درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومانی علی آبادی از فرزین برای ایران خودرو و سایپا/ وزیر صمت: مشکل نقدینگی دارند!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (۹ بهمن ۱۴۰۲) در نامهای به محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بیان داشته است: «همان گونه که مستحضر هستید به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شدهاند.
در ادامه نامه آمده است؛ لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماههای پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمایید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به فوریت افزایش یابد.»

این نامه نشان میدهد، ایران خودرو و سایپا به دلیل مهار تورم، افزایش قیمتی روی محصولات خود نداشته اند و در نتیجه از نظر تامین نقدینگی با مشکلاتی مواجه شده اند و راهکار این مشکل از نظر وزیر صمت، اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی است که باید شبکه بانکی به این دو خودروساز ارائه کند. این در حالی است که سال ۹۷ نیز رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفته بود: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد.
از سوی دیگر، در نامه مذکور به موضوع افزایش تولید خودرو در ماههای پایانی سال اشاره و تاکید شده است که نشان میدهد پیش نیاز چنین اقدامی، تقویت نقدینگی ایران خودرو و سایپا از طریق شبکه بانکی است، در حالی که بانکها نیز در برابر چنین درخواستهای تکلیفی برای ارائه تسهیلات، همواره مقاومت دارند و دلیل آن را فشار به ناترازی بانک میدانند. حال باید منتظر ماند و دید که پاسخ فرزین به نامه علی آبادی مثبت خواهد بود یا خیر؟!
بیشتر بخوانید:
درخواست ۱۵ همتی وزیر صمت از رئیس کل بانک مرکزی در حالی است که به تازگی روزنامه دولتی ایران در گزارشی نوشته بود: "تولیدات خودروسازان کاهش یافته و این به رغم اختصاص بیسابقه ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعات خودرو است! براساس اعلام بانکمرکزی، از ابتدای سالجاری تا دوم بهمنماه ۶میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو و قطعات تأمین شده است. با وجود ارز تأمین شده، این توقع وجود داشت که تولید خودرو در مسیر افزایش قرار گیرد و حداقل نسبت به سال گذشته، تعداد بیشتری خودرو از سوی خودروسازان بزرگ وارد بازار شود و هدفگذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شود. اما مدیران خودروسازان داخلی با وجود وعدههایی که داده بودند، نتوانستند کارنامه مناسب و مطلوبی را ثبت کنند.... یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده بازار خودرو دچار بههم ریختگی شود و قیمتها اوج بگیرد، کاهش تولید خودروست. از آنجا که صنعت خودرو ارز قابلتوجهی از بانکمرکزی گرفته است و همچنین میتوانسته از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کند، هیچ توجیه قابلقبولی برای کاهش تولید خودرو وجود ندارد."
صدور ویزای اروپا برای رانندگان ایرانی متوقف شده است.
به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیونهای ترانزیتی زمینگیر شدهاند و کامیونهای ترک جای کامیونهای ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفتهاند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیونهای ترکیه جابهجا میشوند.
خوبی؟؟؟؟؟؟؟
اگر سوالیه که هیچ ولی اگبر خبریه بیزحمت توضیح بفرمایید تا چه زمانی حمایت باید انجام بشه و این همه کشت و کشتار جاده ای و آلودگی هوا و مصرف بنزین بیش از استاندارد برای هزینه دادن به دو خودروساز کافی نیست.
اگر همین مبلغ روبه بخش خصوصی بابت تاسیس کارخانه جدید و بروز تعلق بگیره جواب بهتری نمی ده. این دو خودروساز فقط شدن وسیله دست نمایندگان مجلس برای اشتغال فامیل و آشنایان
نکنه دوست عزیز 11:14 خودتون از مدیران خودرو ساز هستی که همچین نظری دادید !
کو گوش شنوا
جسارتا یک کارتن خواب بعد از این همه سال اگر خودرو ساز میشد الان وضع بهتر بود
تازه قیمت بازار ازاد از قیمت کارخانه تبعیت نمی کند بلکه از مواد اولیه تبعیت می کند هیچ سرکوب قیمت کارخانه باعث ایجاد صف می شود به خاطر آن اختلاف درست شده با بازار آزاد و در نتیجه قیمت بازار ازاد را 80 درصد بیشتر هم می کند....
این دو شرکت خودرو سازی ضرر ده هستند و مثل سیاه چاله تمام منابع مالی را جذب و ناپدید میکنند
خودرو سازان پول خودروی خود را ابتداء از مردم اخد سپس اقدام به تولید میکنند کجای این معامله کسری اعتبار بوجود می آورد؟
تزیق اعتبار به خودروسازان حیف و میل اعتبار است و بس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





