بازدید 3617

گفتگوی اختصاصی با مشاور روسای جمهور اسبق امریکا؛ نتانیاهو در انتخابات آینده با اختلاف زیادی شکست خواهد خورد/ آمریکا می گوید دیوان لاهه برای حکم دادن علیه روسیه خوب است

«جفری کارلینر» معتقد است نتانیاهو در انتخابات آینده نخست وزیری با اختلاف زیادی شکست خواهد خورد زیرا نزد اسرائیلی ها بسیار نامحبوب است.
کد خبر: ۱۲۴۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹ 01 June 2024

بین الملل تابناک: دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این ارتباط گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

وی افزود: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است، مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند، وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت. طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

علی رغم استقبال کشورها و سازمانهای بین المللی از رای دیوان بین المللی دادگستری ایالات متحده آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است.

«لیندسی گراهام» سناتور جنگ‌طلب آمریکایی با اشاره به این حکم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری برود به جهنم! مدتهاست که مجبور به تحمل در برابر سازمان‌های دادگستری بین‌المللی هستیم که به سازمان ملل مربوط هستند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید حملات را متوقف کند، نیازمند نابودی چهار گردان حماس است که از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این مضحک است! این حکم باید توسط اسرائیل نادیده گرفته شود و همینطور خواهد شد.

در این راستا خبرنگار تابناک گفتگویی با «پروفسور جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

در طول دولت های کارتر و ریگان، کارلینر به عنوان اقتصاددان ارشد و مدیر ستادی در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور خدمت کرد. او همچنین به عنوان مدیر اجرایی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در کمبریج، ماساچوست و معاون مدیر موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن دی سی خدمت کرده است.

*علیرغم مخالفتهای گسترده، اسرائیل به رفح حمله کرد. به نظر شما چرا نتانیاهو اصرار به این عملیات داشت؟

نتانیاهو به رفح حمله کرد زیرا فکر می‌کند نظامیان باقی‌مانده حماس در آنجا متمرکز شده‌اند. وی همچنین می‌خواهد تونل‌های از مصر تا رفح را کنترل کند چون فکر می‌کند حماس از آنها برای ذخیره سلاح‌های خود استفاده می‌کند.

*به نظر می رسد حمایتهای گسترده آمریکا از اسرائیل دارای نتایج منفی بر پایگاه رای او است. اعتراضات در دانشگاههای آمریکا و میان اقلیتها که پایگاه رای بایدن هستند ادامه دارد. آیا ممکن است آمریکا برای جلوگیری این روند دولت نتانیاهو را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

به نظر می رسد فشار بایدن بر نتانیاهو، حمله ارتش اسرائیل به رفح را محدود کرده است. بمباران ارتش اسرائیل در رفح محدودتر از بمباران آن در سایر مناطق غزه بوده است، اگرچه به اندازه کافی محدود نشده است تا از مرگ ده ها نفر در یک اردوگاه پناهندگان جلوگیری کند. اما فشار بایدن بر نتانیاهو نمی تواند جنگ را متوقف کند.

اگر نتانیاهو جنگ را متوقف کند، احزاب جناح راست در ائتلاف او علیه او رای می‌دهند، دولتش سقوط می‌کند، او در انتخابات می‌بازد و ممکن است زمانی که دیگر نخست‌وزیر نباشد به اتهام فساد به زندان برود. علاوه بر این حتی اسرائیلی‌هایی که مخالف نتانیاهو هستند، از آتش‌بس دائمی که باعث قدرت حماس در غزه شود، حمایت نمی‌کنند. فشار بایدن برای خنثی کردن حمایت سیاسی اسرائیل برای از بین بردن حماس با ادامه جنگ کافی نیست.

*دیوان کیفری بین المللی برای دستگیری و بازداشت نتانیاهو درخواست داده است. آیا این درخواست به حکم قطعی تبدیل خواهد شد؟ این درخواست چه تاثیری بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟

نتانیاهو در انتخابات با اختلاف زیادی شکست خواهد خورد. او در میان اکثریت اسرائیلی ها بسیار نامحبوب است. اما احکام دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ تأثیری بر محبوبیت نتانیاهو در اسرائیل و تأثیری بر آینده سیاسی او ندارد. رأی دهندگان اسرائیلی تحت تأثیر نظرات دادگاه های بین المللی نیستند.

*آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است. ارزیابی شما چیست؟ در حالی است که حکم مشابهی برای پوتین از سوی این دیوان مطرح شد و مورد استقبال آمریکا نیز قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا از دادرسی دادگاه های بین المللی علیه رقبای خود مانند روسیه استقبال می کند اما با آنها علیه متحدان خود مانند اسرائیل مخالف است.

*همزمان با دیوان کیفری، دیوان بین المللی دادگستری نیز حکم به توقف جنگ در رفح داده است. آیا این احکام می تواند اسرائیل را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

خیر. دیوان بین المللی دادگستری قدرتی برای اجرای احکام خود ندارد و هیچ نفوذی بر افکار عمومی در اسرائیل ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
هر مطلبی که کسی کامنت نمیزاره تو بیا این مرگ بر مرگ بر ها رو بنویس
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
خیلی شوتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
الهی آمین
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
دلقک از ان بدتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
12:02
تو چرا سنگ پوتین را به سینه می زنی؟
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
نتانیابو یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
سه کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید نظامی همسایه ها و دیگر کشورها دنیا را به گند کشانده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
حرف های یک غرب زده ، محور شرارت د ر دنیا امریکا ، انگلیس ، المان و فرانسه هست . هر جا استعماری هست توسط این ها انجام شده ، خجالت بکشید
قدرت نظامی آمریکا چنان است که همزمان می توانید با سه کشور، شامل روسیه و چین وارد جنگ شده و پیروز شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
تا ادم هایی مثل تو هستند باید هم یک چنین توهمی داشته باشد. از پس یمن نتوانسته بربیاد . حرف از روسیه و چین میزنید . شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
12:05
فعلاً که روسیه جونت 2 ساله تو باتلاق اکراین گیر کرده. چین از ترس آمریکا جرات حمله با تایوان را ندارد.
هنوز حکمی علیه نتانیاهو از سوی دیوان بین المللی لاهه صادر نشده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
بزودی علیه این جانی و بقیه اشان حکم صادر خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
12:05
تو مگه کارمند دوان بین المللی در لاهه هستی؟
ایالات متحده آمریکا از دادرسی دادگاه های بین المللی علیه رقبای خود مانند روسیه استقبال می کند اما با اقدام آنها علیه متحدان خود مانند اسرائیل مخالف است!
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم