چرا برخی نماد‌ها گزارش ارزشیابی سهام خود را روی کدال قرار نمی‌دهند؟

در تحلیل بنیادی، ارزشیابی یکی از راه‌های تعیین و دستیابی به قیمت مناسب سهام است. این کار برای نماد‌هایی که در آستانه عرضه اولیه قرار می‌گیرند، انجام و گزارشی برای آن تهیه می‌شود. یکی از گزارش‌هایی که باید روی کدال توسط نماد‌ها منتشر شود، همین گزارش ارزشیابی سهام است. چرا گزارش ارزشیابی برخی سهام روی کدال دیگر قرار نمی‌گیرد؟ کدام نماد‌ها گزارش ارزشیابی سهام خود را روی کدال قرار نداده اند؟
کد خبر: ۱۲۲۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵ 13 March 2024

به گزارش مرضیه یاسی از بورس تابناک، ارزش، مفهومی حائز اهمیت برای هر سرمایه گذاری بوده و هدف سرمایه گذاران، همواره افزایش ارزش دارایی و سرمایه‌شان است. برای تعیین ارزش یک شرکت و سهم آن باید سهام شرکت را ارزشیابی کرد. ارزشیابی به معنای برآورد ارزش یک دارایی است که با بررسی عوامل متعدد و تأثیرگذار، می‌توان آن را محاسبه کرد.  

در تحلیل بنیادی، ارزشیابی یکی از راه‌های تعیین و دستیابی به قیمت مناسب سهام است. هدف از تجزیه‌وتحلیل سهام، یافتن ارزش ذاتی آن‌هاست. اینکه قیمت بازار یک سهم با ارزش ذاتی آن متفاوت باشد، بسیار مهم است؛ بنابراین، باید قیمت بازار سهم با ارزش ذاتی آن مقایسه و سپس برای معامله تصمیم گرفته شود.

نمادهایی که در آستانه عرضه اولیه قرار دارند، بیشتر با مفهوم ارزشیابی و ارزش گذاری روی سهام درگیرند، چون برای ورود به بازار سرمایه نیاز است تا ارزش یک سهم مشخص شود. از این رو، برخی شرکت ها اقدام به تهیه گزارش های ارزشیابی سهام شرکت های در آستانه عرضه اولیه می کنند. 

معمولا این گزارش ها روی کدال در معرض دید سهامداران و فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد. گزارش ارزشیابی سهام می تواند به سهامداران درباره تصمیم گیری جهت ورود یا عدم ورود به یک سهم کمک کند.

بررسی های نبض بورس نشان می دهد، متاسفانه برخی شرکت ها در زمینه انتشار گزارش ارزشیابی سهام بر روی کدال کوتاهی کرده اند. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم. 

تاکنون ۲۰ نماد در سال جاری عرضه اولیه شده اند و برخی دیگر نیز در صف عرضه اولیه قرار دارند. این ۲۰ نماد که عرضه اولیه شده اند عبارتند از:

پی پاد، زفجر، عالیس، والماس، وگشهر، نیان، کتوسعه، ناما، غمایه، فصبا؛ فن افزار، بمولد، تکاردان، حپرتو، کرومیت، داتام، نخریس، فنر، بیوتیک و آردینه. 

بررسی های نبض بورس نشان می دهد که نمادهای زیر اقدام به انتشار گزارش ارزشیابی سهام خود روی کدال نموده اند: پی پاد، عالیس، والماس، وگشهر، نیان، کتوسعه، ناما، غمایه، فصبا، فن افزار، بمولد، تکاردان، داتام و بیوتیک. 

اما نمادهای زیر گزارش ارزشیابی سهام خود را بر روی کدال قرار نداده اند: زفجر، حپرتو، کرومیت، نخریس، فنر و آردینه.

همان گونه که می بینید، بیشتر نمادهایی که در ماه های اخیر عرضه اولیه شدند، گزارش ارزشیابی سهام خود را بر روی کدال منتشر نکرده اند. آخرین نمادی که اقدام به این کار کرده، نماد بیوتیک است. 

همچنین برخی نمادهایی که در صف عرضه اولیه هستند نیز هنوز این گزارش ها را روی کدال منتشر نکرده اند. 

از آنجا که این گزارش می تواند برای سهامداران و فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه مهم باشد، به نظر می رسد که اجبار در انتشار این گزارش ها از سوی نهادهای مربوطه می تواند مفید باشد. 

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
درود بر رسانه پیگیر و مطالبه گر
چون گردنشان کلفت است
ما دو روزه بورس را خوب می کنیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
باید سهام بی ارزش ارزشمند شود ودولت ماوتفاوت آن را
خود و شرکتها با افزایش دارایی ها به دست اورده
البته اول یادشون نرود سهمها را ارزشمند کنندویا با فروش به غیر مثلا سرمایه گذار خارجی
برا هزارمین بار ارزش اسمی 100تومن 60سال پیش هر سم ارززشی ندارد باید اصلاح شود.وبه کف 1000تومن برسه وهیچ سهمی زیر این قیمت نیاید مگر دارایی های شرکت در این 5سال 10برابر نشده چطور مثلا 30درصد سهام دار همیشه در ضرر و 70درصد مابقی در سود.
شاخصی کل تا 10هزار هم سود کنه بورس تو ضرر هست چرا که با حدود 100عرضه اولیه وحساب انها در شاخص یعنی نسبت به 5سال پیش هیچ.
تجدید ارزیابی وافزایش سرمایه فرمولش کلا فرق میکنه چرا که سهامت را دوبرابر و سرمایه اولیه نصف پس هیچ فرقی نکرد.
فکری به حال ضرر وزیان وبی رمقی بورس کنید -بورس یعنی سرمایه مستقیم در تولید بی واسطه و تولید یعنی رشد اقتصاد و رفاه مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
در مورد چیزی که اطلاع نداری اظهار فضل نکن
اینکه ارزش سهم اندازه پفک است و ۱۰۰ تومان است کاملا اشتباه است که مبنای قیمت قرار بدهی
دارایی شرکت بورسی برابر تعداد سهام آن شرکت ضرب در قیمت سهم است
اگر سهمی قیمتش اندازه پفک است بجایش تعداد آن بالا است
هر شرکت که افزایش سرمایه می دهد قیمت سهمش پایین و بر تعدادش افزوده می شود و پایین آمدن سهم به معنای بی ارزش شدن آن نیست چون تعداد آن زیاد شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
استاد با همین فرمول شما بورس به اینجا رسید کدام تعداد
وقتی به سهمت اضافه میشه قیمت نصف عملا یعنی هیچ قیمت اسمی از کف 100تومن باید بیاد بیرونآقای محترم این عدد مال 60سال پیش بود که 100تومن ارزش داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
استاد راجب ارزش اسمی صحبت نکردی مال 60سال پیش قیمت گذاشتن بفرمایید استفاده کنیم
چون زورشان زیاد است
یکی توضیح بده واقعا میشه ارزش اسمی را از 100تومن تغیر داد چون واقعا بی ارزش هست وزمان منفی بورس مثل این چند سال گذشته سهمها ارزش واقعی خودرا از دست دادن وبه کف ویا حتی زیر ارزش اسمی اومدن خوب این یعنی خانه خراب شدن سهامدار که سرمایه خود را اورده است مثلا میشه برای این هم همین کار را که برای اورده نقدی در معامله کردن بکنند قبلا با 100هزار تومن میشد خرید کرد اما چون بی ارزش شد حداقل مبلغ خرید در بورس شد 500هزار تومن اگه میشه کاری کرد لطفا کسانی که در بورس هستن کاری بکنند مثلا ارزش یک پفک نمکی از سهام کارخانه فولاد و ذوب بیشتر ه واین یعنی فاجعه
بگو چرا بعضی شرکتهای شوینده چرا نمادشون متوقف کردن با اینکه آخر سال وفروش عالی دارن نتیجه این کار؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
خدایی سهام دار را زجر ندهیدبه هر دلیلی این کار را می زاشتن بعد تعطیلات نوروز
استاد توضیح بده کارخانه ای که 50ساله وداره تولید میکنه و40کیلومتر در 40کیلومتر زمین داره وفروش عالی وقراره فولاد واهن 4میلیون مسکن را بده و بسیار برند هست چرا سهامش 4ساله تو ضرر آیا قیمت دارایی ها ئسرمایه واارزش واقعی ان کاهشی بود چرا سهامدارش باید زچر بکشه ....... چرا همان به قول شما افزایش سرمایه نمیده
تابناک جان ممنون که نظرات را چاپ میکنی
تا همین الان شاخص کل9500منفی نقشه بازار قرمز تر و سهامدار باز خوارتر بعد انتظار تولید ورشد داریم چی مکنید با تولیداگر واقعا هست پس کو سهم سهامدار
بزرگترین منبع فساد در کشور شده بورس . اگر نظارتی باشد که نیست خواهید فهمید حجم فساد در بورس ایران هزاران میلیارد خواهد بود
شاخص کل به 11000 رسید این یعنی فاجعه
ای کاش اقای رئیسی کاری بکنه وبورس را نجات بده کافی بپرسه چقدر پول در سال 98خارج شد وهمان مقدار را ماهانه وارد کنه تا عرض 3-4ماه بورس به حالت اول برگرده
آورده هم
1- خود دولت
2- خود شرکتها با فروش دارایی های منقول وغیر منقول -معافیت مالیاتی بیشتر -اجازه صادرات -تخخفیفات در اب برق وگاز و...
3-تشویق وبه ورود سرمایه گذار خارجی اما قبل از ان قیمت دلار مشخص وبرا همیشه تک نرخی بشه چون سرمایه گذار با این دلار چند نرخی عمرا بیاد مگه مخش مشکل داشته باشه
بگو چرا بعضی شرکتها سود انباشته را به سجام نمی ریزن چند ساله وافزایش سرمایه هم نمیدن شاخص کل 13291 منفی
بزرگترین فساد در بورس ایران دسترسی غیر مجاز و سوء استفاده از اطلاعات سهامداران در کارگزاری ها می باشد. یعنی تا زمانی که سهامدارن با ضرر از سهم خارج نشوند ، رشد سهم آغاز نخواهد شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست