تابناک بررسی می‌کند؛

عملکرد خودروسازان زیر ذره بین/ این همه ارز را چه کردید؟

در شرایطی که خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر ارز ترجیحی زیادی را از دولت گرفته‌اند تا بر ارتقای کیفیت محصولات و به روز رسانی تولیدات شان مطابق استاندارد‌های جهانی کنند، اما در عمل نتیجه‌ای جز خودروهای بی کیفیت با قیمت های بالا نداشت.
کد خبر: ۱۳۲۰۸۶۱
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸ 04 August 2025
|
839 بازدید
|
۴

عملکرد خودروسازان زیر ذره بین / این همه ارز را چه کردید؟

صنعت خودروسازی باوجود آنکه درسال‌های اخیر بیشترین ارز کشور را گرفت، اما درعمل نتیجه‌ای جز زیان انباشته، تولید محصولات بی کیفیت و درنهایت تبدیل به مونتاژکارشدن نداشت؛ این درحالی است که باید مشخص شود این همه ارز اختصاص داده شده به این صنعت درکجا صرف شده و چه دستاورد مثبتی داشته است؟

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، در سال ۱۴۰۲ صنعت خودرو هشت میلیارد دلار ارز دریافت کرده که بیشترین میزان آن صرف خرید و واردات قطعات خودرو شده است. همچنین در سال ۱۴۰۳، میزان ارز بری این صنعت به ۱۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار رسیده است و اما از ابتدای سال جاری تا ۶ خرداد ماه ۱۴۰۴ میزان کل تامین ارز صنایع مبلغ ۶ میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار تعیین شد که میزان ارز تأمینی برای گروه‌های «صنایع حمل و نقل و خودرو» ۱ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلارتعیین شد.

مدیران خودرو در صف اول 

در میان صنایع خودروسازی، مدیران خودرو با سهم ۱۳ درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار دارد و پس از این شرکت، کرمان موتور با سهم ۹.۶۵ درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته است، حال سوال اساسی این است که چرا با وجود تخصیص این میزان ارز، مشکلات بازار خودرو حل نشده باقی مانده  و به جای اینکه ارز‌های دریافتی هزینه تحقیق و توسعه خودروسازان داخلی شود تا محصول باکیفیت‌تر ارائه کنند بیشتر صرف مونتاژ شد. 

کیفیت پایین محصولات با وجود پیشرفت‌های جهانی یکی دیگر از انتقادات مهمی است که به این صنعت وارد است ؛ درحالی که خودرو‌های تولید داخل در زمینه ایمنی، کیفیت قطعات و مصرف سوخت، استاندار‌های لازم را ندارند و این امر به نارضایتی گسترده مردم منجرشده است. 

از سوی دیگر، با انحصار دو خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا)، مصرف‌کننده حق انتخاب زیادی ندارد و مجبور به خرید محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالا است که این وضعیت، سود دلالان را افزایش داده و به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود؛ این درحالی است که عدم ارتباط با خودروسازان جهانی، خطوط تولید و دانش فنی این صنعت را دچار عقب ماندگی کرده است. 

زیان انباشته هر روز بیشتر از دیروز

زیان انباشته خودروسازان داخلی حتی زیر سایه حمایت‌های مالی و تسهیلات دولتی هم مشکلی از خودروسازان حل نکرد و خودروسازان به جای سودآوری ضرر بیشتری بازتولید می کنند؛ به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد که زیان انباشته دو شرکت بزرگ خودروسازی تا سال گذشته به حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و طرح‌های فروش پی درپی هردو خودروساز هم به دلیل نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه و عدم کیفیت مناسب، مورد استقبال مردم قرار نگرفته است و از این محل هم موفق به حل زیان انباشته خود نشده اند.  

تا جایی که خودروسازان برای جبران این زیان، بخشی از ارز دریافتی را به جای صرف در تولید، در بازار آزاد به فروش می‌رسانند تا زیان خود را کاهش دهند درحالیکه باید بخشی از این ارز صرف افزایش کیفیت، تحقیق و توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید می‌شود، اما برعکس درجهت کاهش هزینه‌ها مانند استفاده از قطعات ارزان‌تر می‌شود تا زیان خود را کمتر کند.

تولید زیر سایه انحصار کامل 

البته دو شرکت بزرگ خودروسازان از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار خودرو را در اختیار دارند رقابت را از بین برده و به خودروسازان اجازه می‌دهد بدون توجه به کیفیت و نارضایتی مشتری، به تولیدات بی کیفیت خود ادامه دهند. البته این حجم از حمایت‌های مالی و تسهیلات دولت به جای تقویت رقابت‌پذیری، به تداوم این وضعیت ناکارآمد دامن زده است.

نگاهی به کارنامه خودروسازان بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو نشان می دهد که باوجود دریافت حجم زیادی از ارز کشور اما به جای اینکه به نوآوری و ارتقای محصولات خودروسازان منتج شود اما بخش زیادی از این ارز صرف واردات قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شوند یا کیفیت مناسبی ندارند شده است و بخشی دیگر از آن به دلیل زیان‌ده بودن تولید، جهت پوشش هزینه‌ها و جلوگیری از ورشکستگی کامل شرکت‌ها به کار گرفته شده است ؛ البته ساختار بزرگ و  ناکارآمد این شرکت ها، هزینه‌های بالایی را به آنها تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها نیز با منابع مالی و ارز دولتی پوشش داده می‌شوند.

دراین میان، برخی‌ها شائبه ها از احتمال ذی‌نفع بودن اتابک وزیرصمت را در صنعت خودرو محتمل دانسته و معتقدند که برخی اشخاص و گروه‌ها به خاطر اصرار بر عدم تغییر ساختار، ذی‌نفعان قدرتمند، لابی‌گری‌ها مانع خصوصی‌سازی واقعی، آزادسازی واردات و ایجاد رقابت دربازار خودرو شده‌اند ؛ چرا که این گروه‌ها از وضع موجود سود می‌برند و هرگونه اصلاحات ساختاری که منافع آنها را تهدید کند، با مقاومت رو‌به‌رو می‌شوند.

به طورمثال، شکایت ایران‌خودرو از دولت نیز نشان‌دهنده عمق مشکلات این صنعت است. به طوری که خودروسازان دولت را مقصر اصلی در زیان‌دهی خود می‌دانند و معتقدند قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های مداخله‌جویانه، عامل اصلی مشکلات است؛ درحالیکه بسیاری از کارشناسان مشکل را در ناکارآمدی خودروسازان، مدیریت ضعیف و عدم شفافیت می‌دانند. 

به گزارش تابناک، مشکل اصلی صنعت خودروسازی ایران، نه کمبود منابع مالی و ارز، بلکه ساختار نادرست اقتصادی، فقدان رقابت و استمرار انحصار خودروسازان داخلی است که باعث شده این صنعت به جای رشد و توسعه، با زیان انباشته و نارضایتی مردم مواجه شود و بیشتر به مونتاژکار تبدیل شوند تا تولیدکننده.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
وقتی از زیاندهی خارج می شوند که دست دولتی ها و آغازده ها از این صنعت کوتاه بشود
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
ارزهای احیای دریاچه ارومیه که اهدا شده بود کجاست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
اینکه این دلار ها کجا هزینه ومصرف شده شده درحالیکه به ادعای خودروسازان کمترین میزان وابستگی ارزی را در تامین قطعه وساخت خودرو داخلی داشته اند واین مورد را از افتخارات این صنعت می‌دانستند اکنون وظیفه دستگاه های نظارتی و بازرسی کشور می‌باشد به مسئله ورود کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۳
خوب این ارز را برای واردات خودرو استفاده می‌کردید هم مردم از خودرو روز وبا کیفیت استفاده میکردن هم بدهکار کسی نبودید.این خودرو سازها برای مردم که سودی ندارند برای خودشون هم که ضرر دارند پس برای کی سود دارند که اینقدر اصرار به ماندن اینها دارند؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت