بازدید 59973
ادامه گسترش ایدز در اروپای شرقی و آسیای مرکزی

جدیدترین آمار ایدزی های جهان اعلام شد

سازمان ملل تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در جهان را در سال گذشته میلادی ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌کند./برخلاف کشورهای افریقایی، آسیای مرکزی و اروپای شرقی با افزایش نگران‌کننده موارد شناخته شده این ویروس روبرو هستند./تنها یک سوم افراد مبتلا به ویروس ایدز در کشورهای فقیر تحت پوشش برنامه‌های درمانی هستند./روابط جنسی و تزریق مواد مخدر دو راه اصلی انتقال ویروس ایدز است./ایدز در ایران «همچون آتشفشان خاموشی است که باید منتظر فعال شدن آن بود».
کد خبر: ۱۳۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۶ 24 November 2010
سازمان ملل تازه‌ترین گزارش خود درباره گسترش ایدز را، منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، در این گزارش که امروز منتشره شده، شمار مبتلایان به ایدز در برخی از کشورها کاهش محسوسی و در بعضی افزایش داشته است که طبق جدیدترین آمار بدست آمده؛ بیش از ۳۳ میلیون نفر در جهان به ایدز مبتلا هستند.
 
"برنامه‌ ایدز سازمان ملل" که توسط کارگروه ویژه سازمان ملل متحد تهیه شده، اطلاعات جامعی در مورد شمار افرادی که در سال ۲۰۰۹ میلادی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند و چگونگی کنترل یا شیوع این بیماری در کشورهای مختلف ارائه می‌دهد.

آفریقا، همچنان دارای بیشتری تعداد مبتلایان به ایدز

سازمان ملل تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در جهان را در سال گذشته میلادی ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌کند. بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد چرخشی که از آخرین سال قرن بیستم در کاهش ابتلا به ایدز رخ داد همچنان ادامه دارد.

تعداد مبتلایان جدید به ویروس ایدز از ۱۹۹۹ تا کنون نوزده درصد کاهش داشته است. این تعداد از سه میلیون و صد هزار نفر در سال ۹۹ به دو میلیون و ششصد هزار نفر در سال گذشته رسیده است.

مطابق بررسی‌های سازمان ملل، سال گذشته شیوع ابتلا به ایدز در منطقه  جنوب صحرای افریقا کاهشی محسوس داشته است. از زمان شناخته شدن ویروس ایدز کشورهای آفریقایی بیشترین تعداد مبتلایان به این ویروس را داشته‌اند. ۱۵ میلیون از موارد شناخته شده  بیماری ایدز در کشورهای فقیر ثبت شده‌اند. حدود یک سوم کل مبتلایان به ایدز شهروندان کشورهای جنوب صحرای افریقا هستند.

افزایش ایدزی ها در اروپای شرقی

در سال‌ها اخیر برنامه‌ نهادهایی که برای مقابله با ایدز فعالیت می‌کنند در کشورهای فقیر آفریقایی و آسیایی متمرکز بوده است. ظاهرا همین برنامه‌ها نقش مهمی در کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس ایدز داشته است.

در پنج سال گذشته تعداد کسانی که بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند بیست در صد کمتر شده است.

در همین حال شمار افرادی که به‌رغم ابتلا به ویروس ایدز به زندگی ادامه می‌دهند نیز افزایش یافته است.

گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که برخلاف کشورهای افریقایی، آسیای مرکزی و اروپای شرقی با افزایش نگران‌کننده  موارد شناخته شده این ویروس روبرو هستند. بر اساس آمار منتشر شده سازمان ملل تعداد افراد مبتلا به ایدز در این دو منطقه و در ده سال گذشته تقریبا سه برابر شده و اکنون به حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر می‌رسند.

دشواری های مقابله با ایدز

یکی از دشواری‌های مقابله با ایدز گران بودن دارو و خدمات درمانی است.

تنها یک سوم افراد مبتلا به ویروس ایدز در کشورهای فقیر تحت پوشش برنامه‌های درمانی هستند. در سال‌های اخیر وضعیت بهداشت و مداوای بیماران بهبودی چشمگیر داشته اما هنوز ناکافی است. در سال ۲۰۰۹ برنامه  مداوا شامل یک میلیون و دویست هزار نفر شده که نسبت به سال پیشتر سی درصد افزایش را نشان می‌دهد.

میشل زیدیبه رئیس برنامه  ایدز سازمان ملل هنگام ارائه گزارش این نهاد در ژنو، کمبود منابع مالی را یکی از مهمترین موانع مقابله  موثرتر با ایدز اعلام کرد.

به گفته  او این کمبود در سال جاری میلادی بالغ بر ده میلیارد دلار آمریکا می‌شود. زیدیبه همچنین روابط جنسی و تزریق مواد مخدر را دو راه اصلی انتقال ویروس ایدز معرفی کرده است.

رئیس برنامه  ایدز سازمان ملل استفاده از وسائل جلوگیری از بارداری را بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ایدز خواند. او در همین ارتباط سخنان اخیر پاپ بندیک شانزدهم را ستود.

آتشفشان خاموش ایدز در ایران

الگوی ابتلای به ایدز در برخی از کشورها، از جمله ایران در سال‌های اخیر تغییر کرده است. تاکنون تزریق مواد مخدر با سرنگ‌های الوده اصلی‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران شناخته می‌شد. تازه‌ترین گزارش مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت ایران حکایت از آن دارد که در حال حاضر تماس جنسی علت نود درصد از موارد جدید ابتلا تشخیص داده شده است.

آمار رسمی وزارت بهداشت در مورد سه ماهه آخر سال گذشته و فصل اول امسال نشان می‌دهد روزانه دست‌کم ۵ نفر به مبتلایان به ایدز افزوده می‌شود.

مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید بیماری ایدز در ایران «همچون آتشفشان خاموشی است که باید منتظر فعال شدن آن بود». او اعتقاد دارد در صورت عدم آگاهی‌رسانی درباره این بیماری «به‌زودی شاهد انفجار این بیماری در جامعه ایران خواهیم بود.»

مجموع مبتلایان در پایان سال دو هزار و نه در جهان:

حدود سی و سه میلیون و سیصد هزار نفر در جهان به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند که این رقم میانگینی آماری بین سی و یک میلیون و چهارصد هزار نفر تا سی و پنج میلیون و سیصد هزار نفر است.

پراکندگی مبتلایان در مناطق:

زیر صحرای آفریقا: بیست و دو میلیون و پانصد هزار نفر

جنوب و جنوب شرق آسیا: چهار میلیون و صد هزار نفر

شرق آسیا: هفتصد و هفتاد هزار نفر

آمریکای لاتین: یک میلیون و چهارصد هزار نفر

آمریکای شمالی: یک میلیون و پانصد هزار نفر

اروپای غربی و مرکزی: هشتصد و بیست هزار نفر

اروپای شرقی و آسیای میانه: یک میلیون و چهارصد هزار نفر

منطقه کارائیب: دویست و چهل هزار نفر

خاورمیانه و شمال آفریقا: چهارصد و شصت هزار نفر

اقیانوسیه: پنجاه و هفت هزار نفر

* مبتلایان جدید در سال 2009

جهان:

دو میلیون و ششصد هزار نفر در سال دو هزار و نه به این ویروس مبتلا شدند که این رقم صد هزار نفر نسبت به سال دو هزار و هشت کمتر است.

پراکندگی مبتلایان در مناطق:

منطقه زیرصحرای آفریقا: یک میلیون و هشتصد هزار نفر

جنوب و جنوب شرق آسیا: دویست و هفتاد هزار نفر

شرق آسیا: هشتاد و دو هزار نفر

آمریکای لاتین: نود و دو هزار نفر

آمریکای شمالی: هفتاد هزار نفر

اروپای غربی و مرکزی: سی و یک هزار نفر

اروپای شرق و آسیای میانه : صد و سی هزار نفر

منطقه کارائیب: هفده هزار نفر

خاورمیانه و شمال آفریقا: هفتاد و پنج هزار نفر

اقیانوسیه: چهار هزار و پانصد نفر

آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری ایدز در سال دو هزار و نه

جهان:

حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری ایدز در سال دو هزار و نه جان باخته اند که این رقم نسبت به سال دو هزار و هشت دویست هزار نفر کاهش نشان می دهد.

پراکندگی بر اساس مناطق:

منطقه زیر صحرای آفریقا: یک میلیون و سیصد هزار نفر

جنوب و جنوب شرق آسیا: دویست و شصت هزار نفر

شرق آسیا: سی و شش هزار نفر

آمریکای لاتین: پنجاه و هشت هزار نفر

آمریکای شمالی: بیست و شش هزار نفر

اروپای غرب و مرکزی: هشت هزار و پانصد نفر

اروپای شرق و آسیای میانه: هفتاد و شش هزار نفر

منطقه کارائیب: دوازده هزار نفر

خاورمیانه و شمال آفریقا: بیست و چهار هزار نفر

اقیانوسیه: هزار و چهارصد نفر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۳
tanha rahe nejat amoozesh ast . shoma ke emkane ettela resani be mardom ra darid, ghafel nashavid va har rooz khabar ya amoozeshi dar barehye aids dashteh bashid
اونکه آدم پاکی باشه هیچیش نمیشه ولی اون بعضیا حتما چوب کارهاشون رو دارن میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
عزیز جون یک کمی آخه فکر کن. این بیماری از طریق انتقال خون، وسایل آلوده در آرایشگاه و خیلی از راههای ناشناخته دیگر نیز امکان انتشار دارد. اگر تعداد مبتلایان زیاد شود بسیار خطرناک خواهد بود.
در ضمن هرچه تعداد مبتلایان بیشتر شود چه بی گناه و چه گناه کار (که آنهم مسئول تعیینش اصلا شما نیستید و فقط خدا می داند) سربار اقتصادی بسیار زیادی برای مملکت و دولت دارد.
علی خ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
وقتی فراگیر شد دیگه حتی جرات نمی کنی بری سلمونی.مشکل ما اینه که تو کشورمون آموزش مسائل جنسی یک مبحث غریب و سنگین است.و تا وقتی بی محلی به این مسائل دامن گیرمون نشه به فواید اون پی نمی بریم!!!!!
ناشناس
| Malaysia |
۰۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
واقعا متحجرانه قضاوت کردید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
اي ادم پاك كه كلاٌ مثل اينكه از همه نظر پاكي ايدز از راههاي مختلفي منتقل ميشه
رو آوردن به فرهنگ مبتذل غربی باعث این اتفاق میشه این فرهنگ مشکل همه بشر را در ارضای میل جنسی میدونه و آزادی مطق و لجام گسیخنه در امیال جنسی را به طور گسترده تبلیغ میکنه
شما اظهار نظر نفرمایید خیلی ازاین بیماری از طرق غیر از روابط جنسی مبتلا شده اند
چرا انقدر گیر دادین به ایدز .بیماریهای مهلکتر و خطرناکتری هم وجود داره مانند هپاتیت که باید اطلاع رسانی بشه
آخه همین شما یه روز میگید استفاده از
ک..... روز دیگه استفاده از وسایل....
بقیه هم همینطور.... اونوقت چه انتظاری میشه داشت!!؟؟؟؟؟؟؟
با سلام واحترام
يكي از خطرناكترين مراكز شيوع اين بيماري دندانپزشكي مي باشد كه ماسفانه هميشه فراموش مي شود / كسي را مي شناسم كه بيماري هپاتيت دارد سال قبل قصد مراجعه به دندانپزشكي را داشت وقتي مشكل خود را مي گفت تمامي جاها يا قبول نمي كردند و يا ليستي از لوازمي كه مي بايد تهيه كند در اختيارش قرار مي دادند كه بالغ بر يك ميليون تومان مي شد در انتها ايشان به مركزي مراجعه و بدون اطلاع رساني دندانهاي خود را ترميم نمود ...........
بدبختی مشکل ما تو ایران اینه که هرکی ایدز میگیره فورا مشکلات اخلاقی بارش میکنن اقا شاید از طریق دندانپزشکی یا هر بدبختیه دیگه باشه خواهش میکنم وقتی که دارین اطلاع رسانی میکنین به مردم بفهمونین که همشون مشکل رفتاری نداشتن
به "پاك بودن" ربط داره ولي نه در 100% مواقع ...اين يك ويروس هستش... مثل ويروس سرما خوردگي... اگه پيشگيري كني احتمال ابتلا خيلي كم ميشه ولي صفر نميشه...
بعضی بی تقصیرند.مثل نوزاد تازه متواد شده و..
آموزش نقش اساسی در کاهش ایدز دارد چیزی که در جامعه ما بدلایل مختلف از جمله عدم آموزشهای جنسی صحیح جایش خالی است. آمار ایدز در ایران بیش از اینهاست که بسیاری از مبتلایان حتی خبر از ابتلایشان هم ندارند!!
گسترش ايدز در ايران براي رودربايستي هاي فرهنگي در اموزش هاي پيشگيري مي باشد. و اين نگاه مواخذ گونه كه انان كه مبتلا ميشوند مسوجب اين عقوبت هستند!!؟؟
دیگه نگران بیماری ایدز نباشید غیر ممکن کمی دیرتر ممکن میشود من هورمون از بین بردن ایدز رو پیدا کردم تا چند ماه دیگه منو تو تلویزیون میبینید
سلام لطفا این قدر تو سر دیگران نزنید چون که بیمارند رنج بیماری بسشونه شما چه کاره هستید که حکم مجازات میدید یعنی خود شما معصومید و بی گناه امام حسین(ع) تو گودال قتلگاه امید بخشش به شمر میداد که شاید توبه کنه اما شما!!!
سلام، ب نظر من تنها عامل ایدز رعایت نکردن نکات بهداشتی اس
اموزش و اطلاع رسانى خيلى نقش موثرى دارد .
به نظر من بهترین راهکار اینه که ببینیم آیا راهکار های لازم و همینطور کارگروه های واجد تخصص و همینطور کارگاه های تخصصی در این زمینه چقدر تونستن در همین رابطه که هر ساله در موردش سمینارهای فوق تخصصی و کلاس های آموزشی در زمینه ی آمیزش سالم و استفاده و کاربرد وسایل استریل در مکان هایی که خطر ابتلا بیشتر احساس میشه حدقل کمی بیشتر بودجه از سهم آموزش و ارتقای سلامت رو به مراکزی که در این راستا فعالیت میکنند توجه شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل