بخشنامه جدید سامانه جامع تجارت درمورد واردات خودرو/ ماجرای سهمیههای مبهم خودروهای وارداتی چیست؟

به دنبال مشخص شدن سهمیه واردات CBU در سامانه جامع تجارت بسیاری از شرکتهای واردکننده و نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی با چالش های جدیدی مواجه شده اند که می تواند روند دریافت سهمیه آنان را با اختلال مواجه کند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU در سامانه جامع تجارت اعمال شده است و مصارف معتبر سال ۱۴۰۳ نیز به مصارف سال ۱۴۰۴ منتقل شدهاند. همچنین اعلام شد که در بررسی سهمیه CBU در سال جدید، به میزان تأمین ارز یا ترخیص سال ۱۴۰۳ و قبل از آن، معافیت لحاظ خواهد شد.
همه چیز درباره سهمیه CBU
سهمیه CBU که مختص به خودروهای وارداتی است و میزان یا ارزش خودروهای وارداتی که این شرکتها میتوانند در یک بازه زمانی مشخص وارد کنند را تعیین میکند که قابل استفاده برای برای شرکتهای واردکننده رسمی خودرو، نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی و سایر نهادها یا سازمانهای مجاز است.
باوجودی که هدف از تعیین و اعمال سهمیه، مدیریت و کنترل میزان واردات خودروهای CBU به کشور است و استفاده از آن منوط به داشتن مجوزهای لازم و رعایت مقررات مربوطه است اما ممکن است اعمال سهمیه CBU، در کنار حمایت از تولید داخلی و تنظیم بازار ارز و ... مشکلات و چالشهای متعددی را به همراه داشته باشد.
رانت های پشت پرده برای ...
برای مثال تعیین سقف برای واردات، به طور طبیعی منجر به کاهش عرضه خودروهای خارجی در بازار داخلی میشود و این کاهش عرضه، در صورت وجود تقاضای بالا، میتواند باعث افزایش قابل توجه قیمت این خودروها برای مصرفکنندگان شود . همچنین فرآیند تخصیص و استفاده از سهمیهها میتواند زمینهساز رانت و فساد شود و دراین میان افراد یا شرکتهایی که به سهمیههای بزرگتر با شرایط بهتری دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین عدم شفافیت در فرآیند تخصیص میتواند این مشکل را تشدید کند.
سهمیهبندی، سازوکار طبیعی عرضه و تقاضای بازار را مختل کرده و مصرفکنندگان ممکن است نتوانند خودروهای مورد نظر خود را به راحتی تهیه کنند و بازار به سمت خودروهایی در چارچوب سهمیهها قرار بگیرد. همچنین محدود کردن رقابت از طریق سهمیهبندی میتواند انگیزه تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت و نوآوری محصولاتشان را کاهش دهد چراکه از فشار رقابت خارجی مصون میمانند و از سویی دیگر، فرآیند درخواست، تایید و استفاده از سهمیهها ممکن است با پیچیدگیهای اداری همراه باشد که منجر به تاخیر در واردات و افزایش هزینههای واردکنندگان شود.
چرا فرآیند تخصیص سهمیه ها در ابهام است؟
به همین جهت، اگر فرآیند تخصیص سهمیهها به صورت شفاف اعلام نشود، میتواند منجر به نارضایتی واردکنندگان و ایجاد ابهام در بازار شود و همچنین افزایش قیمت خودروهای وارداتی به دلیل محدودیت عرضه قانونی، میتواند انگیزه برای واردات غیرقانونی یا قاچاق این خودروها را افزایش دهد.
به گزارش تابناک، اثربخشی و پیامدهای سهمیه CBU بستگی به جزئیات نحوه اجرا، میزان سهمیهها، شفافیت فرآیند تخصیص و سیاستهای کلی وزارت صنعت در قبال صنعت خودرو و تجارت خارجی خواهد داشت و تغییرات مکرر در سیاستهای مربوط به سهمیهبندی و واردات میتواند برای فعالان این حوزه عدم اطمینان ایجاد کرده و برنامهریزی بلندمدت را دشوار سازد.
تو چی دست بردین چکار کردین که امید مردم به تعداد بالای واردات و درست شدن رقابت طی شش ماه نابود و برگردوندین به همون رانت
چرا قیمت گذاری دم گمرک توسط شورا رو برداشتین دادین خود وارد کننده ؟؟ چرا برا خودرو cbu سهمیه شرکت در نظر گرفتید و باعث نگرانی یک سری شرکت دیگه شدید که باعث میشه شرکتهایی از چرخه خارج شوند که رقابت مختل کنید ؟؟؟
واقعا کسانی اینجا عمدا با حربه خودرو امید مردم نا امید و از نظام فاصله میدهند
اقا دست نمیزدید ، هی تعرفه شد ۱۰۰ بعد شد همون سال ۱۴۰۳ بعد دوباره شد ۱۰۰ ،
دوستان به اسم رقابت ارز cbu میخوان بین چند شرکت تقسیم کنن و اینجا باز روابط و رانت تاثیر گذار است
الان چه اتفاقی افتاده که هیوندای کونا و آئودی q5 هر کدوم ۲ میلیارد گران شده است ؟؟؟؟ شما نمیدونساین اینا بی جنبه هستند و قیمت بخودشو واگذار کنید همون داستان میشود ، چون از سود ناراضین و بیش اظهاری میکنن قیمت بدیم خودشون ، اونم البته نمایش بود و حربه که با هماهنگی دو شرکت صورت گرفت تا تهش این کار انجام بدید
وزارت صمت بیا دستپخت خودتو توضیح بده ؟ با این تعرفه ها رقابت مگه نرمال بود که از شورا رقابت گرفتید دمه گمرک قیمت میذاشت دادید خود وارد کننده و اسمش گذاشتید برا رقابت بیشتر و انگیزه وارد کننده قیمت دادیم بخودشون ( اون وقتیه ارز واردات طوری باشه ۲۰۰ هزار خودرو بیاد نه ۴۰ هزارتا ) و تعرفه درست باشد
خودرو برقی ۶ میلیارد در کشوری که مشمل بنزین دارد ، مقصر کیه تابناک باید پیگیری کنه وزارت صمته یا خود شرکتها یا جفتشون با هم
شما باید از خداتون باشه با این وضع بنزین الودگی و حرکن دنیا به این سمت در جهت اب شنا کنید بخاطر درامد سرمایه مردمی و کشور فدای پول نمیکنند
صبح تا شب ناله میکنید بنزین و... . ولی واردات خودرو کردین قلک دولت و دوستان





