
دومین خودروساز بزرگ کشور در کنار زیاندهی نجومی در لیست ابربدهکاران بانکی نیز جای دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، خودروسازی سایپا از جمله شرکتهای زیانده بورسی است که حالا رقم زیان انباشتهاش به بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، رقمی که از اوضاع وخیم این شرکت خودرویی خبر میدهد.
بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره بدهکاران بانکی نشان میدهد شرکت سایپا تا پایان شهریورماه، از هشت بانک کشور تسهیلات چند هزار میلیاردی دریافت کرده که در مقابل رقم قابل توجهی را تا پایان تابستان بازنگردانده است.
نخستین بانک مورد بررسی، بانک اقتصاد نوین است. بانکی خصوصی که طی پنج فقره وام در مجموع بیش از یک هزار ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است. وامهایی که نرخ سود آنها ۲۳ درصد بوده، اما از این میزان تسهیلات خالص، بیش از ۲۳ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان در لیست بدهی غیرجاری است و به بانک اقتصاد نوین بازپرداخت نشده است.

بانک رفاه دومین بانکی است که در لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی، تا پایان تابستان طی ۵۲ فقره وام به شرکت خودروسازی سایپا، مجموعا بیش از ۱۹۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۲۳ درصدی پرداخت کرده است، اما در مقابل، ۱۹۲ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان بازپرداخت نشده و در لیست بدهی غیرجاری است.

پارسیان، سومین بانکی است که تا پایان ششمین ماه سال، بیش از یک هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان وام طی چهار فقره به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است. تسهیلاتی با نرخ ۲۳ درصد که تا پایان دوره مذکور، ۸۴۴ میلیارد تومان آن به بانک پارسیان بازنگشته و به عنوان بدهی غیرجاری ثبت شده است.

بانک تجارت نیز به عنوان چهارمین بانک در ارائه تسهیلات کلان به دومین خودروساز دولتی، تا پایان شهریورماه طی هشت فقره وام کلان، مجموعاً بیش از یک هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان وام ریالی و یورویی به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است که از این میزان تسهیلات، بیش از ۴۱۹ میلیارد تومان تا پایان ششمین ماه سال به بانک تجارت برنگشته و به عنوان بدهی ثبت شده است.

صنعت و معدن، پنجمین بانکی است که در لیست ارائهدهندگان تسهیلات کلان به سایپا دیده میشوند. این بانک تخصصی تا پایان نیمه نخست امسال، طی سه فقره وام، مجموعاً بیش از یک هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است که از این میزان وام کلان، بیش از ۶۴۹ میلیارد تومان تا پایان شهریورماه به بانک صنعت و معدن بازپرداخت نشده است. تسهیلاتی که بخش عمده آن به صورت یورویی با قرارداد ۹۶ ماهه و نرخ ۷ درصد بوده است.

بانک سپه نیز در میان بانکهایی است که در دوره مذکور، طی دو فقره وام، مجموعاً بیش از ۳۰۹ میلیارد تومان وام ۲۳ درصدی به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است که از این میزان، بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان، بازپرداخت نشده است و سایپا را در لیست بدهکاران بزرگترین بانک دولتی قرار داده است.

بانک صادرات، هفتمین بانکی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. بهگونهای که این بانک بورسی تا پایان نیمه نخست سال، طی ۲۷ فقره وام به شرکت خودروسازی سایپا، مجموعا بیش از ۱۹۹ میلیارد تومان وام پرداخت کرده است که نرخ سود آن طبق سند بانک مرکزی، صفر درصد درج شده که قابل تامل است. از سوی دیگر، یک ریال از تسهیلات پرداختی به بانک صادرات بازپرداخت نشده است تا سایپا به عنوان یکی از بدهکاران بانک صادرات شناخته شود.

در نهایت، هشتمین بانک ارائهدهنده تسهیلات به سایپا، بانک ملت است که نسبت به سایر بانکهای مذکور، رقم بسیار کمتری تسهیلات پرداخت کرده است. این بانک تا پایان تابستان امسال، طی ۲ فقره وام، مجموعا حدود ۶۵ میلیارد تومان به شرکت خودروسازی سایپا پرداخت کرده است که از این رقم، بیش از ۱۰ میلیارد تومان بازپرداخت نشده است.
بنابراین، بررسی رقم تسهیلات پرداختی شش بانک مذکور به سایپا نشان میدهد که تا پایان شهریورماه سال جاری، بیش از ۶ هزار و ۱۸۹ میلیارد تومان وام به حساب این خودروساز زیان ده واریز شده است و در مقابل، بیش از ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان به شبکه بانکی بازنگشته است و به عنوان بدهی سایپا به شش بانک کشور ثبت شده است.
به بیان دیگر، خودروسازی سایپا به عنوان ذینفع واحد در دریافت این میزان وام هزاران میلیاردی، حدود ۴۱ درصد از رقم دریافتی را بازپرداخت نکرده است، رقمی کلان که اگر بازگشته بود، سهم سایر واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی میشد.
 ایرانخودرو و سایپا حیاط خلوت مسئولان هست.از نیروهای مازاد سفارشی تاحقوقها و پاداشها و مزایای عالی،بریز و بپاشها و بذل و بخششهای این دو خودروساز حکومتی هست که تاوانش را مردم از جیب مبارکشان میپردازند.پس عجیب نیست که با وجود انحصار و تولید خودروهای بی کیفیت و فروش چند برابر قیمت باز هم این شرکتها زیان ده هستند.در واقع بذل و بخششهای این دو خودروساز باعث بی تفاوتی و مساعدت مسئولین  نسبت به بریز و بپاشها و هزینه های بالای درون این شرکتها میباشد
 							         		            ایرانخودرو و سایپا حیاط خلوت مسئولان هست.از نیروهای مازاد سفارشی تاحقوقها و پاداشها و مزایای عالی،بریز و بپاشها و بذل و بخششهای این دو خودروساز حکومتی هست که تاوانش را مردم از جیب مبارکشان میپردازند.پس عجیب نیست که با وجود انحصار و تولید خودروهای بی کیفیت و فروش چند برابر قیمت باز هم این شرکتها زیان ده هستند.در واقع بذل و بخششهای این دو خودروساز باعث بی تفاوتی و مساعدت مسئولین  نسبت به بریز و بپاشها و هزینه های بالای درون این شرکتها میباشد         		                     		         |
         		                            |         		                             بلاخره منابع این خودروسازها هم تمام میشود و نه قطعه سازی به اینها قطعه خواهد داد و نه بانکی به اینها وام .خواهد داد.اون روز خیلی نزدیکه تمام افراد در قدرت هم اینو میدونن
 									         		                    بلاخره منابع این خودروسازها هم تمام میشود و نه قطعه سازی به اینها قطعه خواهد داد و نه بانکی به اینها وام .خواهد داد.اون روز خیلی نزدیکه تمام افراد در قدرت هم اینو میدونن         				                     		                 |
         		                            |         		                             محلی برای استخدام قوم و خویش مسئولان  ، و گرنه هیچ
 									         		                    محلی برای استخدام قوم و خویش مسئولان  ، و گرنه هیچ  |
         		                            |         		                             قیمت گذاری دستوری عامل اصلی این بحران است . جالب اینکه اکثر مردم از اقتصاد کمونیستی نفرت دارند اما عاشق گشت تعزیرات و قیمت دستوری و یارانه و بنزین مجانی هستند ! مگه داریم ؟!
 									         		                    قیمت گذاری دستوری عامل اصلی این بحران است . جالب اینکه اکثر مردم از اقتصاد کمونیستی نفرت دارند اما عاشق گشت تعزیرات و قیمت دستوری و یارانه و بنزین مجانی هستند ! مگه داریم ؟!         				                     		                 با سلام و احترام از ارا ئه گزارش مالی شرکت ها و بانکها سپاس  اما با وجود ضرر ده بودن این شرکت ها چرا بانک به انها تسهیلات پرداخت می کنند چرا جلوی این اقدامات گرفته نمی شود کیه باید اقدام کند  چرا اعلام ورشکسته گی نمی شوند  ضررهای مردم چگونه جبران می شود این گزارشها اقدام کننده می خواهد
 							         		            با سلام و احترام از ارا ئه گزارش مالی شرکت ها و بانکها سپاس  اما با وجود ضرر ده بودن این شرکت ها چرا بانک به انها تسهیلات پرداخت می کنند چرا جلوی این اقدامات گرفته نمی شود کیه باید اقدام کند  چرا اعلام ورشکسته گی نمی شوند  ضررهای مردم چگونه جبران می شود این گزارشها اقدام کننده می خواهد         		                     		         |
         		                            |         		                             درست گفتی
 									         		                    درست گفتی |
         		                            |         		                             چیزی از تسهیلات تکلیفی به گوشتون خورده ؟!
 									         		                    چیزی از تسهیلات تکلیفی به گوشتون خورده ؟!         				                     		                 دولت اگه راست میگه برق و اب و گاز رو به تعرفه دولتی و نه صنعتی حساب کنه با خودرو سازان...مالیات ترزش افزوده همنگیره  ببینید چقدر خودرو غززون میسه...جالبه هیچجای دنیا به خودروساز وام ۲۳ در صد بهره نمیدن و در ایران حکومت داره از خودروسازان کاسبی میکنه .... و به زور وام با بهره بالا میده ...اگه دولت راست میگه وامبدون بهره بدهخودرو ساز اونوقت ببینید چقدر خودرو قیمتش میاد پایین
 							         		            دولت اگه راست میگه برق و اب و گاز رو به تعرفه دولتی و نه صنعتی حساب کنه با خودرو سازان...مالیات ترزش افزوده همنگیره  ببینید چقدر خودرو غززون میسه...جالبه هیچجای دنیا به خودروساز وام ۲۳ در صد بهره نمیدن و در ایران حکومت داره از خودروسازان کاسبی میکنه .... و به زور وام با بهره بالا میده ...اگه دولت راست میگه وامبدون بهره بدهخودرو ساز اونوقت ببینید چقدر خودرو قیمتش میاد پایین         		                     		         |
         		                            |         		                             تو مدیر عامل سایپا هستی؟؟؟؟؟
 									         		                    تو مدیر عامل سایپا هستی؟؟؟؟؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             کارمند خودروساز خجالت بکش
 									         		                    کارمند خودروساز خجالت بکش         				                     		                 |
         		                            |         		                             همین وام 23 درصدی را در بانک به مردم عادی با کلی مشکل تراشی می دهند باید میانگین حساب داشته باشی  ضامن معتبر بیاوری و چک و..... حالا این شرکتها با ان زیان چگونه وام می گیرند مسئولان می دانند تو هم دفاع نکن با پول یک کویک توی کشورهای عربی می توان تویوتا و کیا خرید
 									         		                    همین وام 23 درصدی را در بانک به مردم عادی با کلی مشکل تراشی می دهند باید میانگین حساب داشته باشی  ضامن معتبر بیاوری و چک و..... حالا این شرکتها با ان زیان چگونه وام می گیرند مسئولان می دانند تو هم دفاع نکن با پول یک کویک توی کشورهای عربی می توان تویوتا و کیا خرید         				                     		                 خب که چی؟ مگه سایپا از مریخ اومده؟ یه شرکت دولتیه، مدیراش دولتین، سیاستهای دولت رو مو به مو انجام میده. دنبال زیربغل مار نگردین
 							         		            خب که چی؟ مگه سایپا از مریخ اومده؟ یه شرکت دولتیه، مدیراش دولتین، سیاستهای دولت رو مو به مو انجام میده. دنبال زیربغل مار نگردین         		                     		         باید و باید و باید تمام خودروسازی ها و لزوما تمام شرکتها طبق اصل 144 قانون اساسی خصوصی سازی واقعی شوند تا رانت و رانت بازی به اتمام برسه والا از بیت المال باید فقط هزینه بشه و ملت خسارت بدهند . اقای پزشکیان لطفا خصوصی سازی واقعی بدون رانت و فساد رو در اولویت کاری خود قرار دهید مخصوصا این دو خودروسازی رو .
 							         		            باید و باید و باید تمام خودروسازی ها و لزوما تمام شرکتها طبق اصل 144 قانون اساسی خصوصی سازی واقعی شوند تا رانت و رانت بازی به اتمام برسه والا از بیت المال باید فقط هزینه بشه و ملت خسارت بدهند . اقای پزشکیان لطفا خصوصی سازی واقعی بدون رانت و فساد رو در اولویت کاری خود قرار دهید مخصوصا این دو خودروسازی رو .         		                     		         از گزارش فوق اینگونه استنباط میشود که شرکت خودروسازی سایپا با این همه بدهی به بانکها وزیان انباشته در واقع  ورشکسته است. ودولت با ادامه این روند میزان آسیبهای ناشی از ورشکستگی سایپا را زیاد میکند
 							         		            از گزارش فوق اینگونه استنباط میشود که شرکت خودروسازی سایپا با این همه بدهی به بانکها وزیان انباشته در واقع  ورشکسته است. ودولت با ادامه این روند میزان آسیبهای ناشی از ورشکستگی سایپا را زیاد میکند         		                     		         می خواید دوباره گران کنید از مردم بگیرید مشکلی نیست ها
 							         		            می خواید دوباره گران کنید از مردم بگیرید مشکلی نیست ها         		                     		         بعد بانک ها میکن برای ازدواح وام نداریم
 							         		            بعد بانک ها میکن برای ازدواح وام نداریم ضربه ای که ایرانخودرو و سایپا به اقتصاد ایران وارد کردن دد مقابل تحریم هیچه
 							         		            ضربه ای که ایرانخودرو و سایپا به اقتصاد ایران وارد کردن دد مقابل تحریم هیچه         		                     		         رییس انجمن قطعه سازان خودرو گفته قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده بلکه اندکی! به قیمت واقعی نزدیک تر شده !!!
 							         		            رییس انجمن قطعه سازان خودرو گفته قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده بلکه اندکی! به قیمت واقعی نزدیک تر شده !!!