بازدید 2592

آلبانی و کرواسی خواهان اقدامات اروپا علیه صربستان

نخست‌وزیران آلبانی و کرواسی دوشنبه شب با محکوم کردن خشونت‌های مسلحانه اخیر در شمال کوزوو، خواستار اقدامات غرب و اتحادیه اروپا علیه صربستان شدند.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷ 03 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، ادی راما نخست وزیر آلبانی و آندری پلنکوویچ نخست‌وزیر کرواسی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در زاگرب، نسبت به خشونت‌های مسلحانه اخیر در شمال کوزوو و اعلام یک روز عزای ملی که در پی این اتفاقات توسط دولت صربستان انجام شد، ابراز نگرانی کردند.

راما گفت: جنایت و کشتن یک افسر پلیس و همچنین تجلیل از کسانی که این عمل را مرتکب شده‌اند، در اروپا غیرقابل قبول است زیرا این کار خلاف ارزش‌های اروپایی است.

پلنکوویچ نیز اظهار کرد: تصمیم بلگراد مبنی بر اعلام یک روز عزای عمومی، نوعی هم ذات‌پنداری با آنچه که در شمال کوزوو رخ داده است، محسوب می‌شود.

نخست‌وزیر کرواسی افزود: تحقیقاتی برای روشن شدن زوایای تاریک اتفاقات رخ داده در شمال کوزوو انجام خواهد شد و با روشن شدن نتیجه این تحقیقات، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای گفت وگو بین پریشتینا و بلگراد اقداماتی را پیشنهاد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، آلبین کورتی نخست‌وزیر کوزوو عصر یکشنبه (۲ مهر) اعلام کرد که سه نفر از صرب‌تبارهای مسلحی که روز یکشنبه پس از حمله به ۲ نفر از پرسنل پلیس در شمال کوزوو و به قتل رساندن یکی از آنها درون یک صومعه پناه گرفته بودند، در درگیری با نیروهای پلیس این کشور کشته شده و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

بر اساس بیانیه‌ای که پلیس کوزوو در همین رابطه منتشر کرد، آمده است: این ۲ پلیس در نزدیکی جاده‌ای که گزارش مسدود شدن آن را دریافت کرده بودند، در حال گشت‌زنی بودند که از چندین جناح با سلاح‌های سنگین از جمله نارنجک مورد حمله قرار گرفتند.

این حادثه در حالی رخ داد که تنش‌ها بین کوزوو و صربستان که استقلال استان سابق خود را به رسمیت نمی‌شناسد، افزایش یافته است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد و از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شد. اما بلگراد هرگز کوزوو را به رسمیت نشناخت و مدعی است که قلمرو آن هنوز بخشی از صربستان است.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

از سوی دیگر، آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست