تنها قطعه باقی‌مانده برای دفن روزانه اموات در تهران

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت، از بررسی‌های انجام‌شده در این زمینه و روند اخذ مجوزها سخن گفت.
کد خبر: ۱۳۰۸۶۹۴
|
۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۳ 31 May 2025
|
7050 بازدید
|
۵

تنها قطعه باقی‌مانده برای دفن روزانه اموات در تهران

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مهدی پیرهادی با تأکید بر اینکه احداث آرامستان‌های جدید در شهر تهران نیازمند مطالعات کارشناسی و اخذ مجوز‌های لازم است، اظهار کرد: شهرداری تهران در این راستا اقدام به انجام مطالعاتی در برخی نقاط شهر کرده است و بر اساس نتایج این مطالعات، پنج محدوده به شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد شد.

وی افزود: از میان این پنج محدوده، سه محدوده مورد تأیید شورای شهر قرار گرفت، چرا که احداث آرامستان در هر یک از این نقاط نیازمند دریافت مجوز از شورای ترافیک، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری تهران است. همچنین سایر مراجع ذی‌صلاح نیز باید نظر کارشناسی و مجوز‌های لازم را در این خصوص ارائه دهند.

پیرهادی با بیان اینکه طراحی مبادی ورودی آرامستان‌ها از منظر ترافیکی حائز اهمیت است، گفت: باید دقت شود که ایجاد آرامستان در یک محدوده جدید به بروز معضلات ترافیکی در آن منطقه منجر نشود. از جنبه محیط زیستی نیز باید دقت‌های لازم صورت گیرد تا به منابع طبیعی و شرایط زیست‌محیطی منطقه آسیبی وارد نشود.

وی با اشاره به ابعاد شهرسازی و معماری احداث آرامستان‌ها گفت: این پروژه‌ها باید در چندین کمیسیون تخصصی شورا بررسی شود. در همین راستا جلساتی با حضور اعضای کمیسیون‌های مختلف شورا برگزار شد و چهار کمیسیون شورا نسبت به سه محدوده پیشنهادی به توافق رسیدند و این سه نقطه را مورد تأیید قرار دادند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه یکی از این سه محدوده در پهنه جنوبی شهر است، افزود: این پهنه در محدوده کلاغایه مطرح شد و باید تنها در مواقع بحران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که شهرداری تهران تا موعد مقرر موفق به احداث آرامستان جدید نشود، می‌تواند از این پهنه به عنوان محل دفن برخی از اموات در شرایط اضطراری استفاده کند. این محدوده به لحاظ موقعیتی تنها باید در روز‌های بحرانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پیرهادی ادامه داد: دو محدوده دیگر که مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفته‌اند، شامل پهنه جنوب‌شرق واقع در بزرگراه امام رضا و کمربندی دوم تهران (معروف به سه‌راه سیمان) و همچنین محدوده اول جاده ساوه هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدوده‌های جدیدی در دستور بررسی قرار دارند، گفت: هرگونه مطالعه، خرید، تملک یا اقدام اجرایی در نقاط جدید صرفاً باید با مجوز شورای شهر تهران انجام شود. تا این لحظه هیچ‌گونه مطالعه و پیشنهادی از سوی شهرداری تهران به شورا ارائه نشده و بنابراین هیچ مجوزی نیز اخذ نشده است.

پیرهادی با هشدار نسبت به کمبود فضای دفن در بهشت زهرا (س)، تصریح کرد: در حال حاضر تنها قطعه‌ای که برای دفن روزانه اموات در بهشت زهرا باقی مانده، قطعه ۳۲۹ است. قطعه دیگری برای دفن روزانه در این آرامستان پیش‌بینی نشده و چنانچه ظرفیت این قطعه نیز به پایان برسد، بهشت زهرا دیگر امکان دفن روزانه اموات را نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی قطعات قدیمی بهشت زهرا فضا‌هایی برای دفن وجود داشته باشد؛ اما در قطعات جدید، به ویژه قطعات شماره ۳۰۰ به بالا، فضای خالی وجود ندارد. از سوی دیگر، هنوز هیچ پیشنهادی برای آرامستان جدید از سوی شهرداری به شورا ارسال نشده است و لازم است توجه داشت که ایجاد زیرساخت‌های آرامستان جدید، حدود ۶ ماه زمان عملیاتی نیاز دارد.

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
بهشت زهرا قبور خالی زیاد دارد اما نگه داشته اند و با قیمت زیاد عرضه می کنند جرا؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
الان از پارسال همش دارید همینو بگید یه آرامستان نمی‌تونید درست کنید
tom
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
با توجه به حجم مهاجرت از شهرستان ها به تهران باید قانونی مصوب شود که مهاجرین طی 10 سال اجازه دفن متوفی در تهران را نداشته باشد و به محل تولد خود منتقل شوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
هزینه انتقال متوفی میدونی چنده؟
سعید کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
با چنین شرایطی وقتی قبور سه طبقه هست چرا باید بصورت پیش فروش قبور خالی رها کنند هر قطعه بروی تعداد قابل توجهی به غیر از طبقات قبور خاکسپاری شده کاملا خالی رها شده است.
قطعات سری 300 - سری 200 یا حتی سری 100 و قبل هنوز قبور خالی دارند قطعات زیر هنوز قبر خالی دارند بعد از 50 سال هنوز فرد فوت نشده با اینکه قرن قبر ها رسیده است ولی هنوز خالی است
--
چرا از قطعاتی که قرن شان پر شده جهت خاکسپاری مجدد استفاده نمی شود
-
با این قیمت زمین در شهر تهران و حومه درست نیست زمین ها به جای مسکن به قبر تبدیل شود
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
عملکرد کدامیک از وزرای دولت که در آستانه استیضاح هستند، ضعیف تر است؟
الی گشت