گزارش تکان‌دهنده مجلس از فاجعه صنعت خودرو

بررسی گزارش‌ها در هشت سال اخیر نشان می‌دهد صنعت خودروسازی کشور تحت‌تاثیر منفی تحولات اقتصادی و سیاسی قرار گرفته است
کد خبر: ۱۳۳۰۸۷۵
| |
1119 بازدید
|
۴

گزارش تکان‌دهنده مجلس از فاجعه صنعت خودرو

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی به بررسی روند تحولات صنعت خودرو کشور در بازه سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ پرداخته و وضعیت این صنعت را از منظر شاخص‌های کمی و کیفی مورد تحلیل قرار داده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که خودروسازی ایران طی سال‌های اخیر به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها، نوسانات ارزی و سیاست‌های تجاری قرار گرفته و هرچند در برخی شاخص‌ها بهبود نسبی مشاهده می‌شود، اما چالش‌های ساختاری همچنان پابرجاست.

به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۹۷ و همزمان با خروج آمریکا از برجام، صنعت خودرو با افت تولید، افزایش زیان و کاهش صادرات روبه‌رو شد؛ روندی که تا سال ۱۴۰۰ ادامه یافت. هرچند پس از آن شاخص‌های تولید بهبود یافت و حتی در سال ۱۴۰۳ رشد قابل ملاحظه‌ای ثبت شد، اما زیان‌دهی دو خودروساز اصلی کشور همچنان ادامه دارد.

در همین دوره تولیدکنندگان خصوصی سهم بازار خود را افزایش داده و در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود سه برابر رشد کرده‌اند. با این حال، افزایش تولید خودروهای مونتاژی و رشد تیراژ، به افزایش ارزبری صنعت منجر شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد تولیدات کشور به خودروهای سواری اختصاص دارد و سهم خودروهای تجاری و مسافری کمتر از ۱۰ درصد است. در حوزه تجارت خارجی، واردات خودروهای کامل از سال ۱۳۹۷ ممنوع شد اما این محدودیت در ۱۴۰۱ برداشته شد. در عین حال، واردات قطعات روندی افزایشی داشته و وابستگی صنعت به قطعات خارجی بیشتر شده است. در بخش صادرات نیز بیشترین اقلام مربوط به قطعات یدکی بوده و صادرات خودرو کامل و بدنه به دلیل تحریم‌ها کاهش چشمگیر داشته است.

عملکرد مالی دو خودروساز بزرگ طی هشت سال گذشته زیان‌ده بوده است. طبق گزارش، عواملی همچون تحریم‌های بین‌المللی، نوسانات ارزی، دشواری تأمین قطعات، افزایش هزینه نهاده‌های تولید و تداوم سیاست‌های قیمت‌گذاری از دلایل اصلی زیان انباشته به شمار می‌روند. در مقابل، شرکت‌های خصوصی در اغلب موارد سودآور بوده‌اند.

بررسی ساختار سهامداری نیز نشان می‌دهد که نفوذ دولت همچنان در دو خودروساز بزرگ بالاست. هرچند در سال‌های اخیر سهم بخش خصوصی در سهامداری افزایش یافته، اما مالکیت دولتی در سایپا حدود ۷۰ درصد و در ایران‌خودرو بیش از ۲۵ درصد باقی مانده است.

این گزارش همچنین به چالش‌های دیگری چون وجود بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده، اسقاط کمتر از هدف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه و رشد مصرف روزانه بنزین تا بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر اشاره دارد. در حوزه داخلی‌سازی نیز تفاوت میان خودروسازان مشهود است؛ به‌طوری‌که میانگین داخلی‌سازی در دو خودروساز بزرگ حدود ۷۰ درصد اما در بخش خصوصی تنها ۲۰ درصد است.


مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی خود تأکید کرده است که صنعت خودرو ایران طی سال‌های اخیر هرچند در بخش تولید نشانه‌هایی از بهبود نشان داده، اما همچنان با مشکلاتی نظیر وابستگی بالا به واردات قطعات، کسری نقدینگی و ساختار انحصاری مواجه است. این مرکز راهکار عبور از وضعیت کنونی را بازنگری جدی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی و اتخاذ راه‌حل‌های پایدار برای افزایش رقابت‌پذیری صنعت می‌داند.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۵
مشکل اصلی خودروسازهای داخلی: فساد، رانت، انحصار، سومدیریت و .... هست وگرنه تحریم و بقیه موارد در همه کالاهای کشور و در همه عرصه ها وجود دارد.
پیکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۵
ماشین فقط پیکان ، خداییش پیکان رو نیوفیس کنیم و به تولید برگردونیم کولر روش بذاریم با موتور تیوفایو میدونی چقدر طرفدار داره و میخرن؟! ، هرچی باشه پیکان نماد ، هویت و ریشه خودروسازی کشوره و سالها به ما خدمت کرده و طرفدار زیاد داره خیلیم رومانتیکه. مزیتیم که داره دانش فنیش کامل تو ایرانخودرو هست و این شرکت اصلا بیسش برای تولید پیکان طراحی شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۵
مهمترین ضرباتی که خودروسازی ایران خورده است از این عوامل بوده است: 1-تعویض سریع مدیران عامل و به تبع آن مدیران ارشد و هیئت مدیره،برای مثال در یکی از خودروسازیها طی4 سال 6بار مدیرعامل تغییر کرده است.یعنی به طورمتوسط هر 8ماه یک مدیرعامل.آیا در چنین حالتی مدیر میتواند برای آینده برنامه ریزی کلان داشته باشد،نقشه راه تدوین کند و شرکت را از مخمصمه بیرون بیاورد؟ آیا در این مدت میتواند افراد نخبه و توانمند را شناسایی و مسئولیتهای کلیدی را به آنها بسپارد؟ 2- استخدامهای بی ضابطه و ایجاد هزینه های سربار و کمرشن.برای مثال شرکتی با ظرفیت 2000 نفر هم اکنون 6000 نفر نیرو دارد.هزینه 4000 پرسنل مازاد جز افزایش زیان انباشته خواهد بود؟ 3- عدم بکار گیری نیروهای متخصص و تخصیص مشاغل کلیدی به صورت رانت و سفارشی 4-عدم ارائه مشوق به نیروهای توانمند و درنتیجه خالی شدن این شرکتها از وجود چنین نیروهایی 5- دستوری بودن قیمتگذاری محصول
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۵
اگر صنعت خودر سازی زیان ده است پس چرا خودرو سازان خصوصی در این چند سال طبق متن گزارش رشد کرده اند .پس معلوم است مشکل جای دیگری است .
برچسب منتخب
# دیدار پزشکیان و ترامپ # خروج از ان پی تی # مکانیسم ماشه # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ملاقات ترامپ و پزشکیان هستید؟
الی گشت