بازدید 14550
فرزین: بانک مرکزی کاری به نرخ بازار غیررسمی ندارد!

بازی دلار با جیب مردم به رغم ادعای فرزین / چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد؟

خرید و فروش در بسیاری از بازار‌ها نظیر خودرو، مسکن و سکه، کاملا تحت تاثیر نوسانات ارزی است، به گونه‌ای که قیمت‌ها در کم‌ترین زمان ممکن با دلار تلگرامی ۶۵ هزار تومانی هماهنگ می‌شوند و توجهی به مرکز مبادله ندارند!
کد خبر: ۱۲۳۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲ 13 April 2024

بازی دلار با جیب مردم علی‌رغم ادعای فرزین/ چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بازار ارز مدتی است که شاهد نوسانات افزایشی نرخ ارز است، به گونه‌ای که پس از تعطیلات نوروز، بهای دلار در بازار ارز تهران به کانال‌های ۶۰ و چند هزار تومانی رسید و در حال حاضر نیز در نزدیکی مرز ۶۶ هزار تومان قرار دارد. این در شرایطی است که بالاترین مقام مسئول در حوزه مدیریت بازار ارز گفته که بانک مرکزی اصلا کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی ندارد!

فرزین رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشته است: اینکه عده‌ای نرخ بازار غیررسمی ارز را ملاک تحلیل خود قرار می‌دهند و به عنوان تلاطم بازار ارز مطرح می‌کنند، باید گفت هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با نرخ ارز غیررسمی تامین شود و در حال حاضر کسی نمی‌تواند ادعا کند که کالای قانونی را با نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی وارد کرده است و تنها کالای قاچاق با این نرخ ارز وارد کشور می‌شود. 

اما این ادعای رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی است که با توجه به انواع نرخ ارز در اقتصاد کشورمان، کالا‌های وارداتی بسیاری وجود دارند که عملا با نرخ دلار بالاتر از ۶۰ هزار تومان در داخل کشور قیمت گذاری می شوند، چون سازوکار ارزی آن‌ها بر مبنای ارز حاصل از صادرات اشخاص است و در نتیجه در این فرآیند، نرخ ارز بیشتر از نرخ مرکز مبادله و بسیار بالاتر از نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی است.

به عنوان مثال؛ بخشی از قطعات خودرو‌های مونتاژی از محل ارز صادرات خود وارد شده و قیمت نهایی این اقلام با ارز آزاد تعیین می‌شود؛ در نتیجه کالای نهایی مثل خودرو‌های چینی نیز تحت تاثیر دلار بازار آزاد قرار می گیرند. دامنه این نوع کالا‌های وارداتی فقط به قطعات خودرو محدود نمی‌شود و با نگاهی به بازار‌های مختلف مشخص می‌شود که قیمت‌ها بر اساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌شود.

مثلا در بازار طلا و سکه، فعالان این بخش همواره با تغییر نرخ ارز در بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و یا در بازار موبایل، بهای تلفن‌های همراه وارداتی نظیر آیفون، در لحظه با قیمت ارز آزاد تعیین و فروخته می‌شود، چون واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار، از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می شوند و عملا افسار قیمت ارز این کالای وارداتی در بازار آزاد است؛ روندی که باعث شده تا به رغم ادعای مسئولان بانک مرکزی مبنی بر اینکه همه کالا‌های وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ و نرخ زیر ۴۰ هزار تومان تعیین شده و به دست مردم می‌رسد، قیمت‌های نهایی بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم بر اساس دلار بازار غیررسمی شکل بگیرد.

همچنین یک فعال بازار خودرو در این باره گفته است: افزایش قیمت دلار بعد از تعطیلات نوروز باعث رشد قیمت خودرو شده و بازار را بهم ریخته است؛ به نحوی که برخی ماشین‌های ایرانی حدودا ۲۰ تا ۲۵ و برخی دیگر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند؛ بنابراین بی توجهی سیاست گذار ارزی به نرخ ارز در بازار غیررسمی و عدم تدبیر از سوی بانک مرکزی برای مدیریت آن باعث شده تا فشار اقتصادی و معیشتی به مردم وارد شود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند، سیاست‌های ارزی یک سال و چند ماهه اخیر بانک مرکزی منجر به تداوم روند صعودی نرخ ارز در بازار شده است؛ نرخ‌هایی که با هر خبر اقتصادی و غیراقتصادی، بالا و پایین می‌شوند و در این میان، وظیفه بانک مرکزی مبنی بر حفظ و تقویت ارزش پول ملی، از سوی مسئولان این بانک به فراموشی سپرده شده است.

این در شرایطی است که باید اشاره داشت از دی ماه ۱۴۰۱ تا به امروز، سیاستگذار ارزی، بی سابقه‌ترین اختیارات را از نهاد‌های بالادستی دریافت کرده است و حداقل انتظار این بوده تا شاخص ارزی مدیریت شود، اما فرزین رئیس کل بانک مرکزی، یک سال قبل یعنی در فروردین ۱۴۰۲ در واکنش به افزایش نرخ ارز در بازار گفته بود: نرخ‌های تلگرامی ارز ساختگی و تحریف شده است! اظهار نظری که مشابه آن، پس از یک سال دوباره از زبان رئیس کل شنیده شد؛ فرزین چند روز قبل اظهار داشت: کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی نداریم!

هرچند می دانیم که چند ماه قبل، بانک مرکزی با انحلال کانون صرافان و کنار گذاشتن صرافی‌های غیربانکی از چرخه مراودات ارزی، هشدار‌های فعالان ارزی را نادیده گرفت. همچنین مسکوت ماندن سیاست بانک مرکزی در قبال استفاده از ریال آفشور در معاملات با کشور‌های عراق و افغانستان که بار‌ها و بار‌ها از سوی مقامات ارشد بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفت، ولی اجرایی نشده، از جمله مسائلی است که باعث شده تا بازار ارز با نوسان نرخ مواجه شود؛ در نتیجه دو بازار عمده صادراتی کشور، یعنی عراق و افغانستان به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی در بازگشت ارز صادراتی عملا با کاهش صادرات مواجه شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹۰
فرزین اینکاره نیست
یک ساله که مدام میگه سیاست تثبیت ارزی؛ خب تهش چی شد: روز به روز دلار بالاتر میره و ریال کم ارزش تر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
با این حاکمیت رئیس فدرال رزرو هم بیاد هیچ کاری از دستش بر نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
برای انحراف افکار عمومی از ورشکستگی خصوصا اقتصادی گشت ارشاد برگشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
کدام یک این کاره بوده اند که ایشان نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
الان یه دانشمند با سواد میاد میگه قیمت دلار کار غرب زده ها و جنبش خرید دلار هست وگرنه دولت همه کاراش درسته و هیچ اتفاقی نیوفتاده و دلار 43 تومنه!
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
جواب یک کلمه است
بی ثباتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
متاسفانه این روش روسای بانک مرکزی است
همتی ادعا می‌کرد ارز ازاد اصلا حجمی ندارد که بخواهد تاثیر گذار باشد و نرخ ارز نیمایی مهم است و نیاز های ارزی از طریق سامانه نیما انجام میشود


این اقا هم ادعا می‌کند ارز ازاد ،دلار تلگرامی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
راهکار دولت ها برای گند زدن به زندگی و معیشت مردم
هر سال یک رئیس بانک مرکزی جدید
به گزارش تابناک به نقل از مهر، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت به اتهام دریافت رشوه توسط پلیس گیلان دستگیر شد.


این منبع آگاه با اشاره به دستگیری عضو شورای شهر رشت در حین دریافت رشوه گفت که این فرد در حال حاضر برای سیر مراحل قانونی در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
شیر تو شیر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
جریانی عقیده دارد با شایعه می توان قیمت دلار را بالا برد هیچ توجیه و علت اقتصادی هم نمی خواهد شبکه اینترنشنال جزو این دسته اند
البته تا یک حدی هم موفق شده اند الان دلار 38500 بیشتر نمی ارزد ولی به شصت هزارتومان رسونده اند
چون عرضه و تقاضای اون بهم ریخته ، تقاضا برای دلار بالا رفته ولی بانک مرکزی عرضه مناسب این تقاضا را جواب نمی دهد ( عمدی یا غیر عمدی رو اون دنیا باید جواب بدن )
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
فعلا که ارزش یازده میلیون حقوق بازشسته شد هشت میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
كسي كه به اون دنيا اعتقاد داره حقشه
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
دمت جیز
در مملکتی که تورم ندارد و نرخ ارز در آن ثابت است نه افزایش دستمزد داریم و نه سود سپرده بانکی نه قیمت گزاری دستوری داریم نه یارانه قیمتی نه رشد نقدینگی داریم و نه کمک به صندوق بازنشستگی اینها را بکن همه چیز تثبیت میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
اینکه دولت بجای مقابله با بازار ارز میاد حجاب رو مجددا در راس کار قرار میده یعنی موافق این گرونیهاست
موثرترین مانور بانک مرکزی برای ثبات ارزش ریال عرضه طلا است به لطف افزایش ذخیره طلا بانک مرکزی. دلتان نمی خواهد راه حل های موثر تر بشتوید؟
به نظرم قیمت ارز رو ببندیم پشت موشک، سرعت موشکمون خیلی بیشتر میشه!!!!
همه میدانند و میدانیم کار از دست در رفته....
مسئولین محترم !از نظر شرع مقدس قبول کردن مسئولیتی که درآن تخصصی ندارید وباعث ازبین رفتن حق الناس وحدر دادن بیتالمال مسلمین میشود حرام است
اتفاقا کل بازار مملکت رو همون بازار غیر رسمی ارز مشخص میکنه
بانکهای شما مردم و بدبخت کردن
ایشان روز اول که تشریف آورده بودن فرمودند که ما سمت بازار آزاد نمیرویم بازار آزاد بایستی بیاد سمت ما!!!!!!!!
سلام تابی جون
این بنده خدا بدرد این کار نمیخوره . تا بیشتر از این فاجعه آفرینی نکرده یه پست مفید دیگه بهش بدید.
کاش میشد بعنوان خطیب نماز جمعه تهران ازش استفاده کرد.
اقتصاد ایران بطور کامل ورشکسته هست
صنایع ایرانارتباطشان با دنیا قطع شده است با فریز کردن نرخ دلار نیمایی اکثر صنایع ایران در ظرف ۴ تا ۵ سال آینده مستهلک خواهند شد و ایران وارد گودال فقر خواهد شد قیمتی که دولت برق را از نیروگاهها می خرد به معنی تعطیلی نیروگاهها در ۴ تا ۱۰ سلل آینده است متاسفانهسرمایه سهامداران بورسی هم با سیاستهای دولت نابود خواهد شد اکثر مردم ایران با این سیاستها ضرر خواهند کرد فقط کسانی که سرمایه اشان را تبدیل به سکه و دلار کنند تا حدودی در امان خواهند بود
جهت اطلاع آقای فرزین میلگرد هم با همین دلار تلگرامی بالا و پایین می رود
بخاطر سیاست ها وحرفهای نادرست آقایون که فقزط در جهت ابجاد تنش است الان 15 سال کشور در تنش است فقط 2 سال در دوره روحانی روی خوش دیدیم
دولت آیت الله ریسی محشره به خدا فقط امیدوارم ترامپ برنده انتخابات آمریکا نشه در صورت پیروزی ترامپ باید به دلار ۲۵۰ هزار تومانی سلام کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
وعلیکم السلام
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
دمت جیز
فرزین به هیچ وجه درحدمدیریت بانک مرکزی نیست درست ولی افزایش قیمت دلار به دلایلی بسیارمهمتراست که تصمیم درآن موارد بسیارفراتراز امثال فرزین است پس بیخودی افزایش قیمت دلار را گردن این بیچاره نیندازید.
چون دولت جیبشو با این کارا پر میکنه. چون اقتصاد نداریم و تحریم پدر مردم رو درآورده. کجایند اونایی که میگن تحریم هیچ تاثیری نداره.
واااای بر دروغگویان
جناب آقای فرزین قیمت ژیلت را که برای،اصلاح استفاده می کنیم توسط ارز بازار آزار تعیین می کنند.الان چند روزی هست عمده فروشان بازار تهران به دلیل افزایش روزانه نرخ ارز بازار آزاد به مشتریان عمده خود ژیلت نمی فروشند.قیمت باتری قلمی در این مدت بالا رفته.قیمت روبالشی هم همینطور. راستی تل موی دخترانه هم هست در عرض یک هفته ۱۰ درصد با دلار آزار بالا رفته.از واکس کفش هم برایتان بگویم؟ خلاصه کنم شغلم خرلزی است همه اجناس نصرفی حتی حنای نوی زنان هم با دلار بازار آزاد جابجا شده
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
بانخ اصلاح کن. بندان ازی کن مثله قدیما.
فرزین همین امروز استعفا بده
آقای دولت تو بچسب به کنترل نقدینگینی و تثبیت پول ملی بقیه را رها کن همه چیز درست می شود
یعنی ۱۰۰۰ تومان امروز مردم برابر ۱۰۰۰ تومان ۱۰ و ۲۰ سال آینده باشد
بسته دیگه خیلی زحمت کشی خسته شدی از اینهمه تلاش برای کنترل قیمت ها و بازار
فرزین آنقدر بی اطلاع هم نیست که نداند افزایش نرخ ارز ناشی از چه فاکتور هایی است مشکل او این است که نمی تواند برزبان بیاورد . در هر صورت مجموعه عوامل از جمله تنش های سیاسی و نظامی فعلا عامل اصلی است که حتا دستمزد خدامات را هم با نرخ ارز سنجیده و تعیین می شود هرچند ایشان انکار کند .
فقط با 500 میلیون دلار تزریق ارز در چهارراه استانبول میتوانند کمر نرخ ارز را بشکنند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
این که نظریه بزرگترین دانشمند اقتصاد قرن جناب آقای دکتر پرفسور خاندوزی بود
البته این نظریه رو در دولت قبل دادن زمانی که هیچکاره بودن ظاهرا الان که وزیر اقتصادن جواب نمیده چون از روزی که اومده دلار رو 25 گرفته رسونده به 66
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
خود دولت دنبال فرصته قیمت دلار رو بالا ببره تو چی میگی الان هم بهانه حمله اسرائیله
دلار شصت و پنج هزار تومانی تا حالا یعنی فقط پوچ
این آقا همونی نبود که در بدو ورود به ریاست بانک مرکزی میگفت دلار ۴۰ هزار تومنی برازنده کشور ما نیست و قطعا با اقداماتی که به عمل می آوریم نرخ ارز را حتما تعدیل خواهیم کرد؟ حتما گفتهاش یادش رفته و یا جو بانک مرکزی مغزشو تکون داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
عالی بود
سبیلش کوش؟
فرزین یک بقالی رو نمیتونه اداره کنه .البته کل دولت همینطوره.
اقتصاد فروپاشیده و مردم مستاصل و نگران و نبود امنیت اقتصادی و اجتماعی از برکات وجود اقایون تحصیل کرده و اینکارست
مشکل اصلی دلار در کشور ما عدم مشارکت مردم در تعیین قیمت و سود ناشی از ان است مثلا چه اشکالی دارد همه مردم در بانکها سپرده ارزی داشته باشند چه اشکالی دارد همه کسانیکه تحت پوشش کمیته امداد هستند حساب ارزی داشته باشند اگر چنین بود دیگر چه کسی از بالا رفتن قیمت دلار ناراحت میشد؟جواب صادقانه هیچکس...
واقعا خسته نمی شین این همه اراجیف تحویل مردم میدین
کنترل قیمت ارز خارج از حدود وظایف بانک مرکزی است، نظامیان و سیاسیون باید پاسخگو باشند
یکی از دلایل بالا رفتن دلار مهاجرت جوانان و سرمایه داران است خیلی از سرمایه داران بزرگ که ظرف سالهای گذشته به خارج کشور کوچ کردند الان که با محیط آنجا آشنا شدند املاکشان را در ایران به تدریج دارند می فروشند و پولشان را از کشور خارج می کنند حتی صاحبان کارخانه ها هم به دلیل فشارهای مالیاتی و ضعیف شدن توان اقتصادی مردم نمی توانند مثل سابق سود کنند و اگر خریداری برای کارخانه هایشان پیدا شود دوست دارند که اموالشان را بفروشند و از ایران خارج شوند
قیمت ارز را نه اقای فرزین بلکه عرضه و تقاضا تعیین میکند.اگر تقاضا بیش از عرضه باشد قیمت رشد می کند و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت پایین میاد.عرضه وقتی بیشتر میشه که صادرات بیشتر بشه یعنی تولید بیشتر باشد. البته تولید قابل رقابت در دنیا.متاسفانه در دولت فعلی انچه مهم نیست تولید است.پس تا زمانی که این سیاست برقرار است قیمت ارز بالا خواهد رفت.
چون اقتصاد بیماره
چرا فکر می کنید با این سیاست خارجی !!!! مشکلی از اقتصاد حل میشه
آقای فرزین دارن با زبان بی زبانی میگن بمن گفتن در بازار غیر رسمی دخالت نکن و در این وسط فقط قشر حقوق بگیر " شاغل و بازنشسته " است که ضرر میکنن و دیگران با گذشت زمان قیمت خدمات خودشون رو با ارز بازار تنظیم میکنند و اونهایی هم که مال و منال دارند قیمتشون رو بالا میبرند ...... وای بر حال کارمندان دولت وبازنشستگان و افرادیکه در بانک پول دارند
ملت رو با یارانه فجرانه سرکار کذاشتن.‌به حای ۱۷ فروردین ۲۰ ریختن. بعد اون فرض کن سه بار رفتیم فروشگاه کلی حنس خریدیم بعد سیستم قط بوده و اعتبار در دسترس نبوده.سه روزه سرکار رفتیم. این خسارت و گرفتن وقت مردم برای آقایان مهم نیست؟من دارم به این نتیجه میرسم این حضرات مثلا خادم ملت فقط میخان مردم‌رو اذیت کنند
بازار سرمایه مثل پرنده هست،عاشق آرامش هست،جایی که نا امن باشد و صدای تیر و ترقه بیاد پر میکشه!
جواب ساده سوال بالا:

- تنها با رفع تحریم وتوافق با آمریکا قیمت ارز ثابت می ماند. تمام.

-ولی مسئولین ما از گفتن حقیقت می ترسند بویژه دولت ریسی. باز صد رحمت به دولت روحانی که این واقعیت را قبول داشت. وبرای رفع مشکل تلاش می کرد.
همه شدن دلال ارز از بانک مرکزی گرفته تا زن خانه دار فقط دلالی از تولید و کار تولیدی هم خبری نیست
چون چپی هامخالف پیشرفت اقتصادی وتولید ایران هستند
حالا قبلی ها لااقل میگفتن حبابه، اینها که اصلا گردن نمیگیرند ، انگار نه انگار، خدایی خیلی راحتن
از شیر تو شیر گذشته چپاول شده از هر طرف بی درو پیکیره مملکت
هیچ اتفاق خاصی نیافتاده شما خیلی دلاریزه تشریف دارید و فکر می کنید باید ثابت باشد
به نظر میرسه بانک مرکزی مامور دولته تا کسری بودجشو با هر روشی از جیب اکثریت مردم در بیاره و کاسبان تحریم هم سیاستهای لازم را ادر این راستا جرا می نمایند و امیدی نیست که چیزی درست بشه ؟!
مجلس بایستی تمام کابینه دولت را استیضاح کند
فکر کنم کسی به خواب آقای فرزین اومده خوابهای آشفته میبینه فکر کنم به الهام شده که قیمت دلار را بالا ببرد. تصمیم های فرزین و دولت رئیسی لحظه ای و عجولانه و به نفع مردم نبوده و نخواهد بود.
دلار نزد چه کسی گران می‌شود که نمی توانید جلویش را بگیرید
ریسی که می‌گفت ما بیایم دولار میشه ۵۰۰۰ تومن.خدایا خودت به داد ما برس
هیچ کس چرا در مورد ترمز بریدن دلار و طلا حساس نیست؟
بابا کل کارکرد یکساله ام رفت. قرارداد بستم با دلار ۵۰ تومن الان باید با دلار ۷۰ تومان مواد اولیه بخرم.
خدایا فریادرسی نیست؟
۴۰ سال اقتصاد ایران غیر مولد و مبتنی بر فروش نفت و واردات و خرید و فروش این اقلام در بازار شهرهای بزرگ بوده و با پول نفت زنده بوده است این دوران تمام شده ولی افرادی که پول دارند ولی دیگر نمی‌توانند کار کنند هستند این جمع ۷۰ درصد فعالین اقتصادی هستند در این شرایط آنقدر از هم خرید و فروش می‌کنند تا بقیه سرمایه شان را هم از دست بدهند بعدش توازنی از نوع بنگلادش و پاکستان در کشور برقرار می‌شود تنها راه جلوگیری از افزایش نرخ ارز گران کردن نرخ انرژی تا ۱۰ برابر است
اقای ریاست محترم بانک مرکزی من بازنشسته با پرداخت ۳ نوع بیمه پایه.تکمیلی .اکمل رفتم سممک بخرم.اولا نیست .ثانیا با زحمت فراوان از یک بیمارستان بمبلغ ۴۰ م ت بدون فاکتور و گارانتی به من دادند چون دولت ارز نمی دهد تکلیف مردم چیست.
زندگیمونو نابود کردین
انیشتن نیوتون ادیسون و تمام مخترعین و دانشمندان دنیا رو بیارید با این خط سیاست هیچی درست نمیشه و بدتر هم میشه
اینکه ایشون میگه بازار غیر رسمی را به رسمیت نمیشناسه در حقیقت یکجور شانه خالی کردن از زیر مسئولیت است .
رفت نزدیک ۶۸ تومان. منظور حضرات از فتح قله ها ایناست
بهترین راه اینکه که دولت محرومین که کاری ازدستش ساخته نیست، مملکت روبدن دست آدمهای کار بلد شاید مردم روی آرامش روببین،
راه حل دو چیز است:
اصلاح سیاست خارجی
استفاده از مدیران کارامد
با چندر غار پول مردم چه کردید .
دلار الان ۸۵۰۰۰۰ ﷼ می باشد که جناب فرزین راست می گوید با تلاش و تزریق این قیمت کرده
یعنی بعد از نیم قرن متوجه نشدید اقتصاد با سیاست مرتبط است؟! مسیر رو کلا اشتباه رفتیم به جای انتقام انتقام خرد و منطق و دانش را وارد کشور کنید
فرزین جان جانها بقربانت اگر دلار بازار آزاد را نمی شناسی چرا شمش طلا را با دلار 63500تومان میفروشی
باید رعیس بانک مرکزی عوض بشه طرف بی سواده اینکاره نیست
الله اکبر الله اکبر به داد مظلومان بورس برسید چهار سال شد که روزگار بر ما جهنم شد
برید ریس بانک مرکزی افغانستان رو بیارید بهتر کنترل می‌کنه
من کارم نایلون هست. اگه همه خرید و فروش‌ها با نرخ دولتی هست پس چرا مواد پتروشیمی و البته همه چیز دیگه با نرخ بازار آزاد محاسبه میشه
منتظر گران تر شدن دلار و تنگ تر شدن حلقه زندگی باشیم. اینقدر جنگ جنگ کردند تا بالاخره موفق شدند.
چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد؟
چون آن آدمی که مسئولش است عرضه ندارد
الان قیمت دلار تو بازار را پرسیدم، گفتند هفتاد هزار تومان شده است، فیوزم پرید.
به نفع دولت و بانک مرکزی نیست که قیمت ارز پایین بیاد. با قیمت دلار بازار آزاد , سکه و شمش طلا حراج میکنن . این یعنی تثبیت قیمت دلار آزاد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست