
به گزارش تابناک اقتصادی؛ حالوروز سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی با بدهی ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی در وضعیت قرمز است و موتور تولید خودروهای بیکیفیت و موتور خلق زیان در جاده مخصوص همچنان با قدرت روشن است. بهگونهای که جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کدال، خبر از ثبت رکورد جدید زیان دهی روی میز مدیرعامل سایپا میدهد؛ مدیرعاملی که تخصص آکادمیک در حوزه صنعت خودرو ندارد، اما این ضرر و زیان در نهایت از جیب مردم خارج میشود و به خلق پول و تسهیلات بدون بازگشت منجر خواهد شد. 
بررسیها نشان میدهد در دوازدهماهه ۱۴۰۲، سایپا با زیان تلفیقی خالص ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومانی مواجه شده است؛ رقمی که با در نظر گرفتن ارقام سالهای قبل، به زیان انباشته تلفیقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی میرسد که معنادار است. رقمی که اگر با دلار مرکز مبادله محاسبه شود، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و میتوان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید. 
از سوی دیگر در مدت مذکور، شرکت خودروسازی سایپا زیان خالص ۱۳ هزار میلیارد تومانی داشته است که این رقم با احتساب سالهای قبل، به زیان انباشته ۵۱ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی میرسد که نسبت سال قبلتر، ۳۴ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که سرمایه ثبت شده سایپا ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان است. 
ضرر و زیان گسترده در مجموعه سایپا در شرایطی است که روند تولید در این کارخانه چنگی به دل نمیزند و حتی فروشش در ماههای نخست سال بهرغم تمام وعده وعیدها، کاهشی بوده و مسیر سال گذشته را ادامه داده است.

بررسی صورتهای مالی شرکت سایپا در سهماهه نخست سال نشان میدهد در دوازده هفته ابتدایی سال جهش تولید با مشارکت مردم، سایپا با افت ۱۷۴۱ خودرویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ هزار و ۳۷۸ خودرو تولید کرده است. 
کاهش تولید سایپا در بهار امسال در شرایطی است که تعداد خودروهای فروخته شده از این میزان تولید نیز نکته قابل تأملی در بردارد؛ چراکه سایپا از ابتدای سال تا پایان خردادماه، فقط ۷۴ هزار و ۵۰ خودرو به فروش رسانده است که بیانگر دپوی ۱۳ هزار و ۳۲۸ خودرو در انبارهای سایپاست و این خودروها راهی بازار خودرو نشده است! اقدامی که ممکن است در راستای افزایش قیمتها در بازار خودرو بدون عرضه کافی صورت گرفته باشد و نیازمند ورود نهادهای نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است.
عملکرد خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز منفی بوده است؛ بهگونهای که در طول دوازده ماه ۱۴۰۲، مجموع خودروهای تولیدی سایپا به عدد ۳۴۵،۸۴۹ رسیده بود که در مقایسه به آمار تولید سال ۱۴۰۱، افت ۳۶۸۸تایی داشته است. این در حالی است که سایپا در برآوردهایش برای سال جاری، هدفگذاری تولید ۴۳۵،۱۴۰ خودرو را ترسیم کرده است؛ رقمی که با این دستفرمان مدیران سایپا، دور از دسترس است.
 تنها 9 کشور در جهان خودرو می سازند: آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن و چین.
 							         		            تنها 9 کشور در جهان خودرو می سازند: آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن و چین. |
         		                            |         		                             سیاست خودکفایی در همه زمینه ها از کشاورزی گرفته تا صنعت تا فرستادن ماهواره به هوا، تنها باعث نابودی منابع طبیعی و مالی این مملکت شده است.
 									         		                    سیاست خودکفایی در همه زمینه ها از کشاورزی گرفته تا صنعت تا فرستادن ماهواره به هوا، تنها باعث نابودی منابع طبیعی و مالی این مملکت شده است.         				                     		                 |
         		                            |         		                             چون مافیای خودرو در ایران به فکر سود خودشان هستند
 									         		                    چون مافیای خودرو در ایران به فکر سود خودشان هستند         				                     		                 |
         		                            |         		                             چرا این شرکت  ها همچانان هر روز زیان می سازند و از واردات جلوگیری می شود؟
 									         		                    چرا این شرکت  ها همچانان هر روز زیان می سازند و از واردات جلوگیری می شود؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             چه اندازه مشمئز کننده هست این عنوان مدیریت را نوکری کردن. مردم ایران نوکر نمی خوان. مدیر توانمند میخوان و اگر نوانمند باشه حقوق نجومی او را هم بدون منت می پردازند. ۷۵ درصد سهامداران تسلا موافقت کردند که مدیر تسلا یک قلم ۵۶ میلیارد دلار پاداش بگیرد چون به وعده خود عمل کرد و اررش سهام انها را در طول ۱۰ سال صد برابر کرد. سهامداران تسلا نوکر استخدام تکردند. مدیر انتخاب کردند و هزینه اش را هم بدون منت می پردازند
 									         		                    چه اندازه مشمئز کننده هست این عنوان مدیریت را نوکری کردن. مردم ایران نوکر نمی خوان. مدیر توانمند میخوان و اگر نوانمند باشه حقوق نجومی او را هم بدون منت می پردازند. ۷۵ درصد سهامداران تسلا موافقت کردند که مدیر تسلا یک قلم ۵۶ میلیارد دلار پاداش بگیرد چون به وعده خود عمل کرد و اررش سهام انها را در طول ۱۰ سال صد برابر کرد. سهامداران تسلا نوکر استخدام تکردند. مدیر انتخاب کردند و هزینه اش را هم بدون منت می پردازند         				                     		                 |
         		                            |         		                             دولت از تولید و واردات و خرید و فروش خودرو درآمد بسیار بالایی دارد که دلیل اصرار بر این کار است
 									         		                    دولت از تولید و واردات و خرید و فروش خودرو درآمد بسیار بالایی دارد که دلیل اصرار بر این کار است         				                     		                 |
         		                            |         		                             عامل این کار دو چیز است:
 									         		                    عامل این کار دو چیز است: |
         		                            |         		                             آقای همه چیز دان! بد نیست بدونید کشورهای هند٬ برزیل٬ اسپانیا٬ تایلند٬ اندونزی٬ ترکیه٬ کانادا و جمهوری چک از ایران بیشتر خودرو تولید می کنن
 									         		                    آقای همه چیز دان! بد نیست بدونید کشورهای هند٬ برزیل٬ اسپانیا٬ تایلند٬ اندونزی٬ ترکیه٬ کانادا و جمهوری چک از ایران بیشتر خودرو تولید می کنن         				                     		                 |
         		                            |         		                             همین ناکارآمدیها و بی توجهیها نتیجش میشه عدم مشارکت و بی تفاوتی 60 درصد جامعه
 									         		                    همین ناکارآمدیها و بی توجهیها نتیجش میشه عدم مشارکت و بی تفاوتی 60 درصد جامعه         				                     		                 |
         		                            |         		                             زیان این شرکت ها از جیب مردم تامین میشه
 									         		                    زیان این شرکت ها از جیب مردم تامین میشه |
         		                            |         		                             با  زیان انباشته یکساله سایپا که  صد هزار همت که معادل دو میلیارد دلار میگردد
 									         		                    با  زیان انباشته یکساله سایپا که  صد هزار همت که معادل دو میلیارد دلار میگردد |
         		                            |         		                             ! درسته ولی مهندس میر سلیم نظر دیگه ای داره
 									         		                    ! درسته ولی مهندس میر سلیم نظر دیگه ای داره         				                     		                 |
         		                            |         		                             صنعت خودرو  برای کشور بزرگ ایران ضروری است ، ولی باید مدیریت مناسب بالا سر کار گذاشته شود . این هیچ ربطی به ادعای خیلی ها که میگویند ۶۰درصد نیامدند ندارند در کدام کشور جهان حتی آمریکای شما ۱۰۰ درصد برای انتخابات می آیند ، اینقدر خود تحقیر نباشید
 									         		                    صنعت خودرو  برای کشور بزرگ ایران ضروری است ، ولی باید مدیریت مناسب بالا سر کار گذاشته شود . این هیچ ربطی به ادعای خیلی ها که میگویند ۶۰درصد نیامدند ندارند در کدام کشور جهان حتی آمریکای شما ۱۰۰ درصد برای انتخابات می آیند ، اینقدر خود تحقیر نباشید         				                     		                 |
         		                            |         		                             اصرار برای به قله رسیدن، آن هم بدون علم و پشتوانه، چیزی جز نابودی به دنبال نداره.
 									         		                    اصرار برای به قله رسیدن، آن هم بدون علم و پشتوانه، چیزی جز نابودی به دنبال نداره.  |
         		                            |         		                             شرکتهای خصوصی با اولین زیان، برای ابد جمع میشن و برای همیشه ورشکسته.
 									         		                    شرکتهای خصوصی با اولین زیان، برای ابد جمع میشن و برای همیشه ورشکسته. |
         		                            |         		                             طبق قانون دولت باید پرداخت کنه.به دلیل قیمت گذاری دستوری که به هیچ عنوان در قیمت بازار هم تاثیر گذار نیست.این پول رو حکومت برای رفاه مردم و رضایت اونها بین تعداد کمی از مردم وعده زیادی دلال پخش کرده.باید تاوانش رو بده.
 									         		                    طبق قانون دولت باید پرداخت کنه.به دلیل قیمت گذاری دستوری که به هیچ عنوان در قیمت بازار هم تاثیر گذار نیست.این پول رو حکومت برای رفاه مردم و رضایت اونها بین تعداد کمی از مردم وعده زیادی دلال پخش کرده.باید تاوانش رو بده.         				                     		                 |
         		                            |         		                             انحصار خودرو دستشونه پس چرا زیان ده هست؟ هزینه هاشون کجا اتفاق میافته؟ لیست هزینه های این شرکتو منتشر بکنید مخصوص حقوق و دستمزد مدیرانش
 									         		                    انحصار خودرو دستشونه پس چرا زیان ده هست؟ هزینه هاشون کجا اتفاق میافته؟ لیست هزینه های این شرکتو منتشر بکنید مخصوص حقوق و دستمزد مدیرانش         				                     		                 |
         		                            |         		                             کارکنان سایپا و ایرانخودرو تا کی میخوان ابزار مافیا های خودرو و فساد باشن
 									         		                    کارکنان سایپا و ایرانخودرو تا کی میخوان ابزار مافیا های خودرو و فساد باشن |
         		                            |         		                             شرکت های اقماری و زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو مثل سازه گستر و ساپکو و ایساکو و سمند خودرو و ایران و سایپا دیزل و تام و .... دهها شرکت دیگر هزینه سنگینی به کشور و شرکت وارد و قیمت خودرو را بی نهایت بالا برده است البته در کنار پرسنل خیلی زیاد و بی کار این دو شرکت
 									         		                    شرکت های اقماری و زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو مثل سازه گستر و ساپکو و ایساکو و سمند خودرو و ایران و سایپا دیزل و تام و .... دهها شرکت دیگر هزینه سنگینی به کشور و شرکت وارد و قیمت خودرو را بی نهایت بالا برده است البته در کنار پرسنل خیلی زیاد و بی کار این دو شرکت         				                     		                 |
         		                            |         		                             مشکل سایپا نیست . اکثر مدیران غیر تخصصی
 									         		                    مشکل سایپا نیست . اکثر مدیران غیر تخصصی  مانند همیشه این زیان ها از جیب مردم با ترفندها و بهانه های مختلف جبران می شود
 							         		            مانند همیشه این زیان ها از جیب مردم با ترفندها و بهانه های مختلف جبران می شود         		                     		         |
         		                            |         		                             پس فردا به بهانه حمایت از تولید چند بانک را مکلف می کنند این زیان انباشته را با دادن وام جبران کنند و آخر سال هم برای تراز کردن صورت های مالی بانک، بانک مرکزی پول چاپ می کند و می دهد به بانک ناتراز و ریال ارزشش تقریبا صفر می شود.
 									         		                    پس فردا به بهانه حمایت از تولید چند بانک را مکلف می کنند این زیان انباشته را با دادن وام جبران کنند و آخر سال هم برای تراز کردن صورت های مالی بانک، بانک مرکزی پول چاپ می کند و می دهد به بانک ناتراز و ریال ارزشش تقریبا صفر می شود.         				                     		                 |
         		                            |         		                             هفتادرصدمردم افسرده هستن امدن جلیلی افسرده ترهم میشن
 									         		                    هفتادرصدمردم افسرده هستن امدن جلیلی افسرده ترهم میشن         				                     		                 |
         		                            |         		                             با چاپ پول بیشتر که منجر به تورم بیشتر میگردد. و ما ایرانی ها با ابن واژه بسیار خوب اشنا هستیم و ارادت خاصی به ان داریم. من اسمش را گذاشتم داداش بزرگه
 									         		                    با چاپ پول بیشتر که منجر به تورم بیشتر میگردد. و ما ایرانی ها با ابن واژه بسیار خوب اشنا هستیم و ارادت خاصی به ان داریم. من اسمش را گذاشتم داداش بزرگه         				                     		                 سطح مسابقات بالا بود!
 							         		            سطح مسابقات بالا بود!         		                     		         |
         		                            |         		                             یعنی برای جبران این زیان هر ایرانی باید یک میلیون 250 هزار تومن بپردازد
 									         		                    یعنی برای جبران این زیان هر ایرانی باید یک میلیون 250 هزار تومن بپردازد |
         		                            |         		                             ناشناس ١٥:٢٧
 									         		                    ناشناس ١٥:٢٧ |
         		                            |         		                             ۱۵:۵۴
 									         		                    ۱۵:۵۴  مدیریت جهادی
 							         		            مدیریت جهادی         		                     		         |
         		                            |         		                             اوضاع اسفبار فوتبال و خودرو و گرانی مواد خوراکی و اجاره
 									         		                    اوضاع اسفبار فوتبال و خودرو و گرانی مواد خوراکی و اجاره   زمانی نه چندان دور در این کشور خودروهایی چون مزدا، مرسدس بنز، نیسان، هایوندایی،..... مونتاژ می شد و مردم هم از کیفیت آنها راضی بودند.
 							         		            زمانی نه چندان دور در این کشور خودروهایی چون مزدا، مرسدس بنز، نیسان، هایوندایی،..... مونتاژ می شد و مردم هم از کیفیت آنها راضی بودند. نه سایپا و نه ایران خودرو هیچ کدام زیان انباشته ندارند فقط این نوعی سیاست کاری است که زیان اعلام کنند که اگر سود واقعی رو اعلام کنند باید هم مالیات بیشتری پرداخت کنند و هم شرایط  وارادت خودرو  آسان تر میشه که اون موقعه برای خودرو سازان خوب نیست البته دلیل دیگری هم وجود دارد ولی ....
 							         		            نه سایپا و نه ایران خودرو هیچ کدام زیان انباشته ندارند فقط این نوعی سیاست کاری است که زیان اعلام کنند که اگر سود واقعی رو اعلام کنند باید هم مالیات بیشتری پرداخت کنند و هم شرایط  وارادت خودرو  آسان تر میشه که اون موقعه برای خودرو سازان خوب نیست البته دلیل دیگری هم وجود دارد ولی ....         		                     		         |
         		                            |         		                             با این نیرنگ زمینه گران کردن قانونی خودرو هم ب راحتی فراهم میشود
 									         		                    با این نیرنگ زمینه گران کردن قانونی خودرو هم ب راحتی فراهم میشود         				                     		                 واقعاً با این رقم ضررشون میشه سهام خودروسازان جهانی را خرید و کسب سود کرد
 							         		            واقعاً با این رقم ضررشون میشه سهام خودروسازان جهانی را خرید و کسب سود کرد         		                     		         وقتی پست ها در سایپا خرید و فروش می شوند توقع شما از تولید این گاراژ چیست؟
 							         		            وقتی پست ها در سایپا خرید و فروش می شوند توقع شما از تولید این گاراژ چیست؟         		                     		         |
         		                            |         		                             یادمان نرفته ، که احمدینژاد  ، جناب بذرپاش ۲۷ ساله را
 									         		                    یادمان نرفته ، که احمدینژاد  ، جناب بذرپاش ۲۷ ساله را  ضرر و زیان رو با افزایش قیمت محصولات از جیب ملت جبران میکنند!! پول چانگان ها ۳ ماه دستشون هست بدون یک قرون سود حالا می گن باز پول بدید برای تحویل خودرو! مملکت هم که مسئول و ناظر و نظارتی نداره!!! مردم شاکی هستند از این وضع!
 							         		            ضرر و زیان رو با افزایش قیمت محصولات از جیب ملت جبران میکنند!! پول چانگان ها ۳ ماه دستشون هست بدون یک قرون سود حالا می گن باز پول بدید برای تحویل خودرو! مملکت هم که مسئول و ناظر و نظارتی نداره!!! مردم شاکی هستند از این وضع!         		                     		         تفکر جلیلی مساوی است با ادامه این مدل خودروسازی های زیان ده
 							         		            تفکر جلیلی مساوی است با ادامه این مدل خودروسازی های زیان ده         		                     		         |
         		                            |         		                             احسنت
 									         		                    احسنت  |
         		                            |         		                             تویی که میگی به سمت تولید داخل بیچاره میشی فکر کنم کارمند دولتی میشه بگید اگر تولید نکنیم جوانا چطور برن سرکار مگه میشه همه بفرستید کار دولتی
 									         		                    تویی که میگی به سمت تولید داخل بیچاره میشی فکر کنم کارمند دولتی میشه بگید اگر تولید نکنیم جوانا چطور برن سرکار مگه میشه همه بفرستید کار دولتی