بازدید 3219
۲

فرار مالیاتی نجومی برخی طلافروشان تا ۷۰۰ میلیارد!

طلافروشان در کنار وکلا و پزشکان یکی از اصناف و مشاغلی پردرآمدی است که بیشترین فرار مالیاتی را نیز به خود اختصاص می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳ 01 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از سازمان امور مالیاتی، طلافروشان در کنار وکلا و پزشکان یکی از اصناف و مشاغل پردرآمدی است که بیشترین فرار مالیاتی را نیز به خود اختصاص می‌دهند، این در حالی است که همه اصناف باید به مثابه کارگران، کارمندان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه مالیات حقه خود را پرداخت کنند.

با این حال بر اساس قانون، همه مشاغل از جمله صنف طلافروشان باید به سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی متصل شوند و از طریق این سامانه هر گونه خرید و فروش را ثبت کنند که منجر به شفافیت در همه بازارها به ویژه بازار طلا و سکه می‌شود. اصنافی که به این سامانه متصل شوند باید برای هر خرید و فروشی صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

این امر باعث شناسایی فراریان مالیاتی دانه‌درشت می‌شود و هیچ‌گونه فشار مالیاتی بر اقشار عادی مردم وارد نمی‌شود. همه مردم که به‌نوعی مالیات پرداخت می‌کنند و بیمی از پرداخت مالیات ندارند، اما این دانه درشتان و فراریان مالیاتی هستند که با ترفندهای مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند.

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعه و گرانی در خصوص مالیات طلا از سوی برخی از افراد ایجاد شد، این در حالی است هیچ‌گونه افزایشی در نرخ مالیات طلا اتفاق نیافته است.

با این حال طلافروشان در برخی مناطق کشور و پایتخت درب واحد صنفی خود را به نشانه اعتراض بستند تا مخالفت خود را با شفافیت و مالیات ستانی عادلانه اعلام کردند، این در حالی است که در سال جاری سازمان امور مالیاتی با اقدامات متعددی سعی کرده که به مثابه تمامی اصناف از طلافروشان نیز مالیات اخذ کند و جلوی فرار مالیاتی آنها را بگیرد.

نمونه‌هایی از فرارهای مالیاتی که در نقاط مختلف کشور توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شده، نشانگر این است که چه چیزی موجب نگرانی بخش قلیلی از این صنف شده بود که اصرار به بی قانونی داشتند.

در استان مرکزی، از یک طلافروش که اقدام به خرید و فروش غیررسمی در طول سالهای ۹۷ تا ۹۹ می‌کرد، ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی گردید.

در استان کرمان طی بازرسی مالیاتی انجام شده از یک طلافروشی ۱۸۰ میلیارد تومان برگ تشخیص و مطالبه مالیات صادر شد.

در استان یزد، اوراق تشخیص متمم به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای ۳ طلافروش در اجرای بازرسی ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم ابلاغ شد.

اداره کل خراسان رضوی، برای کتمان درآمد دو طلافروش، تشخیص مالیات ۸ میلیارد تومانی داد.

در گلستان، ۳ میلیارد تومان از یک طلافروش فرار مالیاتی شناسایی شد.

در آذربایجان غربی، کتمان فروش ۱۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۷ طلا فروش با اجرای بازرسی مالیاتی به دست آمد.

اداره کل اردبیل از طریق الگوهای شناسایی سیستمی فرار، سو استفاده از دستگاه کارتخوان ۴ مؤدی با مشاغل باشگاه ورزشی، قالیبافی، طلای آب شده و صندوق قرض‌الحسنه توسط تعدادی از طلافروشان را با جمع مبلغ واریز ۸۱۵ میلیارد تومان شناسایی نمود.

در اصفهان طی بازرسی از یک طلافروشی بیش از ۴ میلیارد تومان فرار مالیاتی قطعی به دست آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
آقا طلا فروشان هم راس میگن شما چرا میخواین سرمایه اولیه همه طلا فروشان رو بگیرین بزارین تو سامانه؟ امنیت اینها رو کی تامین می کنه؟ همینجوری هم که طلا از یک شهر به شهر دیگه انتقال داده میشه دهها بار مورد سرقت قرار می گیرن و سالانه صدها طلا فروش کسته و زخمی میشن بعد با این سامانه هایی که هر دو روز یکبار هک میشه اصلا امنیتی برای کسی باقی می مونه؟
متاسفانه برای فرار مالیاتی قوانین بازدارنده جدی وجود ندارد.در خیلی از کشورها فرار مالیاتی آنهم در این سطح مجازات زندان های طولانی مدت وجود دارد.در همان امریکا هر وقت سیاستمداری را میخواهند در منگنه قرار دهند اول سراغ پرونده مالیاتی او میروند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی