بازدید 111098

سلاخ‌خانه تتلیتی با فرمول نرمالیزاسیون

گاهی شرایط فساد و بی‌بندوباری به‌گونه‌ای است که با توصیف آن در قالب روایت‌های کوتاه و هشدارهای رسانه‌ای قابلیت انذار وجود دارد اما پرونده «امیرحسین مقصودلو» معروف به تتلو از آن دست پرونده‌هایی است که روایت و بازخوانی همان اندک جزئیات منتشرشده، هولناک و مهوع است.
کد خبر: ۱۲۰۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 12 December 2023

به گزارش تابناک، وطن امروز نوشت: «بعد از ۲ هفته اسیری کشیدن از دست یک آدم روانی...»، «هر وقت داستان را مرور می‌کنم از درون می‌شکنم...»، «تحت شکنجه، کتک و در شرایط نامساعد روحی - روانی بر بدنم تتو زد» از آن دست نقل‌هایی است که این روزها مورد توجه کاربران است. گاهی شرایط فساد و بی‌بندوباری به‌گونه‌ای است که با توصیف آن در قالب روایت‌های کوتاه و هشدارهای رسانه‌ای قابلیت انذار وجود دارد اما پرونده «امیرحسین مقصودلو» معروف به تتلو از آن دست پرونده‌هایی است که روایت و بازخوانی همان اندک جزئیات منتشرشده، هولناک و مهوع است. گمان می‌رود انتشار جزئیات بیشتر این پرونده که جرائم مختلفی از «فساد جنسی»، «تجاوز»، «کسب درآمد از طریق شرط‌بندی و قمار»، «فریب دختران»، «توهین» و... در آن مشهود است، سرنوشتی متفاوت از میلاد حاتمی نداشته باشد.

طی روزهای اخیر نیز افشای فساد اخلاقی تتلو با خبر دستگیری و استرداد وی در رسانه‌ها ضریب گرفته است اما گذشته‌ از آنکه او چه جرمی مرتکب شده و مجموعه ادله قضایی و غیره پیرامون او چیست، شاید فرصت آن باشد تا پدیده‌ای مانند تتلو را یک ‌بار دیگر اما این بار از زاویه‌ای متفاوت مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید

واکنش سحر قریشی به بازداشت امیر تتلو

 جنجال‌های ضروری

تتلو طی یک دهه گذشته با فرم و جنس آثاری که تولید و در فضای مجازی منتشر می‌کرد، توانسته بود مخاطبان قابل‌توجهی را برای خود فراهم کند؛ فراتر از اثر و تأثر این فرد، مهم آن است که بدانیم چه حد از رفتار منجر می‌شود یک خواننده مانند وی اجازه حضور مستقیم و با هویت مستقل در هیچ‌یک از پلتفرم‌های فضای مجازی نداشته باشد. او به نقطه‌ای رسید که مجموعه‌ای از حوادث و رخدادها از جمله تولید و انتشار آثار موسیقایی رپ، پاپ و آر.اند.بی به شکل، سیاق و مذاق وی در فضای مجازی، جنجال و مضحکه در کنسرت و در نهایت خط‌ونشان کشیدن‌های او در فضای مجازی و کری‌خوانی‌هایش در اینستاگرام، دیگر جوابگوی ماندگاری و حفظ او در صدر اخبار و محتوای رنگارنگ و متنوع فضای مجازی غیررسمی نباشد و شاهد بروز رفتارهایی از او باشیم که سرریز آن در رسانه‌های رسمی کشور ضریب گیرد. با توجه ‌به سابقه رفتاری مقصودلو (تتلو) که از حاشیه‌سازی و فریب کسب درآمد می‌کرد، به نظر می‌رسد مساله حضور و درگیری او در کنسولگری نیز بی‌ارتباط با جنجال‌های زنجیره‌وار وی نباشد؛ سلسله عواملی که اساسا تتلو در یک دهه اخیر بیشتر با آن شناخته ‌شده است ولی این تلاش برای ماندگاری در صدر خبرهای رسانه‌های زرد و حفظ جایگاه در این فضا این بار به قیمت دستگیری و بازگشت او به کشور تمام شد.

رفیق خوب تتلو!

گذشته از آنچه گفته آمد، نمی‌شود تتلو را محصول یک فکر و جریان فردی و تماما برآیندی از شخص او در نظر گرفت، بلکه تتلو را می‌شود محصول مجموعه‌ای از تصمیم‌های سودجویانه دانست که منجر می‌شود ضریب توجه به سمت این فرد معطوف شود، بویژه از سوی جامعه جوان و نوجوان که هرکدام از ما رفتارهای عجیب هیجانی و احساسی آنها را در فضای مجازی دیده‌ایم. حتی برخی از چالش‌هایی که با موزیک‌های رکیک او در بین کاربران اینستاگرامی در جریان بود، گویای مجموعه تصمیم‌های پنهان بدخواهی بود که در راستای نفوذ در اذهان نوجوانان و تغییر ذائقه آنان گرفته شده بود.

مجموعه تفکری که می‌داند تندروی اساس دیده شدن است، گاهی این تندروی در تتو رخ می‌دهد و گاهی در بروز احساسات طرفدارهای سجده‌کننده(!) اساسا می‌توان گفت تتلو برساختی از ذهن و توجه و ذائقه مخاطبی است که مطلوب خود را در آثار و افعال و جنجال‌ها و بعضا ساده‌انگاری‌ها و ساده رفتاری‌های تتلو یافته است. در این فضا هرچه توجه بیشتر، تلاش فردی چون تتلو (و امثال او) برای ماندن در معرض توجه مخاطب نیز بیشتر می‌شود، غافل از آنکه فضای مجازی مملو از ظرفیت‌هایی مانند تتلو است که هنوز در این بستر بالقوه، معطل و منتظر موقعیت هستند تا پس از تصمیم چهره‌های پنهان پا به عرصه گذاشته و دیده شوند و در کنار آن، میل به دیده ‌شدن‌ها در مخاطب را هم با آثار و افعال و کنش‌های مجازی‌شان برانگیزند، زیرا مخاطب امروز فضای مجازی، یا تلاش می‌کند آنچه را مطلوبش است در دریای وسیع و کم‌عمق مجازی بسازد و در اصطلاح خودی نشان دهد یا آنکه در صورت ناتوانی در ساختن مطلوب‌های خود، میل رسیدن به آن را در یک کنشگر دیگر برون افکند و لذت ببرد! چنان‌که میلاد حاتمی از گردانندگان و مبلغان سایت‌های شرط‌بندی ۲ سال پیش گفته بود: تکنیک این سایت‌ها (تصمیم‌گیران پنهان) برای جذب مخاطب بیشتر، نمایش سبک زندگی لوکس و ایده‌آل ‌است. همه حواشی که در اینستاگرام داشتیم مثل دعواها و دوستی‌ها، برای جذب مخاطب بود و به ما می‌گفتند این کارها را انجام دهیم.

حاتمی سال ۱۴۰۰ در ادامه اعترافات خود، پویان مختاری، علی شمس، ساشا سبحانی، رضا چت و پت و اشکان، امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو، داوود غفاری معروف به داوود هزینه و برادرش، پیام صادقیان بازیکن سابق پرسپولیس و ندا یاسی را از گردانندگان سایت‌های مادر معرفی کرده بود.  با دقت به فعالیت‌های تتلو طی یک دهه اخیر می‌توان دریافت برخی فعالان داخل کشور نیز در رفتاری تقلیدگونه با مباهات ورزیدن به برخی اعمال او که نوعی بی‌پروایی و جسارت ساختارشکنانه را تداعی می‌کرد، به دنبال کسب «لذت» بودند.

پیروانی که توهم‌های خود را در کری‌خوانی‌های مجازی بروز داده و بی‌باکی و عقده شجاعتی را که هیچ‌گاه نداشته‌اند در وجود و رفتار او می‌یافتند، همچنان که برخی در فضای مجازی او را در جایگاه یک قهرمان نسلی قرار می‌دادند! انگاره‌ای که اکنون با دستگیری تتلو در هاله‌ای از ابهام فرورفته است.

 یک‌ بار برای همیشه

در اینکه پدیده تتلوها از کجا آغاز می‌شود و چه فرآیندی آن را به اوج می‌رساند و به‌مرور به پایان تلخ سرافکندگی فرود می‌آید، بحث بسیار است اما در این مجال و تا انتشار نظر دادگاه و جزئیات بیشتر سلسله شکایت‌ها، اشاره به این نکته ضروری است که گاهی برخی تصمیم‌گیری‌ها در سطح میانی مدیریت فرهنگی نیز در پیدایش این بلیه‌ها مؤثر است. زمانی که یک ساختار فرهنگی به نحو خط‌کشی شده بداند ارزش‌هایش در چه نقاطی نهفته است، اعضایش از عقده مدرن دیده ‌شدن به‌راحتی عبور می‌کنند.

در این شرایط حتما رسانه‌های رسمی، اعتبار و مرجعیت نزد مخاطب دارند و می‌دانند باید چه رفتاری را ضریب توجه قرار دهند. در چنین ساختاری اگر هم بنا به سپردن توجه رسانه‌ای به رویکردی فردگرا باشد، فردی به نمایندگی برگزیده می‌شود که از حداقل درک و رفتار برخوردار است و در مواقع بحران، می‌شود از آن عبور کرد، زیرا در بحران‌ها این جامعه است که اصالت دارد ولی در شرایط امروز ملاحظه می‌شود که دقیقا شرایط عکس آن است. مساله فرهنگ تقریبا اولویتی ندارد و جریان مشکوکی در کشور مامور ضریب دادن به حواشی و لودگی مجازی شده‌اند! به نظر می‌رسد دستگاه نظارتی و قضایی باید یک‌بار برای همیشه تکلیف این مساله را بویژه برای رسانه‌های رسمی و دارای ضریب بالا روشن کند. رسانه‌های موجود گاه مولد اندیشه در جامعه هستند و گاه بستر رشد اجتماعی اما اینکه یک رسانه تریبون الگودهی‌های غلط به افکار عمومی بویژه نزد اقشار نوجوان و جوان می‌شود، نشان‌دهنده غلبه رفتاری همان مجموعه تصمیم‌های پنهان است که پیش ‌از این بدان اشاره شد.

 هیچ‌ چیز تمام نشده است

با پایان تلخی که بر سرنوشت فعالیت‌های مجازی مقصودلو رقم خورده است، پایان ‌یافتن جریان‌های لمپن‌پرور در فضای مجازی تنها یک ساده‌انگاری آشکار است، زیرا مادامی‌که عقده دیده ‌شدن به هر قیمت و کسب درآمد از آن در وجود افراد یک جامعه موجود است و فضای مجازی نیز این ظرفیت قابل‌ توجه را برای آنها فراهم آورده است، ‌باید کماکان شاهد ظهور «تتلو پلاس»‌ها در داخل و بیرون کشور بود که در قالب آثار به‌اصطلاح هنری، تتلیتی‌ها را جذب کرده و با تشویق و ترغیب کورکورانه آنها، سلاخ‌خانه مهیب و عظیمی را برای آنها فراهم می‌آورند.

افزون بر آنکه این نوع کنش‌ورزی با هدف دیده‌ شدن به هر قیمت در فضای مجازی رخ می‌دهد و مادامی که بخشی از جامعه از ریشه و زمینه محکم و عمیق و اصیل به‌مثابه یک عمل هنری - رسانه‌ای مولد مقبول مداوم برخوردار نباشند و ناچار به دست‌اندازی به آبشخورهای گوناگون باشند، شاهد پیدایش مقصودلوها و حاتمی‌ها هستیم. بویژه آنکه این آبشخور خود ذاتا مقوم و پدیدارکننده تولیدات چرکین و رفتار پلید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
والا همین سایت خبری تابناک هر روز در مورد مقصودلو و ان خانم معلوم‌الحال سحر قریشی تیتر می زنه. وای به حال بقیه
ب این چیکاردارین
تاثیرات استفاده از مواد مخدر نادیده گرفته شده تتلو بدون مواد مخدر وتتلو با مواد مخدر ...این است اصل ماجرای تتلو که هنر واستعدارش بر هیچکس پوشیده نیست
ادام باید شود
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
شما به جای صدور حکم یه مقدار روی املات کار کن
تتلو دارای شخصیت بیماره و طرفدارانش بیمارتر
اینو خدا زده دیگه.
چکارش دارین ولش کنین
تتلو دیگه چه موجودی است
حالا مهم تر از این کارها هم بود
باید اعدام بشه
خوب دارین با این مقاله ها ذهن مردمو از فسادهای میلیاردی دور میکتید فساد تتلو در مقابل فساد این اختلاسگرها پشیزی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
اقای‌ناشناس‌همه‌این‌مسا‌یل‌برای‌‌جامعه‌ونسل‌اینده‌‌مهم‌میباشد‌وبا‌ید‌رسیدگی‌شود
ترکیه خاعن
واقعا جای تاسفه اگر این ادم به مجازاتی که لایقش هست نرسه
به حال جوانانمون باید گریست وه همچون تتلو باید سرمشق شان باشد.
باسلام تتلو باید اعدام بشه تا جوان‌های ما بیدار بشن وببینن عاقبت رفتار ناسالم وفحش وناسزا چیزی جز مرگ نصیبش نخواهد شد وبیشتر از همه انتقال این رفتار به انسانهای دیگر
ممنونم
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
شما ک مرگ برای همنوع خودت میخای بیشتر نیاز ب روانپزشک داری و لایق انسان بودن نیستی .چون چیزی ک خدا داده رو بندش نمیتونه بگیره.هیچ چیزی تو دنیا نمیتونه کشتن ی انسان دیگه رو تایید کنه
جالبه رفتن تو خانه یارو حال و هول خودشون را کردند حالا بعداز مدتی پشیمان شدن و همه چیز گردن این احمقه انداختند همانقدر که تتلوو کثیف ومقصرهست همه این خانمها هم مقصرند
به نظر تتلووهمه طرفدارانش دیوانه به تمام معنا هستند
این دیوانه وهمچنین طرفداران بی عقلش باید بفهمن که هیچی نیستن..
باید اعدام بشه
من نمیدونم مریض ینی چی معلول ینی
اخه یه ادم مریض میتونه یه همچین آهنگایی بخونه
به نظر من که در سلامت کامله وقت این شکلی دوست داره اهنگ بخونه
بکشین بره این جونورچندش آوررا
فقط باید محاکمه بشه وحق مردم هم ضایع نشه.وزندان برای اینجور افراد از هرجایی بهتره.لااقل به مردم آسیب نمی زنند.حال بهم زن این آدم.حیف ازش حرف بزنی اصلا.
گلشیفته تتلو و چند مورد دیگه که هستند شما ها تیتر می زدید و.تبلیغ می‌کردید
همه چشمشون و بستن میگن تتلو،آقا این آدم بد اکی ولی اون دختر بی سر و صاحبی ک بلند شده رفته ترکیه شب و بمونه اونجا با تاپ شورتک استوری میذاره نرفته ختم انعام ک ،تتلو رو کی نمیشناسه وقتی بلند میشن میرن دهنشونم ببندن عه
الان سحر قریشی بابت رابطه ش سنگسسسسسسار نداره؟؟؟؟
این نوع هنر بیشتر تخریب می‌کنه
استعدادی که به انحراف کشیده بشه ٫فایده نداره
مثل دانشمندی که از علمش بجای ساختن ٫ برای نابودی استفاده می کنه
عقده داشت...تقصیر نداشت...شرایط مسموم و جو خراب کشور این و خیلی ها رو خراب کرد...آزادی نداشت آزادی نبود...فرهنگ درست زندگی کردن نداشت نداشتیم....و حاتمی بیخود کرده در مورد پیام صادقیان نظر میده...پیام سلطان قلبهاست..تمام
داداش محترم این بی شرف واسه ملت ایران آب ونون نمیشه یکی نیست بگه چرابازنشستگی مردم ایران که حقش واونم شرعن وقانونن ۳۰ ساله چرا خودسر۳۵سال کردین چرابااحساسات مردم بازی میکنین چرادلسردشون میکنین واسه پرداخت بیمه شون هرشب که میخوابین واسه صبح یه خواب میبینین عجب آدمی هستین شماها
بهرحال مقصود لو توبه کرده جرائم حدی با توبه ساقط میشه البته در خصوص مفسد فی العرض توبه قبل از دستگیری باعث سقوط حد میشه بنظرم مقصودلو آرتیست بینظیریه
تتلو اگر آدم بود ب زور دختران بی گناه را سمت خودش نمی‌کشاند و ازشون سواستفاده جنسی نمی‌کرد واقعا باید اعدام بشه
شما خوبی
ی موقعی طرفدارش بودم از جرمایی ک انجام داده و کارایی ک کرده مطلع شدمو یجورایی منتظرم ک هرچی زودتر اعدامش کنن?
ﺑﻮﺩﻥ ﻳﺎ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺗﺘﻠﻮ اﺻﻼ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ اﻫﻤﻴﺘﻲ ﻧﺪاﺭﺩ ﻣﺸﻜﻞ ﻛﺸﻮﺭ اﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺸﻜﻼﺕ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻴﻜﺎﺭﻱ اﺯﺩﻭاﺝ ﻣﺴﻜﻦ ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺖ
آدم فاسد درست نمیشه
باید درس عبرت بشه
مطالعه افکار تتلو چقدر خسته کننده وکسالت آور است وزندگی او بیراهه ای که افراد نا امید وکج اندیش را تا اعماق نیستی پیش می برد وآنها را در اعماق عبث گرایی تنها می گذارد وبرای حرکت انتحاری آماده می کند والبته اندیشه های تتلو متاسفانه از موسیقی یاری گرفته ولی به حرمت مو سیقی باید به بیمارانی چون تتلو نگاه دیگری داشت نگاه به بدن او افکار مخدوش اورا به شخص بیمار روانی نزدیک می کند.
تمام زن و دخترایی که به خانه تتلو رفتن با میل و اراده و شوق و اشتیاق خودشون و با دونستن تمام خصلتها و رفتارهای نامتعارف تتلو به آغوش تتلو رفتن و هر چی برسرشون اومده مقصر اول و آخرش خودشون هستن. مگه میشه یکنفر توی آتش بپره و بعد آتش رو مقصر سوختن خودش اعلام کنه؟؟!!
آخه به اینم میگن خواننده، از خوانندگی فقط فهش دادنشو یاد گرفته،
راهها و بیراهه ها زیادن........ هر شهری یه توالت میخواد.......
حقشه
اننشالله.توایران.اصلاح.بشه..هنرمندخوبیه.فقط.مسیراشتباه.رفته
این آدم بی ادب واون رفیق همراهش سحر قریشی هم باید مجازات بشه چون جوانان به بی بند باری سوق میدادم الخصوص اون حرفها بی ربط میزنه شأن زن ایرانی پایین میاره
3.5میلیارد دلار چای دبش چطور شد؟ خوب سر مردم رو گرم میکنید
پاسخ ها
سمیه نصوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
اختلاس چای ربطی به تتلو نداره که بخواد حواس مردم پرت بشه پرونده اختلاس چای قوه قضاییه منتشر کرده نه مردم کشفش کردن تا یه چیزی میشه میگین حواس مردم پرت میکنم کمی تفکر
تتلو رو بیخیال شید بچسبید به چای دبش و پول گم شده تو شهرداری انقدر بدبختی مملکت داره که تتلو متلو به چشم نمیاد
تتلو عشقی
اخیه دفتر نقاشی
اعدام راه حل نیست. پیشگیری. وآموزش باید .در جامعه رواج پیدا کند . علاج قبل از وقوع . جریمهکار ساز نیست
به نظر من چنین شخصی حداقل باید ۲۵سال در زندان حبس شود تا عبرتی باشد برای دیگران مردی که انگل کثیف وروانی،، بی شرف ،،،
به نظر من تتلو وامسال اون کثافت رو باید اعدام کنن تا عبرتی برا بقیه بشه
هرچند فساد غوغا میکنه.
کجا رفت اون کمیته ایی که اجازه نمیداد جوانی با آستین کوتاه بیاد بیرون
قربون غیرتشون
بالاخره دفتر نقاشی دستگیر شد.
خانم سحر قریشی و امثال این خانم فقط واسه جلب توجه این کارها رو کردن مگر تتلو به زور برده بودشون خونش!؟
تتلو یه هنرمنده فوق العاده ست که متاسفانه تو مملکت خودش بهش بها ندادن و درگیر اعتیاد شد
ببخشش از بزرگان است بجای اینکه به ادم های که اشتباه میکنن فرصت جبران بدین میگین اعدام شود!!!
مردمان بی عشق ?
فقط چای دبش.....
ب نظرم تتلوبیگناهه اون دختراخودشون خواستن....این وسط دبش یادشون رفته؟؟؟
بلعخره عدام شد یا زنده مونده حیچ معلوم نیست زندست یا مرده
خ‌خدازده چه قیافه‌ای در براخودش درست کرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست