بازدید 3930

هيولاي ايدز در كمين نشسته است!

در كشور ما 65 درصد از طريق اعتياد تزريقي، 19 درصد به دلايل نامشخص ( كه احتمال مي رود بيشتر تماس جنسي باشد) 10 درصد از طريق تماس جنسي و بقيه به دليل خون و فرآورده هاي خوني آلوده و انتقال از مادر به فرزند به اين بيماري مبتلا شده اند.
کد خبر: ۱۲۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰ 21 October 2010
ایرنا: هيولاي ايدز همچنان خاموش و بي صدا در جهان مي چرخد و هر لحظه در كمين نشسته تا انساني ناآگاه را به كام مرگ بكشاند.

در حالي كه جهان در هزاره سوم به سر مي برد، ويروس از بين برنده سيستم ايمني بدن انسان يا همان ' اچ . آي . وي ' (HIV) به ايفاي نقشي بـرجستـه در به خطرانداختن سلامتي بشر در جهان ادامه مي دهد.

آخرين آمارهاي ارايه شده ازسوي سازمان ملل نشان مي دهد كه حدود 40 ميليون نفـر ازمردم به اين بيماري مبتلا هستند و هرساله به اين تعداد نيز افزوده مي شود.

حدود 90 درصد از مبتلايان به اين بيماري در كشورهاي جهان سوم بويژه افريقا زندگي مي كنند.

پزشكان، ايدز را شايع ترين عامل منفرد بيماري عفوني منجر به مرگ در جهان مي دانند.

براساس آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت، ايدز سالانه جان چهار ميليون نفر را مي گيرد و در هر ثانيه يك انسان بر اثر اين بيماري به كام مرگ فرو مي رود.

90 درصد مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري ايدز در گروه سني 15 تا 40 سال صورت مي گيرد و اين نشان دهنده رشد اين بيماري در ميان جمعيت جوان است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي و متخصص بيماريهاي عفوني مركز مشاوره بيماريهاي رفتاري استان كرمانشاه در خصوص بيماري ايدز گفت: ايدز يك بيماري ويروسي است كه توسط ويروس اچ آي وي (نقص ايمني انساني ) منتقل مي شود.

دكتر ' بهزاد مهدويان ' افزود: اين ويروس بتدريج سيستم دفاعي بدن را مختل مي كند بطوريكه فرد در طي سالها به انواع عفونتها و سرطانها مبتلا شده و در نهايت از پا در مي آيد.

وي گفت: بيشتر موارد راه هاي انتقال ويروس HIV مي تواند از طريق مواد مخدر و فعاليتهاي جنسي صورت گيرد.

وي تاكيد كرد: در حالي كـه اين گونه رفتارها در برخي از جوامع رواج بسياري يافته است، اغلب آنها را مي توان با آموزش و مشاوره منـاسب تـغيـير يا اصلاح كرد.

دكتر مهدويان، استفاده از وسايل پيشگيري، اعمال جنسي ايمن و پرهيز از رفتارهاي پـرخطر ديگر را ' استانداردهاي طلايي' راهبردهاي پيشگيري از ايدز عنوان كرد.

وي ادامه داد: از زمانيكه فرد به 'اچ آي وي ' مبتلا مي شود تا شروع بيماري ايدز ممكن است بيش از 10 سال طول بكشد، در اين مدت فرد سالم است و مي تواند به كار و فعاليت خود ادامه دهد، اما مي تواند بيماري را انتقال دهد.

وي، مهمترين راههاي انتقال اين بيماري را تماس خوني از طريق استفاده مشترك از وسايل تيز و برنده مــانند تيغ و سوزن خالكوبي و سرنگ و سرسوزن، تماس جنسي با افراد آلوده بدون استفاده از كاندوم، از طريق خون و فرآورده هاي خوني، از مادر آلوده به نـوزاد طي بارداري، زايمـان و شيردهي عنوان كرد.

اين متخصص در خصوص راه تشخيص بيماري ايدز اظهارداشت: آلودگي به ويروس فقط از طريق آزمايش خون مشخص مي شود، از زمانيكه فرد با ويروس تماس پيدا مي كند تا زمانيكه آلودگي در آزمايش خون مشاهده گردد، ممكن است چند ماه طول بكشد، بنابراين جواب مثبت يا منفي به تنهايي ارزشي ندارد و لازم است قبل از انجام آزمايش با يك مشاور آگاه صحبت كرد.

دكتر مهدويان با بيان اينكه جداسازي افراد بيمار از افراد سالم ضروري نيست، گفت: ويروس ايدز از طريق تماسهاي معمولي مانند دست دادن، در آغوش كشيدن، روبوسي كردن، عطسه و سرفه، كار كردن در يك محل و وسايل نقليه عمومي منتقل نمي شود.

وي تاكيد كرد: افراد مبتلا به حمايت و همدلي جامعه نياز دارند، آنچه ما را در معرض خطر قرار مي دهد رفتارهاي پرخطر ماست، نه زندگي در كنار افراد مبتلا.

اين پزشك متخصص در خصوص اينكه چگونه خود را در برابر آلودگي به ايدز حفاظت كنيم، گفت: ازهرگونه اعتياد بويژه اعتياد تزريقي بپرهيزيد، هرگز از سرنگ و سوزن مشترك استفاده نكنيد، از تماسهاي جنسي خارج از چارچوب خانواده بپرهيزيد، استفاده از كاندوم تا حد زيادي از انتقال آلودگي پيشگيري مي كند، از وسايل تيز و برنده مانند تيغ، سوزن خالكوبي (تاتو) و مسواك بصورت مشترك استفاده نكنيد.

دكتر مهدويان در خصوص درمان بيماري ايدز گفت: براي بيماري ايدز درمان قطعي وجود ندارد اما درمانهايي وجود دارد كه مي تواند طول عمر بيماران را افزايش داده و كيفيت زندگي آنان را بهبود بخشد.

وي در ادامه در خصوص وضعيت بيماري ايدز در ايران و استان كرمانشاه با ارايه آخرين آمارها گفت: تا پايان سال 88 در كشور 22 هزار بيمار مبتلا به ايدز شناسايي شد كه انتظار ما وجود پنج برابر رقم بيماران مبتلا به ايدز در كشور است كه شناسايي نشده اند.

وي گفت: 90 درصد از مبتلايان به ايدز را در كشور، مردان تشكيل مي دهند و 10 درصد زن هستند اما در جهان اين نسبت به سمت 50 درصد زن و 50 درصد مرد پيش مي رود.

وي افزود: در جهان شايع ترين راه انتقال بيماري ايدز تماس جنسي است اما در كشور ما اعتياد تزريقي و استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترك به عنوان شايع ترين راه انتقال ايدز شناخته شده است كه البته انتقال از طريق تماسهاي جنسي نيز رو به افزايش است.

مهدويان ادامه داد: در كشور ما 65 درصد از طريق اعتياد تزريقي، 19 درصد به دلايل نامشخص ( كه احتمال مي رود بيشتر تماس جنسي باشد) 10 درصد از طريق تماس جنسي و بقيه به دليل خون و فرآورده هاي خوني آلوده و انتقال از مادر به فرزند به اين بيماري مبتلا شده اند.

وي افزود: در استان كرمانشاه نيز تا پايان سال 88 بيش از دو هزار نفر از مبتلايان به اين بيماري شناسايي شده اند كه حدود 90 درصد آنان مرد هستند.

وي با اشاره به اقدامات مركز مشاوره بيماريهاي رفتاري استان در زمينه پيشگيري و كنترل ايدز گفت: اين مركز از مراكز خوب در كشور است كه با توجه به غربال گريهاي خوبي كه در اين مركز انجام مي شود، ميزان شناسايي بيماران مبتلا به ايدز در استان رو به افزايش است.

وي، انجام آزمايش (VCT) به صورت داوطلبانه و رايگان با محفوظ ماندن اسرار، بحث كاهش آسيب در معتادان تزريقي با توسعه مراكز MMT و توزيع بسته هاي كاهش آسيب (شامل كاندوم و سرنگ) ، خدمات مشاوره ، پيشگيري ، آموزش و درمان را از مهمترين خدمات اين مركز در استان عنوان كرد.

دكتر مهدويان گفت: مراكز مشاوره بيماريهاي رفتاري در سراسر استان فعال است و آموزش و آگاهي دادن به جامعه بويژه جوانان نيز به عنوان يكي از راهبردي ترين اقدامات همواره در سطح استان با برگزاري كارگاههاي آموزشي، شركت در نمايشگاه ها و توزيع دفترك، كاتالوگ و پوستر انجام مي شود.

وي، پيشگيريهايي دارويي و مراقبت و درمان را از ديگر اقدامات برشمرد و گفت: اكنون 15 كودك مبتلا به ايدز در استان شناسايي شده اند كه در صورت نياز تحت درمان قرار مي گيرند و يكي از اقدامات بسيار مثبت در اين زمينه در سالهاي اخير شناسايي پنج مادر باردار مبتلا به ايدز و پيشگيري از ابتلاي فرزندان آنها با نسخه هاي پيشگيري كننده است.

وي، افزايش سطح آگاهي جامعه به ويژه جوانان را ازمهمترين عوامل كنترل كننده ايدز عنوان كرد و گفت: در همه جاي دنيا شيوع بيماري ايدز به سمت روابط جنسي مي رود و بايد به جوانان در اين زمينه آموزشهاي لازم ارايه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل