بازدید 16453

سهم قابل توجه اتباع در آمار فرزندآوری در ایران

نرخ زاد و ولد در ایران در سال‌های اخیر روند کاهشی را طی کرده است. وضعیتی که کارشناسان جمعیت‌شناسی می‌گویند ممکن است به پیری جمعیت ایران ختم شود. تعدادی از این زاد و ولدها، اما سهم جمعیت اتباع است؛ تا جایی‌که سهم تولد‌ها از مادران غیرایرانی طی پنج سال، ۷۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ 29 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، بنا بر پژوهش‌ها و اظهارات مقامات رسمی، سالخوردگی جمعیت ایران حتمی خواهد بود. بر همین اساس، سیاستگذاری‌ها حول کاهش نسبت سالمندان به جمعیت کلی کشور پیش می‌رود. به عبارتی سیاست‌گذاری‌های بر این مبنا پیش می‌رود که ازدواج و فرزندآوری در کشور بیشتر شود.

کاهش نسبت جمعیت کمتر از ۱۵ سال در ایران

آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد، طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵، نسبت جمعیت زیر ۱۵ سال ایران، از ۴۵.۵ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است؛ یعنی طی سه دهه.

از سوی دیگر، سهم جمعیت در سن فعالیت یعنی ۱۵ تا ۶۴ سال، طی سه دهه (۶۵ تا ۹۵) از ۵۱.۵ درصد به حدود ۷۰ درصد افزایش یافت. همچنین جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال نیز با افزایش چشمگیری مواجه بود.
 
چنین وضعیتی، اهمیت نرخ باروری در ایران را یادآور می‌شود. اما پیش از آنکه به سهم اتباع در تعداد موالید کشور بپردازیم، باید ابتدا تعداد موالید در ایران را بررسی کنیم.

کاهش ۲۵ درصدی تولد‌ها طی ۵ سال

در یادداشتی که در مرکز آمار ایران منتشر شده، وضعیت باروری و موالید ایران بررسی شده است. البته در محاسبات این مرکز، زنان در سن باروری را از سن ۱۵ سال در نظر گرفته‌اند. در محاسبات بین‌المللی، اما افراد زیر ۱۸ سال را در گروه کودکان می‌دهند و ازدواج آن‌ها کودک همسری به شمار می‌رود. بر این اساس ازدواج و فرزندآوری افراد زیر ۱۸ سال، زیر پا گذاشتن حقوق کودکان محسوب می‌شود.
 
با این توضیحات و بنا بر محاسبات مرکز آمار ایران، تعداد زنان در سن باروری در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود ۳۰۴ هزار نفر افزایش یافته است. اما ساختار سنی زنان واقع در سن باروری خود اهمیت دیگری دارد.
 
در یادداشت مرکز آمار ایران آمده است که میانگین سنی زنان واقع در سن باروری افزایش یافته است. این وضعیت می‌تواند در تغییر میزان نرخ باروری موثر باشد. چراکه بیشتر زنان در اواسط دهه‌های ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ سالگی، تعداد فرزند دلخواه خود را به دنیا می‌آورند و پس از آن، تمایل به فرزندآوری آن‌ها کاهش می‌یابد.
 
با این حال بررسی تعداد موالید طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ از کاهش تعداد موالید حکایت دارد. در دوره پنج ساله از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بیش از ۳۷۱ هزار ولادت کاهش یافته است. یعنی تعداد تولد‌ها طی پنج سال، ۲۵ درصد کاهش یافت.

افزایش ۷۰ درصدی تولد‌ها از مادران غیرایرانی

داده‌هایی که مرکز آمار ایران بررسی کرده است، بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال بود. در کنار سازمان ثبت احوال، وزارت بهداشت نیز اطلاعات زاد و ولد‌ها را ثبت می‌کند. داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که چه تعداد از این تولد‌ها از زنان ایرانی و چه تعداد از آن‌ها سهم اتباع است. البته آمار وزارت بهداشت با سازمان ثبت احوال تفاوت دارد، چراکه برخی از زایمان‌ها خارج از سیستم بهداشت و درمان صورت می‌گیرد.
 
بنا بر داده‌های وزرات بهداشت، تعداد موالید در سال ۱۳۹۶ از مادران ایرانی، یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۵۲۴ نفر بود. تعداد موالید از مادران غیرایرانی نیز ۴۸ هزار و ۲۹ نفر بود.
 
در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد موالید از مادران ایرانی، یک میلیون و ۸۴ هزار و ۲۲۷ نفر بود. تعداد موالید از مادران غیرایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز ۸۱ هزار و ۹۴۸ نفر گزارش شده است. به عبارتی طی پنج سال تعداد موالید از مادران غیرایرانی در کشور بیش از ۷۰ درصد افزایش داشت.
 
در یادداشتی که در مرکز آمار منتشر شده، آمار موالید از مادران غیرایرانی طی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به تفکیک آمده است. در سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب تعدا موالید از مادران غیرایرانی، ۵۷۵۸۱، ۶۲۳۴۸ و ۶۹۵۶۷ نفر ثبت شده است. این آمار به نقل از وزارت بهداشت ایران گزارش شده است.

کاهش ۲۲ درصدی تعداد موالید از مادران ایرانی

نکته دیگر در بررسی این آمار روند کاهش موالید از مادران ایرانی در سال‌های اخیر است. در سال ۱۳۹۶ تعداد موالید از مادران ایرانی، یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۵۲۹ نفر ثبت شده است. در سال‌های بعد، اما این روند کاهشی بود.
 
تعداد موالید از مادران ایرانی در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۳۸ نفر، یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۳۹۰ نفر و در نهایت یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۱۷۶ نفر بود. در سال ۱۴۰۰ نیز این آمار به یک میلیون و ۸۴ هزار و ۲۲۷ نفر رسید.
 
به عبارتی، داده‌های ثبت‌شده از سوی وزارت بهداشت که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد که تعداد موالید از مادران ایرانی طی پنج سال بیش از ۲۲ درصد کاهش یافته است.

دلایل کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایران

آنطور که این آمار‌ها نشان می‌دهد، هر چقدر تمایل به فرزندآوری ایرانی‌ها کم شده، نرخ زاد و ولد اتباع بیشتر شده است. شهریور امسال، روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت که بر اساس آمار‌های غیررسمی، در یک ماه در پاییز ۱۴۰۱، از ۳۰۰ زایمان صورت‌گرفته در بیمارستانی در شهرستان کوار در نزدیکی شیراز، فقط سه زایمان ایرانی بود. سایر زایمان‌ها از اتباع افغانستانی ثبت شده است.
 
کارشناسان دلایل مختلفی برای کاهش تمایل به ازدواج و فرزندآوری در ایران عنوان می‌کنند. برخی روی مسائل اقتصادی تاکید دارند و برخی هم مسائل فرهنگی را عنوان می‌کنند.
 
پیش از این سیمین کاظمی، جامعه‌شناس گفت: «فرزندآوری موضوعی اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی است. در پرداختنبه این مسأله باید تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در نظر گرفت. ممکن است برای طبقه مرفه و تحصیلکرده، عامل فرهنگی تعیین‌کننده باشد، اما برای سایر افراد عامل اقتصادی تاثیرگذار باشد.»
 
او گفت: «افراد در وهله اول باید از نظر اقتصادی احساس امنیت و توانمندی کنند تا به سمت ازدواج و فرزندآوری بروند.» به گفته این جامعه‌شناس، عامل فرهنگی در کاهش تمایل به فرزندآوری در وهله دوم قرار می‌گیرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸۶
بیسوادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
متاسفم که ایرانیم مطمئن باشید افغانیها بزودی اکثریت جمعیت ایران خواهند بود تازه اون موقع آنها را خواهیم شناخت که دیگه دیره کریمی قدوسی را ببینید یه افغانیه چطوری شده ایرانی ....
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
تو هم برو افغانی شو درست مثل همون کسانی که رفتن ژاپن و خودشون رو افغانی جا زدن
وقتی میگی اتباع هرکی ندونه فکر میکنه طرف از اسلواکی اومده! بنویس افغان دیگه. چرا دوست دارین با کلمه ها بازی کنین شماها؟ طرف نه سواد داره نه مهارتی. فقط بچه میاره
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اتباع شامل ایرانی ها هم میشه این بیسواد فرق بین اتباع خارجی و ایرانی رو نمیدونه
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
همچین میگی افغانی که انگار چیکارت کردن تو که سواد داری این چه طرز صحبت کردنه خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اگر سواد نداره داداش شعور داره خیلی خود بین هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سلام چرا چرت میگی
حسین مهاجر افغان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
اولا چرا از میل پرچم امریکا بالا ،پایین میری ثانیا نکنه سر گذر رفتی نبردنت سرکار?????
هیچچچچ جایی از دنیا اینجوری نیست که برای فرزند آوری از هموطنان خودش هزینه های گزافی بگیرند وبرای اتباع خارجی رایگان باشد افغانها در ابتدا در اروپا نیز مثل ایران بودند ولی اروپاییها برای کنترل تمام هزینه های فرزند اول رایگان کمک هزینه و... فقط برای فرزند اول ولی برای فرزند دوم و سوم ... باید هزینه بدهند اینطوری توانستند کنترل کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
سلام دوست عزیز هر مادر افغان که در بیمارستان زایمان می کند تا۲۰میلون تومان خرج می کند برو بی پورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما خوابی عزیز بورو اول تحقیق کن بعد حرف مفت بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
واقعا که عالی گفتی من خودم دیدم که از ما ایرانی ها هزینه ی
بالا میگیرن وبرای یک مشت افغانی هزینه رایگان حساب میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
این افغانها اگه غیرت داشتن کشورشان رو دو دستی
تقدیم طالبان نمی کردند
شما پول بده ما چهار تا چهار تا زن میگیریم و بیست تا بیست تا بچه میاریم
پاسخ ها
حسین مهاجر افغان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
پول هم بهت بدن از تایلند وانتالیا سر در میاری چرت وپرت نگو فرزند اوری به شهامت ومسئولیت پذیریه
وقتی برای امروز هیچ برنامه ریزی درستی وجود ندارد، برای ۲۰ سال آینده فرزند من برنامه ریزی شده؟ اگر به عقب برمیگشتم همین یکی را هم نمی آوردم
خوب با این آمار ما داریم میشیم مهاجر و اونا صاحب کشور،خدا بخیر کنه،اتباع فکر کنم فقط افغانی وگرنه سهم عراقی ها ناچیزه
باید دولت رئیسی پاسخگو باشه . این حجم از مهاجر با این زادآوری چندسال دیگه دردسر ساز می شه .
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
نه رییسی و نه هیچکدام از مسئولین نمیدونن دارن چه اشتباهی مرتکب میشن
کشور رو میدن به افغانها
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
افغان ها هرچه قدر هم بچه بیارن و زاد و ولد کنن باز هم مال آریانا هستند نه جای دیگه این که چقدر بچه میارن به شما ها هیچ ربطی ندارد در ضمن اسم کشور افغانستان آریاناست افغانی
اسم واحد پول آریاناست شما ها که تو آمریکا بچه آوردید چرا اونها چیزی نمیگن ؟ معلومه چون انسانیت دارن ...ایرانی های آمریکا هم اتباع حساب میشن
دو روز زندگی دنیاست همه باید کنار هم زندگی کنند کشور نه بردنیه نه خوردنی
وقتی من ایرانی که ۳۰ سالمه و هنوز هزینه یک ازدواج ساده رو ندارم از کجا به فکر بچه باشم وقتی ما ایرانی ها فقط کار می‌کنیم تا زنده باشیم بعد بریم زن و بچه بگیریم که به فلاکت و بدبختی زندگی کنیم دولت هم یک فکری برای ازدواج جوانهای ایرانی بکنه نه بستر وفراهم کنه برای بیگانه ها اگر اینطوریه مارو هم جز افغانها حساب کنید که براتون بچه بیاریم آقا فکر ما بدبختها باشین منم دلم میخواد با زن و بچه هام زندگی آرومی داشته باشم بچه مو نازش کنم وشاهد بزرگ شدنش باشم ولی چطوری رفتم به خانواده دختر ه میگم برجی اینقدر میگیرم ماشین دارم و خونه ی پدریم هست برای چند مدتی زندگی ولی باز قبول نمی‌کنند تا باهات ازدواج کنند
آمار و ارقام میگه درد سردمدارا رفاه ایران نیست!!! بلکه دردشون جمعیته جوانیه که بتونن کار کنن تا پول پیرپاتالا رو بدن!!
سیاسته افزایش جمعیت به هر روش حتی با استفاده از افاغنه یعنی دنبال رفاه و آسایش شما نیستیم بلکه دنبال نیروی کار واسه خرجیه آینده هستیم! وگرنه اگر هدف رفاه ایرانیان بود با همین کاهش جمعیت هم مشکل بیکاری هم مشکل مسکن هم بی آبی و خیلی مشکلات نسل آینده حل میشد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما قدری ساده تشریف دارید
نیروی جوان رو برای کار دیگه ای می خواهند
تصرف کشو. توسط بیگانه بدون خونریزی
پاسخ ها
امنه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
واقعا ترسناک
کشوری که برای متولد شده هاش جز فقرو بدبختی هیچی نداره . نباید توقع جمعیت داشته باشه . ایرانی ها تو کشور خودشون از اتباع غریبه تر و بیگانه ترن
جوون مملکت براش خونه و ماشین شده آرزو . بعد دنبال فرزند هستن
ماشین داخلی 700 میلیونی . خونه متری پول خون تازه تو جنوب تهران بچه میخواد چیکار . اینا یه طرف . هرروز داره سفره مردم کوچکتر میشه ????
استفاده از کلمه اتباع بجای افغانها خیلی بیمزه است. مثل استفاده از واژه مضحک همت بجای تریلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
افغانی
Soltan
| Czechia |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
ناشناس تو خیلی داری میسوزی ناله میکنی از افغان ها نمیدونم چکار در حقت کردن
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز
پاسخ ها
سام
| Brazil |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
دقیقا . همه ما همین میخوایم بس. بیشتر از این ایران
نابود نکنید .افغانی‌ها باید از کشور ما برن بیرون
آرمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
ما ایرانی ها؟ یعنی نظر تو یک نفر شد نظر همه ما ایرانی ها، نظرات تو رو زن خودت هم قبول نداره
سام
| Czechia |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
خدا کند تو رو اخراج کنه ببین چ دردی داری اگر جا در جا دست به خودکشی نزدی
زاد ولد اتباع خارجی به هیچ دردی نمیخوره .جز مصرف خوراک این کشور ن تحصیل دارن ن آینده ن تنها ب کشور ایران صدمه میزنن ب خودشون هم میزنن چون بی سواد ب بار می ایند بهتر برن جای که پیشرفت میکنن آیندشون رو بسازن
آیا به این بچه های به دنیا آمده در ایران شناسنامه ایرانی می دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
نه بابا هیچی نمیدن خیالت راحت ...این ها تو ایران بدبخت شدن بهتر بود میرفتن آمریکا
اینها اصلا به فکر کشور شما نیستن یه دو روزه زندگی دنیا رو
میکنن بعد برمی‌گردن کشور خودشون
روز کار میکنم شب میخورن به قول خودتون بی سواد هم که هستن چیزی ندارن شما در رفاه هستید خونه دارید یارانه دارید
هرچی که دارید شما دارید اون بیچاره ها چیزی ندارن حتی خونه هم ندارن همه یه دست مستأجرن اجاره خونه میدن
تو چرا ناراحتی کسی که اجاره خونه میگیره خیلی هم خوشحالن
افغانی ها هم فقیرند و خودشان را به ما که فقیر شدیم وصل کردند حال بهم زدنیه واقعا ملتی بدبختر و بی اصالت تر داریم میشیم
بخدا اگر افغانستان جنگ ویرانی بیکاری نبود یک ساعت دیر است یک ثانیه این جان ماندگار نبودم صف نانوایی میریم میگه افغانی داخلی ماشین میگه افغانی اداره جاد کاری برای اتباع خارجی انجام نمیده بخدا خسته شدیم ملت ایران از مهمان نواز ی شما ممنونم
نصل ایرانی درحال انقراض است
اتباع به تنهایی نمی تواند به معنای خارجی ها باشد. بهتر است گفته شود "اتباع خارجی".
تابناک جان این خبرها راکه درمورد افغانیها که بدون جنگ ایران راتصرف کردندمینویسید من حرص وجوش میزنم وکاری هم ازدستم برنمیاد فقط فشارخونم میره بالا.
ایرااااان بهشت افغانی هاست
همه افغانها باید کشور اخراج بشن این خواسته مردم ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
تورو خدا می شمارو آدم حساب می‌کنه
که داری خودیتو خسته می‌کنی نظر میدی
دولت کاره خودیشو میکنه این حرفای شما همش چیرته
ازتمام نماینده های آینده مجلس می‌خواهیم بایک رای قاطع خروج افاغنه را به مردم ایران نشان بدهند.وامکانات زیادی برای افزایش جمعیت ایرانیان.به تمام جوانان بدهندوانقدرروی اجانب حساب الکی بازنکنند
به من برخورد . تا دو سال دیگه ۴ تا بچه میارم
افغانها چرا باید تو ایران باشن ک بخوان اینهمه زادو ولد کنن.کدوم کشور دنیا ابنهمه مهاجر داره.ما مگه ب افغانستان بدهکاریم ک باید همشون ایران باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
ایرانی ها چرا تو آمریکا هستند ...مگه آمریکا به ایران بدهکاره که
نصف بیشتر شما ها برید اونجا زندگی خوب و خوشی داشته باشید
ایرانی ساکن آمریکا یا کشور های دیگه زندگی خوب و خوش شون رو به یک لحظه زندگی در ایران نمیدن
همه چی باید به مرز خطر و هشدار برسه تا آقایون و مسئولین به فکر بیافتند و چاره اندیشی کنند بیشتر از دو میلیون دهه شصتی هنوز نتونسته ازدواج کنه؟ نتیجه سیاستهای غلط شما و بی تدبیریهاتون .حالا هم هجوم افغانها و زاد و ولدشان
نمی‌خواهید واقعا فکری بکنید؟
شیوه جدید افزایش جمعیت اونم باافغانیا این ایران جدیده مملکتمون بااینهمه ثروت ازپس مردم خودش برنمیاد تامیتونه به افغانیا سرویس میده ذوقم میکنه مثل چی زادو ولدمیکنه آفرین به مسئولین #نه به افغانی
واقعا مدیران ما در چه فکری هستند؟ هرچه داد زدیم انها گوش ندادند.
اسراییل یک شبه اسراییل نشد.
داریم زحمت میکشیم و فرزند وارد جامعه میکنیم فرزند همین خاک که بدنیا نیومده دشمن ملت خطاب میشوند هنوز بوی خوبی و بدی رو ندونسته بیگانه حساب میشن، اصلأ معلوم نیست با دولت مشکل دارین یا قشر کارگر جامعه ، یجور از تصرف کشور توسط افغان ها حرف می زنین هر کی ندونه فکر می کنه کنترل بخش خاصی از جغرافیای ایران یا دولت دست افغان هاست جالبه بدونید تو دولت های او روپا افغان ها عضو هستند اما اینجا گواهینامه هم نداریم بعد همه مشکلات تغسیر ماست این همه عقده واقعا واسه چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
برادر برو این زحمت ها رو برای کشور خودت بکش
Mobina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
خب بیگانه اید دیگه چیه نکنه فکر کردی چون بچت ایران به دنیا اومده پس دیگه باید ملیت ایرانی داشته باشید بعدشم لازم نیس جغرافیای ایران یا دولت دست
شما باشه واسه تصرف همین که جمعیتتون رسیده به ده میلیون توی ایران این یعنی زنگ خطر واسه تصرف کشور توسط افاغنه دولت های اروپا هم اینقدر بدبخت نشدن که بیان یه مشت بیگانه رو بزارن پای مقامات دولتی حالا چه ایرانی باشه چه افغانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
اگه غیرت داری برو کشورت رو پس بگیر و اونجا رو اباد کن
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
تشریف ببرید عضو دولت طالبان شوید کسی دعوتنامه نداده بیایید از آب و خاک و یارانه نان و آب و ... ما استفاده کنید
سلام
حتما شناسنامه ایرانی هم می گیرند چون درایران دنیا امدند ببینید چه راحت دارند ایران رااشغال می کنند
پاسخ ها
فاتح افغانستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
سلام و ارادت خدمت ملت شریف ایران لطفاً به دور از کینه و تعصبات حرف بزنید..
ملت شریف ایران هوشیارانه عمل کنید ما نیمودیم کشور شمارو تصاحب کنیم. چند روزی مهمون هستیم به هر دلایلی بلاخره برمیگردیم کشور خودمون .اما اما اما
خودتون رو خراب نکنید لطفاً
با سلام افغانی ها می خواهد کشور ما رو تصاحب کنن لطفا جلوشونو بگیرید ایران سرزمین مادری من است
با تشکر
برای چی بچه بیارن من الان یه پسرم 35ساله هست مجرت ی پسر م 57 ساله نامزد کرده نمیتونم براشون خونه اجاره کنیم با ببختی زندگی می کنیم بازنشسته کشوری هستیم از کجا بیارم عروسی بگیر
پاسخ ها
فاتح افغانستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
سلام و ارادت
ما نیمودیم نان و غذای تورو بخوریم که
ما زحمت کشیدیم پول جمع کردیم ازدواج کردیم .ثمره ازدواج بچه دار شدن هستش اگر بچه نداشته باشیم
این ازدواج هیچ فایده ندارد.

کم بخوابید کم بخورید کم بپوشید
پول جمع کنید .در اوج جوانی زن بیگیرید
لذت ببرید
اون وقت برای کسی تهمت نزنید
باسلام خدمت همه ی بزرگواران این کسانیکه مدام از اخراج و بد وبیراه به افغانهای زحمتکش دم میزننقریب به اتفاق از قشر فقیر جامعه هستند چه از نظر اقتصادی چه از نظر فکری به همین جهت فکر میکنن مسبب گرفتاریهاشون مهاجرینند درحالی که مهاجرین هم داخل ایران از حق وحقوق اولیشون محرومند فقط بیتدبیری مسئولین مسبب این همه نارضایتیه
خب اشتباه دولت هس .باید پول یارانه که استفاده میکنند به تعداد نفرات ازشون بگیرن.چه سودی برای ما دارن اینا.اخه.
افغانها رو بیرون کنید....تاریخ صفویه و سقوطش به دست افاغنه درس عبرت نیست....
یه زن افغانی همسایه ما بود خدا شاهده ۱۲تا بچه داشت ۱۳همی را هم باردار بود
یه جوری توی گوگل اینستا حرف نزنید که قند توی دل افغانهای آب بشه که فکر کردند آیده ی ایران دست آنهاست
بهترین خانه ? هایم گیران قیمت مالی ماه افغانی ها هست ...یک فامیل ۸نفر بچه داره
خودم افغانی هستم .ولی باید همه را برگردانید به کشور خود شأن .
باید کسی که خانه خریده داره مالیاد بده
چی فایده دارین که افغان ها بچه زیادی میارن نمی‌توانند درست کنترول تربیت تعلیم بدهد بنده خدا ها ۶ سالشون میشه گونی ها تودستشون میرن ضایعات جمع کنن آخرشم سرنوشت نامعلومی دارند
خداوند زمین را آفرید سپس موجوداتی. رو آفرید و بلاخره آدم را واو را فرستاد به زمین که اشرف مخلوقات باشد وقتی بچه هاش بزرگ شد حسادت هاشروع شد و برادر قاتل برادر شد #زمین مال خداست و او مالک یومدین است امان از حسادت قابل که شد قاتل برادرش
افغان فقط زاییدن بلده کار دیگری بلد نیست هرکدام به طور متوسط ۱۰ تا دارند.مرز هم که بازه گله ای تشریف می آورند داخل.قدمشان روی چشم مدیران
همچین میگی اتباع انگار آلمانی و اسپانیایی و فرانسوی هستن افغانی ها هستن که شاید واقعه محمود افغان تکرار بشه با این رویکرد
بنام خداوند متعال
مردم ایران نگران نباشید. ما در کشور شما حالا به هر دلیلی مهاجرت کرده باشیم
ولی حق کسی رو نخوردیم
ما افغانها زادوولد میکنیم . نگران آینده نیستیم.
چونکه آینده در دست ما نیست
آینده ما و شما دست خداست .
فقط تعصب را کنار بگذارید
شما هم مثل ما افغانها کم بخورید کم بنوشید کم بخوابید
با سرمایه کم هم ازدواج کنید بچه دار بشید ..
هیچ ربطی به اقتصاد و فرهنگ ندارد
فقط تلاش کنید از جوانی تان لذت ببرید
ماشالله چقد ملت کامنت گزاشتن????برا این چیزا،فقط زرنگید،افغانی ها اکثرا فقیر و کم سوادن،فقط هنر بچه وری دارن کم کم ایران میگیرن کاریشم نمیشه کرد تا زمانی که نرخ ازدواج ایرانی ها ایقد کمه
یواش یواش ایران رو تقدیم می‌کنن به بیگانه اینا اگه زور بالا سرشون نباشه ببین. چی میگن یه جا کار میکردیم یه افغانی بود بهش گفتم چرا اینقدر بچه میارید گفت بعد می‌فهمید داریم لشکر زیاد میکنیم
متاستفانه این یک سیاست هست دو تا قوم بیشترین مهاجر در دنیا هستند و بیشترین زاد و ولد دارند یکی عرب ها. دو م افغانی ها که باز متاستفانه کل دنیا تصرف کردند و در آینده به تباهی خواهند کشید
اینجوری نوشت که تا خانم های ایرانی از افغانی ها سبقت بگیرند نسبت به ازدواج و فرزند آوری
بچه میارید غیرت و وطن پرستی یادشون بدید تا برای فرار از هواپیما آویزون نشید
افغانی افغانی افغانی برو کشورت اینجا برات زیاده
واقعا جهان سومی هستید اروپا رو نگاه کنید چقدر بی فکر هستین آمار ایرانیهای مهاجر در کشور های پیشرفته رو بدونی چند برابر اتباع خارجی ایران است
نمیدانم چرا مردم کشورم اینهمه نژاد پرستند باباهمه انسانند همه بالاخره یه‌روز می‌میریم
یکی به این برادران ایرانی بگه که کلا اروپا آمریکا کانادا استرالیا رو گرفتن بس مهاجرت کردن رفتن حالا میگیم افغانی‌ها جنگ زدن ایرانیها از شکم سیری میرند
چه روزگاریه رفقای ایرانی انقد حرص نخورین فشارتون میره بالا .. والا این همه نعمتی که شما ارش حرف میزنید رو من تاحالا ندیدم توی بیمارستان و یا جای دیگه همچی رو ازاد حساب کردن باهام، این افغانی هایی هم ک تازه اومدن هم خووشون خسته میشن میرن تو مللکت شما خبری نیس مثل مملکت ما منتت چیزا خارق لعاده دروغی رو نزنید تو سرما . خدا انقد به این کشور عزیز ببخشد که این افغانی ها اگربودند به چشم نیاییند.
رای دادم به خاطر رهبرم ولی ازجمعیت افغان ها در ایران ناراضیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار