بازدید 3806

اصلا چرا باید بچه داشته باشم؟

چرا باید بچه دار شویم ؟ شاید بچه‌دارشدن درگذشته به‌عنوان یک اجبار و اتفاقی حتمی و یا جزء وظایف زنانگی دیده می‌شده اما در دنیای امروز که پیشرفت اطلاعاتی با سرعتی بسیار بالا درحال حرکت است نگاه کردن به این مسئله به‌عنوان یک مسئله مهم که لازمه آن آگاهی و آمادگی والدین است از انتظارات اولیه به‌شمار می‌آید.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵ 09 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خانواده درمانی، انسان‌ها برای نگهداری یا تعامل و استفاده از یک شئ، دستگاه یا ماشین از دفترچه راهنما همراه آن وسیله استفاده می‌کنند حال انسان با یک شئ نه بلکه با یک انسان دیگر روبرو است بنابراین کسب آگاهی و خواندن کتاب درجهت تربیت درست و سالم فرزند از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین موارد حتمی است که والدین باید آن‌را انجام دهند. 

والدین باید تکلیف و هدف از بچه دار شدن را مشخص کنند و دست از این تفکرات نادرست بردارند تفکراتی که برپایه‌ای غیرمنطقی استوار است و مبتنی بر مواردی ازقبیل:
 نیاز به تنوع در زندگی
 حفظ یک ازدواج ناموفق و درحال شکست
عدم موفقیت درکسب شغل و تنهایی درخانه
بچه‌دارشدن تمام اطرافیان،دوستان و همکاران
به‌دلیل رهایی از گفته‌ها و گوشزدهای اطرافیان، فامیل یا خانواده درقبال پرسش‌های نابجا یا جملاتی نادرست که فکرنشده بیان می‌شود و یا برآورده کردن حس نیاز اطرافیان نسبت به فرزند شما
 عشق و علاقه به بچه
علاقه به بچه‌های اطرافیان که دال بر تفکر درباره بچه‌دارشدن است با تربیت فرزند خودتان فرق می‌کند اینکه به بچه علاقه‌دارید بد نیست اما بدانید صرفا علاقه دلیل موجهی برای اینکار نیست.

 تجربه‌ای ناموفق

مواردی ازقبیل مرگ کودک بزرگتر، سقط جنین یا هرگونه تجربه ضربه‌زننده عاطفی و آسیب‌های وابستگی شدید دلیل موجهی برای آوردن بچه نیست، شما باید به این نکته توجه داشته‌باشید که احساسات شما ضربه‌دیده، شاید با حضور فرزندی قلب شما التیام داده شود اما این تصمیم خودخواهانه است چراکه اگر شرایط مناسبی برای تربیت او نداشته باشید برای رفع نیاز خودتان از انسان دیگری سوء استفاده کردید بنابراین این موارد تنها زمانی موجه می‌شوند که از شرایط مناسب برخوردارباشید.
چراکه شما تصمیم دارید یک انسان دیگر را به این دنیا بیاورید همین یک جمله کافیست که متوجه این شوید که چه مسئولیتی عظیمی را به دوش خواهید کشید.
روانشناسان مطرح پیشنهاد می‌کنند که زوجین قبل از تصمیم برای بچه دار شدن این سوال را ازخود بپرسند: آیا من درزندگی خود درشرایط مناسبی قراردارم؟

این شرایط مبتنی برموارد بسیاری ازقبیل:
آیا دانش کافی از جهت فرزند پروری و تربیت انسان دیگری را دارم؟
آیا حوصله و توان بزرگ‌کردن و برآورده کردن نیاز انسان دیگری را دارم؟
آیا شرایط مالی حداقلی ازجهت تأمین نیازهای یک انسان دیگر درحد تعادل و عرف را دارم؟
 آیا ازشرایط خانوادگی مناسبی برای تربیتی صحیح برخوردارم؟
 آیا برای جایگزینی‌های موقعیتی مثل پیداکردن اولویت‌های جدید که در وظایف والدین به‌وجود می‌آید آماده هستید؟
ایا برای محدودیت‌ها و تغییراتی که بچه به‌همراه می‌آورد آماده هستید؟
 ازطرفی آیا همسر من آماده پذیرش این مسئولیت را دارد؟
و درکل آیا دلایلی دال بر به تعویق انداختن بارداری وجود دارد؟

همانطور که ذکر شد باتوجه به پیشرفت علم و جامعه، امروزه مقوله بچه‌دارشدن و بچه‌داری تبدیل به دغدغه شده است چراکه والدین هم نیاز به آمادگی درونی و هم آمادگی بیرونی دارند یعنی موظف به ایجاد شرایط تربیتی سالم و درست نیز هستند بنابراین درادامه به چند نکته درباره‌‌ی اقدامات لازم قبل از تصمیم به داشتن فرزند می‌پردازیم.

• تصورکردن آینده‌ای همراه فرزند و فکرکردن به تمام تغییراتی که فرزند با آمدنش در زندگی شما ایجاد می‌کند.

• وقت‌گذراندن با فرزندان اطرافیان و نگهداری آنان برای مدتی که از این طریق بتوانید توانایی خودرا در مواجهه با بچه بسنجید

• مشورت کردن، بیان دغدغه‌ها و انتظارات و حرف زدن بیشتر درباره‌ی هرگونه مسائل درباره‌ی بچه با همسر خود بسیار به آرامش

• ذهنی، پیش‌فرض‌های شما درباره‌ی زندگی با بچه کمک می‌کند همچنین از دغدغه‌ها و معیارهای همسر خود باخبر شدن بسیار در این تصمیم حائز اهمیت است چراکه اگر شما متوجه شوید همسری سخت‌گیر نسبت به بچه دارید بهتر است در این تصمیم محتاطانه عمل کنید.

• آمادگی مالی داشتن، یعنی برخورداری از شرایط اقتصادی جهت تأمین کردن نیازهای فرزند درحد تعادل و عرف و همینطور اختصاص دادن حساب پس‌انداز برای فرزند از اوایل دوران کودکی.

• برنامه‌ریزی و اهداف حساب‌شده و بلند مدت داشته ‌باشید و درباره هر نکته مهمی ولو کوچک برنامه‌ریزی کنید.

• با پدرمادرهای دیگر مشورت کنید از دغدغه ها و مشکلات فرزندداری بپرسید.

• پیش از بچه‌دارشدن در حوزه کارهای دو نفره ارضا شوید یعنی هرگونه فعالیت، مسافرت و تفریح دونفره‌ای که نیاز دارید را انجام دهید و از لحظات تنهایی نهایت لذت و استفاده را ببرید.

• برقرارکردن رابطه‌ای صمیمی و نزدیک با همسرخود، حرف‌زدن‌های زیاد، اطلاع از دغدغه‌ها و احساسات، عادات خوب و بد همسر و تلاش درجهت شناخت یکدیگر در تربیت فرزند موفق و رسیدن به نقاط مشترک در نگهداری از او بسیار حائز اهمیت است
 سعی کنید هرگونه مشکل اساسی با همسرخودرا تا قبل از آمدن بچه حل کرده باشید

• سلامتی و تناسب اندام داشته‌باشید و قبل اقدام به بارداری به مشاور و متخصص مراجعه کنید و اقدامات لازم در رابطه با تغذیه، سبک زندگی، آزمایشات و هرگونه توصیه و اقدام لازم جهت داشتن بارداری بهتر و فرزندی با شرایط بهتر انجام دهید
داشتن رضایت کافی از شغل و ازدواج خود
به‌طورمثال آیا ما می‌توانیم والدینی هماهنگ و توانا در حل مشکلات باشیم آیا از تفاهم و سازگاری لازم برخورداریم. زوجین می‌توانند علاوه بر بررسی اینگونه مسائل به مشاور و متخصص نیز برای شناخت بهتر مراجعه کنند.

هدف بچه دار شدن

چرا بچه دار شویم ؟ صرف نظر از برخی دلایل که مربوط به شخص والد می‌شود و ممکن است این تفکر را در فرزندان به‌وجود بیاورد که دلایلی بی منطق و خودخواهانه است لازم به ذکر است که این مقوله علاوه بر داشتن منفعت برای والدین برای فرزندان نیز مفید است چراکه شما فرزندان با ورود به این دنیا باوجود تمام مشکلات احتمالی و سختی‌هایی که ممکن است متحمل شوید از فرصتی جهت چشیدن حس زندگی و وجودداشتن برخوردار می‌شوید فرصتی جهت تجربه مقوله‌ای باعظمت به‌نام عشق و عشق ورزیدن جهت شکوفایی، به کمال رسیدن، مفیدبودن، موفقیت، ازخودرضایت داشتن، خوشبختی، زندگی بخشیدن، کمک کردن و دیدن لبخندی که بعد از آن بهت تحویل داده می‌شود، بوییدن بوی تن فرزند، لذت چشیدن طعم خوش یک گیلاس بوییدن یک سیب، چشیدن گرمای چای در زیر برف، لذت دیدن دریا، غروب و طلوع خورشید،کوه، شنیدن صدای خوردن برگ‌ها به‌هم، صدای رودخانه،آواز پرندگان، لذت شنیدن صدای باران و بوییدن خاکی که خیس کرده است، چشیدن تنهایی درشب، لذت مرور خاطرات بچگی، شنیدن صدای لبخند مادر و پدر یا عزیزان، لذت نوازش نسیم برروی صورت یا پای برهنه برروی خاک، تجربه خنده و گریه، چشیدن آرامش و سکوت، لذت قدم زدن، تماشا کردن …..

نبودن هیچ اثری از تو در این دنیا و نداشتن هیچ سهمی از این کائنات با عظمت حسرتی بزرگ است.  تمام این موارد که اشاره شد بخش بسیار کوچکی از زندگی بود. زندگی چیزی جزء چیزهای عادی، زیستن، لمس کردن و لذت بردن از آنان نیست.
باورها و انتظارات ایده‌ال‌گرانه خودرا از زندگی که به اشتباه از طریق دیگران یا جامعه برایتان تعریف شده است کنار بگذارید مواردی که به چشم شما هدف یا کار خاصی به‌شمار نمی‌آید و عادی و روزمره تلقی می‌شود زندگی را تشکیل می‌دهند، فقط کافی است این لذت های به ظاهر عادی از شما گرفته شود انجاست که به این حقیقت می‌رسید که همین چیزهای عادی هستند که مارا خوشحال می‌کنند و درحقیقت زندگی را تشکیل می‌دهند.
کاش چیزهای عادی هدف ما شوند مثل دوران بچگی، تا راه لذت بردن و زندگی‌کردن را یادبگیریم.  بنابراین فرصتی جهت لمس کردن و زیستن تمام چیزهایی که انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند به شما داده می‌شود پس حتما منفعتی برای شما دارد.

درادامه به بررسی چند هدف جهت بچه‌دارشدن بیان خواهیم کرد:

تمایل به آوردن یک نیروی جدید با استعدادهای منحصر به فرد خود آوردن یک انسان به این دنیا و تربیت کردن فرد سالم که بتواند فردی بزرگ و تأثیرگذار شود و این دنیا را به جای بهتری تبدیل کند همانند نلسون ماندلاها، شکسپیرها و…. یا از موقعیت هایی که پدرمادر با زحمت فراوان فراهم کردن استفاده کنند و لذت ببرند.
مستحکم کردن پایه‌های خانوادگی و برخورداری از یک خانواده واقعی.
 تجربه نوع دیگری از عشق که همانطور که ذکر شد هم برای والدین هم فرزند موجب کمال است.
شرایط اجتماعی و احترام به قوانین طبیعت.

و درآخر لازم به ذکر است که باتوجه به پیشرفت فرزندان در مقوله‌های مختلف بازخواست آنان از به‌دنیا آوردنشان قابل پیش‌بینی است بنابراین بهتراست برای ارتقاء سطح خود، اهداف و انتظاراتتان و تربیت فرزند موفق کوشا باشید تا جوابی ناامید کننده و بازدارنده از این مقوله به فرزندانتان ندهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست