بازدید 11881

آشنایی با کانکس ساندویچ پانل

کد خبر: ۱۲۲۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷ 25 March 2024

آشنایی با کانکس ساندویچ پانل

امروزه دیگر ساخت فضاهای کوچک به صورت اجرا در محل و با مصالح بنایی صرفه اقتصادی ندارد. با بکارگیری انواع کانکس می‌توان فضای مورد نیاز را به راحتی تأمین کرد. اتاقک‌های پیش‌ساخته تولیداتی صنعتی هستند که طی یک قرن اخیر به مرور جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان پیدا کرده‌اند. کانکس ابتدا توسط نیروهای نظامی و به منظور تأمین فضای استقرار موقت طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. اما مزیت‌ها و قابلیت‌های کارکردی اتاقک پیش ساخته موجب شد تا با گذشت زمان به عنوان جایگزینی بالقوه برای ساختمان‌های بنایی مطرح شود.

با توجه به تفاوت نیازها و شرایط در کاربری‌های مختلف انواع گوناگونی از کانکس تولید و عرضه می‌شوند. هر یک از این انواع مشخصات فنی و کیفیت فضایی متفاوتی دارند. اما با وجود برخی تفاوت‌ها تمام مدل‌های اتاقک پیش‌ساخته از چند مزیت و ویژگی مشترک برخوردار هستند که همین ویژگی‌ها وجه تمایز کانکس با سایر ساختمان‌ها است. در واقع اتاقک‌های آماده نه تنها تمام ویژگی‌های مثبت ساختمان‌های بنایی را دارا هستند بلکه مزایای مضاعفی نیز دارند.

انواع کانکس  

انواع کانکس از جنبه کاربری، ابعاد، متریال مورد استفاده برای اسکلت و جداره‌ها، تجهیزات داخلی و تأسیسات با هم تفاوت دارند. از لحاظ کاربری رایج‌ترین انواع اتاقک‌های پیش ساخته شامل نگهبانی، کارگاهی، کانکس ویلایی و سرویس بهداشتی می‌باشند. طراحی هر یک از این مدل‌ها و به‌خصوص پلان و نمای آنها بر مبنای کاربری و نیازهای عملکردی صورت گرفته است.

ابعاد اتاقک پیش‌ساخته محدودیت خاصی ندارد اما این دسته از سازه‌های آماده معمولاً در ابعادی تولید می‌شوند که امکان بارگیری و حمل آنها توسط تریلر وجود داشته باشد. ابعاد و خصوصاً عرض کانکس فاکتورهای اصلی در تعیین فرم سقف آن می‌باشند. برای متراژ‌های بیشتر از ۳۶ مترمربع معمولاً سقف به صورت شیروانی اجرا می‌شود. در متراژهای کمتر سقف عموماً صاف است.   

در تولید کانکس از چندین متریال مختلف می‌توان بهره گرفت. در کشورهایی که چوب به فراوانی یافت می‌شود بکارگیری چوب برای اسکلت و همچنین دیوارها و سقف اتاقک‌های پیش ساخته مرسوم است. اما در بسیاری از نقاط دنیا چوب متریالی کمیاب و گران محسوب می‌شود. علاوه بر این چوب چندین ضعف اساسی از جمله دوام پایین و ریسک بالای پوسیدگی دارد. ورق‌های فلزی قیمت مناسبی دارند اما کانکس تولید شده با ورق معمولاً از کیفیت فضایی قابل‌قبولی برخوردار نیست.

ساندویچ پانل متریالی دیگری است که برای ساخت جداره‌ها در اتاقک پیش‌ساخته به کار می‌رود. در بین مدل‌های گوناگون، کانکس ساندویچ پانل بهترین عملکرد را داشته و با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه است. اتاقک‌های پنلی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های خاص کانکس ساندویچ پانل تولید آن در رنگ‌های مختلف است.

بدین ترتیب بسته به سلیقه خریدار و همچنین شرایط آب‌وهوایی می‌توان رنگ مناسب اتاقک را انتخاب نمود. رنگ‌های روشن در مناطق گرم تناسب بیشتری با شرایط اقلیمی دارند. زیرا رنگ روشن در مقایسه با رنگ‌های تیره جذب انرژی کمتری داشته و بدین ترتیب افزایش دمای شدید در جداره‌های کانکس اتفاق نمی‌افتد.

در مناطق کوهستانی و سرد که به‌خصوص در زمستان‌ها دمای هوا به شدت کاهش می‌یابد کانکس با رنگ تیره به علت جذب نور بالا موجب کاهش وابستگی به مصرف انرژی برای گرمایش فضای داخلی می‌شود. در پروژه‌هایی که در آنها چندین کانکس کنار هم قرار داده می‌شوند می‌توان از ترکیب رنگ برای ایجاد نمای زیبا بهره برد.

آشنایی با کانکس ساندویچ پانل

مزایای کانکس ساندویچ پانل

در تولید کانکس ساندویچ پانل از پروفیل‌های فلزی برای ساخت اسکلت و از پنل ساندویچی به منظور ایجاد جداره‌ها استفاده می‌شود. وقتی از انواع پروفیل فلزی برای ساخت چارچوب سازه‌ای بهره گرفته شود استحکام و پایداری تضمین می‌گردد. ساندویچ پنل دیواری و سقفی متریال‌هایی با ساختار چندلایه هستند که عملکردی چندگانه دارند. این ویژگی سبب شده تا اتاقک پنلی مزیت‌های متعددی داشته باشد و بهره‌وری بیشتری نسبت به سایر اتاقک‌های پیش ساخته به ارمغان بیاورد. مهم‌ترین مزایای کانکس ساندویچ پانل عبارت‌اند از:

  • عایق بودن دیوارها و سقف (عایق حرارت و صوت)
  • درزبندی کامل جداره‌ها و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل فضا
  • وزن سبک، ابعاد استاندارد و امکان بارگیری و جابه‌جایی آسان و سریع
  • بهره‌وری انرژی بالا و وابستگی کمتر به مصرف انرژی
  • مقاومت جداره‌ها در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی
  • دوام و ماندگاری طولانی و امکان نصب و استفاده در شرایط سخت

کانکس ساندویچ پانل در ایران

شروع بکارگیری سازه‌ها و ساختمان‌های صنعتی و آماده در ایران به چهار دهه پیش برمیگردد. از آن زمان تاکنون به‌خصوص در یک دهه اخیر استفاده از تولیدات صنعتی در ساخت‌وساز به شکل چشمگیری افزایش یافته است. امروزه کانکس ساندویچ پانل برای اهداف مختلفی از جمله تأمین فضای استقرار تیم نگهبانی در ورودی محوطه‌ها و ساختمان‌ها، ایجاد مکانی برای اسکان کارگران در پروژه‌های عمرانی، تأمین فضایی موقت پس از حوادث و همچنین ساخت ویلا و فضاهای مسکونی به کار گرفته می‌شود.

شرکت ایرانی ماموت یکی از معتبرترین تولیدکنندگان کانکس در دنیا می‌باشد و نقشی مهم در گسترش بهره از عناصر و قطعات پیش‌ساخته در ایران و خاورمیانه دارد. تولیدات این شرکت نه‌تنها در صنعت ساختمان بلکه در حوزه راهداری، نفت و پتروشیمی و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانکس ماموت با بکارگیری ساندویچ پانل تولیدی این شرکت تولید می‌شود و از همین رو دارای کیفیت و دوام بالایی می‌باشد. ماموت انواع مختلفی از اتاقک پیش‌ساخته را تولید و عرضه می‌کند. این شرکت همچنین در صورت نیاز و درخواست خریدار توان طراحی و تولید کانکس ساندویچ پانل سفارشی را دارد.

آشنایی با کانکس ساندویچ پانل

مشخصات کانکس ساندویچ پانل

هر یک از انواع و مدل‌های کانکس ساندویچ پانل دارای مشخصات فنی متفاوتی می‌باشند. کاربری اتاقک عامل اصلی در تعیین مشخصات آن است. از همین رو برای هر کاربری باید از اتاقک‌های پیش ساخته همان کاربری بهره برد. در کانکس سرویس بهداشتی به منظور ساخت دیوارها و سقف از پنل ساندویچی آلوزینک ۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود و کفپوش از جنس ورق آلومینیوم آجدار ۳ میلی‌متری می‌باشد. این محصول دارای دو درب از جنس فایبرگلاس است. کانکس ساندویچ پانل سرویس بهداشتی در ابعاد گوناگون تولید شده و عرضه می‌گردد.

در مورد کانکس کارگاهی استحکام شاسی اتاقک اهمیت ویژه‌ای دارد. جهت شاسی این محصول تیرآهن ۱۶ به کار می‌رود. جداره‌ها از جنس ساندویچ پانل گالوانیزه با فوم پلی یورتان می‌باشند. برای اجرای کف نهایی کفپوش پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب آلومینیومی و پنجره‌ها دو جداره هستند. عرض استاندارد کانکس ساندویچ پانل کارگاهی ۲.۴ متر و طول آن متغیر (۴، ۶، ۸، ۱۲ متر) است. اتاقک‌های پیش‌ساخته کارگاهی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بارگیری و حمل آنها از محل یک پروژه به سایت پروژه‌ی بعدی به راحتی امکان‌پذیر باشد.

بیشترین تفاوت و تنوع در مشخصات مربوط به کانکس ویلایی می‌باشد. در مورد این نوع اتاقک نیازها و البته سلیقه خریدار معیار اصلی در تعیین ویژگی‌ها و به‌خصوص متریال است. اتاقک آماده ویلایی بیشتر در مناطق خوش آب‌وهوای ساحلی، کوهستانی و جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نواحی انجام ساخت‌وساز با مصالح بنایی موجب تخریب طبیعت می‌شود. نخاله‌های ساختمانی آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کنند.

قیمت کانکس ساندویچ پانل

همانطور که ذکر شد کانکس ساندویچ پانل در انواع مختلفی تولید می‌شود که از جنبه کاربری، متراژ، نوع پنل مورد استفاده و تجهیزات با هم تفاوت دارند. هر یک از فاکتورهای مذکور بر قیمت نهایی اتاقک‌های پیش ساخته اثر می‌گذارند. قیمت ساندویچ پانل به کار رفته برای ساخت جداره‌های کانکس به جنس ورق، نوع فوم و ضخامت آن بستگی دارد. شرایط اقلیمی و نیازهای کارکردی مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب نوع پنل در تولید اتاقک پیش‌ساخته می‌باشند. در مجموع پنل‌ها با ورق گالوانیزه و فوم پلی یورتان مناسب‌ترین قیمت را دارند.

تأسیسات سرمایشی و گرمایشی کانکس ساندویچ پانل باید با توجه به کاربری و البته اقلیم محل نصب تعیین گردند. قطعاً سرویس بهداشتی عمومی و ویلا هر کدام به تأسیسات و تجهیزات متفاوتی نیاز دارند. شرکت ماموت به علت بکارگیری علم و تجربه و همچنین استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی موفق شده تا با افزایش بهره‌وری در تولید انواع کانکس ساندویچ پانل را با قیمتی به‌صرفه و مناسب عرضه نماید. تولیدات ماموت دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و از همین رو در دوره بهره‌برداری نیازی به صرف هزینه جهت تعمیر و نگهداری آنها نیست.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی