بازدید 8901
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

نگرانی مردم از افزایش مالیات بر ارزش افزوده/ سازمان برنامه و بودجه، راهکار درآمدی بدون فشار به معیشت مردم بلد نیست؟

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فردی که ۱۵ میلیون در ماه درآمد دارد، ظالمانه است؛ این افراد با روزی ۱۰ دلار زندگی می‌کنند. اگر این افراد در کشوری دیگر سکونت داشته باشند، دولت پولی به جای اینکه از آن‌ها مالیات بگیرد، هم به آن‌ها می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ 18 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهادی برای افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در کنار عدم کاهش مالیات تولیدی موجود است، به گونه ای که در لایحه بودجه دولت آمده است: «در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده ۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش می یابد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سقف منابع حاصل از این بند انجام می شود.» در نهایت کمیسیون تلفیق نیز با افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه  ۱۴۰۳ موافقت کرد.

این در حالی است که در سال‌های گذشته هفت درصد تخفیف در نرخ مالیات بر تولید اعمال می‌شد، اما در لایحه بودجه امسال هیچ تغییری در این زمینه مطرح نشده است. این عدم کاهش مالیات تولید همراه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده رویکردی ضد تولید را نشان می‌دهد.

از فشار بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه تا تشدید تورم و رکود، اثرات منفی افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه 1403

یکی از اشکالات اصلی مالیات بر ارزش افزوده که ذیل مالیات بر مصرف تعریف می‌شود، ماهیت ضد مصرفی آن است؛ به این معنی که تقاضای کلی در جامعه را کاهش می‌دهد. با توجه به رکود اقتصادی کنونی در ایران، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نه تنها تورم را تشدید می‌کند، بلکه فشار مالیات مضاعفی بر مردم ایجاد می‌کند. این امر منجر به تعمیق بیشتر رکود و تأثیر منفی بر سطح تولید کشور خواهد شد.

معایب افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده

با وضعیت فعلی اقتصاد ایران که با رکود عمیق مواجه است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده بیشتر مانع رشد اقتصادی خواهد شد. کاهش مصرف کلی مردم به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، منجر به کاهش تقاضا در کل جامعه و در نتیجه بدتر شدن وضعیت اقتصادی خواهد شد. همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده به دلیل افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات منجر به کاهش مصرف مردم می‌شود. در نتیجه، کاهش تقاضا وجود خواهد داشت که تأثیر منفی بر مشاغل و اقتصاد کلی می گذارد.

از سوی دیگر، کاهش تقاضا ناشی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده، مستقیم بر سطح تولید کشور تأثیر خواهد گذاشت. تقاضای کمتر به این معناست که کسب و کار‌ها، کالا‌ها و خدمات کمتری تولید خواهند کرد و منجر به کاهش تولید کلی می‌شوند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات پس‌رونده است؛ به این معنی که بر گروه‌های با درآمد پایین‌تر تأثیر قابل‌توجهی نسبت به گروه‌های با درآمد بالاتر می‌گذارد. افزایش مالیات بر ارزش افزوده، بار مالیاتی بالاتری را بر کسانی تحمیل می‌کند که حداقل توان مالی آن را دارند و نابرابری درآمد را تشدید می‌کند.

در نتیجه، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در ایران، پیامد‌های منفی چشمگیری خواهد داشت. این امر رکود اقتصادی را عمیق‌تر می‌کند، تقاضای کلی را کاهش می‌دهد، بر تولید تأثیر منفی می‌گذارد، فشار مالیاتی نامتناسبی را بر گروه‌های کم درآمد وارد می‌کند و اندازه اقتصاد زیرزمینی را گسترش می‌دهد. بنابراین، سازمان برنامه و بودجه به جای فشار بیشتر بر معیشت مردم و سخت کردن زندگی مردم، رویکرد‌های جایگزین برای تولید درآمد را بدون فشار بیشتر به مردم بررسی کند.

فشار بیشتر به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه با سیاست بودجه ای دولت!

در همین رابطه و در خصوص اثرات مخرب مالیات بر ارزش افزوده با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، درباره افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده گفت: مالیات بر ارزش افزوده در واقع همان مالیات گرفتن از مصرف مردم است، هر چه قدر مالیات ستانی ما به سمت مصرف برود، بیشتر به مردم محروم و ضعیف فشار وارد می‌شود.

حریری در ادامه با بیان اینکه وقتی به مردم ضعیف فشار بیشتری وارد شود فاصله طبقاتی هم در کشور بیش از بیش تشدید می‌شود، بیان کرد: در فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما نواقصی وجود دارد و این زنجیره به خوبی عمل نمی‌کند و در حال حاضر در کشور ما چرخه‌ای معیوب دارد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده که جزئی از مالیات بر مصرف است، به دلیل ماهیت آن، بر قشرهای کم درآمد و ضعیف جامعه فشار بیشتری وارد خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه بیان کرد: در زمینه اثرات مالیات بر ارزش افزوده بر تولید کشور نیز یکی از مشکلات جدی در بحث بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بخش مولد است. خیلی از افراد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند، ولی تا بخواهند مالیاتشان را پس بگیرند مثل صادرکنندگان، باید ۶ تا ۷ ماه صبر کنند تا بتوانند این مالیات را مجددا دریافت کنند که این میزان باید به حداقل رسانده شود و در این شرایط تورمی به ضرر تولید است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: تنها در شرایطی می‌توان مالیات بر ارزش افزوده را در بودجه افزایش داد که ۷ دهک اول جامعه از سوی دولت حمایت هم بشوند و یا از پرداخت مالیات معاف باشند.

به گفته‌ این فعال اقتصادی؛ اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فردی که ۱۵ میلیون در ماه درآمد دارد، ظالمانه است؛ این افراد با روزی ۱۰ دلار زندگی می‌کنند. اگر این افراد در کشوری دیگر سکونت داشته باشند، دولت پولی به جای اینکه از آن‌ها مالیات بگیرد، هم به آن‌ها می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه برای رسیدن به شیوه درست اخذ مالیات بر ارزش افزوده باید پایه‌های اخذ مالیات را بالا بیاوریم، توضیح داد: با وجود مشکلات در زنجیره ارزش و عدم امکان معافیت دهک‌های ضعیف جامعه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، موجب خواهد شد که هم سیاستگذار شکست بخورد، هم موج منفی در جامعه ایجاد کند و هم شرایط تورمی در جامعه تشدید می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۹
از حقوقی که ازش مالیات کم شده میریم کالا میخریم بعلاوه مالیات . بعد فروشنده ای که کالا فروخته مالیات میده - کارخونه ای که تولید کرده مالیات میده - تامین کننده مواد اولیه مالیات میده .
دولت بزرگترین ایجاد کننده ی تورم هست چون بدون اینکه هیچکاری کند بیش از 50درصد اقتصاد ایران را مالیات میگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
نه مذاکره می کنیم نه جنگ . نتیجه این حرف همین نابود شدن سفره مردم هست
abbas
| Germany |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
مسئله همینه که برای هر دست به دست شدن کالا یک مالیات ارزش افزوده است پس تا بدست مصرف کننده برسه 30 تا 40 درصد مالیات است
آخه یه بطری شیر که میخوریم چه ارزش افزوده ای برامون داره که از ما میگیرن.والله مواد خوراکی در هیچ کشوری شامل مالیات ارزش افزوده نمیشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
تازه ارزشش رو کم هم کردن. مثلا چربی و پروتیینش میگیرن. و بعد همونو ارزش افزوده میگیرن. متشکریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
یک مواد اولیه تا بیاید و بشود یک قطعه یدکی و بیاید
روی یک خودروی مونتازی بسته شود
حداقل ۴ تا ۵ بار ارزش افزوده خورده و دولت گرفته
ولی بازهم از روی خودرو هم یک ارزش افزوده میگیرند

این اجحاف و بیرحمی و خیانت و تدلیس و کلاهبرداری چندگانه است و حرام است
بالا رفتن مالیات تاثیری جز کوچک تر شدن سفره مردم ندارد که مستقیم به تولید ضربه میزنه باعث رکود، بیکاری و تورم مضاعف میشه. این موضوع کاملا واضح هست
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
دولت هر ساله بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار درامد ارزی حاصل از فروش نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و مس و دهها مواد معدنی و خدمات مهندسی و مواد خوراکی دریافت میکند

چنین کشوری با جمعیتی که فقط ۷۵ میلیون نفر در کشور باقی مانده اند
باید مردمش در شرایط ثروتمند و غنی و در رفاه کامل زندگی کنند
و چه برسد به اینکه اکثریت مردم با حداقل حقوق ۱۵۰ دلار ماهیانه در زیر خط فقر مطلق و فلاکت هستند

و باید برای هر چیزی که میخرند مالیات بر ارزش افزوده هم بپردازند !!!!!!؟؟

چرا مردم عربستان و امارات و قطر و بحرین و ترکیه حقوق های ده برابری ما را میگیرند
و اصلا چیزی بنام مالیات ارزش افزوده را نمیپردازند ؟؟
معنی اقتصاد بدون نفت فهمیدم. افراد بیسوادی مسئول در آمدزایی کشور شده اند
مملکت را چطور بدون برجام و FATF اداره کنیم؟ مالیات میگیریم پدر مردم در بیاد
چرا دولت بلد نیست مالیات بر ثروتمندان وضع کنه،ی ثروتمند با سرمایه بالای هزار میلیارد تومان شاید به اندازه ی کارگر و کارمند مالیات پرداخت نمیکنه، هزینه کارگر و ثروتمند یک میزان(شاید کمی بیشتر ثروتمندان هزار میلیارد تومانی هزینه داشته باشند) اما مالیات کمتر و درآمد فوق عالی.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
همین بهانه رو بدست دولت میده کدام که به همه مالیات ببنده کدام ثروتمند؟ و مالیات از ثروتمند بابت چی؟ مگه دولت به ثروتمندان ثروت بخشیده که پس بگیره؟
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
قانون از کجا آورده ای چرا اجرا نمیشه و این ثروت‌های زانتی رو جمع نمیکنه تا نقدینگی بی رویه به همه پیکر اقتصاد نزنه و جوانان رو امیدوار به جامعه کنه
سازمان برنامه و بودجه، راهکار درآمدی بدون فشار به معیشت مردم بلد نیست؟
نه
عوضی که دولت به مردم برسه ، مردم دارن کمک دولت می کنن
حالا این همه مقاله و ... رو برای چه کسی دارید ارائه میدید؟
فکر میکنید ترتیب اثری هم داده میشه؟
یه چلسه سران قوا میذارن و تمام!!
نکته مهمتر این است که متوسط درآمد جامعه به نظرم کمتر از 15 میلیون هست، یعنی همان روزی 10 دلار هم نیست.
ما الان در کجای آن 7000 صفحه برنامه اقتصادی دولت هستیم!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
قسمت راهکار
دولت داره خورد خورد کار انجام میده البته برای خودش!!! مردم ایران روی چه حسابی باید به اندازه پیشرفته ترین کشورهای دنیا مالیات پرداخت کنند؟بخاطر کدام خدمات دولت؟؟؟ برای چی باید گرانترین مواد غذایی ناسالم را بخرند و گرانترین خودروهای بی کیفیت و خنده دار دنیار را سوار شوند؟ کسی در مجلس تشریف نداره؟؟؟ !!!
این فشارهایی که مثلا" ( عرض کردم مثلا" ) دولت به مردم می آورد ، حتی اگر به فرض محال به فرض محال ، قصد دولت هم این نباشد ، هیج توجیه و توضیحی غیر اینکه با هدف و برنامه ریزی و اجرای دقیق ، به فقر و فلاکت و نابودی کشاندن مردم تا پای صدقه بگیری ، ندارد .
کشور نیازمند یک دگرگونی اساسی هست.به زودی شاهد اقدامی بزرگ و اساسی از سوی مردم خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
انشالله
خواستم چیزی بنویسم ، با خودم گفتم کدامش را بنویسم . منصرف شدم ببخشید .
دولت بره کارمندای اضافه اش رو صرفه جویی کنه
آخه چه دولتی داریم که 4 برابر کارمند اضافه داره؟
۱۵ میلیون کی میگیره؟
مالیات ارزش افزوده ظلم قطعی و بی چون و چرا به حقوق بگیران و ضعفای کم درآمد است.
از رییس‌جمهور نمی‌توان انتظار بیشتری داشت
از قدیم گفتن فارس را گرسنه نگه دارید و عرب را سیر چون صدایشان در نمیاد
شهروندانی که مالیات می دهند تا کشور اداره شود انتظار دارند که کشور بر اساس خواست آنها اداره شود نه اینکه مالیات بگیریم و بعد هم بگوییم همین که هست اگر دوست ندارید از کشور بروید یا بزنیم توی سرشان
اقتصاد وابسته به نفت خدایا داره کن میشه واقتصاد وابسته به جیب مردم رونق میگیره از جیبهایی که با کارمدیشون خالیه خدمت اقای شهبازی مجری منفور باغ اروپارو بازم مسخره کن
اینکه دولت از همه کالاها ۱۰ درصد ارزش افزوده بگیرد کمی کار را مشکل می کند برخی کالا ها مثل فلزات می تواند مالیات بیشتری وضع شود اگر بر فلزات ۱۵ درصد مالیات یسته شود ولی در محصول نهایی همان ۱۰ درصد گرفته شود مردم اصلا متوجه نمی شوند و درامدهای دولت اسلامی هم افزایش پیدا می کند دولت برای گرفتن مالیات بیشتر از راههای خلاقانه استفاده کند مثلا می تواند از ارث کسانی که در خارج کشور هستند ۵۰ درصد مالیات بگیرد
یکی از ابزارهایی که در کنار مالیات می تواند برای دولت ایجاد درامد کند کار اجباری است دولت باید برای هر قشری با توجه به شرایط و سن و سالشان چند ساعت در هفته کار اجباری در نظر بگیرد
واقعا نماینده مجلسی که بودجه رو تصویب میکنه چجوری خودش رو دلسوز مردم میدونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
این ها نماینده مردم نیستند اگر مجلس تعطیل بشه کسر بودجه کشور حل میشه
جامعه به فقیران وسرمایه داران تبدیل شده لعنت به این زندگی ؛
فقط پولها ودلارهای دزدیده شده چای دبش وغیره به کشور برگردند مشکل مالی وکمبود بودجه نداریم
تمام این مالیاتهای مضاعف کمر ملت را خورد خواهد کرد چرا قبل از تصویب یک لایحه راجع به آن اندکی فکر نمکنید . شاید هم در ایران زندگی نمکنید .
بنده به عنوان عضوی از جامعه کارمندان تا بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح حقوق ها طبق قانون و تورم و سبد معیشت و جبران عقب ماندگی و شرمندگی و بی حرمتی که به کارمندان شده در هیج انتخاباتی (نه خود و نه خانواده ) شرکت نخواهیم کرد.
سال دیگه تورم ۵۰ درصد
افزایش مالیات ۵۰ درصد
افزایش تعرفه پزشکی۴۶ درصد
افزایش حقوق کارگر و کارمند ۲۰ درصد
واقعا متاسفم
از قدیم گفته اند که به جای اینکه دنبال سهم بزرگتری از یک کیک مشخص باشی، سعی کن کیک رو بزرگتر کنی تا سهمت بیشتر بشه. حالا دولت ظاهرا فقط میخواهد سمش رو از کیک بیشتر کنه.
مالیات بر ارزش افزوده کلاً غلطه که کلش باید حذف بشه نه اینکه افزایش هم پیدا کنه
این نوع مالیات با توجیهات غلط وضع شده و سهل الوصول ترین مالیاته
امان از مسئولین باسواد که با ندانم کاری پدر مردم را صلواتی کردن
ما دولت ندارم دولت رو مردم اداره می‌کنند خلایق هر چه لایق
کسی که تو شهر ده تا مسکن داره و اعتراض می‌کنه و یکی هم یک مسکن ندارد و آواره پس مالیات چیکار می‌کنه فقط حرف مالیاته
مالیات بر ثروت و کسی که چند مسکن در شهر داره چی شد و فقط حرف مالیات اون بدبختی که مستاجر و هیچ حقوقی ندارن چی بگه
فکر نمیکنم خدا ازظالن بگذرد
نمیدانم چه بگویم
از مالیات کمر شکن
از تورم
از بیکاری جوانها
از خشکسالی
از هوای آلوده
از کدام بنالیم
دولت رئیسی، دولت کمرشکن قشر کارمند، کارگر و بازنشستگان و اقشار ضعیف جامعه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست