بازدید 6992
۱

فروش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی

در هفته گذشته سومین حراج اوراق مشارکت دولتی برگزار شده که طی آن حدود ۲ همت از ۳۵ همت اوراق عرضه شده به فروش رسیده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸ 25 May 2024

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، براساس داده‌های بانک مرکزی، حجم اوراق فروخته شده در سومین حراج اوراق مشارکت دولتی بیش از ۲ همت برآورد می‌شود.
 

در هفته گذشته سومین حراج اوراق مشارکت دولتی برگزار شده که طی آن حدود ۲ همت از ۳۵ همت اوراق عرضه شده به فروش رسیده است. این درحالیست که نرخ سود اسمی و موثر اوراق انتشار یافته در هفته گذشته بالاتر از سایر هفته‌ها بوده و معادل ۲۳.۵ درصد اعلام شده است.

انتشار اوراق مشارکت اسلامی توسط دولت، یکی از تلاش‌های دولت‌ها برای پوشش کسری بوده است که بر اساس استقراض از فعالان اقتصادی بنا شده است. آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد در سومین حراج اوراق دولتی مجموعا حدود ۳۵ همت در قالب اوراق اراد ۱۵۷، اراد ۱۵۸، اراد ۱۵۹ و اراد ۱۶۰ عرضه شده است که بیش از ۲ همت از آن به فروش رسیده است.

به‌طور کلی اصلی‌ترین خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و فعالان حاضر در بازار سرمایه هستند. مشاهده می‌شود ۲ بانک طی هفته گذشته بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تقاضای خرید اوراق داشته‌اند که البته تقریبا با ۱۰۰ همت از آن که مختص اوراق اراد ۱۵۷ بوده موافقت نشده است؛ بنابراین حدود ۱.۰۳ همت اراد ۱۵۹ به یک بانک فروخته شده است. به علاوه مشاهده می‌شود حدود ۱ همت نیز ارزش اوراق فروخته شده به فعالان بازار سرمایه در هفته گذشته بوده است.

افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در هفته گذشته


شایان ذکر است به دلیل بالاتر بودن نرخ سود اسمی اوراق منتشر شده طی هفته گذشته و رسیدن آن از ۲۳ به ۲۳.۵ درصد، نرخ سود موثر هر یک از اوراق نیز افزایش یافته است. براساس آمار‌ها نرخ بهره موثر اراد ۱۵۷ معادل ۲۸ درصد، ارد ۱۵۸ حدود ۲۸.۵ درصد، اراد ۱۵۹ تقریبا ۲۸.۷ درصد تعیین شده و ۲۸.۹ درصد نیز نرخ بهره موثر اراد ۱۶۰ بوده است.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد هرچند نرخ سود اسمی اوراق در سومین سری حراج دولتی به ۲۳.۵ درصد افزایش یافته، اما رقم اعلام شده آن برای چهارمین سری حراج اوراق مشارکت مجددا معادل ۲۳ درصد اعلام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
کوبیدن میخ بر تابوت تولید و کسب وکارهای کوچک و بزرگ
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری