بازدید 6131
۲

دو نشست پی در پی شورای امنیت درباره غزه و یمن

یک روز پس از حمله ۱۰ کشور به رهبری آمریکا به مواضع انصارالله یمن، شورای امنیت سازمان ملل نخستین نشست خود را در سال ۲۰۲۴ درباره وضعیت خاورمیانه برگزار کرد و در دو نشست پی در پی به وضعیت فلسطین و حمله به یمن پرداخت که سازمان ملل، وضعیت غزه را به دلیل تدام حملات اسرائیل "وحشتناک" توصیف کرد و کشورها از گسترش درگیری ها ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴ 13 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل در دو جلسه پی در پی در عصر جمعه به وقت محلی با عنوان بررسی وضعیت منطقه خاورمیانه ، به وضعیت غزه و نیز حمله ۱۰ کشور به رهبری آمریکا به مواضع انصارالله یمن پرداخت.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری روز جمعه به وقت محلی در این نشست شورای امنیت که به درخواست الجزایر تشکیل شد، گفت: وضعیت در غزه به دلیل ادامه عملیات نظامی اسرائیل، وحشتناک است.

معاون دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: از اظهارات وزرای اسرائیل در مورد طرح های تشویق انتقال دسته جمعی غیرنظامیان (مردم) غزه به کشورهای دیگر نگران هستیم.

گریفیتس تصریح کرد: این اظهارات نگرانی های جدی را در مورد احتمال انتقال اجباری دسته جمعی از نوار غزه ایجاد می کند که بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هر گونه تلاش برای تغییر ترکیب جمعیتی غزه باید قاطعانه رد شود.

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: برخی کشورها قبلا پیشنهاد داده اند که غیرنظامیانی را که می خواهند غزه را برای حفاظت از خود ترک کنند، میزبانی کنند.

گریفیتس افزود: حمله اسرائیل به غزه جنگی است که بدون توجه به تاثیر آن بر غیرنظامیان آغاز شده است. تصور اینکه فلسطینی‌ها بتوانند یا خواهند توانست به شمال غزه بازگردند، دشوار است.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: گسترش دامنه حمله به رفح، چالشی جدی برای عملیات‌های بشردوستانه در حال حاضر متزلزل است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت نوار غزه، تاکید کرد: فروپاشی سیستم بهداشتی در غزه و خطر قحطی روز به روز در حال افزایش است. تاسیسات سازمان ملل متحد برای جمعیت باقی مانده در غزه مورد حمله مداوم قرار دارند.

هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل با اشاره به فرا رسیدن زمستان گفت: نیازهای بشردوستانه با موانع دسترسی و خشونت علیه امدادگران به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رد مواضع اسرائیل درباره انتقال اجباری فلسطینیان به غزه از سوی سفیر آمریکا

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا نیز در سخنانی با تکرار مواضع واشنگتن علیه حماس مدعی شد: بیش از سه ماه است که حماس مرگبارترین حمله را علیه یهودیان از زمان هولوکاست انجام داده و این درگیری را به راه انداخته است. درگیری ای که تعداد زیادی از مردم را کشته و آواره کرده است.

سفیر آمریکا بدون اشاره به حمایت های مالی، نظامی و امنیتی کشورش از رژیم اسرائیل در تداوم اوضاع غزه ادامه داد: بر اساس برآوردهای سازمان ملل، بیش از ۱.۸ میلیون فلسطینی در غزه آواره داخلی شده اند.

این دیپلمات آمریکایی، وضعیت را " دلخراش و غیرقابل تحمل" دانست و مدعی شد:  موضع ایالات متحده روشن و ثابت بوده است. غیرنظامیان فلسطینی در غزه باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط به خانه های خود بازگردند. همین هفته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که  در منطقه بود، اعلام کرد که اسرائیل متعهد شده است سازمان ملل متحد یک تیم ارزیابی را به شمال غزه اعزام کند.

گرینفیلد مدعی شد: ایالات متحده همچنین تصریح کرده است که به غیرنظامیان نباید تحت هیچ شرایطی تحت فشار قرار گیرند تا غزه را ترک کنند. ما به صراحت اظهارات برخی از وزرا و قانونگذاران اسرائیلی مبنی بر اسکان مجدد فلسطینیان در خارج از غزه را رد می کنیم. این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مقامات اسرائیلی که خواستار بدرفتاری با اسرای فلسطینی یا نابودی غزه شده‌اند، غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز است و تنها تامین صلح پایدار را دشوارتر می‌کند.

انتقاد آمریکا به دیگر اعضای شورای امنیت برای محکوم نکردن عملیات هفتم اکتبر و حماس 

این دیپلمات آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از دیگر اعضای شورای امنیت پرداخت و بدون اشاره به اقدامات آمریکا در وتوی قطعنامه های برقراری آتش بس در غزه و حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل گفت: چرا برخی از اعضای شورا هنوز نمی توانند حمله تروریستی وحشتناک حماس در ۷ اکتبر را محکوم کنند؟ چرا برخی از اعضای شورا در مورد وضعیت اسفبار بیش از ۱۰۰ گروگانی که در دست حماس به سر می برند یا این واقعیت که حماس و حزب الله همچنان به شلیک موشک به اسرائیل ادامه می دهند،  صحبت نمی کنند؟

گرینفیلد بدون اشاره به آواره شدن فلسطینیان مدعی شد: تقریبا ۲۵۰ هزار اسرائیلی به دلیل حملات بی وقفه آواره شده اند. چرا برخی از اعضای شورا از پاسخگو کردن حماس به دلیل استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی خودداری کرده اند؟

سفیر آمریکا بدون اشاره به حملات رژیم اسرائیل و درخواست های افکار عمومی جهانی برای توقف بمباران غزه گفت: ما از همه کشورهای عضو می‌خواهیم حماس و حزب‌الله را تحت فشار قرار دهند تا آنچه برای پایان دادن به خشونت‌ها و آوارگی‌هایی که ایجاد کرده‌اند، لازم است انجام دهند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: از دولت اسرائیل می خواهیم در عملیات خود در کرانه باختری خویشتنداری و از خشونت شهرک‌نشینان جلوگیری و درباره آن تحقیق کند.

سفیر آمریکا بدون نقش کشورش در برافروخته شدن آتش جنگ اسرائیل علیه فلسطین ادعا کرد: ایالات متحده آمریکا برای رهبری و پیشبرد چشم اندازی برای صلح پایدار قدم برداشته است.

حمایت سفیر آمریکا از حمله به یمن 

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین از حملات ۱۰ کشور به رهبری واشنگتن علیه انصارالله یمن بدون پرداختن به دلیل اصلی وضعیت دریای سرخ حمایت کرد و مدعی شد: حملات یمن پس از آن انجام شد که ثابت شد گزینه‌های غیرنظامی برای بازدارندگی تهدید کافی نیست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل حملات در یمن  را «ضروری، متناسب و مطابق با قوانین بین‌المللی» خواند و مدعی شد:هدف حملات یمن تضعیف توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات به کشتی‌ها است.

روسیه: ۷ اکتبر را نباید از تاریخ درگیری های خونبار اسرائیل و فلسطین جدا دید

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت:   وضعیت وحشتناک غزه ابعاد فاجعه ناشی از نادیده گرفتن قوانین بین المللی را نشان می دهد.

نبنزیا تصریح کرد: حوادث ۷ اکتبر را نباید جدا از تاریخ دیرینه و خونبار درگیری‌های اسرائیل و فلسطین دید که چندین دهه ظلم، اشغالگری و جنایت‌های متعدد علیه مردم فلسطین را شامل می‌شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود:  حملات  ۷ اکتبر نمی تواند استفاده اسرائیل از زور را مشروعیت بخشد بلکه نقض جدی قوانین بین المللی است. او  با انتقاد به گسترش دامنه جنگ اسرائیل گفت: تنش‌ها در غزه اکنون به مدت ۱۰۰ روز ادامه داشته‌اند و نشانه‌ای از فروکش کردن آن دیده نمی‌شود.

نماینده روسیه تصریح کرد که سیل در تونل های غزه با استفاده از آب دریا را می توان به عنوان یک عنصر نسل کشی توصیف کرد که نوار غزه را برای صد سال غیر قابل سکونت خواهد کرد.

نبنزیا تصریح کرد: هیچ پناهگاه امنی برای فلسطینی‌هایی که در نتیجه بی‌اعتنایی اسرائیل به قوانین بین‌المللی در آستانه قحطی قرار دارند، وجود ندارد.

نماینده دولت ولادیمیر پوتین در سازمان ملل تاکید کرد که اسرائیل زندگی در غزه را غیرممکن می کند و این جابجایی اجباری پیامدهای ناگواری را برای منطقه و جهان به همراه دارد.

روسیه: حمله به یمن ربطی به استفاده از حق دفاع از خود ندارد

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت: رویارویی در دریای سرخ و خلیج عدن در حال گسترش است و کشورهای ائتلاف تهدید به گسترش بیشتر رویارویی می کنند. علاوه بر این، ایالات متحده و متحدانش با حمله به مردم یمن در نقض بند ۲ منشور سازمان ملل در گسترش درگیری‌ها و سرایت آن به کل منطقه نقش داشته‌ اند.

سفیر روسیه گفت: حملات گسترده به خاک یمن ربطی به استفاده از حق دفاع از خود ندارد. حق دفاع از خود را نمی توان برای تضمین آزادی کشتیرانی اعمال کرد و آمریکایی ها این را به خوبی می دانند.

 سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: «همه این کشورها حملات گسترده‌ای را به خاک یمن انجام داده‌اند. به نظر من این حمله به گروهی خاص نیست، بلکه تهاجمی به همه مردم یک کشور است. در این حمله علاوه بر هواپیماها، از کشتی‌های جنگی و زیردریایی هم استفاده شده است.»

سفیر  روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: حملات گسترده به خاک یمن ربطی به استفاده از حق دفاع از خود ندارد. حق دفاع از خود را نمی توان برای تضمین آزادی کشتیرانی اعمال کرد و آمریکایی ها این را به خوبی می دانند.

نبنزیا تصریح کرد: ما خواستار پایان جنگ در غزه شدیم تا دامنه درگیری گسترش نیابد، اما واشنگتن مانع از همه تلاش‌های شورای امنیت شد.

چین: جنگ غزه باید متوقف شود/ منطقه نیازمند گفت و گو و آرامش است

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: جنگ غزه باید فوری متوقف شود و هرگونه اخراج فلسطینی ها کاملا مردود است.

نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه آنچه را در غزه رخ می‌دهد، نمی‌توان از وجدان بشریت پاک کرد، افزود که اسرائیلی ها محل امنی برای ساکنان غزه نگذاشته اند  و می خواهند هر راه حلی برای مسئله فلسطین از بین ببرند. اسرائیل به بمباران غزه ادامه می دهد و مردم را از همه چیز محروم می کند.

نماینده چین در سازمان ملل درباره حملات علیه انصارالله یمن به رهبری آمریکا نیز گفت:  حملات به یمن به تخریب تاسیسات ختم نشد، بلکه تنش بیشتری را در منطقه افزایش داد.

سفیر چین در سازمان ملل تاکید کرد: آخرین چیزی که منطقه به آن نیاز دارد، ماجراجویی های نظامی بی پروا می باشد و آنچه لازم است گفت و گو، مشورت و آرامش است.

نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که هیچ کشوری قطعنامه شورای امنیت را نباید اشتباه تفسیرکند و این حملات به حل سیاسی بحران یمن کمک نمی کند.

سفیر فلسطین خواستار آتش بس در غزه شد و اسرائیل منکر آواره کردن فلسطینیان 

ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز در سخنانی تاکید کدر: بهترین راه برای جلوگیری از تشدید تنش منطقه ای تلاش برای آتش بس فوری در غزه است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت که  از آفریقای جنوبی به دلیل هبری اخلاقی این کشوردر موضوع رسیدگی به جنایات رژیم اسرائیل به نسل کشی قدردانی می کنیم.

این در حالی است که گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل با تکرار ادعاها و مواضع تل آویو از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون و ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد:  اسرائیل قصدی برای آواره کردن ساکنان غزه ندارد.

 سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز با انتقاد از طرح جابجایی اجباری در سرزمین های فلسطینی و بمباران، تخریب و شهرک سازی گفت: ما باید در برابر آواره کردن فلسطینیان بایستیم، زیرا جایی برای فلسطینی ها جز در سرزمین آنها نیست.

نماینده الجزایر در سازمان ملل تاکید کرد: شورای امنیت باید با یکصدا و  قوی علیه آوارگی سخن بگوید زیرا سکوت در شورای امنیت همدستی است.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

این تجاوز انگلیس و آمریکا واکنش هایی را به دنبال داشته است. هزاران نفر از مردم یمن برای محکوم کردن حملات وحشیانه آمریکا و انگلیس و حمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه علیه اشغالگران صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. یمنی ها با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» ‌به خیابان ها آمدند تا حمله وحشیانه آمریکا و انگلیس به کشورشان را محکوم کنند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
باید سازمان ملل آسیا و آفریقا در تشکیل شود تا اسراییل گورش را گم کند
ابزار مافوق کافی است
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم

*****
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
*****

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست