بازدید 4506
قاضی پرونده محاکمه منافقین در گفت‌وگو با «تابناک»:

حق متهمان برای معرفی وکیل تعیینی پابرجاست/ از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، می‌پذیریم/ تنها در چارچوب و حدود کیفرخواست عمل می‌کنیم

آیا متهمان می‌توانند در دفاع از خود به شکل دیگری اظهار نظر کنند؟ قاضی پرونده در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بهترین اظهار نظر، ارسال لایحه به دادگاه است. از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، دادگاه می‌پذیرد و همچنین بار دیگر تاکید داریم که حق تعیین وکیل برای ایشان از بین نرفته و می‌توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۱۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶ 26 December 2023

«بهترین اظهارنظر، ارسال لایحه به دادگاه است. از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، دادگاه می‌پذیرد.»

به گزارش «تابناک»؛ رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ عضو سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، در حالی در دستور کار دستگاه قضایی کشورمان قرار گرفته و پیگیری می‌شود که به رغم همه تدابیر اندیشیده شده، متهمان هنوز از حق دفاع خود استفاده نکرده‌اند؛ فرصتی که به تاکید قاضی پرونده هنوز برای ایشان وجود دارد.

حق متهمان برای معرفی وکیل تعیینی پابرجاست/ از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، می‌پذیریم/ تنها در چارچوب و حدود کیفرخواست عمل می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی با بیان اینکه یکی از مهمترین اجزای رعایت عدالت در هر دادگاهی برای قضاوت، رعایت حق دفاع متهم با انتخاب وکیل است، می‌گوید: متهمان اکنون این حق را دارند که از خود دفاع کنند و در همین راستا، از آنجایی که وکیل معرفی نکرده‌اند، وفق قانون برای آن‌ها وکیل تسخیری انتخاب شده است.

وی می‌افزاید: البته این حق همچنان برای متهمان محفوظ است که اگر وکلای تسخیری را قبول ندارند، می‌توانند وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کنند و دادگاه نیز این وکلا را می‌پذیرد. این بالاترین ظرفیت قانونی برای تحقق عدالت و رعایت حق دفاع متهمین است که این دادگاه علنی و رسما به اطلاع عموم مردم و خود متهمان رسانده است.

دهقانی در ادامه با تاکید بر اینکه عناوین اتهامات و حق تعیین وکیل، علاوه بر نشر آگهی در روزنامه‌ها، به صورت پیام‌نگار (ایمیل) برای متهمان ارسال شده، می‌گوید: در هر دو جلسه برگزار شده دادگاه، این موضوع به طور مکرر به متهمان تذکر داده شده و گمان می‌کنیم که متهمان در حال حاضر از تشکیل این دادگاه اطلاع پیدا کرده‌اند، لذا یادآوری می‌کنیم حق متهمان برای معرفی وکیل تعیینی پابرجاست.

وی می‌افزاید: اگر متهمان تمایل داشته باشند که وکیلی را انتخاب و به دادگاه معرفی کنند، دادگاه به جای وکلای تسخیری، وکیل‌های تعیینی متهمان را می‌پذیرد و این وکلا می‌توانند برابر ماده قانونی ـ که در صحن دادگاه هم خواندم ـ در دادگاه حضور یافته و به دفاع از موکلان خود بپردازند.

حق متهمان برای معرفی وکیل تعیینی پابرجاست/ از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، می‌پذیریم/ تنها در چارچوب و حدود کیفرخواست عمل می‌کنیم

اما آیا متهمان می‌توانند در دفاع از خود به شکل دیگری اظهار نظر نمایند؟

قاضی پرونده در پاسخ به این سوال به خبرنگار «تابناک»، می‌گوید: بهترین اظهارنظر، ارسال لایحه به دادگاه است. از هر طریقی که بخواهند لایحه دفاعیه ارسال کنند، دادگاه می‌پذیرد و همچنین بار دیگر تاکید داریم که حق تعیین وکیل برای ایشان از بین نرفته و می‌توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.

دهقانی در پاسخ به اینکه اگر در ایام برگزاری دادگاه، فعل دیگری از ایشان سر بزند که می‌تواند اتهامی متوجه ایشان کند، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، می‌گوید: ما در این دادگاه در چهارچوب و حدود کیفرخواست عمل می‌کنیم و در این حدود مکلف به رسیدگی هستیم و حتی اظهارنظر در این موارد ما را از بی طرفی خارج می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
داداش خیلی زحمت می کشید . واقعا شرمنده زحمات شما شدیم . میگم ؛ من شاید یه سر برم خارج . اگه میخواین من تو راه بدگشت برم اونجا اگه کاغذی چیزی دارن بگیرم بیارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
اصل خبر را خوانندگان جوک می دانند اما کامنت ها بسیار جالب و خواندنی است
وکیل حق دفاع داره ولی بعد دادگاه در مورد حق حیاتش قضیه مبهم.
الهي..چقدر شما خوبيد..اشك شوق اومد تو چشمام...
تشکر میکنم ،ولی ایا اینقدر دقیق درتمام دادرسی های دیگه هم قانون رعایت میشه در زندانهاچطور؟
داره کارأموزی میکنه
خوب حالا متهمم بشن چطور میشه؟؟؟
کی نوبت دادگاه خود شماست؟ مت که بی صبرانه منتظریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
خود تو اصلا کی هستی؟
یه پرونده هم برای خودرو سازها تشکسل بدین. به خدا بدجوری در حق ملت طلم میکنن. پول رو میگیره ماشین نداره بده، ماشین میده بی کیفیته
تو را به خدای بزرگ فسم، وکیله جرات داره وکالت بگیره؟؟؟
وکیل بگیرن یا نگیرن شما رای خودتون رو صادر می کنید اینها هم نمایش هست بچه رو گول نزنین
این اقا و امثال ایشان از کجا مدرک قضاوت گرفته اند؟؟ ایا کسی می داند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست