100,000,000,000,000 تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حالوروز سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی با بدهی ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی در وضعیت قرمز است و موتور تولید خودروهای بیکیفیت و موتور خلق زیان در جاده مخصوص همچنان با قدرت روشن است. بهگونهای که جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کدال، خبر از ثبت رکورد جدید زیان دهی روی میز مدیرعامل سایپا میدهد؛ مدیرعاملی که تخصص آکادمیک در حوزه صنعت خودرو ندارد، اما این ضرر و زیان در نهایت از جیب مردم خارج میشود و به خلق پول و تسهیلات بدون بازگشت منجر خواهد شد.
بررسیها نشان میدهد در دوازدهماهه ۱۴۰۲، سایپا با زیان تلفیقی خالص ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومانی مواجه شده است؛ رقمی که با در نظر گرفتن ارقام سالهای قبل، به زیان انباشته تلفیقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی میرسد که معنادار است. رقمی که اگر با دلار مرکز مبادله محاسبه شود، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و میتوان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید.
از سوی دیگر در مدت مذکور، شرکت خودروسازی سایپا زیان خالص ۱۳ هزار میلیارد تومانی داشته است که این رقم با احتساب سالهای قبل، به زیان انباشته ۵۱ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی میرسد که نسبت سال قبلتر، ۳۴ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که سرمایه ثبت شده سایپا ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان است.
ضرر و زیان گسترده در مجموعه سایپا در شرایطی است که روند تولید در این کارخانه چنگی به دل نمیزند و حتی فروشش در ماههای نخست سال بهرغم تمام وعده وعیدها، کاهشی بوده و مسیر سال گذشته را ادامه داده است.

بررسی صورتهای مالی شرکت سایپا در سهماهه نخست سال نشان میدهد در دوازده هفته ابتدایی سال جهش تولید با مشارکت مردم، سایپا با افت ۱۷۴۱ خودرویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ هزار و ۳۷۸ خودرو تولید کرده است.
کاهش تولید سایپا در بهار امسال در شرایطی است که تعداد خودروهای فروخته شده از این میزان تولید نیز نکته قابل تأملی در بردارد؛ چراکه سایپا از ابتدای سال تا پایان خردادماه، فقط ۷۴ هزار و ۵۰ خودرو به فروش رسانده است که بیانگر دپوی ۱۳ هزار و ۳۲۸ خودرو در انبارهای سایپاست و این خودروها راهی بازار خودرو نشده است! اقدامی که ممکن است در راستای افزایش قیمتها در بازار خودرو بدون عرضه کافی صورت گرفته باشد و نیازمند ورود نهادهای نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است.
عملکرد خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز منفی بوده است؛ بهگونهای که در طول دوازده ماه ۱۴۰۲، مجموع خودروهای تولیدی سایپا به عدد ۳۴۵،۸۴۹ رسیده بود که در مقایسه به آمار تولید سال ۱۴۰۱، افت ۳۶۸۸تایی داشته است. این در حالی است که سایپا در برآوردهایش برای سال جاری، هدفگذاری تولید ۴۳۵،۱۴۰ خودرو را ترسیم کرده است؛ رقمی که با این دستفرمان مدیران سایپا، دور از دسترس است.
بقیه کشورهای جهان یا از این کشورها خودرو وارد می کنند، یا به آنها اجازه داده اند تا آنها کارخانه های مونتاژ خودرو در کشورهایشان تاسیس کنند.
چرا ایران اصرار بر تولید خودرو دارد؟ آیا فکر می کنید که کانادا، اسپانیا، سوییس، استرالیا..... توان فنی و مالی ساخت خودرو را ندارند؟>
1) تبلیغات و اینکه ما مثلاً کشور پیشرفته ای شده ایم!!!
2) تولید ثروت، نه برای مردم، برای جیبهایی که هیچوقت پر نمی شوند. حتی اگر به مرگ و میر مردم، هدر دادن بنزین و آلودگی هوا منجر شود.
چقدر هم حقوق هاشون بالا هستش
یک عالمه پاداش هم میگیرن
شرکت هایی با این زیان حقوق هاشون باید 6 ماه یکبار پرداخت بشه
نابود کردین مردم رو بسه دیگه
چرا مردم انقدر بی تفاوت هستند
میتوان دو کارخانه با برند جهانی کامل اروپایی را از صفر تا
صد مثل فیات و رنو ووو را خرید و وارد کشور کرد
و هم سالی صدها هزار خودروی استاندارد کم مصرف بدون
آلودگی و ایمن برای داخل و صادرات تولید کرد
ولی بشرطی که جلیلی ها بگذارند تا تحریم ها با رفع تنش ها
با جهان و توافق برجام و اف ای تی اف امضا و اعمال گردند
ما متونستیم خودرو وارد کنیم، میتونستیم محصولات کشاورزی که آب فراوان میخواد وارد کنیم،
امیدوارم روزی به این آگاهی برسیم که به قله رسیدن این نیست که تمام منابع کشور رو هدر بدهیم و نتیجه بشود پراید و بی آبی و نشست زمین .
ولی شرکتهای دولتی اگه هزاران بار هم زیان بدهند، باز هم از جیب ملت براشون هزینه میشه و انگار نه انگار بازدهی ندارد.
واقعا نمیخوان ماشین های مدل بالا پر بشه توی کشورمون ؟؟؟؟؟؟؟
مسؤلیت قبول کردن برای همین است که هر کارخانه یا شرکت وموسسه ای را نگاه میکنیم دجار ورشکستگی است ویا اختلاس شده
انحصار مطلق- کیفیت صفر - ارزانترین نیروی کار و مواد اولیه در جهان - انواع وام ها و حمایت ها و یارانه های دولتی و در نهایت 100 همت ضرر
ولله که اگر مغول حمله کرده بود نمیتونست اینقدر خسارت به بار بیاره
مشكل مديريتى قطعا وجود دارد ولى همه مشكل نيست. قيمت گذارى غير منطقى و اصرار بر اشتباه و يكدندگى در عدم افزايش قيمت، دو خودرو ساز بزرگ كشور را به خاك سياه نشانده است. ورشكستگى اين شركتها بمعنى بيكار شدن صد ها هزار كارگر، تكنسين، مهندس، كارشناس و طراح ميباشد كه يك فاجعه ملى محسوب ميشود. البته اين زيان نبايد از جيب ملت ايران داده شود بلكه بايد مقامات قضايى ان را از حلقوم مافياى دلالى بيرون بكشند و شوراى رقابت و نظائر ان با اصلاح قيمت ها از ظهور مجدد بازار سياه دلالى جلوگيرى بكنند.
کلا چندتا کارگر دارن ؟ 200 هزارتا؟ میدونی سالی 20 هزار تا کشته میدیم به بهانه اینکه 200 هزار نفر بیکار نشن؟
واردات باید آزاد بشه بعد قیمت این دو لگن ساز رو هم آزاد کنن ببینیم کی خوردوی ایرانی میخره.
مقوله هایی هستند که مردم بخوبی با آنها آشنا هستند و با
آنها دارند زندگی میکنند و کسی نمیتواند آنها را در این
موارد با دروغ و اصطلاحات عمق راهبردی !؟ فریب بدهد
چرا باید کار به اینجا کشیده شود تا خودروهای نا ایمن و پرمصرف را به اسم حودروهای ملی تولید کنیم؟
آنهایی که می گویند تحریم ها نعمتند باید پاسخگو باشند. به خصوص آقای جلیلی.
به مدیریت شرکت سایپا منصوب فرمودند !!؟؟
یعنی در هر خرابکاری و انحراف و تندروی و کارهای ضد علمی
که در کشور موجود است رد پای تندروهای جبهه پایداری ها
بخوبی نمایان است ، حالا هم که جلیلی قصد رئیس جمهور
شدن و پروژه یکدست سازی کامل مجلس و دولت و نهادها
وبه قهقرا بردن کشور، تکمیل میگردد
دوباره به اسم حمایت از تولید ملی بیچاره تر میشیم






