بازدید 10410
جانفشانی مردم کرد از یاد ملت ایران نخواهد رفت

معرفی اجمالی شیرمردان کوهستان

امام خمینی (ره) در وصف رشادت این مجموعه می فرماید: «من از اين جوان‌هاي پيشمرگ كه به راستي اثبات كردند كه فداكار اسلام هستند و لشكر پيغمبر اسلام هستند، تشكر مي‌كنم. من به شما علاقه دارم، علاقة يك مسلم به مسلم و يك پدر به فرزند، و شما را دعا مي‌كنم. از وقتي كه شما قيام كرده‌ايد در مقابل اشرار و در مقابل اشخاصي كه مي‌خواستند نهضت اسلامي ‌را سركوب كنند
کد خبر: ۱۳۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳ 04 December 2010
در ابتدای انقلاب اسلامی دشمن خواست با استفاده از تنوع قومیتی که در ایران وجود داشت و با ایجاد تفکرات جدایی طلبانه در میان قومیت ها به خصوص قومیت دلیر کرد، انقلاب نوپای اسلامی ایران را با مشکلی جدی  روبه رو کند. سیاست خباثت آلود استکبار سعی داشت تا به هر بهانه ای اقوام ایرانی را از یکدیگر جدا کنند و پیکره عظیم ملت ایران را تکه تکه کنند، اما با بصیرتی که مردم به ویژه کردها از خود نشان دادند این خطر بزرگ بر طرف شد.

به گزارش بولتن، گرچه از تنوع قومیتی به عنوان یک تهدید برای کشورها یاد می کنند اما باید دانست که این خود فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود چرا که تفاوت فرهنگ ها، آداب و رسوم و... می توانند مکمل یکدیگر باشند.

قومیت کرد
قومیت کرد یکی از قومیت‌های ایران است که در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی امتحان خود را پس داده است. با وجود اینکه اکثر کردها در کردستان ساکنند اما در استان های دیگر از جمله ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، خراسان شمالی نیز حضور دارند.
کردها یكی از شعبه های مشهور نژاد آریایی هستند كه از حدود 2000 سال پیش از میلاد مسیح از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت نموده اند و محققان در آریایی بودن آنها شكی ندارند.

رشادت کردها
جانفشانی مردم کرد از یاد ملت ایران نخواهد رفت. وقتی که عده ای سعی کردند به نام کردها دم از جدایی طلبی بزنند و بر علیه حکومت جمهوری اسلامی شورش کنند، مردم دلیر کرد  خود کمر همت بستند و با تشکیل مجموعه پیشمرگان کرد مسلمان در مقابل آنها ایستادند وبا جان خود جلو توطئه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم را گرفتند.

امام خمینی (ره) در وصف رشادت این مجموعه می فرماید: «من از اين جوان‌هاي پيشمرگ كه به راستي اثبات كردند كه فداكار اسلام هستند و لشكر پيغمبر اسلام هستند، تشكر مي‌كنم. من به شما علاقه دارم، علاقة يك مسلم به مسلم و يك پدر به فرزند، و شما را دعا مي‌كنم. از وقتي كه شما قيام كرده‌ايد در مقابل اشرار و در مقابل اشخاصي كه مي‌خواستند نهضت اسلامي‌را سركوب كنند، من از شما با تمام قوا پشتيباني و هم دعا كردم، خداوند شما را ان‌شاءالله براي اسلام حفظ كند و شما جوان‌ها را در پيشگاه خداي مقدس بزرگ آبرومند كند.»
 
هم اکنون نیز پیشمرگان کرد غیورانه آماده اند تا جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کنند. به نقل از سایت سپاه نیوز استاندار آذربايجان غربي  گفت: پيشمرگان كرد مسلمان به عنوان ياوران واقعي انقلاب همواره براي حراست از ايران و اسلام در برابر دشمنان آماده جانفشاني و رشادت هستند.
کرد ها شهدای بسیاری برای انقلاب داده اند که به عنوان نمونه مردم استان کردستان 5400 شهید تقدیم ملت ایران کرده اند.

استان کردستان
 کردستان که استان اصلی محل سکونت این قومیت دلیر است منطقه ای خوش آب و هوا و البته کوهستانی در غرب ایران است که اکثر اهالی آن به زبان کردی صحبت می کنند . این استان از غرب هم مرز کردستان عراق و از سایر جهات به ترتیب از جنوب با استان های کرمانشاه، همدان، زنجان و آذربایجان غربی همسایه است. کردها مردمی خون گرم و مهمان پذیر هستند و کمتر کسی است که مدتی در کنار این مردمان زندگی کرده باشد و بخواهد از آنان جدا شود. طبیعت بسیار زیبای کردستان چشم هر بیننده ای را خیره می کند، از دشت ها ی وسیع و پر از گل گرفته تا کوه ها رودها.
 
دین مردم كردستان اسلام است و با وجود اینکه اكثریت آنها پیرو مذهب تسنن و شافعی می باشند ،بین دو مذهب شیعه وسنی رابطه ای صمیمی برقرار است. شیوه غالب زندگی مردم در این استان سنتی و با هویتی قومی است . وجود حدود 1900 روستا در استان نمایانگر انس مردم به طبیعت و كشاورزی است .بر اساس آخرین سرشماری مركز آمار ایران در سال 1375، استان كردستان 1346 هزار نفر جمعیت دارد كه 4 /52 درصد شهری و 6 /47 درصد را جمعیت روستایی تشكیل می دهد. تراكم نسبی جمعیت معادل 7/ 47 نفر در كیلومتر مربع است. وضعیت رفاهی مردم این استان مرزی از جنبه های مختلف از جمله عمرانی و بیمه ای و زیر ساخت های شهری به نسبت قبل از انقلاب بسیار پیشرفت کرده است.

وضعیت علمی و شغلی در مقایسه با قبل از انقلاب
از 1146 هزار نفر جمعیت 6 ساله و بالاتر استان، 8/ 76 درصد با سوادند كه این نسبت در مناطق شهری 4 /75 درصد و در مناطق روستایی 5 /58 درصد می باشد در صورتی که قبل از انقلاب این رقم تنها 29 در صد از جمعیت استان کردستان بود. در حال حاضر در استان کردستان نزديك به پنجاه هزار دانشجو وجود دارد كه در بيست و چند مركز آموزش عالى مشغول تحصيل هستند، اين رقم در دوران طاغوت فقط 360 نفر بود!

جمعیت 10 ساله و بالاتر شاغل استان به تعداد 327 هزار نفر كه 32 درصد آن در بخش كشاورزی، 11 درصد در بخش صنعت و 57 درصد مابقی در بخش خدمات اشتغال دارند.

دلبستگی کردها به نظام اسلامی
علی رغم آنچه در مورد کرد ها تصور می شود این مردم غیور دلبستگی شدیدی به نظام جمهوری اسلامی دارند. در مناسبت های مختلف جمعت فراوانی در راهپیمایی ها شرکت می کنند و همبستگی خود را با ملت و رهبری ابراز می دارند. استقبال پر شور مردم این استان از مقام معظم رهبری علی رغم تفاوت های مذهبی شاهدی بر همین امر است .

کردستان، سرزمین صفا و وفادارى  
رهبر انقلاب در سفر اخیر خود به کردستان گفت: بسيار خرسندم و خداى متعال را سپاسگزارم كه توفيق عنايت كرد تا بار ديگر - ولو با فاصله ‏اى زياد - در اين استان سرافراز و در ميان شما مردم عزيز و وفادار حضور پيدا كنم. كردستان سرزمين فداکاريهاى بزرگ است؛ سرزمين هنر و فرهنگ است؛ سرزمين صفا و وفادارى است؛ سرزمين مردم وفادارى است كه در حساسترين سالهاى عمر اين نظام و اين كشور با مردانگى خود و با رشادت خود، توطئه‏ هاى بزرگى را خنثى كردند. سرزمين مردم با رشادت و با رشد عقلى و آگاهى است كه توطئه‏ دشمن را در لحظات حساس تشخيص دادند و با فداكارى خود فتنه بزرگى را خاموش كردند، پيش از آنكه آن فتنه بتواند به هدفهاى شوم خود برسد. اين از ياد ملت ايران نخواهد رفت. كردستان در تاريخ انقلاب اسلامى، نشان افتخارى را با خود حمل ميكند كه در كمتر استانى نظير آن را ميشود ديد.  

ملت ايران در اكناف اين كشور بزرگ مجاهدات زيادى كردند و شما مردم كردستان سهم خود را در اين مجاهدت عمومى و بزرگ بخوبى انجام داديد. اين از جمله‏ چيزهایى است كه به ياد تاريخ ايران عزيز خواهد ماند.

 استان كردستان يك استان فرهنگى است. شما به طبيعت سرسبز و زيباى اين استان نگاه كنيد، به روحيه مهربان و باصفاى مردم اين استان نگاه كنيد، به تاريخ اين استان - كه علما و شعرا و اهل فرهنگ و اهل هنر در همين تاريخ نزديكِ اين استان فراوانند - نگاه كنيد؛ همه اينها نشان مي دهد كه اين استان، يك استان فرهنگى است.
 مخالفين ايران و دشمنان اسلام، سعى كردند اين استان را در آغاز انقلاب تبديل به يك استان امنيتى كنند. علاج اين دشوارى و اين مشكل بزرگ، آسان نبود؛ اما نظام مقتدر اسلامى به همراهى شما مردم، بر اين مشكل فائق آمد. آنها سعى ميكردند اجزاء ملت ايران را از يكديگر جدا كنند و بين مردم كُرد و مردم فارس و مردم ترك فاصله بيندازند؛ اما نتوانستند. «و ما يمكرون الّا بأنفسهم و ما يشعرون»؛(1) مكرشان به خودشان برگشت. شما برادران و خواهران كُرد بدانيد، هر كسى در آن سالهاى اول - از اين جوانهائى كه از اقصاى نقاط كشور براى مجاهدت به اينجا مى ‏آمدند - آمد و مدتى در اينجا ماند، نسبت به مردم استان كردستان علقه قلبى پيدا كرد.

جوانان پرشور و پرحماسه‏ اى كه از خراسان و از اصفهان و از فارس و از تهران و از بقيه‏ استانهاى كشور آمدند و چند صباحى را در سنندج و سقز و مريوان و بقيه شهرهاى اين استان گذرانيدند، وقتى برگشتند حامل پيام محبت بودند؛ دلبسته مردم كُرد بودند؛ اين كه ميگوئيم اينجا يك استان فرهنگى است، به خاطر انعكاس رفتار مهربانانه مردم كُرد است. عكس قضيه هم صادق است و هنوز در استان، ياد آن جوانان سلحشورى كه از نقاط ديگر آمدند و اينجا فداكارى كردند، در دلها و ذهنها حاضر است. من اطلاع دارم، ياد شهيد كاوه، ياد شهيد صياد، ياد متوسليان، ياد ناصر كاظمى، ياد احمد كاظمى و ياد شهيد بروجردى - اين جوانانى كه عمرى را در اينجا گذراندند و جانشان را كف دست گرفتند - در ياد مردم اين استان زنده است. خدا را سپاسگزاريم كه دشمن نتوانست به مقاصد خود برسد.

کردستان، اقلیم مشاهیر
كردستان‌ محل‌ پرورش‌ مفاخر ارزشمند و گران مايه‌اي‌ بوده‌ است‌ كه‌ در ايران‌ نقش‌ مهم‌ و مؤثري‌ داشته‌اند، به ‌ويژه‌ برخي‌ از آنها در دنياي‌ اسلام‌ از مقام‌ ارجمندي‌ برخوردار بوده‌اند. بنا به‌ اسناد، كتاب‌ها و مدارك‌ تاريخي‌ مقر ظهور زردشت‌ را اين‌ ناحيه‌ مي‌دانند.



شيخ‌ شهاب‌الدين‌ سهروردي‌ را منسوب‌ به‌ اين‌ منطقه‌ از ايران‌ مي‌شمارند. صلاح‌الدين‌ ايوبي‌ كه‌ از سرداران‌ و فاتحان‌ بزرگ‌ جنگ‌هاي‌ صليبي‌ بود از كردان‌ نام‌آور است‌. از شاعران‌ برجسته‌؛ مولوي‌ كرد، نالي‌، مستوره‌ اردلان‌، امير نظام‌ گروس‌، فاضل‌ گروسي‌، آيت‌الله‌ شيخ‌ محمد مردوخ‌ و همچنين‌ از نويسندگان‌؛ هژار، استاد هيمن‌، محمد قاضي‌، عبدالكريم‌ مدرسي‌ و ... را مي‌توان‌ نام‌ برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار