بازدید 9573
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۶ آذرماه

چه‌ چیزی برای مردم باقی مانده که در انتخابات شرکت کنند؟! /معمای لاینحل «خاورمیانه جدید» برای بایدن/مانع تراشان

۱۴۲ ایرادِ لایحه حجاب، ایست تورم در ۴۰ درصد، تهران و واشنگتن در بزنگاه جنگ غزه، آیا نجومی بگیران از مجلس مجوز می‌گیرند؟ هت تریک توقیف کشتی‌های صهیونیستی، سازمان ثبت: از ما انتقاد نکنید! یارانه ۴ میلیون تومانی در ۷ استان محروم، چاویسم چه بر سر ونزوئلا آورد؟ و بازار مرغ باز هم گرفتار صف و کمبود از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹ 27 November 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۶ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازگشت لایحه حجاب و عفاف با ایراد‌های شورای نگهبان به مجلس، تورم آبان در نقطه هشدار، نقش محوری تهران در تبادل اسرا و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


چه‌چیزی برای مردم باقی مانده که در انتخابات شرکت کنند؟!


 
غلامرضا صادقیان سردبیر روزنامه جوان با تیتر چه‌چیزی برای مردم باقی مانده که در انتخابات شرکت کنند؟! نوشت: پرسشی را که در عنوان این یادداشت آمده، آقای عباس عبدی بار‌ها مطرح کرده و اخیراً در یادداشتی با عنوان «هیچی ندارید!» دوباره به آن پرداخته است. او که دو سال پیش نیز فرصت مناظره با یکی از هوچیگران را مغتنم شمرد و همین پرسش را آنجا نیز مطرح کرد و طبیعتاً جوابی نشنید، دوباره با اطمینان‌خاطر یادآوری می‌کند که در آن مناظره از او پرسیده است «بگوید چه ایده‌ای برای مردم دارند که وضع‌شان بهتر شود. هیچی ندارید، هیچی!» و ادامه داده «پس از گذشت ۳۰ ماه از آن تاریخ، همه می‌بینند که به معنای واقعی هیچی در چنته نبوده است.»


اگر همه آنچه را که نویسنده عامل رویگردانی مردم از انتخابات می‌داند، بپذیریم، یعنی بی‌ثباتی اقتصادی و فقدان ساختار دموکراتیک در برگزاری انتخابات و اینکه حامیان نظام بدون برنامه و رویکردی سازنده دوباره عزم انتخابات کرده‌اند، باز به‌نظر می‌رسد چیز‌های دیگری باقی می‌ماند که یک انتخابات را بامعنا کند، ولی نویسنده به آن‌ها توجه نمی‌کند، چون او و بسا همفکران اصلاح‌طلبش رویکردی غیرسازنده و لجوجانه به سرنوشت کشور و انتخابات دارند.


یکی از آن چیز‌ها اهمیت «انتخابات به‌ماهو انتخابات» است، حتی اگر نواقص خود انتخابات و نواقص احزاب و نامزد‌های شرکت‌کننده فراوان باشد. چنانکه حتی در دموکراسی‌های مدعی نیز ادعای بی‌نقص و کامل‌برگزارکردن انتخابات ملی و بی‌نقص بودن نامزد‌ها را ندارند، ولی این را دلیلی و بهانه‌ای برای کنارگذاشتن آن نمی‌کنند. مورد معروف آن در امریکا نیاز به توضیح اضافی ندارد. در ایران بسا کسان که رویکردی تندتر دارند و هیچ‌چیز نظام را قبول ندارند، اما، چون بهترین راه اصلاح‌گری را احترام به قانون و از طریق همان انتخابات ناقص می‌دانند، در فصول انتخابات در آن شرکت می‌کنند و رأی سالم در صندوق می‌اندازند. حتی به کسی که فقط تعلق ناچیزی به او حس می‌کنند، رأی می‌دهند. شخصاً اساتید برجسته‌ای را در دانشگاه می‌شناسم که فقط به همین دلیل عقلی که «راه اعتراض به انتخابات از خارج انتخابات نمی‌گذرد»، سال‌هاست در انتخابات شرکت می‌کنند و با اینکه نامزد مطلوب و مقبولی ندارند، رأی سالم می‌دهند.


فرض کنیم نویسنده مذکور حتی استدلال فوق را قبول ندارد. باز «چیز» دیگری برای شرکت در انتخابات باقی می‌ماند: «در انتخابات شرکت کنید و مشارکت را به بالاترین حد برسانید تا اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند و تغییر ایجاد کنند!»


تحلیلگران اصلاح‌طلب معتقدند اگر مشارکت بالا باشد، اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند و شورای نگهبان با علم به این موضوع، نامزد‌های اصلی آنان را رد می‌کند، تا مردم با انتخابات قهر کنند و نامزد غیراصلاح‌طلب پیروز شود. اولاً اگر شورای نگهبان به این مهندسی قائل بود و چنین نیتی را در سر داشت، دولت‌های ۳۰ سال از سال‌های انقلاب به اصلاح‌طلبان نمی‌رسید. درثانی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد مشخص داشتند و خود خاتمی در حمایت از او وارد شد و حتی برخی اصلاح‌طلبان ساختاری هم که برخلاف اصلاح‌طلبان نهادی، انتخابات‌ها را تحریم می‌کنند، در آن مقطع سکوت کردند و روزنامه‌های معروف اصلاح‌طلبی پشت سر آن نامزد درآمدند.

پس مسئله فقط «تأیید صلاحیت‌ها و داشتن نامزد توانایی که بتواند تغییر ایجاد کند» نیست. خود آقای عبدی دست‌کم در دو جای دیگر به این نکته پرداخته که در کنار هم قراردادن آن‌ها نتیجه‌ای غیر از ادعای اخیر او دارد یا بهتر است بگوییم غیرسازنده‌بودن ایده‌های او را نشان می‌دهد. او چندسال پیش به بی‌بی‌سی‌فارسی گفت «مشارکت مردم تحت‌تأثیر تعداد و تنوع نامزد‌ها نیست و عملکردهاست که موجب کاهش میزان میل به مشارکت شده است» و اخیراً به روزنامه شرق می‌گوید: «آنچه موجب می‌شود مردم به اصلاح‌طلبان توجه نکنند، این است که حرف آن‌ها مابه‌ازای عینی ندارد- برخلاف ۹۶ که وعده حذف تحریم‌ها را دادند- و اگر می‌بینیم سیاست‌های اصلاح‌طلبان به بن‌بست رسیده یک دلیلش این است که مردم به نوستالژی‌ها رجوع می‌کنند و، چون این اصلاح‌طلبان بودند که در اصل انقلاب و در اشغال سفارت و حتی جنگ حضور داشتند، این نوستالژی مشکل اصلاح‌طلبان می‌شود.»


اگر در یک صورت‌بندی ساده این دو ادعای ایشان را کنار هم بگذاریم، نتیجه این می‌شود که مشارکت پایین ربطی به تنوع و تعداد نامزد‌ها ندارد و مردم نیز که امید تغییر به اصلاح‌طلبان بسته بودند، دیگر به آنان اعتماد ندارند. پس اصلاح‌طلبان هم که بدنه اصلی انقلاب اول و انقلاب دوم و جنگ و ۳۰ سال دولتمداری بوده‌اند، «هیچی ندارند» و در‌این باره فرقی بین اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست. مجموع ایده‌های آقای عبدی به چنین حسن‌ختامی می‌رسد که همه ناتوان و خراب و بی‌فایده‌اند، پس چیزی برای مردم باقی نمانده است! اما یک مدعی اصلاح اجتماعی و علاقه‌مند به سرنوشت ملی باید به‌گونه دیگری فکر و عمل کند که دریچه‌ها و راه‌ها را باز بگذارد نه اینکه یکسره منفی‌بافی و مسدودسازی کند، مگر اینکه نداشتن مسئولیت اجتماعی و ملی خیال او را برای نظریه‌پردازی بدون توجه به فایده‌های عملی آن راحت کرده باشد. در این صورت سراغ جمع‌آوری شواهدی در اثبات نظریه‌اش می‌رود و ناخواسته آنچه را که در ظاهر ادعا می‌کند و غصه‌اش را می‌خورد یعنی «بی‌انگیزگی مردم برای شرکت در انتخابات»، همان چیزی می‌شود که مشتاقانه انتظارش را می‌کشد!


مانع تراشان


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان مانع تراشان نوشت: همانطور که جنگ قواعد خود را دارد، کمک‌رسانی به آسیب دیدگان و جنگ‌زدگان نیز قوانین خود را دارد. ارسال غذا، دارو و سایر اقلام مورد نیاز برای جنگ‌زدگان اگر با سخنان و اقداماتی خارج از قواعد متعارف همراه شود، با اختلال مواجه خواهد شد. آنکس که از رهگذر این اقدامات غیرمتعارف زیان خواهد دید، دقیقاً همانست که قرار بود کمک دریافت کند.


هنگامی که در اولین روز‌های بعد از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه و به شهادت رسیدن جمع زیادی از کودکان، زنان و مردان غیرنظامی، زمینه ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مجروحین و مردم بی‌پناه و بی‌غذا فراهم شد، بسیاری از کشور‌ها برای ارسال اقلام مورد نیاز اعلام آمادگی کردند. تلاش‌های بین‌المللی موجب باز شدن راهی از گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر به ثمر رسید و مصر برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.


در آن شرایط، جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهائی بود که برای ارسال کمک به غزه پیشقدم شد. دولت مصر نیز برای دریافت کمک‌های ایران و ارسال آن به غزه اعلام آمادگی کرد. این، موقعیت بسیار خوشحال‌کننده‌ای بود که می‌توانست وجدان‌هائی را که سخت آزرده بودند و جنایات صهیونیست‌ها در غزه موجب جریحه‌دار شدن قلب‌ها شده بود، تا حدودی راضی کند و زخم‌های روحی را التیام بخشد.


درست در بحبوحه فراهم کردن اقلام کمکی و زمینه‌های ارسال آن‌ها به مصر، در حالی که دولت مصر نیز برای پرواز هواپیمای ایرانی حامل کمک‌ها مجوز صادر کرده بود، افرادی در اینجا به عادت همیشگی مشغول افاضه شدند و با سخنان سرتاسر شعاری و اقدامات نمایشی خود، زمینه‌ای فراهم ساختند که رژیم صهیونیستی اعلام کرد اجازه نخواهد داد کمک‌های ارسالی از ایران به غزه وارد شود. روشن است که صهیونیست‌ها برای ممانعت از ورود ایران به کمک رسانی دنبال بهانه هستند، ولی نکته‌ای که باید رعایت شود اینست که ما نباید چنین بهانه‌هایی را به آن‌ها بدهیم.


متاسفانه هنگامی که اخبار مربوط به موافقت دولت مصر با انتقال کمک‌های ایران به غزه منتشر شد، اصحاب شعار هم احساس تکلیف کردند و یکی بعد از دیگری مشغول انجام وظیفه! شدند. یکی گفت ما سلاح هم به غزه خواهیم فرستاد، آن دیگری گفت علاوه بر محموله هواپیما، ۲۰ هزار تن اقلام کمکی هم از طریق کشتی به غزه خواهیم فرستاد و سومی از اعزام خبرنگاران به همراه هواپیمای حامل کمک‌ها خبر داد و از خبرنگاری که مخاطبش بود درخواست کرد شفاعت او را هم بکند. شاید او در آن لحظه که این درخواست را می‌کرد توجه نداشت که شفاعت را کسی می‌کند که در نبرد علیه دشمن به شهادت می‌رسد و طبعاً هرکس این درخواست شفاعت را بشنود به این نتیجه می‌رسد که قرار است ما رزمندگانی را در پوشش خبرنگاران به غزه اعزام کنیم. وعده ارسال سلاح را هم که آن دیگری داده و لابد در آن کشتی حامل ۲۰ هزار تن کمک هم خبرهائی هست، پس گویا ایران درصدد است در پوشش ارسال کمک‌های انسان دوستانه اهداف دیگری را دنبال کند!


این نتیجه‌گیری برای افرادی که با ایران مشکلی ندارند پیش نمی‌آید، ولی دشمن صهیونیستی که دنبال بهانه‌جوئی است، بطور طبیعی به همین نتیجه می‌رسد. بعد از همین سخنان بود که رژیم صهیونیستی اعلام کرد محموله‌های کمک‌های ایران به طرف غزه را بمباران خواهد کرد و مصر حق ندارد از ایران چیزی را به عنوان کمک برای غزه بپذیرد. اینکه بعد از آن وعده‌های پرزرق و برق اولیه تاکنون هیچ خبری درباره ارسال کمک از ایران به غزه منتشر نشده و سخنی در این باره گفته نمی‌شود به همین علت است. این، یعنی مانع‌تراشی ناخواسته و ناآگاهانه. قطعاً این حضرات درصدد مانع تراشی نبودند، ولی وقتی کسی سنجیده سخن نگوید طبعاً نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تابع نیت او نخواهد بود و چه بسا به ابزاری برای بهره برداری دشمن تبدیل شود و ضایعاتی به بار بیاورد.

معمای لاینحل «خاورمیانه جدید» برای بایدن


محمد بیات طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان معمای لاینحل «خاورمیانه جدید» برای بایدن نوشت: با حرکت نظام بین‌الملل به سمت نظم «چند قطبی» و «منطقه‌ای»، ایالات‌متحده امریکا سعی دارد تا با بازتعریف نظم ژئوپلیتیکی در مناطقی همچون غرب آسیا، اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و شاخ آفریقا زمینه رقابت با روسیه-چین را به نفع خود فراهم کند. در این مسیر دیدگاه‌های متفاوتی میان اعضای هیات حاکمه، نخبگان دو حزب اصلی امریکا و کارشناسان دستگاه‌های اطلاعاتی برای بازتعریف نظم منطقه خاورمیانه وجود دارد.

در دوران اوباما دولت وقت امریکا سعی داشت تا از طریق توافق هسته‌ای با ایران به موازنه پایدار در غرب آسیا دست یابد و سپس استعداد‌های نظامی خود را در منطقه اوراسیا و جنوب شرق آسیا افزایش دهد. با خروج دولت ترامپ از برجام و ایجاد کمپین «فشار حداکثری» نه تنها سعی کرد تا تهران را از معادلات منطقه حذف کند، بلکه به سمت ایجاد بلوک سیاسی-امنیتی واحد میان کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی حرکت کرد که مهم‌ترین نماد‌های آن «معامله قرن» و «توافق ابراهیم» است. با قدرت‌گیری مجدد دموکرات‌ها و روی کار آمدن دولت «بایدن-هریس» بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره احیای برجام و افزایش تماس‌های امنیتی میان تهران-واشنگتن برای برقراری نظم و موازنه در خاورمیانه افزایش یافت، اما به دلیل تغییر دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی این موضوع به تعویق افتاد و به سرانجام نرسید. 


با وجود حاکم شدن وضعیت «بن‌بست» در روند مذاکرات احیای برجام میان تهران-واشنگتن، دولت بایدن تصمیم گرفت تا با اتخاذ سیاستی تعاملی ضمن مهار مناقشه اتمی ایران، به سمت ایجاد بلوک جدید منطقه‌ای میان کشور‌های عربی و اسراییل حرکت کند. واگذاری پرونده اتمی ایران به برت مک‌گرک زمینه‌ساز مذاکرات مسقط-دوحه و حصول توافق تبادل زندانیان و آزاد شدن قریب به ۱۰ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و عراق شد. همزمان واشنگتن با برگزاری نشست‌های امنیتی «النقب» سعی داشت تا نوعی تهدید نظامی معتبر علیه ایران ایجاد کند، اما بهبود روابط تهران و بلوک محافظه‌کار سنی (توافق پکن) سبب به بن‌بست رسیدن این طرح شد. بایدن با واگذاری پرونده ایران به افراد عملگرایی همچون جیک سالیوان و مک‌گرک سعی داشت تا برنامه هسته‌ای ایران را به گونه‌ای مهار کند که دیگر نیازی به احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های تهران نباشد. با این حال گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران با لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس عملا اجرای مصوبه بازدارنده مجلس درخصوص توسعه صنعت هسته‌ای را دنبال می‌نماید. 


دیگر راهبرد خاورمیانه‌ای دولت بایدن آماده‌سازی مقدمات عادی‌سازی روابط پادشاهی عربی سعودی و اسراییل تا اوایل سال ۲۰۲۴ بود. در این سیاست واشنگتن قصد داشت تا تل‌آویو را بدل به شریک امنیتی کشور‌های عربی و دروازه ورود کشور‌های منطقه به سوی بازار کشور‌های اروپایی و امریکا کند. اساسا تعریف پروژه‌هایی همچون «I۲U۲» و «هند- عرب- مدیترانه» تنها با هدف ایجاد کریدور امنیت غذایی یا انتقال کالا-انرژی دنبال نشده است، بلکه هدف غایی این مسیر‌های جدید ایجاد موازنه در برابر ابرطرح «یک کمربند-یک جاده» چین، مهار محور مقاومت و ادغام اسراییل در نظم سیاسی- اقتصادی- امنیتی منطقه غرب آسیا دنبال شده است. واشنگتن درحالی به صورت همزمان سیاست‌های «مهار برنامه اتمی ایران» و «عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو» را دنبال می‌کرد که سهم حداقلی برای تهران و اعضای شبکه مقاومت در مسیر ساخت خاورمیانه جدید درنظر گرفته بود.

به عبارت دیگر در بازتعربف نظم جدید واشنگتن ترجیح می‌داد تا ایران به عنوان کشوری منزوی و خارج از نظم بین‌المللی باقی بماند. درحالی که واشنگتن به دنبال خلق «خاورمیانه جدید» بدون درنظر گرفتن منافع، استعداد‌ها و نقش محور مقاومت در خاورمیانه بود؛ عملیات غافلگیر‌کننده توفان‌الاقصی تمام معادلات را تغییر داد. تنها چند ساعت پس از عملیات هفتم اکتبر بسیاری از کارشناسان و اندیشکده‌های معتبر غربی از احتمال توقف مذاکرات اتمی ایران-امریکا و به تعویق افتادن عادی‌سازی روابط سعودی-اسراییل تا مدت نامشخص نوشتند. با آنکه تهران بار‌ها هرگونه ارتباط یا اطلاع از عملیات توفان‌الاقصی را رد کرده است، اما نتیجه غایی این عملیات تحولی بزرگ در فرآیند نظم‌سازی جدید در منطقه خاورمیانه است. به عبارت دیگر شعله‌ور شدن آتش جنگ در آستانه شرق مدیترانه سبب عقب افتادن پروژه‌های امریکا در منطقه «منا» برای مهار چین، روسیه و ایران شده است.

مهم‌ترین نکته در روند «حفظ» یا «تغییر» ساختار اقتصادی-امنیتی منطقه خاورمیانه توجه به منافع و نقش تمام بازیگران مهم و تاثیرگذار است. طی سال‌های اخیر امریکا سعی کرده تا از طریق ارتباط با یکی از بلوک‌های منطقه به نوعی موازنه پایدار دست یابد. تحولاتی همچون اشغال افغانستان-عراق، بیداری اسلامی، ظهور داعش، توافق برجام، توافق دوحه، صلح ابراهیم و درنهایت عملیات توفان‌الاقصی نشان‌دهنده سیاست خارجی اشتباه واشنگتن در غرب آسیا و لزوم بازنگری در راهبردی کلان واشنگتن در روابط با کشور‌های منطقه است. اگر امریکا قصد دارد تا به نوعی موازنه و بازدارندگی پایدار در خاورمیانه دست یابد ابتدا باید نقش ایران و محور مقاومت را به عنوان بازیگر مهم و تاثیرگذار به رسمیت بشناسد. ازسرگیری مذاکرات اتمی، کمک به برقراری صلح در فلسطین اشغالی، برداشتن تحریم‌های سزار علیه دمشق، کمک به حل بحران سیاسی در یمن و مشارکت در روند احیای اقتصاد لبنان می‌تواند اقداماتی سازنده از سوی واشنگتن با هدف «بازیابی» هماهنگی‌های راهبردی با تهران باشد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۱۳
اصلا چرا باید تو انتخابات شرکت کنیم؟؟
دوستان دقت کنید حفظ خاک و وطن و غیره کلیشه ای شده ضمن اینکه بارها از طریق تلویزیون اعلام کردن ایران مال مردم نیست برای گروهی خاصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
فقط وطن فروشان مزد بگیر اسراییل
مردم را از شرکت در انتخابات نا امید می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
برا همین خرید و فروش رای رو برا نمایندگان مجاز کردن چون میدونن‌ کسی رای نمیده مگه از روی فقر و نیاز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تو نمیتونی تو انتخابات شرکت کنی چون ایران وطنت نیست
نامه من کو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
سفره مردم رو خالی کردین+ ناترازی صندوقها+ این طرز قانون گذاریهای مالیاتی + بازی با زندگی مردم +بی ارزش کردن ریال +
دلار 4200 تومنی رو 28500 کردن و + .....
اینها همه حق الناس نیست !؟گناه نیست ؟
مراجع نظری ندارند !!!!! چیزی نمیخان بگن !؟ فقط مشکل فلسطینه ؟!
تورم 50 درصده افزایش حقوق 18 درصد !!؟؟
من هم به اندازه همون 18 درصد کار میکنم . اصلن کارها بخوابه انجام نشه
معطل بمونن مشتری به خریدش نرسه . ارباب رجو عصبی بشه و ......
به من چه
اونی که حقوق 100 میلیون تومنی بدون مالیات همراه با راننده برای خودش تصویب میکنه تشریف بیاره کارها رو انجام بده
من ازین به بعد نگاااااه
من نه ماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
کار نمیکنیم مملکت بخوابه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
روزنامه جوان هنوز تو دوران اصلاح طلب اصولگرا گیر کرده . تموم شد دوست من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ببین اگر از دوره های قبل بیشتر شرکت نکردند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۱۲:۱۱
میزان رای شما از آمار مثبت مفی ها مشخصه. کمتر از 2 درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
شرکت نکردن یعنی دوباره همین آقایان رای خواهند آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۱۳:۲۴
شرکت کردن یعنی بازم همین آقایون با اسم متفاوت رای میارن و هیچ تغییر مثبتی در حال مردم ایجاد نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ناشناس عزیز ۱۳:۲۴ شما فکر میکنی اگر رای بدی آدم متفاوتی وارد مجلس میشه؟ نه عزیزم. هیچ فرقی نمیکنه. هرکسی اونجا بتونه وارد شه به فکر عامه مردم نمیتونه باشه متاسفانه
روزنامه جوان این نکته مهم را در نظر نگرفته که صرفنظر از رد صلاحیت برخی کاندیداها، مجلس و رئیس جمهور دارای مسئولیت هستند اما اختیار ندارند پس نمی توانند منشا تغییر شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ان گروه خاص هیچ علاقه ای به مشارکت مردمی ندارد و دوست دارد کاندیدا های خودش رای بیاورند
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مگه کاندیداهای غیر خودشونی هم تایید می شن !؟
وقتی مسئولین به این نتیجه می رسند که از کجا معلوم که مردم بتوانند درست انتخاب کنند، مردم انگیزه شرکت در انتخابات را از دست می دهند!
آقای صادقیان! این جریان حاکمیت هست که با اعمال و عملکردش تمام راه ها و دریچه ها را بسته. نه تحلیلِ یک تحلیلگر اجتماعی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تورم ترکیه بدون تحریم و دارای روابط تجاری با اسراییل و غرب خیلی خیلی خیلی بیشتر از ایران
التماس عقل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
1007 ترکیه درنفت وگاز اول جهان نیست.درمعادن مختلف چهارم تا هشتم جهان نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
|۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
دوست عزیز دولت ترکیه هم هر سه ماه یکبار حقوقهارو ترمیم میکنه
مراکز قدرت و تصمیم گیری متعدد در کشور قدرت واقعی را در دست دارند و رئیس جمهور و مجلس حتی در مورد واردات واکسن، واردات لوازم خانگی، واردات خودرو و ... هم نمی توانند مستقلا تصمیم بگیرند!!
با همه این حرفها در انتخابات شرکت نمی کنم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
من هم همینطور در انتخابات امریکا شرکت نمی کنم
جوابتون رو توهمین کامنت بگیرید
من رای نمیدهم
____________
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
من رای می دهم
ما رای می دهیم
تا چشم شما چند نفر در بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
والله اولین باریست که میشنوم کمیت از کیفیت بهتر است. یعنی فقط شرکت کنیم مهم نیست توی برگ رای اسم اسدالله خان را بنویسیم یا چقندر قند. فقط بنویسیم!!!! خود این گفته توهین بزرگی به مردم ایران است یعنی چی تو فقط چشمت را ببند و رای بده مهم نیست که ننه قمر بیسوادی رای بیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۱۰:۰۵
تو همین سایت آمارتون رو ببین. زیر 2 درصد هستین
در پاسخ به تحلیل اعتماد باید گفت که ایران از بیان خواسته هاش به زبان دیپلماتیک عاجز است نمونه آن مذاکرات غیرمستقیم، سخنرانی های شعاررگونه رئیسی در مجامع بین المللی، از دست دادن فرصت بازگشت به برجام در سال گذشته و ....!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
یادتونه به روحانی می گفتن قرار بود پاسپورت ایرانی عزت پیدا کنه ؟!! حالا همین طعنه زنها حتی عرضه نداشتن اخذ ویزا برای رفتن ایرانی ها به چین رو لغو کنند!! در حالی که چین به تازگی اخذ ویزا برای شهروندان چند‌کشور اروپایی رو لغو کرده !! !!
مملکت شعار و وعده های سرخرمن...!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
هیچکی به اندازه اسراییل وعده سرخرمن به مردم بدبختش نداده
عملکردهاست که موجب کاهش میزان میل به مشارکت شده است» اين حرف كاملا درست است وقتي نماينده مياد وعده ميده وبهش عمل نمي كنه مردم دلسرد ميشن واين امر باعث مشاركت پايين بياد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
شاسی بلند
سیسمونی گیت
توگوشی به سرباز
درخواست اعدام مردم
ادناپلاس توربو شارژ
اینارو بذار کنار عدم عمل به وعده ها
رای دادن ب افرادی ک از صافی مورد نظر رد میشن . کاندید مورد نظر من از فیلتر رد نمیشن مملکت مال حزب اللهی هاست بقیه باید برن. رای نمیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
رای فقط به افراد سالم و وطن دوست
قدیر
| Switzerland |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
1004- اینطور افراد تاییدصلاحیت نمیشوند.دیدید که حتی مسعودپزشکیان بشدت محتاط راهم تاییدنکردند.چون هرچه دارد از همون جراح قلب بودنشه نه وزیر و وکیل شدنش
مجلسی که لوایح مهم را از صحن علنی خارج می کند و به کمیسیون 10-20 نفره می سپرد و منجر ه مصوبه ی لایحه حجاب می شود که شورای نگهبان بیش از 100 ایراد قانونی و غلط املایی از آن می گبرد ، چقدر کارایی دارد؟!!
کاش از دست رفته ها قابل جبران بود و امکان ترمیم داشت . ظاهرا خواب خود خواسته را در هشیاری کامل انتخاب کرده اید و این هم از جمله از دست رفته هاست
خانه از پای بست ویران است خواجه دربند نقش ایوان است
همه افراد مطرح رد صلاحیت شده ، زمانی از افراد مورد اطمینان نظام بوده اند ولی در حال حاضر فاقد صلاحیت شده اند . مفهومش این است که انتخاب آنها در گذشته به نادرستی بوده است .برای جلوگیری از انتخاب ناصواب و تکرار خطا ، عدم انجامش بهتر است


کار بد مصلحت آنست که مطلق نکنیم
رای بی رای
به فکر همون رای ساختگی باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
درصد مشارکت در انتخابات فرانسه 15 درصد!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۱۰:۰۳
آها این ماله جدیدتون هست؟ ک بگید بقیه هم پایین بودن؟
ای کاش مردم در هر شرایطی پای صندوق بیان
به جای این افراد که صندلی های مجلس رو شبیه ارث پدری می بینن به جوانان تحصیل کرده از دانشگاه های معتبر کشور رای بدن بخدا خیلی از فسادها و رانت ها جمع میشه
من کاملا مخالف قهر مردم از انتخابات هستم باعث شده به عده تکراری وارث انتخابات باشن.
پاسخ ها
هژبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
خدا شفات بده دلیل ی عده تکراری رد صلاحیت آدمای غیر تکراریه نه رای مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مخالف باش تا اموراتت بگذره
رای بی رای
با افتخار رای نمیدهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اخوی نمی تونی رای بدی چون اسراییل پرستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اخوی 10:2 می بینم که از کلمه غربگرا فاصله گرفتین اینبار هم به مخالفینتون میگین اسرائیل پرست!! خب اشکالش چیه هر کس یه سلیقه و نظری داره دیگه! چطور شما عاشق پوتین هستین چیزی نیست؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۱۰:۰۲
غرب گرا
آلبانی نشین
اسرائیل دوست
خود باخته
مزدور
جاسوس
برانداز
و ......
قسمت کوچکی از عناوینی هست که هر کس مخالف شما فکر کنه بهش نسبت میدین. ولی دیگه دوره این توهین ها گذشته.
بگو چه چیزی از انتخابات مانده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
انتخابات ایران پر شور تر از انتخابات همه دنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
1003
البته زیادی نمک زدن دیگه خیلی شور شده کسی نمیتونه هضم کنه!
لایحه حجاب ایرادهایش 142 تا نیست. بلکه یک ایراد دارد وآنهم خود لایحه است.تجربه مواردمشابه مثل ماهواره ومهمتزتجربه 42 ساله خود مبارزه با آنچه بیحجابی نامیده میشود مبین ایرادبودن خود لایحه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
فحشای اخلاقی محکومه چرا میخواهید به فساد غربی بکشید این مملکت رو؟
انتخابات دیگه برای مردم جذابیت نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
انتخابات دیگه برای مردم امریکا جذابیت نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ناشناس 10:2 بالا جوابت رو دادم رأس همین ساعت رگباری داری جمله و دیالوگ تکراریت رو می نویسی تو برو رأی بده کسی جلوت رو نگرفته فقط اینجا با اراجیف تکراریت مغز ما رو نخور
تابناك فقط پيام افراد مشخصي را كه مي شناسد و مناسب مقالات خودش است را چاپ مي كند.
پاسخ ها
مشتری 5 ساله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
این حرف بی انصافی است. ولی برخی پیامها هم بیمورد وبدون توجیه منتشرنمیشوند.یک حالت 50-50 درنظربگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اکبر باز حرف خودتو تکرار کردی پس الان اینجا چیکار میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
واقعا موضع تابناک بسیار حرفه ای و منصفانه است. خیلی پیش امده که بنده حتی نظرات بسیار تندی نوشتم و بی کم و کاست منتشر شده. واقعا این وصله ها به تابناک نمیچسبه. من خودم شخصا ممنون هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تابناک که خودیه چرا جرزنی میکنی
رای بی رای
آقای روزنامه جوان! مغلطه اصلاح طلب و اصولگرا خیلی وقت است که نزد مردم تمام شده است. شما هم به فکر حفظ قدرت باشید. مردم با این وضع، در انتخابات شرکت نمی کنند دوست عزیز!
حداقل، وضع اقتصاد را درست کنید شاید کسانی که انتخابات سالم و آزادی های اجتماعی برای شان مهم نیست در انتخابات شرکت کنند.
انتخابات در مملکت ما جنبه تزینی و نمادین دارد شرکت در آن را مردم به عنوان فریضه می دانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مردم فریضه نمی دانند !!
هیچ دلسوزی در این نظام وجود نداره
اونقدر سو مدیریت هست که ملت هیچ روز خوشی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
بدنه مدیریتی کشور سالم است و فقط چند تا فاسد باید اعدام شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
1000
همون چنتا که میگی تقریبا 80 درصد مسئولای ارشد و اسم رسم دار هستن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
خوب وقتی پای صندوق نریم همینا که هستن رای میارن و این سوء مدیریت ادامه خواهد داشت
بیاین از بین این افرادی که تایید صلاحیت میشن فقط جوانای تحصیل کرده رو بفرستیم
اصولگراها بخصوص شرکای پایداریچی سالها است به این نتیجه رسیده اند پیروزی در انتخابات ممکن نیست مگر با عدم مشارکت مردم لذا حداکثر تلاش خود را می کنند که مردم در انتخابات مشارکت نکنند . اینکه می گویند مشارکت حد اکثری یک تعارف بیشتر نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
دقیقا اما وقتی نماینده هایی که تایید صلاحیت می شوند اکثرا مورد علاقه همین پایدارچی ها هستند اگر پای صندوق برویم دو چیز را به دست می آورند یکی اینکه به هر حال کاندیدهای مورد عنایت انها را با حداقل رای هم شده وارد مجلس می کنند دوم اینکه از مشارکت بالای مردم سوء استفاده تبلیغاتی می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مهم نیست
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
هنوز گیر اصولگرا و اصلاح طلبی؟

بیخیال بابا

رای بی رای
قطعا هیچ چیزی برای مردم باقی نمانده. نه امیدی نه انگیزه ای برای زندگی. نه دل خوشی .
هر روزمان بدتر از روز قبل شده.
شرمنده زن و بجه شده این انقدر که نمیتوانیم درخواستشان را اجابت کنیم
به خداوندی خدا قسم اگر همین پایبندی به خانواده و نگرانی بچه ها نبود خودکشی تنها گزینه پیش پای خیلی ازماها شده.
رای بی رای
به هیچ قیمتی فریب نخواهیم خورد دیگه
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
آلبانی نشین ها صبح کله پاچه زدند
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ساندیسی هم ابگوشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
959
در مغزتان چه میگذرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
۰۹:۵۹
وصل زدن کار شما 2 درصدی هاست
نگاهی به نظرات و مثبت منفی ها بنداز
فقط تو یک نفر منفی دادی بیچاره
من به عنوان یک جانباز واقعی که تا کنون از هیچ سهمیه ناعادلانه‌ای استفاده نکردم تاکنون رای نداده و نخواهم داد.
روزنامه جوان ،باچه رویی از مردم میخواهید که تو انتخابات شرکت کنند ؟؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
سنگ پای قزوین
انصافا تنها جایی که انتخابات فرمایشی دارد و مردم هیچ نقشی ندارند همین امریکاست
فقط انتخابات اسراییل که نتانیابوی منفور و فاسد و کودک کش بیست سال بر سرکاره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
الان این حرفت چه ربطی به موضوع داره؟؟ اسراییل خونخوار امریکا استکبار جهانی که چی؟ کدومیک از این حرفها بی کفایتی مسولین مارو تطهیر میکنه؟ ما راجع به ایران صحبت می کنیم اخوی . قبل اینکه مثل نوار حرفای تکراری بزنی متن رو بخون یبار
دوباره وقت انتخابات شد و بی وطن ها دوباره دست به کار شدند.
کور خوندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
شما برو وطن خودت غزه اونجا رای بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
مگر نگفتین گشور مال ما حزبی الههی هاست؟ پس خودتون برید انتخابات فرمایشی خودتون
رای بی رای
ما هر قدر هم شعار بدیم که توی انتخابات و تظاهرات شرکت نمی کنیم جریان حاکم یک چیزی را علم(الم) می کند و آنقدر توی رسانه میلی تبلیغ می‌کند که ما با کله پا بشیم بریم رأی بدیم آخر هم ما مردم مقصر هستیم که از بین کسانی که خودشان تایید کرده بودند افرادی که بدرد نمی خورد اند انتخاب کرده ایم حال هی بگوییم رأی نمی دهیم این همه انتخابات می کنند که ما با شرکت خود در انتخابات و تظاهرات ها میزان مقبولیت خود را نشان بدهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
یک کلام رای بی رای
واقعا روتون زیاده، با این همه گندی که زدید توقع دارید مردم بیایند و دوباره شما رو تایید کنند؟!
من همیشه در انتخابات شرکت کرده و به "زی زی گولو" رای می دهم
به نظرم فعلا دو قطبی لجبازی در کشور شکل گرفته یعنی کار درست و منطقی مهم نیست چه کار کنیم ضد حال طرف مقابل باشد در این دوقطبی هم آمار مثبت منفی همین سایت نشان میدهد اکثریت کدام طرف است
روزنامه جوان مال سپاهه؟؟
صندوقی که من را فقط موقع انتخابات می شناسد لیاقت رای من را ندارد
آدم می خواد یک دانشگاه بره باید از سد کنکور رد شه ، برای استخدام صدجور مصاحبه و تست باید انجام بده ، بعد طرف برای سرنوشت 85 میلیون نفر می خواد تصمیم بگیره تو 70 بند 200 تا فقط اشکال شورای نگهبان ازش گرفته ، یک تست هوش یک تست سلامت روان یک تست اطلاعات عمومی از این دوستان قبل ورود به مجلس می گرفتند بد نبود
فقط وطن فروشان و غربگدایان در انتخابات شرکت نمیکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
شما راجع به وطن خودت صحبت کن. وطن شما ایران نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
پس 90 درصد مردم کشور وطن فروش شدن
رای من هنیه
روزنامه جوان مزدور
من تاکنون در همه انتخابات شرکت کردم به امید شرایط بهتر نتیجه هیچ شد
از امروز رای نمی دهم به امید شرایط بهتر
سوال از غلامرضا صادقیان سردبیر روزنامه جوان:
در نوشتار شما به وضوح تفاوت نگرش عباس عبدی و محمد خاتمی در موضوع انتخابات مشخص است اما چرا راه حل شما از عباس عبدی می گذرد و نه از محمد خاتمی؟!!

اگر شما بأیّ نحو عباس عبدی را در موضوع انتخابات قانع کنید، چه اتفاقی در عرصه انتخابات خواهد افتاد؟

اگر به جای سرشاخ شدن با عباس عبدی، بروید سراغ شورای عالی امنیت ملی و دستگاه قضایی و درخواست کنید ممنوعیت های خاتمی را رفع کنند و او فعالیت آزاده انتخاباتی انجام دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
چپ و راست ، اصولگرا و اصلاح طلب ....... فرقی ندارند مجلس هیچکاره است نماینده ها کارمند دولت هستند و دنبال منافع شخصی هستند کارهای مفید مجلس را نام ببرید. رای بی رای
بار ها رای دادید و هیچ نتیجه نداد یکبار همه با هم رای ندهیم ببینید چگونه نتیجه خواهد داد
جناب جوان چهل سال تلاش مردم بر دمکراسی...توحل اقتصادی...فرهنگی و اعتلای جامعه و کشور در داخل و سطح بین الملل چیزی جز انحصار اباد شدن قبرها سرزمینی سوخته و از بین رفتن عزت نفس نتیجه دیگری در پی نداشت......هنر شد خوار و جادو ارجمند....نهان نیکی و آشکارا گزند...فردوسی بزرگ.
من از نزدیک شاهد هستم، فارغ از اینکه قرار است چه کسانی کاندید بشن، انصافا از چند ماه گذشته تلاش زیادی انجام گرفته تا بستری مناسب برای رای دادن فراهم بشه و از آراء مردم صیانت بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
دوست عزیز بحث صیانت ازا یک موضوع است. بحث اینکه تمام طیف ها اولا کاندید ندارند و از طرفی مردم از سخنان و عملکرد مسولین بسیار عصبی و ناراحتند و بعید میدانم بیشتر از طیف اندکی شرکت کنند. وقتی عامه مردم را صاحب تحلیل و دیدگاه نمی دانند چرا باید شرکت کرد؟
رای را کسانی بدن که مملکت برای اونهاست
برادران بی انصافی نکنین این مجلس با کمک دولت رئیسی توانستند اقلام خوراکی را 300درصد افزایش دهند هر دولتی نمیتواند این خدمت را انجام دهد گوشت سال گذشته اذر ماه هر کیلو 125000تو مان بود حال شده کیلو ئی 460000هزار تومان
ما سه بار رأى ميدم با كارت ملى. شناسنامه و گذرنامه خيالتون راحت
با این همه گرانی خوراکیها و پوشاک و هزار جور برج و کرایه خانه های نجومی فقط کلی قرض و قوله باقی مانده
اتفاقا خیلی درست نوشته ولی کو گوش شنوا اگه من و خیلی از آدم های مثل من که با رنج و زحمت داریم خرج یک زندگی ۴نفره را در میاریم و فقط بخور ونمیر هست انتخابات پشیزی برای ما ارزش نداره که در آن شرکت کنیم و تا اینا با این فلسفه حکومت داری هستند آسمان به همین تیرگی هست . ما در جایی که کار می‌کنیم جامعه کارگری هست قطعا هیچکدام از این جمع زیاد در انتخابات شرکت نمی‌کنند و شما هم تکرار کنید انتخابات وماهی انتخابات
ماکه هرساله رای دادیم به امیدبهترشدن ازاین دولت و مجلس توقع داشتیم اوضاع روسروسامان بده اماتمام اجناس دههابرابرشد فکرنکنم اوضاع بهتر بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست