بازدید 10231
فرار از قانون در ۱۴۰۲

واردات خودرو‌های کارکرده؛ قانونی که دولت اجرایش نکرد و وزیر صمت از شنیدنش کهیر می‌زند!

این همه وقت کشی از سوی تیم اقتصادی دولت سیزدهم باعث شده تا بازار خودرو به روند افزایشی قیمت‌ها ادامه دهد؛ اتفاقی که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف و ابلاغ آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده از سوی هیات وزیران، عیدی دولت رئیسی به مردم باشد!
کد خبر: ۱۲۲۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰ 25 March 2024

واردات خودرو‌های کارکرده؛ قانونی که دولت اجرایش نکرد و وزیر صمت از شنیدنش کهیر زد!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت در سالی که گذشت نشان می‌دهد در کنار قوانینی که به مرحله اجرایی رسیدند، قوانینی هم وجود دارند که دولتی‌ها ترجیح دادند از کنار آن به آرامی عبور کنند و با وقت کشی‌های چند ماهه، در نهایت اجرای آن را فراموش کردند؛ یکی از این قوانین در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده به کشور بود که از تابستان سال گذشته به شکل قانون در آمده بوده و بایستی دولت آن را اجرا می‌کرد.

اگر مروری بر تاریخچه این قوان داشته باشیم؛ مشخص است که دولت سیزدهم در اوایل سال گذشته یعنی حدود یک سال قبل و در شرایطی که روند ورود خودرو‌های صفرکیلومتر را بسیار لاک پشتی و با وقفه پیش بینی می‌کرد، تصمیم گرفت در لایحه‌ای الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس ارسال کند؛ بنابراین رئیس جمهور در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس ارسال کرد و مدتی بعد نیز نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. طبق این مصوبه، متونی به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق شد که در پایان این گزارش به آن اشاره شده است.

۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ نیز طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: "لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو" درباره واردات خودرو‌های کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سرانجام ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد. رئیس جمهور نیز چند روز بعد یعنی در تاریخ دوم مردادماه، "قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو" را را جهت اجرای واردات خودرو‌های کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد؛ بنابراین از این زمان به بعد، قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان روی میز دولت سیزدهم قرار گرفت تا عزم خود را برای اجرای آن جزم کند؛ اما هرچه زمان گذشت خبری از تعیین تکلیف قانون مهم واردات خودرو‌های کارکرده نشد و هر بار مسئولان اقتصادی و وزارت صمت صحبت‌ها و وعده‌های متناقضی دادند. به عنوان نمونه؛ خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به چالش تامین ارز از سوی بانک مرکزی و الزامات سازمان استاندارد در این فرآیند، وعده داد تا قبل از پایان مهرماه، تکلیف این آیین نامه مهم روشن شود.

مدتی بعد (۳۰ مهر ماه) عباس علی آبادی وزیر صمت در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. وزیر صمت افزود: «دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.» هرچند در همان زمان، علی آبادی تاکید داشت: "از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای واردات این خودرو‌ها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. " صحبتی که نشان داد را واردات خودرو‌های کارکرده همچنان در مسیر پرچالشی قرار دارد و باید چراغ سبز بانک مرکزی را هم داشته باشد! هرچند در آن شرایط وزیر صمت به مردمی که منتظر تصمیمات خودرویی دولت و اجرای قانون مجلس بودند پیشنهاد داد "برای خرید خودرو صبر کنید، چون وضعیت این بازار در حال بهبود است. در حال حاضر واردات خودرو‌های نو در حال انجام است و آیین نامه خودرو‌های دست دوم هم به زودی ابلاغ می‌شود. ".

اما حدود دو هفته بعد از صحبت وزیر صمت، سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در حال بررسی است. بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت اجرای آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده گفت: در مورد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۱ موضوع قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده است، باید هم‌زمان دو بحث مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه نیاز‌های بازار خودرو تأمین شود و مساله دوم اینکه ارز مصرفی در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در جلسه دولت در ذیل هر دو این مباحث، نکاتی از سوی بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه مطرح و در نهایت قرار شد این آیین‌نامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمع‌بندی تمامی نکات و نقطه‌نظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم شود و هم‌زمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد که مجدد موجب افزایش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی و ایجاد تورم شود. سخنگوی دولت تاکید کرد: این آیین‌نامه هم‌اکنون در کارگروه مربوطه در حال بحث و بررسی و کار کارشناسی بر روی اجزای مختلف آن است تا نهایی شود و بتواند در دستور کار جلسات هیات دولت قرار بگیرد.

این صحبت‌های سخنگوی دولت بر خلاف صحبت وزیر صمت نشان داد که آیین نامه همچنان در مرحله چکش کاری است و به تایید و ابلاغ نرسیده است. در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: آیین‌نامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.

علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است، شاید به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالا‌ها اثرگذار باشد. بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین، مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

اما در شرایطی که به نظر می‌رسید دولتی‌ها برای اجرایی قانون واردات خودرو‌های کارکرده تلاش می‌کنند، به یکباره اظهارنظر یک مقام دولتی، مشخص کرد که واردات خودرو حتی کارکرده، اولویتی در برنامه‌های دولت ندارد. به گونه‌ای که داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ومعاون رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد، تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. معاون رئیسی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمد‌ها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

همین صحبت‌های معاون رئیس جمهور باعث شد تا بازار خودرو که در فضایی با نوسان محدود همراه بود، بلافاصله در مسیر افزایش قیمت‌ها قرار بگیرد؛ چراکه بازار سیگنال عدم واردات خودروی کارکرده را از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت کرده بود!

هرچند با وجود صحبت‌های متناقض دولتی‌ها پیرامون اجرای قانون واردات خودرو و تعیین تکلیف آیین نامه آن، خاندوزی سخنگوی اقتصای دولت، در نشست خبری سه‌شنبه (۱۲ دی ۱۴۰۲) درباره جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به تابناک گفت: "اصلاحات آیین‌نامه «واردات خودرو‌های نو» همین هفته در هیات دولت مطرح شد. به تبع آیین نامه خودرو‌های کار کرده هم به زودی و در روز‌های آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و جزئیات آن اعلام خواهد شد. "

کهیر زدن آقای وزیر!

واردات خودرو‌های کارکرده؛ قانونی که دولت اجرایش نکرد و وزیر صمت از شنیدنش کهیر می‌زند!

وعده خاندوزی برای روز‌های آینده، هفته‌ها گذشت و خبری نشد تا اینکه (۱۶ اسفند ۱۴۰۲) عباس علی‌آبادی وزیر صمت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها، گفته که «از شنیدن کلمه واردات خودروی دست‌دوم کهیر می‌زنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.» وی تاکید کرده که «معتقدم باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود [در بازار خودرو]تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»

مسلما این همه وقت کشی از سوی هیات وزیران و تیم اقتصادی دولت سیزدهم باعث شده تا بازار خودرو به روند افزایشی قیمت‌ها ادامه دهد؛ اتفاقی که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف و ابلاغ آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور از سوی هیات وزیران، عیدی خوبی از سوی دولت به مردم باشد، اما به نظر می‌رسد دولتی‌ها اجرای این قانون مهم را به فراموشی سپرده اند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۷
دولت وعده و دروغ
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
واردات خودروهای فرسوده یعنی تبدیل کشورمان به گورستان اتومبیل های غربی کارمان ‌بکجاکشیده که روزی نه چندان دور بهترین اتومبیلهای غربی درکشورمان یا مونتاژ میشد‌ویا تولید ویاخودمان میساختیم اکنون عده ای سرودست میشکنندکه دولت اجازه ورود خودرو های فرسوده خارجی رابدهد یارانه گیری وتحقیر مردم به بزاق عده ای ساخته کو آن مناعت طبع خاص ماایرانیها باهمین فرمان پیش برویم فردا عده ای تقاضا میکنند دولت اجازه ورود لباسهای مندرس ودست دوم خارجی را بدهد واقعاًچی فکرمیکردیم وچی شدیم خداوندبهرکسی به اندازه نیاز ولیاقتش نعمت میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
پاسخ به ۱۶:۵۳
برای قشر ضعیفی مانند ما که همواره مجبوریم خودرو دست دوم ایرانی بخریم خودروی دست دوم خارجی نعمت بزرگی است نفست از جای گرمی مثل امریکا بیرون می آید مثل اینکه حرف من را نمی فهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
جناب 16 و 53
یعنی تویوتای مدل 2020 ماشین تو قبرستونه و اونوقت پژو پارس و سمند و دنای صفر ماشین بدون خرج و برای سوار شدنه ؟
شما با رانت خوارها نسبتی نداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
خودرو دست دوم قرار هست زیر پنج سال کارکرد باشه
در برابر خودروهای بیست سال کارکردی که الان مردم سوار میشن و ی عده هنوز نمیتونن همون رو هم بخرن، نو به حساب میاد
به کجا وصلی که نگران هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
۱۶:۵۳
از نوع جمله بندیت مشخصه چه تفکری داری ولی بدون که وضعیت فعلی مملکت خروجی عملکرد همفکران شماست
در ضمن تویوتا و هیوندا و کیا و هندا و اکثر خودروهای وارداتی کشور تولید شرق هستند اینقدر غرب غرب نکن خسته شدیم دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
مشکل اینجاس که دولت فخیمه چین رضایتت نداده به واردات
واردات خودرو تو سر قیمت خودرو میزنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
اشغال کشوردیکرازخودروصفرسایپا وایرانخودربهتروایمنی تراست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
خودرو دست دوم تویوتا شرف داره به تمام صنعت خودرو سازی ایران
مواردی که سال قبل برای عدم واردات مطرح شد بهانه های ناشیانه ای بیش نبودند. مثلا کمبود ارز را بهانه کردند درحالیکه مثلا میتوانستند بگویند واردات به شرط عدم انتقال ارز. که اگر اینکارا میکردند با توجه به سرمایه چندتریلیون دلاری ایرانیان مقیم خارج واردات چندمیلیارددلار خودرو خیلی ساده بود.ضمن اینکه ایرانیان داخل هم که برای جلوگیری از بی ارزش شدن پولشان راتبدیل به دلار کرده اند دهها میلیارددلار درگاوصندوقها دارند. منتها مافیای خودرو .........
یعنی واقعا یه عده هنوز منتظرن واردات خودرو به میزان و قیمت مناسب انجام بشه و هنوز خرید خودشونو انجام ندادن؟!!!!!!!!!!
خیلی هم پیچیده نیست. این قانون به نفع مردمه و خیلی ها رو میتونه صاحب خودرو کنه اما به ضرر خودرو ساز ها تموم میشه به همین دلیل اجرا نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
این قانون بنفع مردم نیست بلکه بنفع عده ای رانت خواراست ونیز بنفع کشورهای خارجی که محل دفن اتومبیلهای فرسوده شان پرشده وجائی برای نگهداری بیشترندارد مردم را نادان فرض نکنید حیف ارزی هست که باید برای دارو‌ودرمان‌بیماران‌مصزف شود ولی برود برای خرید اتومبیلهای فرسوده خارجی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
آقایی ک نگران تبدیل کشور ب گورستان خودروهای کارکرده ای. تیبا و کوییک صفر خیلی باارزش و ایمنن؟ اخه چرا حرف مفت میزنی؟
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
بهت مثبت دادم ولی بدون این به ضرر خودروسازها نیست بلکه به ضرر مافیای خودرو است که خودروهای خودروسازها را میخره و به قیمت چند برابر در بازار می فروشه با این کار قیمت خودرو داخلی در بازار و درب کارخونه برابر میشه و اتفاقا خودروسازهای داخلی سود م کنند مگر زمان شاه واردات خودرو ازاد بود کسی پیکان نمی خرید ؟
رئیسی مرد خوبیه این گرانی اینا کار غربگداست که تو بازار آزاد دلار خرید فروش میکنن با هر قیمتی اکثرا مشکلات زیر سر دشمنان دولته نه خود دولت
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
آدم خوب درد ریاست جمهوری نمیخوره
آدم خوب میشنه سر زن وبچه ش زندگیشو میکنه و کاری به کاری کسی نداره
نه اینکه سرنوشت90میلیون ایرانی دستت باشه
و وقتی به مشکل خوردی بگی کار دشمنه
اینکار و همه بلدن انجام بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
ای بابا پس این مرد خوب که از پس غربگداها بر نمیاد و نمیتونه کاری بکنه و اقتصاد درست بکنه بهتر به کار دیگه مشغول بشه مگه مجبور ه بشه رییس دولت مگر خوب بودن برای مملکت داری کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
خب دولت چرا نباید روی اون افرادی که شما میگی نظارت نداشته باشه؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
خدا شفات بده برادر،برو خودتو به دکتر نشون بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
مگر مدعی نیستین که شما اکثریت هستنید و غربگداها مشتی خس و خاشاک و اندک هستن
چطوریه که زور کل دولت و شما ملت غیور به یه مشت خس و خاشاک نمیرسه و اقتصاد رو بهشون باختید؟

جیگرجون 90 درصد ارز کشور دست دولت هست هیچ کس به جز دولت ها نمیتونن به ارز نوسان بدن
ظاهرا بجای اینکه روسای ایرانخودرو وسایپا توسط وزیرصمت منصوب شوند وزیرصمت توسط ایندو شرکت منصوب میشود. البته منظور مدیران عامل رسمی این شرکتها نیست بلکه کسانیکه پشت پرده به نوعی صاحبان این شرکتها هستند برای استمرار انحصار خود به قیمت وشرایط دلخواه باقلدری هرچه تمامتر جلوی واردات خودرو را گرفته اند. جالب اینکه میگویند 300 تریلیون تومان هم بدهی دارند.یعنی فروش زباله های بازیافتی به قیمت کیلویی 600تا 900 هزار تومان هم برایشان زیان آوراست!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
کشور رو رانت اداره میکنه
مافیای رانت و فساد در کشور آنقدر قدرتمند هستند که در عمل هیچ اتفاقی که به نفع جیب مردم باشد نخواهد افتاد لطفا خودتان را سر کار نگذارید !
شرکتهای خودروساز از اینکه قیمتهای محصولاتشان را دولت تعیین میکند ناخرسندند. راه حل منطقی این است که دولت واردات را ولو با 3 برابرمالیات تولیدداخل آزادکند و به شرکتها هم اجازه داد شود محصولاتشان رابهرقیمتی خواستند بفروشند. با 3 برابر مالیات واردات را آزادکنید آنگاه ببینیم چه کسی خودروی غیراستاندارد دنا را بالای 1 میلیارد میخرد.؟ تیگو8 مکس قیمتش 20 هزاردلار است که با دلار آزادمیشود1/2 میلیارد درحالیکه شرکت مونتاژکننده اش در ایران با منت وصدفیس وافاده 3/5 میلیارد میفروشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
یعنی از این قمیت ها م یخوان بالتر بدن ؟؟؟
اگر دولت ما کمی تدبیر داشت میتونست از همین کشور کویت درآمد کلان داشته باشه.
کویت گاز آنچنانی نداره و فقط و فقط نفت زیاد ذاره.
کلا تو خاورمیانه فقط ایران و قطر بیشتر گاز دارن.
چون فاصله ما تا کویت خیلی کمتر از فاصله قطر تا کویته بین این دو گزینه قطعا مارو انتخاب میکنه.
اگه به کویت گاز صادر میکردیم و در عوضش دینار کویت می‌گرفتیم که قوی ترین پول دنیاست میدونید چقد سود داشت؟؟؟
خدا رحم کرد ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشه پنج هزار تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
آفرین:)))))
دلم میخواد بدونم این آقایونی که مخالف واردات خودرو هستن خودشون چه خودرویی سوار میشن؟؟
آیا آقایون خودروساز پژو پارس و 405 و پراید سواد میشن؟؟
بابا تموم کنید این بحث بی حاصل واردات خودرو همچین بر سر این قضیه همدیگر رو پاره کردن انگاری می خواستن اخرین مدل های ماشینای ژاپنی و آمریکایی و آلمانی وارد کنن چهار تا اشغال چینی که به لعنت خدا نمی ارزیده رو به صد برابر ارزش واقعی به ملت غالب کردن این همه هوچی گری نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
اشغالهای چینی را که به عنوان ماشین خارجی وارد می کنند را که مردم وارد نمی کنند مردم عقل تو کله شان است اینها را همان رانت خوارها و مافیای خودرو وارد می کنند
ازمجلس اقلیت انتظاری نیست ،تصور کنید در ژاپن قانونی تصویب بشه،بعد نخست وزیر و وزیر اجراش نکنند،چند نفر هاراگیری میکنند؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
تو هم مثل مردم ژاپنی؟
سود دولت در گرانی خودرو هست
هم کلی نقدینگی جمع میکنه هم سود چند صد درصدی میبره
انصاف و مروت هم که واسه اینا معنایی نداره و فقط ملت رو فدا میکنن
بیچاره ملت ایران
بخشی از دارمد مردم رو با مالیات میگیرن
بخشی رو با تورم
بخشی رو با گران فروشی چندصد درصدی

والا دزد بزنه بهمون خرجش کمتره!
چطوریه وقتی چای دبش میخورین کهیر نمی زنین
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
یعنی واقعا گلی به جمالت با این کامنتی که دادی
تابناک‌جان ای رسانه پیگیر!
یه کوییک بخر بنداز زیر پات دست از سر این واردات ماشین دست دوم هم بردار.
دیگه حالمون از این خبر داره به هم میخوره.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
ما مردم امیدی به واردات خودرو نداریم ولی تابناک همچنان امیدوار و هی تیتر میکنه بیایم پولامون روی هم بزاریم برای تابناک ماشین خارجی خوب بخریم تابناک دست از سر این خبر برداره وبه ارزوش برسه
هروقتی یه گندکاری افشا میشود یاد واردات خودروی کهنه می افتند اهای حضرات عالیجنابانی این بار زمینی را هبه فرموده اند بر خود و خاندانشان که البته مشتی است نمونه خروار خروار از فساد خزیده در تارو پود کشورداری و ملک داری! بیدار باش و هوشیار باش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
یا واردات خودرو یا حجاب و حاشیه هاش
تو زمانی باید کهیر بزنی که کارگر با کارمند ایرانی ماهی سیصد دلار حقوق بگیرد و برای ماشین ده هزار دلاری مجبور باشد پنجاه هزار دلار پول بدهد.v
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
کجا کارگر ایرانی 300 دلار حقوق میگیره؟ 300 دلار میشه 18 میلیون! 80 درصد کارگران ایرانی نصف این مبلغ حقوق میگیرن
انحصار = سود نجومی
خود خوردو سازها و مافیای خودرو یک استعمارگر واقعیست که ملتی 85 ملیون نفری را به استعمار و استثمار حود دراورده است هیچ کس قادر به مقابله با این مافیا و استعمار نیست و همچنان دارد خودرو را به 10 برابر قیمت جهانی به مردم تحمیل میکند و معلوم نیست آن همه پول اضافه را چه میکند که همیشه هم ضررده است
رئیسی این کاره نبوده و کاری کرد کارستان که احتمالا باعث شود کل ریاست جمهوری از قانون اساسی کنار گذاشته شود. دولت های قبل هم که به گل نشسته بودند و از بیان حقایق طفره رفتند. آن هسته ای که می خواهد همه امور کشور را اداره کند، نه رئیس جمهور می خواهد و نه دولت. فقط می خواهد در قدرت باشد به هر قیمیتی که باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
مرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
در این یک مورد حداقل، تصمیم درستی،گرفته
قوه قضائیه ورود کند
ظلم آشکار به مردم و کشور
باید تکلیف منافع مافیای خودرو اول روشن شود
فاجعه ای به نام دولت وعده های پوچ و دروغهای شاخدار چه طور چهار ملیارد دلار مبایل وارد میشه یا چهار ملیارد دلار چایی با آن وضع آب از آب تکون نمیخوره ولی خودرو که شاید به سالی دومیلیارد دلار هم نرسه باعث اشفتگی مافیای خودرو میشه
آقای ریس تعزیرات چرا به عجله دارم اسنپ گیر می دهی چرا بحث خودرو ورود نمی کنید
خیلی دلم میخواد بدونم تویی که کهیر میزنی که ماشینی سوار میشی؟
مسئولانی که مخالفند مجبور کنید پراید و سمند سوار شوند ،خود بخود تعداد مخالفان کم میشود.
تا زمانی که ارباب شی جین پنگ اجازه ندهند امکان ورود خودروهای کارکرده وجود نخواهد داشت زیرا به محض ورود خودروهای دست دوم غربی، آشغالهای چینی از عرش به فرش می افتند و کارخانه های مونتاژ کننده هم که اکثرا متعلق به آقازاده ها هستند باید تغطیل بشوند
تک تک وزرا و نماینده های مجلس و مسئولان بلند پایه مقصر اصلی کشته های جاده ای ایران هستند.
هر نوع اقدامی که باعث راحت تر زندگی کردن مردم و خوشحال تر شدن مردم میشه بعضی مدیران کهیر میزنن،،
اینها خودشان مصوبه ای را که تصويب می‌کنند می‌دانند که عملی میشه یا نه فقط در این میان مردم را گول میزنن و به دروغ نشان بدهند که دارند برای مردم کار می‌کنند و زحمت می کشند وگرنه آدم فریبکار از اول می‌دانند که چه کار دارد می‌کند و این فریب خورده است که اول نمی فهمد و بعدا متوجه می‌شود که کار از کار گذشته است
اگه واردات به قیمت درست انجام بشه دیگه کی لگنای از رده خارج بی کیفیت و پر مصرف داخلی و آشغال های چینی رو میخره؟
واقعا چرا باید هرکس برنده خودرو شد حواله ان خودرو را چند صد میلیون تومان در بازار ازاد بفروشه
دولت درمورد واردات خودروی دست دوم که تصویب شده و در مرحله اجرا باید قرار بگیرد خودش بخاطر اینکه خودروی داخلی را در کارخانه گران کند شوک وارد میکند و مقصر گرانی ماشین توسط خودرو سازان داخلی فقط دولت میباشد و دود ان به چشم مردم اقشار کم درامد میرود
بعضی ها می گویندخودروخارجی کارکرده آبرو براست،اما نمی گویند خودرو ۲۵سال پیش را دارند به۱۰۰میلیون می فروشند درحالی که سن اسقاط۲۰ساله ونیز دولت که ین همه دنبال اینه که قیمت بنزین در کشورهای دنیا بیشتر از ایرانه نمی بینم که در همه کشورها پول خودرو طوری که سن اسقاطشون زیر۱۰ساله یعنی مزد کارگر جوابگو هست.درثانی یک خودروی آخرین مدل در کشورهای منطقه به قیمت ارزانترین مدل خودروهای ایرانی است واین یعنی ناترازی ونسنحیده بودن حرف دولت .و انحصار یعنی دست توگلوی مردم گذاشتن ولی رقابت با یک تولید کننده خارجی یعنی تعدیل قیمت
دوره روحانی تورم نشانه بی لیاقتی وی بود دوره رئیسی تورم نشانه پیشرفت کشور.باید از حضرت امام جمعه پرسید که اگر دیگر تحریم‌ها در کشور اثری ندارد، دلیل وضعیت اسفبار اقتصاد کشور چیست؟ چرا دلار به قیمت باور نکردنی رسیده است؟ چرا مردم بهبودی در وضع زندگی خود را حس نمی‌کنند اما تا دلتان بخواهد خالی شدن سفره زندگی خود را به چشم می‌بینند. اما به نظر می‌رسد که حضور رئیسی در راس قدرت باعث شده است، مشکلات دیده نشود و در اوج تورم و گرانی، لب به تحسین دولت بگشایند برای کارهایی که نکرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
در این کشور عدالت و انصاف بین نسئولین وجود نداره همه ب دنبال جناح بازی و سیاسی کاری هستن
استفاده از بنز 2 سال کارکرده باعث کهیر میشود یا پراید 20 سال کارکرده؟
مدل ماشین من 1384 است : 18 بار ثبت نام کردم ولی اسم من در قرعه کشی در نیامد مجبور شدم 46 میلیون خرج تعمیرات بدم . هنوز هم درست نشده پول ندارم خودرو صفر بازار بخرم آقایانی که نظر میدن در شان ملت نیتس خودرو کارکرده وارد کنیم همدست مافیای خودروهستند آیا در شان من کارمند هست خودرو مدل 84 سوار بشم و هر روز در تعمیزر گاه باشم : متاسفانه حکومت ، دولت و خودرو ساز ها با همدستی هم ملت را در گوشه رینگ انحصار قرار داده و پول و جان این ملت را می گیرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست