تابناک بررسی می‌کند؛

سایپا در ایستگاه آخر خصوصی سازی/ تکرار فاجعه خصولتی یا تحول ساختاری؟

واگذاری بلوک ۴۲ درصدی سهام چرخه‌ای سایپا درحالی بر اساس قانون برنامه هفتم کلید خورده است که سوابق ناموفق خصوصی سازی‌های بزرگ کشور به ویژه تجربه ایران خودرو زنگ خطر هشدار را به صدا در آورده است.
کد خبر: ۱۳۳۵۱۹۴
| |
1858 بازدید
|

سایپا در ایستگاه آخر خصوصی سازی/ تکرار فاجعه خصولتی یا تحول ساختاری؟

فرآیند رسمی ارزیابی و واگذاری ۴۲ درصد از سهام چرخه‌ای (تودلی) گروه خودروسازی سایپا با استناد به مفاد ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه، به‌صورت رسمی و براساس ضوابط و مقررات مربوطه درحالی آغاز شد که این از زمان کلید خوردن آن تاکنون دست انداز‌های زیادی را تجربه کرد و مشخص نیست این خودروساز بزرگ به دست چه کسانی می رسد . 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، موضوع واگذاری سهام مدیریتی و بلوکی سایپا مانند ایران‌خودرو از طولانی‌ترین و پرچالش‌ترین پرونده‌های خصوصی‌سازی در ایران بود که درست از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تاکنون، بار‌ها در مراحل مختلف متوقف یا به تعویق افتاده است.

اگر مروری به مسیر پرفراز و نشیبی که خصوصی سازی سایپا پیموده است داشته باشیم به یاد می‌آوریم که تاکنون دوبار مسیر واگذاری به دلیل موانع حقوقی و مالی و کارشناسی در آستانه واگذاری متوقف یا برای اصلاحات به تعویق افتاده است که ازجمله موانع حقوقی و مالی واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وثیقه بودن سهام و یا سهام تودلی بودن آن بود که به عنوان سدی درمقابل فروش بلوک‌های سهام دولتی قرار گرفت و درمرحله بعدی نیز عدم احراز اهلیت و نگرانی از خصوصی‌سازی صوری (خصولتی) هم از موانع کارشناسی بود که منجر به تعویق ۶ ماهه واگذاری بلوک مدیریتی سایپا شد. 

اما مهم‌ترین دلیل این تعویق، بررسی اهلیت خریداران بود تا شرکت به افرادی فاقد صلاحیت فنی، مالی و مدیریتی واگذار نشود؛ به طوری که تجربه ناموفق واگذاری‌های قبلی در سایر صنایع مانند هفت‌تپه و هپکو لزوم احتیاط و وسواس را برای آینده این شرکت بیش از پیش می کند. 

ازسویی دیگر، تجربه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایر شرکت‌های بزرگ نشان داده است که صرف تغییر مالکیت حقوقی، ممکن است به بهبود کارایی، ارتقای بهره‌وری و کاهش زیان انباشته منجر نشود و در بسیاری از موارد مشکلات گذشته یا به قوت خود باقی مانده است و یا حتی بیشتر از قبل شده است.

تجربه ایران خودرو در واگذاری سهام آن به شرکت‌های وابسته به دولت (خصولتی)، نشان داد که این گونه واگذاری انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت و فناوری دراین خودروساز وجود نداشته باشد و فرهنگ مدیریتی دولتی همچنان ادامه دار باشد؛ بنابراین لازمه واگذاری اصولی سایپا این است که اولا خریدار تخصص و سابقه روشنی در صنعت خودرو داشته باشد ثانیا برنامه تحولی مدون و قابل ارزیابی برای افزایش بهره‌وری، داخلی‌سازی قطعات و ارتقای فناوری ارائه دهد و درنهایت توان مالی خود را برای سرمایه‌گذاری‌در خطوط تولید و تحقیق و توسعه اثبات کند.

به گزارش تابناک، به نظرمی رسد که واگذاری سایپا به بخش خصوصی واقعی و غیروابسته به دولت باید نهایت صورت گیرد و احتیاط شود که پای شرکت‌های شبه‌دولتی یا وابسته به نهاد‌های عمومی وسط نباشد تا انتظار داشت خصوصی‌سازی سایپا یک تحول ساختاری و مدیریتی باشد، نه صرفاً یک تغییر مالکیت صوری.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
سرنوشت شرکت ها در ایران .همه مانند هم هستند
به اسم خصوصی ..به کام....خصولتی....
مانند..سرنوشت .شرکت مخابرات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
در هر حالت این مردم هستند که باید تاوان این تصمیمات را بپردازند 47 سال تمام این خودرو ساز مال مردم را به چپاول کرد و با چتر انحضاری که مجلس و دولت برایش تدارک دید هر روز قیمت را بالا میبرد و از کیفیت می زند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
البته 47 سال نیست نزدیک به 60 ساله و قضیه از ساخت جیپ و ... شروع شد و هنوز ادامه داره هم مونتاژکارهای در ظاهر خودرو ساز هم تعرفه اتومبیل (خاطرات عالیخانی)
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
همون گزینه ی اول صحیح است.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
دقیقا تکرار فاجعه
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
باز به کاسبان تحریم فشار وارد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
فاجعه واگذاری سایپا بد تر از خود سایپا نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
لانه ها (کارخانجات) اینطوری فقط لانه رانت بگیرها ، تنبلها ، بی برنامه ها ، حقوق مشاوران و مدیرانی بی عرضه و رابطه دار شده.
میخوای درستش کنی؟ باید اول خرابش کنی.

تقریبا هیچ قطعه ای در ایران ساخته نمیشه و پشت پرده قطعه ساز قطعه شو از چین وارد میکنه با هزار زد و بند ،
میخوای درستش کنی ، کلا دست بردار ازشون.
واردات قطعه رو هم تعرفه ای بیشتر از اتومبیل ساخته شده بگذار
انوقت یا میتونه سرپا وایسه یا کلا به فنا میره راه دیگه ای نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
شاید این شرکت با مدیریت جدید عملکرد خوبی داشته باشد و از تجربه گذشته برای اینده استفاده کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
سایپا، تعهدات خودرویی مردم را که کلی تاخیر دارد، انجام دهد بعد تکلیفش را مشخص کنند.
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
مهم‌ترین اولویت دولت چه باید باشد؟
الی گشت