بازدید 19105
جُستار تاریخی تابناک درباره مهم‌ترین پرونده سیاسی در جذاب‌ترین جام ورزش قاره

جام ملت‌ها و سیاست؛ اسرائیل کی و چگونه از فوتبال آسیا اخراج شد؟/ طوفان الاقصی چه خطری از فوتبال ایران دفع کرد؟

اسرائیل مشغول لابی برای بازگشت به جام ملت‌های آسیا و تسهیل صعود به جام جهانی فوتبال از مسیر آسان‌تر مقدماتی این قاره بود و کار را با چند کشور عربی پیش برده بود؛ اما حمله غافلگیرکننده حماس و کشتار غزه این طرح را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته یا منتفی کرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸ 08 January 2024

جام ملت‌ها و سیاست؛ اسرائیل کی و چگونه از فوتبال آسیا اخراج شد؟/ طوفان الاقصی چه خطری از فوتبال ایران دفع کرد؟

هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از ۲۲ دی ماه در قطر آغاز خواهد شد.

 جام ملت‌های آسیا نخستین بار سال ۱۹۵۶ با حضور چهار تیم به میزبانی هنگ کنگ برگزار شد؛ تیمی که امروز ضعیف‌ترین حریف در گروه تیم ملی ایران در جام ۲۰۲۳ قطر محسوب می‌شود و بیش از نیم قرن است به این مسابقات صعود نکرده بود!

به گزارش تابناک ورزشی؛ در سال‌های ابتدایی برگزاری جام ملت‌های آسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس در مسابقات حضور نداشتند و از اساس فوتبال در آنها هنوز جدی گرفته نمی‌شد. اتحاد جماهیر شوری سابق هم متلاشی نشده بود تا از میان تکه‌های آن سروکله کشورهای کوچک‌تر در شرق قاره اروپا و آسیای مرکزی و شمالی نظیر ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان، در فوتبال آسیا پیدا شود. البته کشورهای تازه استقلال یافته‌ی دیگری مثل قزاقستان، آذربایجان و بلاروس هم هستند که از ابتدا عضویت در فوتبال اروپا را برگزیدند و سمت آسیا نیامدند.

به همین دلیل، از منطقه غرب آسیا تنها تیم‌های ایران، هند، پاکستان و افغانستان در سال‌های نخست مدعی بودند که تیم نوظهور رژیم صهیونیستی هم به آنها اضافه می‌شد.

در سمت شرق آسیا هم در کنار کره‌جنوبی، تیم های برمه، بوتان و ویتنام قدرتمند بودند و چین که خود را امروز با اسناد کشف شده باستانی خاستگاه ورزش فوتبال معرفی کرده، قدرت چندانی نداشت. ژاپن تیم اول آسیا هم مدت‌ها بعد در فوتبال سرمایه‌گذاری کرد و در حال کمر راست کردن از زیر ویرانی‌های جنگ جهانی و نوسازی صنایع خود بود؛ اما جالب است که چین تایپه یا همان تایوان، تیم فوتبال قوی‌تری از بخش اصلی کشور چین داشت.

سه دوره اولیه مسابقات جام ملت‌های آسیا که کره‌جنوبی دو قهرمانی‌اش را از همان مقطع دارد، تنها ۴ تیم شرکت‌کننده داشت و کره‌ای‌ها تا بقیه به خود بیایند به دو قهرمانی پیاپی دست یافتند و سال ۱۹۶۴ هم اسراییل که میزبانی این تورنمنت را در خاک اشغالی پذیرفته بود، به قهرمانی‌ رسید تا از آن بهره‌برداری تبلیغات زیادی برای موجودیت خود در میان کشورهای رسمی دنیا انجام دهد؛ کارکردی کاملا سیاسی که انگیزه و باعث تهییج کشورهای عربی برای تشکیل تیم‌های فوتبال خودشان شد و البته فوتبال پرستاره آن روزگار ایران را نیز متوجه عقب‌ماندگی خود نسبت به حریفان کرد.

از اینجا به بعد تیم ملی ایران غرش و درخشش خود را در جام ملت‌های آسیا آغاز کرد و سه دوره پیاپی به حریفان امان نداد و جام را فتح کرد که اولین آن سال ۱۹۶۸ در تهران بود؛ جام‌هایی که الان حدود ۵۰سال است، به چهار نرسیده و در همان عدد سه متوقف شده است.

ایران که با فروش نفت بیشتر کم‌کم از لحاظ اقتصادی قوی‌تر می‌شد، در این سال میزبان رقابت‌ها شد و مسابقات را به صورت گروهی و بدون مرحله حذفی برگزار کرد که در میان پنج تیم ایران، هنگ کنگ، میانمار، رژیم اسراییل و چین، میزبان جام را در تهران بالای سر برد.

شکست اسرائیل در بازی فینال گونه این دوره توسط تیم ایران، به جشن ملی مردم ایران در کوچه و بازار تبدیل شد و در تهران کارناوال های شادی راه انداخت و با وجود سیاست‌های دربار، منجر به شعار علیه اسرائیل و آتش زدن پرچم این کشور جعلی در میادین شهر شد.

تیم ایران ابتدا دقیقه ۵۴ از اسراییل گل خورد اما در دقایق ۷۵ و ۸۶ توسط همایون بهزادی و پرویز قلیچ‌خانی دو بار دروازه حریف را باز کرد و با کامبکی شیرین، تاریخ را برگرداند.

واکنش مردمی بعد از مغلوب کردن اسرائیل و استقبال از این پیروزی در رسانه‌های عربی آن زمان، پیامی واضح برای سران فوتبال آسیا و فیفا فرستاد و دولت مستقر را هم متوجه جایگاه مساله اسرائیل نزد ایرانی‌ها کرد.

جام ملت‌ها و سیاست؛ اسرائیل کی و چگونه از فوتبال آسیا اخراج شد؟/ طوفان الاقصی چه خطری از فوتبال ایران دفع کرد؟

جام ملت‌های ۱۹۷۲ اما به تنش در میزبانی و خروج رژیم اشغالگر اسرائیل از مسابقات انجامید؛ تا اولین هدف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ورود به فوتبال آسیا محقق شود.

بازی‌هایی که قرار بود با حضور ۶ تیم و در دو گروه سه تیمی در سرزمین‌ اشغالی فلسطینی‌ها و به نام اسرائیل برگزار شود، با شکایات «اتحادیه کشورهای عرب» و همین طور همراهی از قبل هماهنگ شده‌ی برخی فدراسیون‌های فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس، لغو و میزبانی به تایلند سپرده شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با این تصمیم سعی کرد بیش از ۱۵ عضو رسمی و عربی خود را از دست ندهد و زیر بار فشارهای سیاسی سنگین ابرقدرت‌ها به ویژه آمریکا و فرانسه، حاضر به تغییر عقیده نشد. پس گرفتن میزبانی برای اسرائیل گران تمام شد و این رژیم متجاوز در اعتراض به این تصمیم، با وجود یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در چهار دوره قبلی جام ملت‌ها، در این دوره از مسابقات شرکت نکرد.

همین موضوع، باعث شد فدراسیون فوتبال ایران در دوران پهلوی، برای رفع اختلاف، موضوع خروج اسرائیل از قاره آسیا و حضورش در کنفدراسیون فوتبال اروپا را پیگیری کند. اتفاقی که دو سال بعد یعنی ۱۹۷۴ رسمی شد؛ اسرائیل جدا شد تا کشورهای پرتعداد عربی شامل کویت، عراق، عربستان سعودی، اردن، سوریه، لبنان، یمن، عمان، قطر، امارات و بعدها بحرین طی چند دوره وارد رقابت‌های فعلی جام ملت‌های آسیا شوند و در قامت مدعی قهرمانی هم ظاهر شده و بارها جام را فتح کنند.

عربستان، عراق و قطر سه تیم عربی هستند که تا کنون موفق به درج نام خود بین کشورهای فتح کننده این جام شده‌اند و در این میان عربستان این کار را سه بار انجام داده است. همچنین عربستان در شش فینال مسابقات حضور داشته که از این جنبه، از فوتبال ایران پیشی گرفته است.

فوتبال اسرائیل هم البته با جدایی از آسیا و الحاق به جمع اروپایی‌ها، هیچ گاه به افتخاری دست نیافت و برای دهه‌ها بدون پیشرفت خاصی یک تیم درجه سه در حوزه یوفا محسوب می‌شود. 

از سال گذشته برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در پی عادی‌سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی، زمزمه پیشنهاد بازگشت اسرائیل به فوتبال آسیا را طرح کرده بودند که با اجرای عملیات "طوفان الاقصی" و کشتار این رژیم در غزه، این احتمال خطرناک برای فوتبال ایران هم منتفی شد.

اخبار رسمی و علنی گویای تلاش برخی لابی‌های اسرائیل برای بازگشت به آسیا بعد از بازگشت استرالیا به این مسابقات است. هدف این رژیم، افزایش شانس حضور در جام جهانی فوتبال از راه شرکت در مسیر آسان‌تر مقدماتی در آسیا بود. امضای تفاهم‌نامه تابستان امسال بین امارات و اسرائیل در حضور رئیس فیفا با حضور رسانه‌های جمعی، سندی بر واقعیت این حرکت خزنده سیاسی در میدان ورزش است.

جام ملت‌ها و سیاست؛ اسرائیل کی و چگونه از فوتبال آسیا اخراج شد؟/ طوفان الاقصی چه خطری از فوتبال ایران دفع کرد؟

تفاهم‌نامه اخیر فوتبال امارات با اسرائیل در حضور رئیس فیفا

همچنین در صورت تحقق این نقشه، خطری جدی تیم ملی فوتبال ایران را تهدید می‌کرد، چون سیاست عدم حضور ورزشکاران و تیم های ورزشی ایران مقابل حریفان اسرائیلی، موجب حذف و حتی خطر تعلیق فوتبال کشورمان می‌شد.

غیر از این تحولات اخیر، جو سنگین اجتماعی علیه رژیم جعلی اسراییل در میان ملت‌های مسلمان باعث شده که برگزاری یک مسابقه رسمی بین تیمی با نام اسرائیل و کشورهای اسلامی-عربی تقریبا غیرممکن باشد و به بحرانی سیاسی و اتفاقات پیش‌بینی نشده منجر شود. فرضا اگر قرار بود اسرائیل در وضع فعلی که منفور افکار عمومی جهان و اعراب است، در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر شرکت کند، قطعا مخاطرات امنیتی رخ می‌داد و به آشوب در کشورهای عربی دیگر نیز تبدیل می‌شد.

عملیات غافلگیر‌کننده طوفان الاقصی به باور کارشناسان مسائل سیاسی، امنیتی و دیپلماسی، برنامه نرم غرب برای رسوخ اسرائیل در لایه‌های جوامع اعراب و کاهش حساسیت مردمی نسبت به این رژیم در پی عادی سازی روابط سیاسی را به کل عقیم کرد و حتی دستاورد قبلی برای توسعه مشارکت های اقتصادی دو طرف را هم ویران ساخت.

نویسنده: مجید کوهستانی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۸
بیش از 20 هزار تن آدم کشته شدند! (چند برابر زخمی و ناقص و هزاران خانواده نابود شدند)
اون وقت شما نگران فوتبالی؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این سوال را چرا از اعراب که هم نژاد و هم ریشه فلسطینی ها هستند، نمی کنی؟
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وقتی منافع و سیاست جای انسانیت رو میگیره نتیجه بهتر از این نمشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
این سوال را باید از حماس پرسید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
وقتی هنیه و نخاله در غزه نیستند، از این بهتر نمی شود!
امیر 114
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
البته من حدس می زنم کسانی که این خبر رو نوشتن نیت شون خیر بوده بعضی ها در داخل می گن دین نابود بشه برای مدال ورزشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
نه می خواستی جایی باشند که به راحتی ترور شوند
در ضمن برای گرفتن حق هرکاری لازم باشد باید انجام داد شماها نگران مردم غزه نیستید
منتشر کنید قربان
ورزش و سیاست دو مقوله جدا از یکدیگر هستند.
پاسخ ها
علیجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ورزش عین سیاست است نگاه کن به اخراج روسیه از فوتبال و سایر رشته ها هر جا به نفع غربی ها باشد همانطور تفسیر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
به 8:35

مردم روسیه تقاص تجاوز و اشغالگری روسیه به اوکراین را پس می دهند.

ضمناً کمیته ملی المپیک به ورزشکاران روسیه این امکان را داده است که بدون داشتن پرچم و نام روسیه و تحت نام سازمان ملل، در بازیهای المپیک آتی در پاریس شرکت کنند.
ناشناس
| Russian Federation |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مرگ بر روسیه
ناشناس
| - |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ناشناس 8:35

خوب چرا برای اسراییل جنایتکار، این کار را نمی کنند

یعنی آنها هم بدون پرچم شرکت کنند
یا زیر پرچم فلسطین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مثل محروم کردن روسیه به خاطر اشغال مناطق روسی زبان و محروم نکردن اسرائیل به خاطر اشغال کرانه باختری و جولان و بیت المقدس و برخی مناطق دیگر
ایران در همان مرحله مقدماتی حذف خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
احتمالا چیزی از فوتبال نمی دونی فقط میخوای مخالفت کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
9:39

48 سال است که ایران در فینال جام ملتهای آسیا حضور نداشته است.
میانگین سنی بازیکنان تیم ایران 29 سال است که بعد از لبنان با 29.7 سال، پیرترین تیم حاضر در این مسابقات است.
فراموش نکن، از کوزه همان برون تراود که درون اوست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
مسلم است که در مرحله مقدماتی حذف خواهیم گشت. وقتی اسطوره هایی مثل دایی و کریمی از فوتبال کنار گذاشته میشوند، انتظار پیروزی دارید؟
در این اوضاع و احوال هیچکس به فوتبال و کلاً اخبار ورزشی اهمیت نمی دهد.
گوشت کیلویی 700 هزار تومان، مرغ کیلویی 105 هزار تومان...... دغدغه مردم هستند.
بازیکنان پولکی + مربی با شکم بزرگ = حذف در دور اول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
چه بسا مربیانی با شکم های بسیار بزرگتر که موفقیت‌های تاریخی کسب نموده اند باید امید داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
9:30
مربی های وطنی ما نظیر علی پروین هیچگاه با شکم بزرگ موفق نبوده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
امیدوارم فوتبالیست های پول پرست و شاسی واردکن نتیجه نگیرن و شکست بخورن
همه انسانها ز یک گوهرند.
هیچگاه انسانها را نمی توان بر اساس ملیت تقسیم بندی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
پس چرا اسرائیل می‌گوید، غیر یهودی حق زندگی در سرزمین فلسطین را ندارد؟ چرا این جمله کاملا بدهی را سیاستمداران غربی نمی شنوند؟
ورزش برای دوستی انسانها است و نه دشمنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
حتی وقتی که روسیه رو از جام جهانی حذف کردند جیگر
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم

*****
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
*****

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
از اعراب روی کلمات معلوم است که کپی پیست کرده ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
تکنیک شما استفاده بی جا از یک جمله مثبت برای تمسخر آن جمله مثبت است. این کار خوبی نیست. نظر خودتان را بنویسید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
حاجی لطفا یک دعای نذری هم بنویس تا شاید رسایی و پناهیان راضی بشن که دل از این دنیای فانی بکشن و برای جنگ با اسراییل، به غزه بروند
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اختلاس و تورم مثل زلزله نیست که به خدا پناه ببری
از دست کی به خدا پناه ببریم؟
این هم یک جواب دندان شکن برای آنهایی که نق می زنند که ضررهای عملیات طوفان الاقصی بیشتر از منافع آن بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
دندونم خرد شد . مانند خرد شدن استخوان چند هزار فلسطینی . مرگ ۲۰ هزار نفر در ازای فوتبال
اسرائیل که با غصب سرزمین فلسطین با حمایت آمریکا و فرانسه و انگلیس تا به حال پابرجا مانده با این جنایت جنگی گسترده ای که در غزه و کرانه باختری انجام داد باید تحریم کامل گردد چه تیم های ورزشی اش چه کالاهایش.
باید تمام تیم های ورزشی این کشور از مسابقات ورزشی در قاره سبز کنار گذاشته شوند و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی کالاهای غاصبان کودک کش را تحریم کنند البته اگر معیار اخلاقی انسانیت بر جهان حاکم باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
والا دور تا دور ما رو جنس بنجل چینی گرفته
چشم
جنس آمریکایی یا اسرائیلی دیدیم تحریم میکنیم نمیخریم
با این فجایعی که کودک کشان اسرائیلی در غزه و کرانه باختری رقم زدند باید بنویسید؛
الموت الاسرائیل - الموت الاسرائیل - الموت الاسرائیل.
شما از تیم فوتبال این کشور می نویسید، کشور فلسطین را با حمایت استکبار جهانی آمریکا و وصله هایش یعنی تروئیکای اروپایی، غصب کرده اند برای خودشان تیم فوتبال هم درست کرده اند، آخر مگر رژیمی که با غصب و کودک کشی روی کار است می تواند تیم داشته باشد؟ آینده این کشور برای فلسطین است و تنها یک تیم باید در مسابقات حضور داشته باشد و آن هم تیم فوتبال با پرچم فلسطین است.
فعلا به جای اسرائیل نگران فوتبال ایران باشید
چه قبل جنگ چه بعد جنگ ، چه الان که جنگ هست. کشورهای عربی سودش را میبرند. سیاستی که بر اساس منافع ملی پایه گذاری شده باشد. سرتا پا سود هست. سیساست خارجی تو ایران باید مد روز باشه. و سود آفرین برای کشور، نه زیان.
خدا رو شکر و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین
اوسا،کویت هم یک کشور عرب است که در سال ۱۹۸۰ قهرمان جام ملت های آسیا شده که از قلم انداختی!!
رابطه طوفان الاقصی با فوتبال ؟!؟؟ واقعا داریم کجا میریم؟
اسرائیل جایی در آینده نخواهد داشت و دیر یا زود محو می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
بیدار شو صبح شده باید بری اسنپ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
چرا دیر؟ قرار بود زود محو بشه !؟
دلخوش نباشید به جنگ غزه زیرا فقط باعث تاخیر در برنامه های آتی اسراییل میشود ولی آنها را ملغی نخواهد کرد
مطمئن باشید که متعاقبا ، هم رابطه سیاسی بین ریاض و تل آویو برقرار میگردد، و هم فوتبال اسراییل به جمع تیمهای آسیایی رجعت خواهد نمود
فقط در توهم بسر میبرید
اگر اسرائیل به اسیا بیاید ایران مجبور خواهد بود به آفریقا برود و تازه میفهمد فوتبال یعنی چی چون انجا مثل اسیا بخور و بخواب نیست که 5 سهمیه داشته باشد و تعداد تیمهای خوب 4 تا باشد!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
ایران با روسیه میبنده و المپیک می سازن خودشون و هی اعضای جدید اضافه می کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی