بازدید 3016
۱

گوترش:درخواست آتش‌بس فوری در غزه را تکرار می‌کنم

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل یک روز پس از درخواست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با نخست وزیر اسرائیل مبنی بر برقراری آتش بس فوری در غزه، گفت: درخواست فوری خود را برای آتش بس فوری در غزه تکرار می کنم.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱ 06 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی که مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس است، و پس از گذشت شش ماه از جنگ اسرائیل در نوار غزه در جمع خبرنگاران گفت: من درخواست های فوری خود را برای آتش بس فوری بشردوستانه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال بدون مانع کمک های بشردوستانه تکرار می کنم.

گوترش افزود: «با فرا رسیدن روز یکشنبه, شش ماه از آغاز حملات تروریستی نفرت انگیز حماس در اسرائیل می گذرد.هفتم اکتبر روز درد برای اسرائیل و جهان است.سازمان ملل و من شخصاً برای یک هزار و ۲۰۰  نفر از جمله بسیاری از زنان و کودکان که با خونسردی کشته شدند، همراه با اسرائیلی ها عزاداری می کنیم.هیچ چیز نمی تواند وحشتی که حماس در ۷ اکتبر به راه انداخته را توجیه کند.»

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: «من بار دیگر استفاده از خشونت جنسی، شکنجه، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان، شلیک راکت به سمت اهداف غیرنظامی و استفاده از سپر انسانی را کاملا محکوم می کنم. من خواستار آزادی بی قید و شرط همه گروگان هایی هستم که هنوز در دست حماس و سایر گروه های مسلح هستند. تا آن زمان، باید با بازدید و کمک کمیته بین المللی صلیب سرخ با آنها رفتاری انسانی شود.»

گوترش تصریح کرد: «من با بسیاری از اعضای خانواده اسیران و حتی خود گروگان های سابق ملاقات کرده ام.من هر روز رنج، عدم اطمینان و درد عمیق آنها را  به یاد می آورم. طی شش ماه گذشته، لشکرکشی اسرائیل باعث مرگ و ویرانی بی امان برای فلسطینیان در غزه شده است - طبق گزارش ها، بیش از ۳۲ هزار نفر کشته و بیش از ۷۵ هزار نفر زخمی شده اند  که اکثریت قریب به اتفاق زنان و کودکان هستند.»

او ادامه داد: زندگی ها از هم پاشیده شده و  احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه وجود ندارد. در جریان بازدیدم از گذرگاه رفح که ۱۰ روز پیش بود,  با انسان‌دوستانی کهنه‌کار آشنا شدم که قاطعانه به من گفتند که بحران و رنج غزه شبیه ندارد. در همین حال - همانطور که در راه رسیدن به گذرگاه رفح دیدم - صف های طولانی کامیون های مملو از کمک های بشردوستانه همچنان با موانعی پشت سر هم روبرو بودند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «وقتی دروازه های کمک بسته می شود، درهای گرسنگی باز می شود.بیش از نیمی از جمعیت غزه یا بیش از یک میلیون نفر,  با گرسنگی فاجعه‌باری روبرو هستند. کودکان غزه امروز به دلیل کمبود آب و غذا می میرند. این غیرقابل درک است و کاملاً قابل اجتناب است.

گوترش تاکید کرد: «هیچ امری نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.من همچنین از گزارش‌هایی که نشان می‌دهد بمباران ارتش اسرائیل شامل هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در شناسایی اهداف، به‌ویژه در مناطق مسکونی پرجمعیت، که منجر به تلفات غیرنظامیان در سطح بالایی می‌شود، عمیقاً نگران هستم.»

او گفت: هیچ بخشی از تصمیمات زندگی و مرگ که بر کل خانواده ها تأثیر می گذارد نباید به محاسبه  بی روح  الگوریتم ها واگذار شود. من برای سال‌ها در مورد خطرات تسلیحاتی شدن هوش مصنوعی و کاهش نقش اساسی عامل انسانی هشدار داده‌ام. هوش مصنوعی باید به عنوان نیرویی برای خیر به نفع جهان استفاده شود. به جنگ در سطح صنعتی کمک نکند و مسئولیت را تضعیف نکند.
  
دبیرکل سازمان ملل افزود: جنگ غزه با سرعت، مقیاس و خشونت غیرانسانی خود، مرگبارترین درگیری  برای غیرنظامیان، امدادگران، خبرنگاران، کارکنان بهداشت و کارمندان سازمان ملل است. حدود ۱۹۶ فعال بشردوستانه  از جمله بیش از ۱۷۵ نفر از کارمندان سازمان ملل متحد, کشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق در حال خدمت به آنروا به عنوان ستون فقرات همه تلاش‌های امدادی در غزه بودند. سایرین شامل همکاران سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا و همچنین افراد  وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز، هلال احمر و همین چند روز پیش کارمندان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی  هستند.

گوترش ادامه داد: جنگ اطلاعاتی مانند پنهان کردن حقایق و متهم کردن, به این آسیب‌ها افزوده است. ممانعت از ورود روزنامه نگاران بین المللی به غزه باعث می شود اطلاعات و روایت های نادرست شکوفا شود.

وی گفت: ما به همه کارکنان بشردوستانه که در این درگیری کشته شده اند، احترام می گذاریم و متعهد می شویم که تعهد و فداکاری آنها را به خاطر بسپاریم. پس از کشتار وحشتناک این هفته هفت کارمند بشردوستانه از آشپزخانه مرکزی جهانی، دولت اسرائیل به اشتباهات خود اعتراف کرده و برخی اقدامات انضباطی را اعلام کرده است. اما مشکل اساسی این نیست که چه کسی مرتکب اشتباه شده است، بلکه استراتژی نظامی و رویه‌های موجود است که اجازه می‌دهد این اشتباهات بارها و بارها تکرار شوند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: رفع این اشتباهات مستلزم بررسی های مستقل و تغییرات معنادار و قابل استناد در محل است. در پی این فاجعه، دولت اسرائیل به سازمان ملل اطلاع داد که قصد دارد کمک‌های بشردوستانه توزیع شده در غزه را افزایش دهد.

گوترش تصریح کرد: من امیدوارم که این نیات به طور مؤثر و سریع محقق شود زیرا وضعیت غزه کاملاً ناامیدکننده است. شرایط بشردوستانه بحرانی  مستلزم یک جهش بسیار بزرگ در ارائه کمک های نجات بخش است. من درخواست های خود را برای آتش بس فوری بشردوستانه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال بدون مانع کمک های بشردوستانه تکرار می کنم.

او یادآور شد: هفته گذشته شورای امنیت خواستار این  امر شد. در ماه دسامبر، شورا خواستار تسریع در ارسال کمک های نجات دهنده تحت یک مکانیسم سازمان ملل شد. همه آن خواسته ها باید عملی شود. عدم انجام این خواسته ها  نابخشودنی خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: شش ماه از این جنگ می گذرد و ما در آستانه قحطی جمعی، آتش منطقه ای، از دست دادن کامل ایمان به استانداردها و هنجارهای جهانی  هستیم.وقت آن است که از آن پرتگاه عقب نشینی کنیم - اسلحه ها را  کنار بگذاریم - رنج وحشتناک را کاهش دهیم  و قبل از اینکه خیلی دیر شود، قحطی احتمالی را متوقف کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
این اقاتا چند وقت دیگه کارش تمومه
صبر کنید و ببینید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست