بازدید 7953
به بهانه غیبت تک درنای سیبری؛

امیدی که به هیچ بند است!

سوالاتی که هیچ کس پاسخی برایشان ندارد و این شاید عجیب‌ترین پایانی باشد که قصه امید می‌تواند داشته باشد. امیدی که به هیچ بند بود، اما احساس نمی‌شد و حالا پوچ بودنش بهتر خودنمایی می‌کند. آنقدر پوچ و خالی که گویی تا دو سه دهه پیش، مهاجرت گروه پرشماری از این گونه به ایران را شاهد نبودیم. جلوه بی نظیری از هنر پروردگار که از دستش دادیم و اصلا خیالمان نبود و نیست.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳ 10 December 2023

امیدی که به هیچ بند است!آیا امید مرده یا هنوز زنده است و نفس می‌کشد؟ نکند علت غیبتش، انتخاب مسیری متفاوت از مسیر منتهی به ما باشد و راهش را برای همیشه از این خطه جدا کند؟

به گزارش «تابناک»؛ افسوس که حیوانات سوژه‌های خوبی برای ساختن فیلم سینمایی و پرداختن به قصه زندگی شان نیستند، وگرنه داستان «امید» شاید یکی از بهترین دستمایه‌ها برای پرداخت سینمایی باشد؛ داستان یک درنای سیبریایی که سال هاست در کانون توجه ایرانیان قرار دارد و آوازه اش به دورترین نقاط کشور نیز رسیده است.

درنای نری که سالهاست در نیمه دوم سال به تنهایی به ایران سفر می‌کند، مدتی را در آبگیر‌های مازندران اقامت دارد و بعد از همان راهی که آمده بود به سیبری بازمی‌گردد تا نیمه اول سال را در خاستگاه و زادگاهش، سیبری، در کنار انبوهی از هم نوعانش بگذراند و یکی از هزاران درنای آن جمع باشد؛ پرنده‌ای که البته در ایران خیلی متفاوت و خاص است و «امید» نام دارد.

امیدی که به هیچ بند است!

البته کسی نمی‌داند که چه شد این درنا «امید» نام گرفت، اما همه کم و بیش می‌دانیم که درنا‌های سیبری برای فرار از سرمای مرگبار زادگاهشان در زمستان، به مانند دیگر پرندگان قطب زی به عرض‌های پایین‌تر جغرافیایی مهاجرت می‌کنند و این کار را در سه مسیر اصلی انجام می‌دهند که یکی از آنها، غرب دریای خزر است و نقطه انتهایش، سواحل جنوبی این دریاچه، سواحل مازندران در ایران است.

بله تنها یکی از سه مسیر مهاجرتی درنا‌های سیبری به ایران ختم می‌شود؛ جمله‌ای که شاید لازم است همینجا اصلاحش کرده و افعالش را از مضارع به ماضی تغییر دهیم، چون بی امید، این مسیر هیچ مسافری ندارد و می‌توان با اعلام پایانش، تاکید کرد که درنا‌های سیبری اکنون تنها دو مسیر مهاجرتی به عرض‌های پایین‌تر جغرافیایی کره زمین دارند!

نکته دیگری که درباره امید می‌دانیم این است که آخرین بازمانده درنا‌های مهاجر در این مسیر، تا یک دهه پیش زوجی داشت که با آن از سیبری تا فریدونکنار و بعد از فریدونکنار تا سیبری پرواز می‌کرد و امید می‌رفت که این زوج بتوانند با جوجه آوری، نسل این شاخه از مهاجرت را حفظ نمایند، اما شلیک مرگبار یک شکارچی در مازندران، این رویا را نابود کرد و موجب شد سال بعد، امید برای گذران زمستان به ایران نیاید.

امیدی که به هیچ بند است!

پرنده‌ای که بعد از آن تقریبا هر ساله در نیمه پاییز، بعد از پروازی چند هزار کیلومتری، به ایران رسیده و در محدوده‌ای مشخص فرود آمده و به رغم آنکه امید به افزایش همراهانش در این مهاجرت سخت تقریبا به هیچ گراییده، «امید» نام گرفته است. اسمی که بیشتر به سخت جانی این درنا اشاره دارد تا رویایی که روزی برای احیای این مهاجران پرورانده می‌شد و حتی موجب شده بود یکبار محققان روسی تعدادی جوجه درنا به ایران بیاورند تا شاید با امید و زوجش در مسیر برگشت پرواز کنند و از این مسیر خوششان بیاید!

قصه امید، اما فراز‌های دیگری هم داشته است، از جمله اقدامی که سال گذشته صورت گرفته و در نوع خود بسیار عجیب بود؛ اینکه یک هموطن مقیم اروپا درنای سیبریایی ماده‌ای به ایران فرستاد تا سازمان حفاظت محیط زیست آن را کنار امید در آبگیرش رها کند و امیدوار باشیم این زوج با هم به سیبری بازگردند، جوجه بیاورند و الخ. اتفاقی که تا جایی هم خوب پیش رفت، اما وقتی خبر رسید زوج اروپایی امید در مسیر برگشت به آستارا نرسیده فرود آمده، شکست این ایده هم مسجل شد.

عجیب‌ترین فراز از داستان امید، اما در حال حاضر است؛ اینکه برخلاف همیشه، امید از راه نرسیده و هنوز در فریدونکنار فرود نیامده است. اتفاقی که نمی‌دانیم علتش چیست، آیا امید مرده یا کشته شده است یا ترجیح داده با دیگر درنا‌ها در مسیر دیگری مهاجرت کند؟ اگر این گونه باشد، آیا ترجیحش این خواهد بود که دیگر به ایران نیاید یا ممکن است سال بعد شاهد بازگشت امید به ایران باشیم؟

امیدی که به هیچ بند است!

سوالاتی که هیچ کس پاسخی برایشان ندارد و این شاید عجیب‌ترین پایانی باشد که قصه امید می‌تواند داشته باشد. امیدی که به هیچ بند بود، اما احساس نمی‌شد و حالا پوچ بودنش بهتر خودنمایی می‌کند. آنقدر پوچ و خالی که گویی تا دو سه دهه پیش، مهاجرت گروه پرشماری از این گونه به ایران را شاهد نبودیم. جلوه بی نظیری از هنر پروردگار که از دستش دادیم و اصلا خیالمان نبود و نیست، شاید، چون امید به تک درنای باقیمانده بسته بودیم.

امیدی که تقریبا از دایره لغت فراتر نرفت و مثلا به برگزاری یک نشست با محققان روسی برای بررسی راهکار‌های احیای این مسیر مهاجرتی درنا‌های سیبری هم نینجامید و حتی از آن ساده تر، به ساخت یک مستند برای معرفی این درنا به مردم از دریچه رسانه ملی هم منجر نشد. پرنده‌ای که حتی اگر امروز هم خبر فرودش در ایران مخابره شود و تیتر «امید به ایران برگشت» در همه رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شود، ثابت کرده ایم که تنها سرابی از امید است، نه بیشتر!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
برای چی از این مسیر بیان؟ که یک ایرانی بی فرهنگ دیگر شکارشان کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از ابر پروژه شهرسازی «قدیه» رونمایی کرد.
کار پروژه قدیه با سرمایه‌گذاری۲.۷میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ آغاز شد.
شهر قدیه مقصدی بی‌نظیر توصیف شده است که وعده می‌دهد با سرگرمی‌‌های بی‌رقیب، فعالیت‌ها و رویدادهای ورزشی، فرهنگ و زندگی شهری استثنایی، فرصت تفریح و هیجان بی‌پایان برای ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم کند. قدیه قرار است جمعیت ۶۰۰ هزار نفری و ۶۰ هزار ساختمان را در منطقه‌ای به مساحت ۳۶۰ کیلومتر مربع در خود جای دهد.
ناشناس
| - |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس:
واقعا رقم فساد چای دبش شوخی نیست، آن هم در کشوری که با این همه مشکلات ارزی و کمبود بودجه روبروست. با رقم این فساد می توانستیم حداقل ۱۰۰ هزار کلاس درس در مملکت ایجاد کنیم.
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
بنده به عنوان یک کارشناس محیط بانی بابیش از 78 سال سابقه کار و 143 عنوان کتاب و سی سال تدریس در بیش از 49 دانشگاه بین المللی در این خصوص هیچ نظری ندارم
امید و محیط زیست که جای خود دارد. موضوعات بسیار پیش پا افتاده گریبان ما رو گرفته
امیدم شاید فهمیده ایران جای زندگی برای خیلیا نیست و فقط باید زور زد و زده موند زندگیمون و جوونیمون فدای افراط و تفریطهایی شد که ایندمونم از ما گرفت و ما مجبور شدیم بپذیریم و دم نزنیم چون هزراتا انگ بهمون میبستند و میبندند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
شاید فهمیده باشی
فقط برای یک مشت دلار
این امید که آزاد بود ولی هیچ وقت پرنده‌ های کوچک را در خانه زندانی نکنیم شاید دلشان برای پرواز لک بزنه
اینم مثل مادیگه اززندگی ناامیدشده
اداره ملی استاندارد طالبان با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت که ۸ تانکر بنزین به دلیل «بی‌کیفیت بودن سوخت» از طریق بندر نیمروز به ایران بازگردانده شدند. این اداره به تاجران هشدار داد که ورود کالاهای بی‌کیفیت به افغانستان پیگرد قانونی خواهد داشت.
خبرگزاری ایلنا:
قیمت هر کیلو مرغ در مغازه‌ها و فروشگاه‌های محصولات پروتئینی تهران بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است و اگر خریدار موفق شود از میادین میوه و تره‌بار خرید کنید، می‌تواند مرغ را با قیمت مصوب و حوالی ۷۸ هزار تومان در هر کیلو تهیه کند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
آقای روحانی این چه وضع عجیبی است در بازار مرغ ایجاد کرده اید. قیمت مرغ در برخی نقاط به 25 هزارتومان در هر کیلو رسیده این در حالی است که طبق نظر کارشناسان حداکثر باید 9500 تومان باشد.
قسمتی از نطق آقای قالیباف رئیس مجلس در دوره ریاست جمهوری روحانی.
این هم مثل دها سراب دیگر
شاید درناها هم فهمیده اند دیگر امیدی برای زیستن در این کشور نیست. کشوری که پر از اختلاس و آلودگی از هر نوعش می باشد چه اجتماعی و سیاسی و چه آلودگی زیست بومی. وقتی آنها می بینند نخبگان کشور علمی و ورزشی مجبورند علیرغم میلشان کشورشان را ترک کنند آنهم تنها بخاطر برخی خودخواهی ها و تک صدایی ها؛ با خود می گویند این کشور دیگر به درد زیستن نمی خورد. آقایان این کشور متعلق تنها به شما نیست متعلق به 80 میلیون ایرانی است که شناسنامه ایرانی دارند. تا دیر نشده و به مرز انفجار نرسیده افکارتان را اصلاح کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
درنا شنیدن که امروز مرغ در ایران گران شده و براشون خطرناکه در این کشور فرود بیان
محمد مهدی اعلایی، استاندار قزوین:
شرکت رضایت خودرو طراوت نوین، با عناوین مختلف ۱۲٬۵ هزار میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
کسی که بره از شرکت رضایت خودرو طراوت نوین! ماشین بهخره حقشه هرچی سرش بیاد
تجارت نیوز:
دولت برای متقاضیان مسکن ملی پیامک فرستاده و آنها را تهدید کرده که در صورت واریز نکردن پول اضافه از پروژه حذف خواهند شد!
در پیامکی که به‌ت ازگی برای متقاضیان مسکن ملی فرستاده شده، آمده است که در صورت واریز نکردن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان (بسته به میزان آورده اولیه) تا تاریخ ۲۰ آذر، از پروژه مسکن ملی حذف خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
خوب کاری کرده.صدقه که قرار نیست بدن اگر ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نداشته باشی بدی چطوری می خوای خونه دار بشی
صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی،
در پاسخ به سوال دانشجویی که درباره حقوق دریافتی او سوال کرده بود، گفت: مجموع حقوق و اضافه‌کار و حق ماموریت، صفر تا صد، ۵۰ میلیون تومان در ماه است!
حجت الاسلام غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبری در بوشهر:

دانشگاه و دانشجو یکی از ارکان مهم این حرکت انقلابی است. ما به یک جبهه مقاومت دانشگاهی و دانشجویی در سطح جهان نیاز داریم. جهان در حال غربالگری سیاسی و اجتماعی است و به زودی همه خطوط مشخص خواهد شد!
فرهاد زیویار، استاندار لرستان:
جمهوری اسلامی علی‌رغم همه فشارها و تهدیدهایی که متوجه آن است، توانسته به راه خود ادامه دهد. واقعا نقطه امید دنیای اسلام، جمهوری اسلامی است.
در دنیایی که جان آدم ها ارزش ندارند و بشریت در غزه دفن شده است بودن یا نبودن یک نوع پرنده معنایی ندارد

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد:
دشمن می‌خواست دانشگاه ما را لائیک کند. در پیش از انقلاب حتی نماز خواندن در دانشگاه ضدارزش بود. امروز اما دانشگاه تبدیل به مسجد شده و در کنار علم، نماز و نیایش نیز قرار گرفته است.
سلام
دریاچه ارومیه هم خشک شده
اینم مثل بقیه امید هایی که رفتن رفته از این نامید اباد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست