حمایت دولت هم باعث بهبود عملکرد «ایران خودرو» و «سایپا» نشد/۵ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز دولتی را کجا خرج کردید؟

آخرین دادههای آماری بانک مرکزی نشان میدهد برای صنایع حمل و نقل و خودرو با ارز نیمایی، معادل سه میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلا اختصاص داده شده که بیشترین سهم دریافت ارز را بین صنایع دیگر به خود اختصاص داده است. صنایع حملونقل خودرو از ابتدای امسال تا ۲۱ آبان ماه سال جاری در مجموع (با تأمین ارز نیما و واردات در برابر صادرات) میزان پنج میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز دریافت کردهاند.
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، باوجود اینکه ارز دولتی زیادی صرف شرکتهای خودروسازان داخلی شده است، اما در عمل نتیجهای جز زیان انباشته در صورتهای مالی و کاهش میزان تولید نداشته اند. این درحالی است که سالهاست این دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) محصولات خود را به اسم تولید ملی با قیمت ارزی به مردم می فروشند و هر زمان که قیمت ارز افزایش پیدا کرده است به بهانه تحریم و افزایش نرخ دلار، قیمت محصولات خود را نیز افزایش داده اند.
گذشته از گران کردن قیمت محصولات به بهانههای مختلف، اما نه مردم از کیفیت خودروها راضی بوده و نه دولت دل خوشی از کارنامه عملکردی این دوخودروساز تاکنون داشته است. از طرف دیگر ممنوع بودن ۲۶ ساله واردات خودرو به کشور یا اعمال تعرفههای بسیار سنگین بر واردات خودرو عملا به انحصارطلبی خودروسازان داخلی و حمایتهای بی حد و مرز از خودروسازان داخلی به شکل معافیت از مالیات دامن زده است.
صورتهای مالی ششماهه ایران خودرو در نیمه نخست سال نشان میدهد این شرکت خودرویی در ۱۸۶ روز فعالیت و تولید، زیان خالص بیش از ۱۱ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی خلق کرده است. زیانی کلان که معادل هر ماه، در حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هر روز نیز معادل ۶۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان است. ارقامی که نشان میدهد بزرگترین خودروساز کشورمان، هر ۶۰ دقیقه بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان زیان (خالص) به زیانهای گذشته، افزوده است.
از سایپا چه خبر؟
همچنین گزارش صورت های مالی سایپا در کدال نشان می دهد که شرکت سایپا در نیمه نخست سال جاری، همچون گذشته بر مدار خلق زیان در حرکت است و طی شش ماه فعالیت، بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خالص خلق کرده است. رقمی که در هر ماه معادل یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و به ازای هر روز نیز معادل ۳۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیارد تومان بوده است.
باوجود ارز تخصیص یافته دولتی به این دو خودروساز و معافیت های مالیاتی گوناگون اما طبق زیان های انباشته سایپا و ایران خودرو به نظر می رسد که نه تنها ارزهای دولتی دریافتی شان موجب بهبود عملکرد شان نشده بلکه فکری به حال ارتقای محصولات شان هم نکرده اند و سوال مهم اینجاست که پنج میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار ارز تخصیص یافته به صنایع حملونقل خودرو از ابتدای امسال تا ۲۱ آبان ماه سالجاری دقیقا کجا خرج شده است ؟
مشکل اینه که شما از جیب ملت راحت و بدون بازخواست خرج میکتید
چرا موقع حساب فقط ایران خودرو و سایپارو اسم میبرید؟ چقدر از این 6 میلیارد دلار سهم این دو شرکته؟
با جملات بازی نکنید
واقع گرا باشید و منطقی
اجازه کشف قیمت خودرو در بورس رو بدین اگه خودرو 100 هزار تومن هم شد خودروساز حاضره بفروشه
از چی میترسید؟؟ چرا از جیب خودروساز باید سوبسید داده بشه؟
قبول ، شما هم واردات خودرو را آزاد کنید بعد قیمت ها هم آزاد . مردم تصمیم بگیرین تکنولوژی روز دنیا رو بخرن 10 هزار دلار یا لگن 50 سال پیش رو بخرن 12 هزار دلار
تیتر اشتباهه
چرا یه مدیر عامل شرکت درجه چندمی زیان ده زیر مجموعه خودرو ساز باید کلی حقووووق بگیره
1- دو به اصطلاح خودروساز تعطیل شوند
2- خودروهای در دست مردم رایگان با خودروهای خارجی جایگزین شوند
از مابه التفاوت مصرف سوخت یک ساله آنها نه تنها پول خودروهای واگذاری رایگان برگشت خواهد خورد که با پول صرفه جویی از سوخت بهینه خودروهای خارجی:
- نیروگاه برق ساخت
- و .....
ضمنا
- جان های بسیاری نجات خواهد یافت
- کاهش مصرف هزینه های درمانی تصادفات
و....
ولی الان در سایه مصرف بالای خودروهای داخلی سهم قاچاق بالای سوخت هم دیده نمی شه و خیلی ها باورش نمی کنن!








