بازدید 23307

جزئیات چهارچوب آیین نامه واردات خودرو/ یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو الزامی است

با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو، از چراغ سبز به ورود خودرو‌های خارجی در ماه‌های آینده به کشور خبر می‌دهد. این در حالی است که خبری از واردات خودرو‌های دست دوم نیست و در این آیین نامه، خودرو‌ها تحت چهارچوب معینی مجوز ورود خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸ 27 August 2022

جزئیات چهارچوب آئین نامه واردات خودرو/ یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو الزامی است

با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو، از چراغ سبز به ورود خودرو‌های خارجی در ماه‌های آینده به کشور خبر می‌دهد. این در حالی است که خبری از واردات خودرو‌های دست دوم نیست و در این آیین نامه، خودرو‌ها تحت چهارچوب معینی مجوز ورود خواهد داشت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز پنجشنبه سوم شهریور در راستای اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. آیین‌نامه ۹‌بندی واردات خودرو نشان می‌دهد؛

۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است؛ اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تبصره ۱ - تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره ۲ - ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.

۲ - خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودرو‌های اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۴ - واردات خودرو‌های سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

۵ - واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.

۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی،  حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

۷ - منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

۸ -وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

۹ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

چهارچوب آیین نامه واردات خودرو اعلام شد

بر اساس این گزارش، امروز معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین چارچوب آیین نامه واردات خودرو خبر داد.

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: واردات خودرو در راستای تنظیم بازار بوده که آیین نامه آن توسط هیات محترم دولت تصویب شد. منطقی با بیان اینکه بر مبنای قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس، واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد، افزود: اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو حایز شرایطی است که باید احراز شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای شرایط ریر را برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد؛

۱. ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود با شرایط زیر:

• به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر ۱۰۰۰ خودرو یک نمایندگی الزامی است.)

• تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که لیست آن به تایید مراجع ذیصلاح می‌رسد.

• تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش

• اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش

بر اساس این گزارش، از دیگر شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو؛

۲. داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری؛

۳. داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه؛

۴. ارائه سطح انتقال فناوری در خودرو‌های اقتصادی برای تولید در کشور؛

۵. اعلام مشخصات فنی خودرو قیمت آن است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی متقاضیان تا ۱۹ شهریورماه سال جاری اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیرکل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و اولویت‌ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می‌گردند.

۶. جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می‌توانند اقدام به واردات خودرو نموده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهاد‌های در این بخش تا ۱۹ شهریورماه سال جاری به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می‌شود. به موازات این امر جهت سرمایه گذاری مراحل لازم در سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران توسط متقاضی طی خواهد گردید.

جهت مناطق آزاد پیشنهاد‌ها برای واردات خودروی برقی و نحوه اجرای زیرساخت‌ها تا ۱۹ شهریورماه سال جاری  مدیرکل خودرویی وزارت صمت تحویل داده شود.

این مقام مسئول در پایان تاکید داشته است: شرایط واردات سایر خودرو‌ها در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۱ اعلام می‌گردد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
به غیر خودرو لوازم خانگی هم باید مجددا بصورت گسترده وارد شود .
آخه این چه تصمیم نسنجیده ای بود که پیاده شد در کشور ؟!!!!!
فقط باید خودروی آمریکایی وارد شه .
ژاپنی هم اشکال نداره
تسلا فورد بنز بی ام و تویوتا فولکس
بریزید توی بازار
سریع
فوری انقلابی
مررم احساس آرامش و آسایش کنند .
سایپا و ایرانخودرو هم به موزه عبرت با عنوان " ۴۰ سال راه و مسیر اشتباه " تبدیل بشه
؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
خودروی خارجی تا ۱۰ سال نیاز به نمایندگی پس از فروش نداره . مگه پرایده یا سمنده ؟
هر ایرانی یک خودروی خارجی
خداحافظ لگن های سیار
خداحافظ ارابه های مرگ
شرکت هیوندای کره و ایرانخودرو ( ایران ناسیونال ) ایران آغاز به کارشون در یک سال بود .
اونا الان کجاعن و ما کجا ؟!!!
ایرانخودرو به فضای سبز و سایپا به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهند بلکه آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات کاهش پیدا کنه
ابرام تاتلیس پری روز توی جاده تصادف کرده و با یه ماشین سنگین شاخ به شاخ شده و ۱۶ تا ملق خورده رفته ته دره .
امروز پاشده اومده کنسرت اجرا کرده .
ماشین با کیفیت اینه .
حالا شما فرض کن داش ابرام توی سمند یا دنا یا پراید یا شاهین یا رانا بود !
الان کجا بود ؟
الان داشتن توی قبرستون براش کنسرت اجرا میکردن
حتی یک دستگاه از این خودروهای وارداتی به دست مردم نخواهد رسید و فقط این سرمایه دار است که سود میکند. باز هم قوانین سرمایه داری است
کجای این قوانین مردمی است
کجای این دولت مردمی است
کجای این جهتگیری منافع مردمی است
این همه جانباز داریم آیا جانبازان می توانند از این خودروها خرید کنند؟؟؟
آیا برای معلولان مردمی و عام هم فایده دارد؟؟؟؟
آیا آنان که ن قص عضو دارند مثل قطع پای چپ و باید خودروی اتوماتیک داشته باشند قادر خواهند بود از این هزاران خودروی وارداتی خودرویی اتوماتیک برای خودشا نخریداری کنند
کدام قانون ای ما حمایت میکند
مگر ما گروهی از مردم نیستیم که شرایط ویژ] دارند آقا قوانین ویژ] هم برای ما هست!!؟؟؟؟ که نیست!!!
باز هم به نفع سرمایه داران
بازهم به نفع طیف قدرت شد
مردم را مسخره کردین. چه شرطهای عجیب غریبی، آخرش چی؟ چه تاثیری در وضع موجود داره؟
چرا به خواست به حق مردم عمل نمی‌کنید؟
ورود آزاد ماشین به کشور با گمرک و مالیات پایین بزرگ‌ترین خدمت را به اقتصاد کشور و مردم می‌کنه.
متاسفانه مردم و کشور برای شما مهم نیست.
مایه تاسف است که با وجود این همه مشکلات ناشی از همین ماشینها که در کشور از حد واندازه گذشته وبار گرانی برای شهرها وایجاد آلودگی شده واین همه ثروت که مصروف خرید ماشین شده اگر در راه تولید بکار گرفته میشد مشکلات عظیمی از اقتصاد کشورحل میشد باز دغدغه ما شده وارد کردن ماشین وماشین در حالیکه دیگر کشورها بسوی برقی کردن آن قدم برمیدارند ما الا وبلا باید ماشین وارد بکنیم چرا که پر شدن جیب عدهای دلال وعوامل پشت پرده آنها اولویت کشور شده است با این طرز تفکر ورویکرد ما به کجا میرویم وچرا درک نمی کنیم که با چنین تصمیمیمات غلط ده سال دیگر مشگلات اقتصادی بر زمین مانده چه خواهد شد چون عدهای در خیابانها با ماشینهای آنچنانی جولان بدهند مایه تاسف است که وزارت صمت نیز در این تصمیمات غلط شریک است و به آن وجه قانونی داده است به جای چنین عملی وارد کردن تکنولوژی پیشرفته بهینه سازی تولیدات داخلی وحرکت به سوی برقی وهیبریدی کردن خودروها ضروری است که هم ارز از کشور خارج نشود وهم بازار داخلی خودرو آسیب نبیند خواهشا در تصمیمات اینچنینی تمامی جوانب اقتصادی وشرایط اقتصادی کشور وهدر رفت سرمایه کشور را در نظر بگیرید بعد تصمیم بگیرید
اینقدر قید و بند برای اون گذاشتن که قیمت خودروهای وارداتی را سه چهار برابر قیمت جهانی میکنه.
الان تو هر شهری برای کیا و تویوتا و هیوندایی و ... چندتا تعمیرکار خوب هست. دیگه گذاشتن نمایندگی و ... بهانه برای بالا بردن قیمته
هشدار.هشدار.هشدار



قابل توجه دامداران و مرغداران محترم سراسر کشور



به هیچ عنوان از کنستانتره پلت و مش،تولیدی کارخانجات خوراکدام و طیور سراسر کشور،جهت حیوانات و پرندگانتان استفاده نفرمائید،
صاحبان این کارخانجات،سبوس گندم یارانه ایی که سهم شما دامداران و مرغدارانه زحمتکشه،رو در بازار آزاد فروخته و بجاش از پوسته آسیاب شده برنج(معروف به سبوس برنج دوکوب دقیقا شبیه سبوس گندم)رو در خوراکشان استفاده مینمایند.


لطفا به دوستان و همکارانتان اطلاع رسانی فرمائید.
اجازه واردات خودرو با استاندارهای روز دنیا بدید (کشورهایی مثل ژاپن . کره جنوبی. آلمان . آمریکا)تعرفه وگمرکی نگیرید خود به خود ساختار خدمات پس از فروش به بهترین شکل ممکن ساخته میشه یه مقدار فکر مردم کشور خودمون باشید . سطحی نگری نکنید .
مافیای قدرتمند و متعدد خودرو سازان در داخل ، انحصار واردات خودرو را خواهند گرفت

و همچنان که الان خودرو های چینی را به سه تا ۴ برابر

قیمت فروش در دوبی به مردم فلکزده میفروشند
اینهم فقط یک رانت بزرگ است که به مافیای قدرت و ثروت در خودرو سازی های بی کفایت و نالایق اعطا میگردد

تا خودرو های چینی بنجل را که در کشورهای منطقه و جهان

مثلا ۵۰۰ میلیون تومان است

را به مردم فلکزده به دو تا چهار برابر قیمت بفروشند

و به سودهای کلانی دست یابند و برای مردم فلکزده ایران عزیز گرفتار شده هیچ امیدی و سودی نخواهد داشت
جناب گرامی دارند آماده میشوند
سلام
ما که از اول هم میدونستیم مافیا خودرواجازه واردات و رقابت سالم رو نمیده
بهتر هست واردات آزاد باشه و این مقررات جهت دار حذف بشه، مردم خودشون تشخیص بدن خدمات پس از فروش و ..... چقدر اهمیت داره اگر از نظر مردم خودرو قابل اتکا نباشه نمی خرن و اگر هم از گزینه های داخلی بهتر باشه میخرن

کاملا مقررات یکسویه و به نفع مافیای خودرو هست
حالا که قراره قطعات خودروهای وارداتی تامین بشه یه فشاری هم به شرکتهایی بیارید که قبلا مثلا خودر تولید کردند نظیر بی وای دی که نمایندگیش تقریبا غیر فعاله و قطعاتش به سختی گیر میاد
بی سواذ چهارچوب درست نیست چار چوب صحیح هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار