بازدید 3984
در گفتگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

برای حل معضل واردات بنزین چه کنیم؟ / اصلاح صنعت خودرو با تسهیل واردات و تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز، انتخاب نیست، یک ضرورت است

در دنیا دو راهکار برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش گرفته شده است. اولاً، خودروهای کم مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. راهکار دوم، استفاده از خودروهای برقی است که باید در این ارتباط گام های اساسی در کشور برداریم.
کد خبر: ۱۲۱۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 31 January 2024

ضرورت اصلاح صنعت خودرو با تسهیل واردات و تولید خودروهای دوگانه‌سوز جهت حل معضل واردات بنزین

به گزارش تابناک اقتصادی؛ واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است. زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده‌ی خام صادر می‌کنیم و از این جا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده‌ی نفتی وارد می‌کنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می‌شویم.

از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودرو‌ها اتخاذ نکنیم، در آینده‌ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. نظرات هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی را در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور در ادامه می‌خوانید.

حق شناس در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که اصلاح صنعت خودروسازی کشور امروز یک انتخاب نیست و یک ضرورت است، تصریح کرد: اگر صنعت خودروسازی کشور اصلاح نشود طی چند سال آینده نه تنها دیگر نمی‌توانیم فرآورده‌ای صادر کنیم، بلکه از محل فروش نفت خام باید تأمین کننده‌ی بنزین در داخل کشور باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱ میلیون و ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم، باید سیاست گذاری‌ها به سمتی باشد که این میزان را تبدیل به فرآورده کنیم و از مزیت‌های صادرات آن‌ها سود ببریم. امکانپذیر نیست که سالیانه ۱۰ درصد به میزان مصرف بنزین کشور اضافه شود و منابع ارزی کشور را برای تأمین سوخت هدر دهیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: طی دو دهه‌ی گذشته مصرف بنزین در ایران تقریباً دو برابر شده است. اگر همین روال ادامه یابد، در آینده‌ی نزدیک نمی‌توانیم تأمین کننده‌ی سوخت خودرو‌ها باشیم.

حق شناس گفت: دنیا به سمت استفاده از خودرو‌های برقی و هیبریدی در حرکت است. ما نمی‌توانیم از دنیا عقب بمانیم. باید خود را به روند‌های جهانی در زمینه‌ی خودروسازی برسانیم. احتمالاً در آینده‌ی نزدیک دیگر خودروسازان خودرویی شبیه خودرو‌های ما تولید نمی‌کنند و سوخت‌های دیگر جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند.

وی ادامه داد: امروز دیگر امکان زندگی در کلان شهر‌ها وجود ندارد. خودرو‌ها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوا در تهران هستند. بر این مشکل باید حدود ۲۰ هزار کشته در سال بر اثر تصادفات جاده‌ای و چند برابر آن معلول را اضافه کنیم. تمامی این آمارها، ضرورت اصلاح کیفیت خودرو‌ها را مطرح می‌کند.

ضرورت اصلاح صنعت خودرو با تسهیل واردات و تولید خودروهای دوگانه‌سوز جهت حل معضل واردات بنزین

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینه‌هایی که صنعت خودروسازی بر کشور تحمیل کرده است، غیر قابل جبران است. شاید هزینه‌های سوخت را بتوانیم تأمین کنیم، اما جبران کشته‌ها و معلولان تصادف جاده‌ای امکانپذیر نیست. در یک جمله می‌توانم بگویم که اصلاح صنعت خودروسازی کشور یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است.

حق شناس گفت: راهی جز واردات خودرو برایمان نمانده است. خودروساز داخلی نمی‌تواند خودروی هیبریدی و کم مصرف تولید کند. در این شرایط باید به رفع نیازهایمان از طریق واردات بپردازیم. راهکار دیگر این است که از برند‌های معتبر جهانی در حوزه‌ی خودروسازی در کشور استفاده کنیم و طی قرارداد‌هایی فضای فعالیت را برای آن‌ها در کشور به وجود بیاوریم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در دنیا دو راهکار برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش گرفته شده است. اولاً، خودرو‌های کم مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه خودرو‌های ایرانی به صورت میانگین دو برابر خودرو‌های خارجی مصرف بنزین دارند. راهکار دوم، استفاده از خودرو‌های برقی است که باید در این ارتباط گام‌های اساسی در کشور برداریم. باید علاوه بر تسهیل واردات خودرو، بر روی خودرو‌های با سوخت جایگزین نیز کار کنیم تا بتوانی این معضل بزرگ ضد امنیت انرژی کشور و تحمیل کننده بار مالی بالا به کشور را حل کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
پس حمایت از تولید داخلی کجا رفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
از موتور برقی شروع کنید ،فعلا ماشین پیش کش
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
حمایت از تولید داخلی بود که ناترازی ایجاد کرده و هوای آلوده و کشته شدن دهها هزار نفر درجادهها
فوتینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
تا دولت راهی پیدا نکنه بتونه از واردات خودروی برقی هم به هزار تبصره و بخش نامه و بهونه من درآوردی و ارزش فلان افزوده مالیات بر فلان بهمان بخوره واردات خودروی برقی در حد همین خب درمانی میمونه
این دولت فقط چشم به جیب ملت داره
اینجام دقیقا سرگردنه هستش تا زورگیری نکنه از یه خودروی مثلا 500 ملیونی نزدیک 2 ملیارد نخوره اجازه واردات نمیده حالا هستین میبینین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
راه حل ساده،درب این دو تا تابوت ساز را تخته کنید،خودرو ی روز دنیا وارد کنید،از محل صرفه جویی اختلاف مصرف سوخت،حقوق کارگران این تابوت سازها را هم به موقع بدید که نگن کارگرا لیکار میشن،حالا یه عده میگن دلار نداریم برای واردات،مگه الآن برای خودرو های مونتاژی و قطعات چینی برای خط تولید،دلار خرج نمیشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
تولید داخلی یا مافیای داخلی که خون مردم را در شیشه کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
به بهانه حمایت از تولید داخل نباید به مردم و کشور ضرر زد
یه ذره همت کافی است تا ایران بیشترویران نشود پیوستن به جامعه جهانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
منظور شما باشگاه کشورهای غربیه؟ ما که تلاش کردیم اما زدن پاره کردن توافق رو
تا زمانی که دولت به تولید و واردات خودرو به عنوان بخش درآمدی نگاه می کند و از خرید و فروش و واردات و تولید آن درآمد زیادی دارد مردم مقصر مشکلات معرفی می شوند و راه حل هم مانند همیشه افزایش قیمت خودرو و بنزین است
حکایت خودروهای برقی حکایت توصیه به خوردن بيسکوئيت در شهر بدون آرد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
چرا؟ منظور از خودروی برقی هیبریده خودش شارژ میشه
چه حرفهایی دولت که اصلا تو خوابه و دست بسته در خدمت خودروسازها!
دقت کردید سایت انروز چه خلوت شده؟ غرب زده ها رفتن دلارهارو بفرشون سپرده ۳۰ درصدی باز کنن ظاهرا! ما که خدارو شکر هیچ وقت دستمون به دلار آلوده نشد و به مردم و اقتصاد ایران خیانت نکردیم
واردات خودرو را آزاد کنید
پمپ بنزین هارو هک کنید ک بازارسیاه بنزین بفروشید
بحران بنزین با گزینه واردات حل نمی شود. باید به سوی راه کارهایی مانند زیر دست یازید:
1- تغییر ساختار ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری از خودروهای شخصی به سوی وسایل عمومی سریع و پرشتاب
2- گشترش راه آهن درون شهری و برون شهری در سطح کشور
3- جایگزینی خودروهای بنزینی با نوع الکتریکی
4- گسترش انرژی های پاک برای صنایع خودرو سازی و دیگر صنایع
5- گسترش زیر ساخت های اینترنتی بسیار ارزان و پر سرعت برای پرهیز هر چه بیشتر رفت و آمدهای نابجا
6- گسترش کار درخانه به جای کارهای اداری با حضور فیزیکی
7- افزایش مالیات خودرو
ورود ماشبین های با مصرف کمتر از 5 لیتر در هر یکصد کیلومتر و یا ساخت خودرو داخلی با قیمت کمتر از 500 میلیون تومان با مصرف کمتر از 5 لیتر در یکصد کیلومتر با کیفیت خیلی بهتر از خودروهای فعلی ، حذف گمرک از خودروهای خارجی با کیفتی بالا
دست از غارت مملکت بردارین، از طمع سود هنگفت فروش لگنهای داخلی و آشغالهای مونتاژی چینی بگذرین. با دنیا تعامل درست داشته باشین که چارتا کارخونه خودروسازی معتبر بیان خط تولید راه بندازن، بنزین بی کیفیت تولید نکنین همه چی درست میشه
خودرو سازی داخلی تعطیل شود ،به قول خودشان میلیاردها تومان زیان انباشته دارند ،حقوق ۵۰ تا ۶۰ میلیونی به کارکنانشان می دهند با صنایع خودروسازی بزرگ دنيا هم که ارتباط ندارند ،مردم بیچاره باید این هزینه‌ها را بپردازند ،جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعت هست ،به کارمندانشان هم حقوق بازنشستگی بدهند.
برگ زررینی از خودرو سازی تولید یک میلیون خودرو با سوخت دوبرابر استاندارد یعنی صدی ۸ و ۹
امسال ۴ میلیون لیتر مصرف بیشتر برای همین یک میلیون خودرو
حل این مشکلات در توان این مجموعه نیست . خیلی تلخ است ولی فعلا نمی توانیم .
تا زمانی که دو شرکت ایران خودرو و سایپا محل استخدام یا حیات خلوت عزیزان مشغول در ستاد های انتخاباتی دولت های محترم باشد هیچ توفیقی حاصل نخواهد شد و هروز بر عمق و وسعت این باتلاق افزوده خواهد شد .
با توجه به استمرار گرمایش زمین، جایگاه مقام هفتم کشور ایران در جهان و جایگاه مقام اول در خاورمیانه در تولید گازهای گلخانه ای و سخت تر شدن مصوبات کنوانسیون های بین المللی در راستای کاهش هر چه سریعتر انتشار گارهای گلخانه ای و تکلیف به کشورها در این راستا، هر گونه سرمایه گذاری بر روی خودروهای با سوخت فسیلی در کشور، اقدامی بسیار اشتباه و خسارت بار بوده و هر چه سریعتر کارخانجات داخلی لازم است نسبت به تبدیل خطوط تولید خود به خودرو های برقی اقدام نمایند. مسلما توسعه نیروگاه های تجدید پذیر برای تامین انرژی الکتریکی لازم نیز الزامی خواهد بود.
جناب وزیر اگر بخواهید بنده می‌توانم به شما آموزش بدهم که چگونه نفتا با اکتان ۶۰-۶۵ را براحتی تبدیل به بنزین با اکتان ۹۵ بکنید بشرط اینکه شما هر چه دارایی دارید به بنده بدهید و بنده هم هر چه دارم به شما بدهم.
206 با مصرف کم و کار ایی بالا چرا نباید تولید شود به نظر من دشمنی شدید با مردم است
بنزین را لیتری ۵۰ هزار تومان بکنید همین
برای یک سال واردات خودرو های هیبریدی را با عوارض صفر وارد کنید ببینید چقدر فرق میکنه تا خودرو مصرف 15و20درصد

قبلا هم رییس پلیس گفته بود ما حاضریم خودرو وارد کنیم با مصرف زیر 5درصد تفاوت بنزین تا 15درصد رو حقوق بدیم به کارمندان شرکت های خودرو سازی ولی مافیا ودولت گوش نکردن همون که میگه 206 ولند کروز فرقی نداره
حضرات اصلا فکر این نیستن که پالایشگاههای از نفس افتاده رو افزایش بدن... یعنی طرف در این حد هم اشراف نداره که ناترازی فعلی بنزین به خاطر تعمیرات و از بین رفتن پالایشگاه ها در نتیجه تحریمهاست..
چه کنید ؟! خب مهندسین ما خودروی آب سوز ساختن که چند سال پیش مخترع ش بعد از عدم حمایت ، خودرو رو توی سد انداخت ، یا اینکه خودروی دیزلی وارد می‌کردید که بمراتب از بنزین سالم‌تر و موتور آنها کم استهلاک تر است رو وارد می‌کردید یا سوخت گاز مایع رو که خطرش از cngبسیار کمتر و بازده ش بسیار بالاتر بود رو گسترش می‌دادید! نمی‌خواهید .... مافیا نمیزاره
تا سرکوب قیمتی می کنید هیچ کاری چاره ساز نیست
بابا اینهمه ستاره جنوب و شمالو غرب و شرق بعضیا ساختن براچی وچه جوری یاخدا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست