكيل كارگروهي به رياست جناب دكتر كيخا نايب رييس كميسيون كشاورزي بود تا ظرف مدت يك ماه با در نظر داشتن بودجه ۱۳۹۰ كشور نسخه اي براي بهبود كيفيت هواي تنفسي در كلانشهرهاي كشور تجويز كنند تا در صحن علني مجلس مطرح شود. قرار شد من هم به عنوان نماينده شهرداري تهران در جلسات اين كارگروه در مجلس شركت كنم. بيشتر صحبتهايم هم در جلسه امروز حول اين مصاحبه با سايت شهرنوشت بود. يك نكته جالب اقدام نماينده وزارت بهداشت بود كه در صفحه اول پاورپوينتي كه ارائه كردند عنوان كلمه محرمانه را درج كرده بودند كه فكر مي كنم به خاطر درج ميزان آمار مرگ و مير منتسب به آلودگي هوايي بود كه در جلسه مجمع نمايندگان تهران در محل مجلس شوراي اسلامي مطرح و من در وبلاگم نوشتم.همه آن آمار و ارقام را به احترام آن كلمه محرمانه در اينجا بيان نمي كنم ولي برداشت خودم از اين پاورپوينت آن بود كه موضوع اثرات منفي آلاينده هاي هوا از نظر بهداشتي در سال ۱۳۸۹ بسيار جدي تر از سال ۱۳۸۸ خواهد بود آماري كه وزارت بهداشت سال آينده قادر خواهد بود در مورد تعداد مرگ و ميرهاي سال ۸۹ رقم قابل استناد بدهد.

نكته دوم آقاي دكتر نوريان قائم مقام سازمان محيط زيست كشور بود كهصحبتهاي مهم و جالبي داشتند از جمله آنكه سازمان محيط زيست هيچ تكليف قانوني براي تدوين برنامه جامع كاهش آلودگي هوا براي كلانشهرها نداشته و صرفا براي اراك و تهران بايد برنامه جامع مي نوشت،۴۲۰ هزار واحد صنعتي در كشور وجود دارد كه حداقل ۸۰ هزار واحد آنها از نظر محيط زيست نياز به كنترل جدي آلايندگي دارند كه يكباره نمي شود همه را متوقف كرد،به زودي نظام مهندسي محيط زيست در كشور راه اندازي مي شود و جوزهاي لازم از دولت اخذ شده است و در نهايت يكي از مهمترين جملات ايشان كه فرمودند:دهها كارخانه توليدي وجود دارد كه هزاران نفر در آنها شاغل هستند و الزاما از آزبست در توليدات خود استفاده مي كنند!! با شنيدن اين جمله واقعا شوكه شدم.اولا حتما شنيده ايد كه ميزان الياف آزبست در هواي تهران حدود 50 برابر كشورهاي اروپايي و امريكايي است و آلاينده آزبست جز گروه سرطان‌زا A سرطانزا بودنش مطلقا محرز شده است.

فقط بدانيد در هر شبانه‌روز حدود 7 تن آزبست ناشي از لنت ترمز خودروها در هوای تهران تولید می‌شود.هزاران تن هم در واحدهايي مثل لوله هاي سيماني، صفحات ايرانيت، مواد نسوز و رنگهاي شيميايي و... مصرف و سپس وارد محيط زيست مي شوند.دكتر سروش مدبري مدير كل وقت آب و خاك سازمان محيط زيست كشور در روزنامه ايران  مورخ  28/5/87 شماره 4003 فرموده بودند:" اين كه كشور، عنوان بزرگترين واردكننده مواد آزبستي در خاورميانه را با خود يدك مي كشد جاي بسي نگراني و تامل دارد. "  ضمن آنكه دقت شود طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در مرداد 137۹، مصرف آزبست در ایران از اول مرداد 1386 ممنوع شده است!!!!يعني الان سه سال و چهار ماه است مهلت ۷ ساله اي كه مصوبه دولت تعيين كرده بود تا مصرف آزبست به صفر برسد به اتمام رسيده و همه چيز هم آررومه!! آيا اين اتفاق قابل بخشش است؟ سازمان محيط زيست چرا دادش در نمي آيد؟ ديگر مجوز واردات آزبست ندادن كه نياز به زيرساخت و... ندارد.هفت سال وقت داديد كه بروند فكري به حال خودشان بكنند.سه سال از وقتشان هم تمام شده است.

اصلا من فكر مي كنم دوستان صنايع همان موقع كه مهلت ۷ ساله از شما گرفتند در فكر مهلت ۷ ساله دوم و سوم هم بودند!! آقايان اين ميزها و پستها براي هيچ كس نمانده كه براي من و شما بماند.امروز در كميسيون هم گفتم اين هوا را بچه هاي من و شما و ما تنفس مي كنند.سرطان ريه ناشي از تنفس الياف آزبست هيچ معياري براي شناسايي ريه فرزند من و امثال من با ريه فرزندان وارد كنندگان عمده آزبست در كشور و آنهايي كه مصوبه اخير دولت را براي ايجاد محدوديت بيشتر براي كاهش و حذف آزبست دچار گذشت زمان مي كنند براي خود نمي شناسد...آقايان لطفا بيشتر فكر كنيد....شب خوش...

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عوامل نفوذی سود جو که منافع آنها در وارد کردن ازبست است عملا از اجرایی شدن مصوبه ممنوعیت آزبست جلوگیری نمودند.
من فکر می کردم چندین سال است که مصرف ازبست ممنوع شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل