بازدید 75209

«ایدز» به قهوه تلخ هم کشیده شد+عکس

مهران مدیری که بر گوشه کتش روبان قرمز رنگی که نماد مبارزه با بیماری ایدز است را نصب کرده بود، اعلام کرد که به دلیل مقارن شدن پخش مجموعه دهم این سریال با روز جهانی مقابله و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز، توضیحاتی را در خصوص این بیماری مهلک که حدود 33 میلیون نفر از جهانیان به آن مبتلا هستند، را ارائه می کند.
کد خبر: ۱۳۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۸ 01 December 2010
به مناسبت دهم آذرماه که مصادف است با روز جهانی مبارزه با بیماری مهلک ایدز، اطلاع رسانی در خصوص راه های مقابله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی در رسانه های مکتوب، صدا و سیما و رسانه های مجازی بسیار پر رنگ شده و این موج اطلاع رسانی و هشدار درباره بیماری HIV به قهوه تلخ نیز کشیده شد.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، مهران مدیری کارگردان مجموعه موفق قهوه تلخ در ابتدای مجموعه دهم این سریال طنز پس از توضیحاتی که در خصوص جوایز سریال قهوه تلخ ارائه کرد، شرح مفصلی نیز در خصوص بیماری ایدز و روش های انتقال این بیماری ارائه کرد.

بنابر این گزارش، مهران مدیری که بر گوشه کتش روبان قرمز رنگی که نماد مبارزه با بیماری ایدز است را نصب کرده بود، اعلام کرد که به دلیل مقارن شدن پخش مجموعه دهم این سریال با روز جهانی مقابله و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز، توضیحاتی را در خصوص این بیماری مهلک که حدود 33 میلیون نفر از جهانیان به آن مبتلا هستند، ارائه می کند.

وی که این توضیحات را به سفارش وزارت بهداشت و یونیسف ارائه می کرد، نحوه و روش های مختلف انتقال این ویروس و ابتلا به HIV  را توضیح داده و نسبت به برخی رفتارهای ناپسند با افراد مبتلا به این بیماری انتقاد کرد.

وی همچنین به روش های آگاهی از ابتلا به بیماری و محل هایی که مردم میتوانند به آن جا مراجعه کنند نیز اشاره کرد.

بر خلاف سالیان گذشته، امسال در آستانه روز مبارزه با بیماری مهلک ایدز، اطلاع رسانی بسیار گسترده و وسیعی در خصوص این بیماری و روش های ابتلا و خطرات آن در همه رسانه های کشور صورت گرفته و خوشبختانه برخی موانع عرفی که باعث عدم اطلاع رسانی شفاف و صریح در خصوص ایدز می شد، کنار گذاشته شده و به صورت صریح و بی پرده آموزش در خصوص HIV  به همه اقشار جامعه منتقل شده است .

شایان ذکر است، متاسفانه در کشور ما به دلیل برخی ملاحظات اطلاع رسانی شفافی در خصوص ایدز ارائه نمی شد و مردم و شهروندان به طور دقیق از خطرات بیماری ایدز آگاه نمی شدند و این سبب می شد که کارشناسان و مسئولان کشور نسبت به بروز آتش فشان ایدز در کشور هشدار داده و از مردم بخواهند که نسبت به خطرات این بیماری  توجه بیشتری داشته باشند.

گفتنی است، به گفته مهران مدیری پخش مجموعه یازدهم قوه تلخ به

راه‌هاي انتقال ويروس HIV در چهار گروه اصلي جاي مي ‌گيرند:

1- تماس جنسي مشكوك ـ همه افراد، مرد و زن، پير و جوان، ثروتمند و فقير، بر اثر تماس جنسي با فرد آلوده به ويروس HIV ممكن است آلوده شوند. اين روش انتقال ويروس 80 % از موارد آلودگي در سراسر دنيا را به‌ خود اختصاص داده است. نكته مهم آن كه ابتلا به ساير عفونت‌هاي دستگاه تناسلي، به ‌ويژه زخم‌هايي در اين نواحي، خطر انتقال ويروس HIV در هر بار تماس جنسي را با ضريبي معادل ده تا صد برابر افزايش مي ‌دهد.حتي يك بار تماس جنسي مي ‌تواند باعث انتقال اين ويروس شود که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری که بسیار موثر است، استفاده از وسائل جلوگیری از بارداری است.

2 - مادر آلوده ـ مادران آلوده به ويروس HIV در صورت باردار شدن ممكن است، طي بارداري، هنگام زايمان يا بعد از زايمان، از طريق شير دادن، ويروس را به كودك خود منتقل كنند. مادراني كه بعد از زايمان به ويروس ايدز آلوده مي‌ شوند نيز، با احتمال 30 %، از طريق شيردهي عفونت را به كودك خود انتقال مي‌دهند.

به زنان آلوده به HIV توصيه اکید مي ‌شود كه باردار نشوند و در صورت بارداري به آن خاتمه دهند. مصرف داروهاي ضد ويروس به ميزان زيادي از ابتلاي جنين پيشگيري مي‌ كند و زن HIV مثبت باردار بايد به روش سزارين زايمان كند و حتي الامکان از تغذيه نوزاد با شير خود خودداري كند.

3 - خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده ـ در حدود چهار درصد از حاملان ويروس در جهان، به علت دريافت خون يا فرآورده‌هاي خوني آلوده به اين ويروس، به ايدز مبتلا شده‌اند. البته هم‌ اكنون، با كنترل دقيق نمونه‌هاي خون، انتقال از اين روش به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.

4 - استفاده مشترك از لوازم تيز و برنده ـ وسايلي كه در سطح بدن خراش يا سوراخ ايجاد مي‌كنند، از قبيل ابزار حجامت و خالكوبي و ختنه و طب سوزني و تيغ سلماني، مسواك، وسايل سوراخ كردن گوش، تجهيزات دندان پزشكي، سرنگ و سرسوزن، ماشين اصلاح و اپي‌ليدي، اگر بدون ضد عفوني كامل مشتركاً استفاده شوند، ممكن است ويروس HIV را منتقل كنند. هر وسيله ‌اي كه به خون فرد آلوده آغشته شود، در صورت تماس با زخم و مايعات بدن فرد ديگر، ممكن است آلوده‌ كننده باشد.

اما در اغلب روابط سالم اجتماعي احتمال انتقال ويروس HIV وجود ندارد يا نزديك به صفر است. براي انتقال ويروس HIV از طريق مايعات بدن يك فرد به فردي ديگر، بايد در هر سانتي ‌متر مكعب آن حداقل ده عدد ويروس فعال وجود داشته باشد. مقدار ويروس در بزاق دهان و اشك بسيار كم است؛ به‌علاوه، آنزيم‌هاي موجود در اين مايعات، ويروس را نابود مي‌كند. بنابراين، بزاق نمي‌تواند در انتقال ايدز نقش داشته باشد، اما اگر تماس از راه دهان باعث خونريزي شود، امكان انتقال وجود دارد.

خوردن غذاي آغشته به خون آلوده به ويروس HIV، نيش حشرات به خصوص نيش پشه، تماس‌هاي معمولي مانند دست دادن و در آغوش گرفتن و بوسيدن، سرفه و عطسه، استفاده از رختخواب مشترك، استفاده از ظروف غذاخوري مشترك، استفاده از تلفن عمومي، استخر و توالت عمومي، دست زدن به دستگيره وسايل نقليه عمومي مانند اتوبوس يا تاكسي بيماري ايدز را منتقل نمي‌كند.

بهترين راه ضد عفوني كردن وسايل پزشكي استفاده از اتوكلاو است. الكل 70 درجه نيز براي ضد عفوني كردن به‌ كار مي‌رود. اشيا بايد به مدت 15 دقيقه در الكل باقي بمانند. اما براي وسايل جراحي اين روش ضدعفوني كافي نيست و حتماً بايد اتوكلاو استفاده شود. ويروس HIV نسبت به حرارت بسيار حساس است و در برابر نور خورشيد غيرفعال مي ‌شود. گزارش‌هاي مختصري در مورد پايداري اين ويروس در لخته خون به مدت شش روز وجود دارد.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۷
مهران مدیری کار پسندیده ای کرده.
واسه ش آرزوی موفیقت دارم.
بهترین آرزوها رو برای کسی دارم که به جز منافع مادی برای ارتقاء فرهنگ هموطنانش تلاش می کنه! حتی اگر یک نفر به خاطر این آگاهی رسانی از این بیماری خطرناک رها بشه بهشت شایسته ی آقای مدیری و همکارانش هست! همه ی ما باید برای جامعه ای بهتر تلاش کنیم و همه ی ما باید از پیشگامان مبارزه با ایدز در جامعه ی جهانی باشیم ! هزاران آفرین بر ایشان و گروه همکارشان
چرا این نقش رو صدا و سیما و آموزش و پرورش به عهده نمیگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
اقا خجالت بکش قبیحه چه حرفی می زنید
خجالت هم خوبه
بهترین هنرمند ایران درود به تو. همیشه در قلب ما هستی و خواهی بود.
دمش گرم انصافا
چه عجب حداقل نهادی دولتی فهمید مردم امثال اقای مدیری رو دوست دارن و بدور از تنگ نظری از این چهره محبوب در اقدامی فرهنگی استفاده شده.
یاذ راهکارهای آقای شکیبا برای کنترل آلودگی افتادم...
به هر حال ممنون آقای مدیری.
آقای مدیری
دوستت داریم
از صمیم قلب
اقای مهران مدیری به جای این خود شیرینی های برو جوایزتو تو سایتت بذار توی سی دی هاش اعلام میکنه که جوایز مرحله ششم وارد سایته در صورتی که تا مرحله پنج بیشتر نیست به نظر من مهران مدیری عین همون بلوتوس حقه بازه
دمش گرم.قابل توجه صداوسیما!!!!
درود بر مهران مدیری
به تو چه
در سریالهای قبلی اقای مدیری هم اقدامات مشابه نیز دیده می شود.درود بر او
عاشقتم. مهران مدیری عزیز
اقامهران دوستت داريم
ولـــــــــــــــي...........
دوست دارم مهران مدیری عزیز
دوستت دارم مهران مديري و باباشاه بابا اطي جان
واقعا صدا صیما خیلی بی انصافه.
زنده باد میدیری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار