بازدید 40105
ششصد و سی و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

درخواست عجیب زلنسکی برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران/حمله گسترده پهپادی اوکراین به مسکو

ششصد و سی و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰ 26 November 2023

درخواست عجیب زلنسکی برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران/حمله گسترده پهپادی اوکراین به مسکو

بین الملل تابناک: ششصد و سی و یک روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

نیوزویک: تداوم کمک‌ به کی‌یف باعث تشدید تنش‌ها می‌شود
۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۲۲:۲۷

هفته نامه «نیوزویک» در مطلبی با اشاره به اینکه «نبرد ۲۰۲۳ اوکراین زیر انبوهی از انتظارات برآورده نشده رو به پایان است»، نوشت: مقام‌های آمریکایی و متحدان غربی کی‌یف، به طور محرمانه از عملکرد اوکراین در ضدحمله خود انتقاد کرده‌اند و از سوی دیگر هشدار داده‌اند که تداوم ارائه کمک‌ها به کی‌یف می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها شود.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: سربازان و شهروندان این کشور که خود را برای حمله زمستانی روسیه آماده می‌کنند، با یاد موفقیت تابستانی‌شان امیدوار نخواهند شد، به دلیل آنکه ضدحمله مورد انتظار کی‌یف در دستیابی به پیشرفت مورد نیاز برای شکست مسکو در جنوب کشور شکست خورده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری و ژنرال والری زالوژنی فرمانده ارشد ارتش اوکراین به ضعف ضدحمله این کشور اذعان کرده‌اند.

زالوژنی اوایل ماه جاری [میلادی] در مصاحبه‌ای با نشریه «اکونومیست» گفت: به احتمال زیاد هیچ پیشرفت عالی و عمیقی [در ضدحمله اوکراین] حاصل نخواهد شد و تمام توجهات باید روی دفاع متمرکز شود.

نیوزویک با اشاره به اینکه «به نظر می‌رسد زلنسکی در فشار قرار گرفته است»، نوشت: در حالی که کی‌یف در تلاش برای حفظ ائتلاف غربی خود است اما شکاف‌هایی در حال شکل‌گیری است.

بر اساس این گزارش، یکی از باورهای رایج از فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) این است که ایالات متحده کمک نظامی به اوکراین را برای زنده ماندن [کی‌یف] می‌دهد و میزان این کمک‌ها برای پیروزی کافی نیست. بنا بر این گفته‌ها، آمریکا بیم از آن دارد که شکست راهبردی کرملین در اوکراین، می‌تواند منجر به ناآرامی در مرزهای روسیه و آشفتگی داخلی شود.

دانیل وایدیچ (Daniel Vajdich) یکی از سرشناس‌ترین لابی‌گرهای اوکراین در واشنگتن دی‌سی به نیوزویک گفت: اوکراینی‌ها شاهد تداوم تردید و این ذهنیت نگران‌کننده در مورد تشدید تنش‌ها هستند. مردم اوکراین بر این باورند که با وجود همه کمک‌ها [که تاکنون از سوی غرب به این کشور ارائه شده] اما هنوز ملاحظات زیادی وجود دارد و دلیلش این است که تمایلی برای غلبه قاطع اوکراینی‌ها بر روس‌ها وجود ندارد.

مقام‌های آمریکایی و متحدان غربی [کی‌یف] به طور محرمانه از عملکرد ضدحمله اوکراین انتقاد کرده‌اند. روزنامه «نیویورک تایمز» در ماه آگوست (مرداد/شهریور) گزارش داد که برنامه‌ریزان آمریکایی به این موضوع پی برده‌ بودند که نیروهای کی‌یف در امتداد جبهه جنگ ۶۰۰ مایلی بیش از حد پراکنده شده‌ و نتوانستند توان نظامی کافی را در یک نقطه متمرکز کنند.

این درحالیست که برای بسیاری از اوکراینی‌ها، ایالات متحده مسئولیت ضدحمله همچنان مأیوس کننده [کی‌یف] را بر عهده دارد.

وایدیچ در این باره گفت: این دیدگاه هنوز در کی‌یف قوی است و این موضوع که بسیاری از کمک‌ها به سرعت به دست اوکراینی‌ها نرسیده، یک واقعیت تجربی است.

بر پایه این گزارش، کاخ سفید رویکردی تدریجی برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف اتخاذ کرده است. مقام‌ها نیز هشدار داده‌اند که [ارائه این کمک‌ها] خیلی زود می‌تواند باعث تشدید خطرناک تنش از طرف روسیه شود. شرکای غربی نیز به لزوم ابهام راهبردی و عنصر غافلگیری اشاره کرده‌اند.

نیوزویک همچنین عنوان می‌کند: با وجود اینکه کمک‌های مرحله به مرحله‌ای غرب باعث ناامیدی شده است اما اوکراین نمی‌تواند بدون حمایت غرب به ویژه ایالات متحده به جنگ خود ادامه دهد.

ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به تازگی در مطلبی در تارنمای «فارن افرز» نوشت: با توجه به توان نظامی [اوکراین]، آزادسازی کامل بعید است قابل دستیابی باشد. اکنون ۲ سال جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم. من پایه و اساسی نمی‌بینم که بگوییم اگر سال سوم، چهارم یا پنجمی هم بگذرد، اوکراین بتواند این هدف را محقق کند.

وی در ادامه با بیان اینکه «دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا خود را بر سر دوراهی دشواری می‌بیند»، اظهار داشت: دولت بایدن با وجود شرایط دشوار در حدود ۲ سال پس از حمله روسیه به اوکراین، هیچ نشانه‌ای مبنی بر جدایی از کی‌یف بروز نمی‌دهد.

یگان‌های پدافندی روسیه در مناطق عملیاتی با اوکراین تقویت شدند
۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۲۰:۱۵

 رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه سامانه‌های راهبردی پدافند هوایی خود را از منطقه راهبردی «کالینینگراد» به مناطق عملیاتی اوکراین منتقل کرده است.

به گزارش وبگاه «پراودا» روسیه کالینینگراد، غربی ترین پایگاه نظامی خود که از سه طرف با کشورهای عضو ناتو هم مرز است را یکی از حساس‌ترین مناطق می‌داند. استقرار انواع سامانه‌های موشکی روسیه از جمله سامانه‌ موشک زمین به هوای «اس-۴۰۰» و سامانه موشکی «اسکندر» در کالینینگراد روسیه موجب نگرانی ناتو است. این منطقه از زمان آغاز جنگ سرد محل سرفرماندهی ناوگان بالتیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و دارای اهمیت راهبردی است. کالینینگراد درمنطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است.

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس تحرکات هواپیماهای ترابری روسیه را در ماه نوامبر دلیل این انتقال عنوان کرده است.

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که روسیه با این اقدام  چالش‌های پدافندی ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر بندری «نووروسیسک» را که  بر توانایی آن‌ها برای پرتاب موشک‌های کروز به سمت اوکراین تاثیر می‌گذارد، بر طرف خواهد کرد.

سربازان اوکراین با سلاح‌های عصر شوروی آموزش می‌بینند
۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۱۹:۵۶

«بیزینس اینسایدر» در گزارشی با اشاره به کاهش حمایت جمهوریخواهان آمریکا از بسته کمکی ایالات متحده به اوکراین، ‌از آموزش سربازان اوکراینی در مناطق نظامی مخفی با سلاح‌های به جا مانده از شوروی سابق برای رویارویی با پهپادهای روسی خبر داد.

به گزارش این رسانه آمریکایی به نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز نوشت: سربازان اوکراینی در مناطق نظامی مخفی در شمال این کشور، ‌با سلاح‌های ضدهوایی و مسلسل‌های متعلق به دوران شوروی آموزش می بینند. این در حالی است که روسیه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را برای مقابله با ارتش اوکراین افزایش داده است.

ژنرال سرهی نایو، رئیس دفاع مرزی شمالی اوکراین در توضیح این خبر گفت: هدف این است که اطمینان حاصل شود سیستم‌های دفاعی گران و پیچیده غربی آخرین راه‌حل برای استفاده نظامیان اوکراینی هستند.

بسته کمکی ایالات متحده به اوکراین در حالی به کنگره ارائه شد که حمایت نظامی از این کشور در میان جمهوری‌خواهان راست‌گرای تندرو محبوبیت کمتری یافته است.

رئیس دفاع مرزی شمالی اوکراین در این رابطه تاکید کرده است که کاهش کمک های آمریکا به توانایی های دفاعی کی‌یف ضربه زیادی می زند.

بیزینس اینسایدر به نقل از پایگاه خبری ای‌بی‌سی‌ نیوز گزارش داد: روسیه در ۲ ماه گذشته ۸۰۰ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) پرتاب کرده است.

کرملین: رژیم کنونی در اوکراین برای همگان خطرناک است
۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۱۹:۵۵

سخنگوی کاخ کرملین گفت، کودتای که یک دهه قبل در کی‌یف رخ داد و قدرت مشروع این کشور را سرنگون کرد، به فجایع کنونی در اوکراین منجر شد و رژیم کنونی در کی‌یف برای همه خطرناک است.

 خبرگزاری تاس نوشت: دیمیتری پسکوف در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیا ۱ افزود: کودتا در اوکراین، باعث گسترش فراملی‌گراها و احساسات نازیسم در اوکراین شد. این امر سپس چنین حکومتی را در کی‌یف روی کار آورد که برای ما و بخشی از مردم خود از جمله روس‌هایی که در این کشور زندگی‌ می‌کنند، خطرناک است و متاسفانه این رژیم با تراژدی‌هایی که هر روز در اوکراین شاهد آن هستیم، ادامه می دهد.

پسکوف افزود: کی‌یف اجازه می‌دهد اظهارات تبعیض‌آمیزی علیه روس‌هایی که در اوکراین زندگی می‌کنند، مطرح شود که این مشخصه یک رژیم و نه یک قدرت، است.

سخنگوی کاخ کرملین در تشریح این‌که «چرا روسیه حاکمیت اوکراین را یک رژیم می‌خواند» و در واکنش به اظهارات روسولان استفانچوک (Ruslan Stefanchuk) رئیس پارلمان اوکارین که مدعی شده بود حقوق روس‌ها در اوکراین باید زیرپاگذاشته شود، گفت که چنین خصیصه‌ای، ماهیت اصلی رژیم کی‌یف را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر است که ما آن را رژیم می‌دانیم زیرا اظهارات تبعیض‌آمیز این چنینی از سوی رهبری عادی یک کشور مطرح نمی‌شود.

وی افزود، در کشوری که میلیون ها نفر روس در آن زندگی می‌کنند، چنین اظهاراتی تنها فقط از سوی یک رژیم مطرح می‌شود.

تحلیلگر سابق پنتاگون: غرب به دنبال راه خروج از بحران اوکراین است
۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۱۹:۵۳

روایت مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف در مذاکرات صلح استانبول دیوید آراخامیا از رویدادهای مارس ۲۰۲۲، روایت رسمی رژیم کی‌یف درباره این که چرا مذاکرات صلح با روسیه کنار گذاشته شد را به چالش کشیده است. در حالی که بهانه رسمی، «کشتار بوچا» بود که روسیه آن را فتنه خواند و رد کرد، بر اساس روایت جدید به نظر می‌رسد نخست‌وزیر وقت انگلیس بوریس جانسون بود که ابتکار صلح را از مسیر منحرف کرد. 

به گفته آراخامیا که ریاست فراکسیون حزب «خدمتگزار مردم» حزب رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان این کشور را برعهده دارد، روس‌ها آماده بودند در صورت پذیرش بی‌طرفی از سوی اوکراین و دادن تضمین عدم پیوستن به ناتو، به درگیری پایان دهند. او گفت وقتی (هیأت مذاکره‌کننده اوکراین) از استانبول برگشتند، بوریس جانسون به کی‌یف آمد و گفت «هرگز چیزی را با آن‌ها (روس‌ها) امضا نمی‌کنیم و فقط بجنگیم». 

سرهنگ دوم بازنشسته نیروی هوایی آمریکا کارن کویاتکوفسکی که در وزارت دفاع این کشور تحلیلگر بوده، گفت: بیان دوباره فشار آمریکا و انگلیس برای جنگ بیشتر به صورت عمومی، نشان می‌دهد غرب به دنبال یک روایت خروج است. جانسون یک قربانی عالی در عموم برای انگلیس و آمریکاست. انتظار دارم او تنها قربانی نباشد، زیرا افسران نظامی سرکش و سایرین در اوکراین برای دادن توصیه بد به زلنسکی در این مرحله آخر مقصر شناخته خواهند شد. یعنی، در صورتی که غرب تصمیم بگیرد از زلنسکی محافظت و تلاش کند کل فاجعه اوکراین را روی سر او نیندازد. 

با این حال، او این موضوع را رد نکرد که «حقیقت گویی» از سوی بازیگران مختلف در واقع با هدف «حذف زلنسکی و پایان دادن به جنگ با کمترین میزان حقارت برای غرب» انجام می‌شود. 

دانشمند علوم سیاسی و استاد دانشگاه اچ‌اس‌ئی مسکو دیمیتری اِوستافیِف با موضع این تحلیلگر سابق پنتاگون موافق است و گفت برای غرب آسان‌تر است که زلنسکی را بجای متقاعد کردن او به مذاکره با مسکو بعد از آنکه طی فرمانی مذاکره با پوتین را ممنوع کرد، کنار بگذارد.

این اظهارات در واکنش به گزارش روزنامه بیلد آلمان بیان شد مبنی بر این که آمریکا و آلمان در حال بررسی طرحی برای مجبور کردن زلنسکی به مذاکره با روسیه از طریق کاهش تدارکات نظامی به کی‌یف هستند. این روزنامه همچنین به طرح ب اشاره دارد که بر اساس آن درگیری با «شبه‌مرزهای» جدید در امتداد خط تماس متوقف می‌شود.

کویاتکوفسکی در ادامه گفت: نگرانم جنگ‌افروزان غربی با لهستان، آلمان و لیتوانی درباره طرح‌های پساجنگ برای اوکراین و زلنسکی هماهنگی نداشته باشند و ممکن است شاهد واگرایی اهداف و روش‌ها باشیم. 

تحلیلگر پنتاگون در پایان گفت: این خاصیت جنگ نیابتی است، نیابتی‌ها از ابتدا تا انتها رنج می‌برند و ترویج‌کنندگان جنگ به سادگی در بحران بعدی ناپدید می‌شوند. 

گزارش رسانه آلمانی با گزارش‌های چند رسانه دیگر غربی در روزهای گذشته مبنی بر اینکه حامیان غربی اوکراین به سمت مذاکرات صلح با روسیه متمایل شده‌اند همخوانی دارد.

با این وجود، مقام‌های دولت اوکراین گفت‌وگوهای صلح با روسیه را رد می‌کنند. مقام‌های ارشد در کی‌یف از جمله زلنسکی به تازگی اذعان کرده‌اند که ضد حمله ناموفق کی‌یف در فصل تابستان باعث کاهش تمایل کشورهای غربی برای ارسال کمک به کی‌یف شده است. 

چند منبع مطلع به بیلد گفتند در محافل دولتی آلمان سخن از این است که اوکراین خودش را در یک موقعیت مناسب مذاکره‌ای قرار دهد و گفت‌وگوها با مسکو را آغاز کند. 

درخواست عجیب زلنسکی برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران

رئیس‌جمهور اوکراین با تکرار ادعاهای خود درباره ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه، درباره احتمال صادرات موشک‌های ایران به مسکو هشدار داد و از آمریکا و غرب خواست با تدابیر سیاسی مناسب و اعمال تحریم، مانع از این کار شوند.

 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درباره احتمال ارسال موشک‌های ایران به روسیه هشدار داد و خواستار سیاست تحریمی و ارسال سیگنال‌های سیاسی از سوی جامعه بین‌المللی به تهران برای جلوگیری از چنین اتفاقی شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی دولت اوکراین، زلنسکی با بیان اینکه «اگرچه ممکن است در حال حاضر شاهد چنین چیزی نباشیم اما در آینده حتم این اتفاق خواهد افتاد» از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست تا سیگنال‌های سیاسی مناسبی را برای ممانعت از تسلیح موشکی روسیه ارسال کنند.

وی همچنین ادعاها درباره حمایت نظامی تهران از مسکو در جریان جنگ اوکراین را تکرار کرد و بر لزوم تقویت تحریم‌ها نه تنها علیه روسیه، بلکه علیه بازیگران دولتی و شرکت‌هایی که قطعات لازم برای تولید پهپادها را به ایران عرضه می‌کنند، تاکید کرد.

مؤسسه مطالعات جنگ، مستقر در واشنگتن (ISW) در پایان سپتامبر گزارش داد که مقامات ارشد نظامی ایران و روسیه، تسلیحات پیشرفته متعارف ایران را بررسی کرده‌اند و ممکن است پس از پایان محدودیت‌های موشکی سازمان ملل در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) یک قرارداد فروش پهپاد و موشک را منعقد کنند.

بورل: اتحادیه اروپا قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده است

بامداد یکشنبه، جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله بزرگ پهپادی روسیه به کی‌یف، گفت: اتحادیه اروپا قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده است.

بورل با اشاره به اینکه حمله گسترده پهپادی روسیه به کی‌یف ـ که بامداد روز شنبه به وقوع پیوست و شش ساعت به طول انجامید ـ بزرگ‌ترین حمله پهپادی این کشور به پایتخت اوکراین از آغاز جنگ در این کشور بوده است، در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اتحادیه اروپا قاطعانه در همبستگی با اوکراین ایستاده است، زیرا روسیه گسترده‌ترین حمله پهپادی خود را از زمان آغاز جنگ در اوکراین به پایتخت این کشور انجام داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: حمله روسیه باعث ویرانی گسترده، ایجاد ترس در بین مردم کی‌یف و مختل کردن زندگی آنها شد.

حمله گسترده پهپادی اوکراین به مسکو

سرگئی سوبیانین شهردار مسکو اعلام کرد، حمله پهپادی بامداد امروز یکشنبه ارتش اوکراین توسط سامانه پدافند هوایی ارتش روسیه خنثی شده است.

شهردار مسکو از حمله بزرگ پهپادی اوکراین به مسکو در اوایل امروز یکشنبه خبر داد و افزود: پدافند هوایی ارتش روسیه، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین را در مسیر خود به سمت مسکو در نزدیکی شهر نارو - فومینسک و منطقه شهری اودینتسوفکسی، سرنگون کردند.

سوبیانین با اشاره به اینکه پدافند هوایی ارتش روسیه همچنین چندین پهپاد را بر فراز مناطق بریانسک، تولیا و کالوگا رهگیری و منهدم کرد، یادآور شد: بر اساس گزارش‌های اولیه، سقوط لاشه این پهپادها تلفات جانی و خسارات جدی در پی نداشته است.

در همین رابطه وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، پدافند هوایی این کشور، یازده هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز مناطق مسکو، تولا، کالوگا و بریانسک منهدم کرده است.

الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه بریانسک نیز در کانال تلگرام خود نوشت، دو پهپاد بر فراز این منطقه سرنگون شده است.

کمبود نیروی نظامی جدیدترین چالش اوکراین برای مقابله با روسیه

فایننشال تایمز نوشت: اوکراین با جمعیتی کمتر از ۴۰ میلیون، با بحران کمبود نیروی انسانی و عدم تمایل شهروندانش برای شرکت در جنگ با روسیه مواجه است.

به گزارش روزنامه انگلیسی، دولت کی‌یف به دنبال متقاعد کردن نیروهای جوان با استقامت بهتر و مهارت‌های بیشتر برای پیوستن به جنگ با روسیه است.

این مقاله با اشاره به گذشت حدود دو سال از جنگ اوکراین با روسیه، جریان جذب نیروی نظامی به ارتش بدون ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی را از دغدغه‌های مهم مقامات کی‌یف عنوان کرد.

این گزارش می‌افزاید: خدمت اجباری انتخابی در ارتش اوکراین، از فوریه ۲۰۲۲ ادامه یافته، اما با طولانی و طاقت‌فرسا شدن جنگ، کارایی خود را از دست داده است.

بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی، نزدیک به ۲۰ هزار مرد اوکراینی یا با دور زدن قانون ممنوعیت خروج از کشور و یا کسب مجوزهای متقلبانه برای عبور از مرز، ‌از فراخوان ارتش برای عضویت و شرکت در جنگ علیه روسیه طفره رفته‌اند.

گفتنی است، در ماه اوت، ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، ‌همه مسئولان مرتبط با استخدام ارتش کشور را به‌دلیل صدور معافیت‌های پزشکی در ازای دریافت رشوه، اخراج کرد.

مقامات اوکراینی و تحلیلگران غربی می‌گویند، بحران ارتش اوکراین، نه تنها در تعداد کم نظامیان، ‌بلکه در توانایی و مهارت پایین نیروی انسانی آن است.

جک واتلینگ، کارشناس ارشد اندیشکده بریتانیایی رویال یونایتد سرویسز (Royal United Services)، در این خصوص یادآور شد که میانگین سنی اوکراینی‌ها و کسانی که توسط غرب آموزش دیده‌اند و در خطوط مقدم جنگ حضور دارند، به‌ جای این‌که ۱۸ تا ۲۴ سال باشد، ۳۰ تا ۴۰ سال بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۶
درخواست زلنسکی اصلا عجیب نیست تحریم تسلیحاتی ایران مانع تکثیر سریع تسلیحات خواهد بود و صادرات را با مشکل مواجه می کند!
پاسخ ها
اكبر اكبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تابناك فقط پيام افراد مشخصي را كه مي شناسد و مناسب مقالات خودش است را چاپ مي كند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
دلقک با افتضاحی که بار آورده میخواد رد گم کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اکبراکبر
پس پیام تو رو چطور گذاشته؟
حالا که تیر پوتین در خاورمیانه و درگیر کردن امریکاو غرب در خاورمیانه به سنگ خورد و تازه پوتین متوجه شده که پوتینی های او در خاورمیانه انقدر هم سلحشور نیستند که خود را فدای او کنند حالا با پهبادهایی که بدرست یا غلط به ایران منسوب شده کیف و شهرهای اکراین را اماج حملات سبعانه خود قرار می دهد تا شاید اینجوری باز پای ایران را بیشتر به درگیری بکشاند و روی امریکا و اروپا فشار افکار عمومی بگذارد که شاید انها مجبور شوند در خاورمیانه بیشتر درگیر شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
روسیه بر خلاف اسراییل به غیر نظامیها حمله نمیکنه
زلنسکی یک صهیونیست است که منافع صهیونیست ها برایش مهمتر از مردم بیچاره اوکراین است.
از روسیه بگذرد از ایران نمی گذرد.
چون برده بی اختیار صهیونیسم جهانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
خیلی میسوزی که زلنسکی اوکراین را دو دستی به اربابت پوتین نداد و حالا روسبه مثل .. در باتلاق این جنگ فرسایشی گیر کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
چه قشنگ گفتی؟ احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
آفرین بهترین تعریف برای زلنسکی همین بود یک صهیونیست نه یک اکراینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
کاناداییروسیه هدفش نجات روس تبارهای اکراین از دست نژاد پرستها بوده که موفق شده
21 ماه جنگ برای هدفی نامشخص- ولادیمیر ودکایف روز شروع حمله گفت این عملیات نظامی ویژه چندروزه است ولی 631 روز است هنوز چندروز تمام نشده.!!! البته با فرسوده شدن ارتش متجاوز در مقابل اوکراین با شارژجهانی 2-3 ماه دیگر تمام میشود ومثل سربازان صدام برمیگردند پشت مرزهای خود ومعلوم نمیشود این وسط این جنگ که صرفنظراز خسارات وتلفات اوکراین صدهاهزارخانواده روسی را داغدارجوانان شان کرد وصدهامیلیارددلار به مملکت روسیه ضرر زد وآبروی ابرقدرتی اش رابه باد داد برای چه بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
پونین همان صدام روسیه است که با بی خردی و ناتوانی به اوکراین حمله کرد و پس از قریب دو سال، هنوز هیچ توفیقی در جنگ به دست نیاورده و اوکراین‌ هم به این سادگی ها تن به صلح نمی دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
روسیه سالها بدعهدی غربیها را
نادیده گرفت و نهایتا به ناچار برای حفظ امنیت خود حمله کرد
ایران بصورت مخفیانه ودوراز چشم جاسوسان باید کمک موشکی و پهبادی بکنه ب اوکراین ذلنسکی انسانی است که محبت فراموشش نمیشود.کمک ب اوکراین ب هیچ کشوری مربوط نمیشه.ای کاش ایران میتوانست کمک کنه ب اوکراین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
خخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
فریدون بخواب عزیزم
عملا جنگ روسیه ، ج.ا ، کره شمالی ، با اوکراینه
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
انصافتو برم هیییییی!! کل اروپا و آمریکا و 34 کشور عضو ناتو با تمام قوا بسیج شدن بر علیه روسیه اون وقت این میگه جنگ روسیه و... و... با اوکراین؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
عملا جنگ روسیه با آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، لهستان، هلندو ... هستش
درخواست عجیب زلنسکی برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقای زلنسکی ، بشنو ! این دلقک بازیها و خوش رقصی برای آمریکا هیچ راه نجاتی برای تو فراهم نمی کند شش ماه دیگر که برای پنهان شدن در یک سوراخ از آمریکا و غربی ها در حال التماس کردن هستی یادت میاورم !
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اگر زلنسکی اهل تسلیم بود، همون هفنه اول جنگ ، به دنبال سوراخ میگشت
فعلا فکر یک‌ سوراخ لاکچری در مسکو باشید تا دو یار دبستانی یعنی پوتین و مددوف در آنجا پنهان شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
اوکراین به زودی با خواری و خفت تسلیم خواسته های روسیه میشه و زلنسکی صهیونیست هم بدست سربازان شجاع روس اعدام صحرایی و به درک واصل میشه، تا سه ماه دیگه این حرفو یادتون میندارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
زلنسکی یک دلقک آموزش دیده سیا چیز دیگه ای نیست
کرملین: رژیم کنونی در اوکراین برای همگان خطرناک است
روسیه با کودتا در کشورهای اطرافش مخالفه چون جای زخم آباد شدن ایران بعد از کودتاها خوب نمیشه.روسیه در اطراف خودش آبادانی نمیخواد.یه چیزی در حد افغانستان.در همین حد واسش امنیت میاره.نه بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
آمریکا طالبان را با همکاری شیخها و پاکستان ایجاد کرد
زلنسکی دلقک تو الان داری چوب همون رای ها به تحریم ایران در سازمان ملل رو میخوری! هنوز آدمی نشدی دنبال تحریمی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
فقط تشت آب سرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ناشناس بی غیرت مثل اینکه لذت می بری کشورت رو تحریم کنن؟
مغز براندازان هم اکنون
ببینین شما چیکار کردین که دیگه اوکراین هم دنبال تحریم ایرانه

مغز براندازان همچنین
غرب باید فشار تحریم ها بر ایران رو حفظ کنه. درسته که مردم آسیب میبینن اما حکومت تحت فشار قرار میگیره.

تشخیص
مغز خود را با یک مغز نو تعویض کند. در حد هم باشد موثر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
متخصص مغز تو باید بری کله پزی کار کنی عزیزم
البته کله پاچه داره میرسه به دستی یه میلیون تومن
بعید میدونم با حقوق کامنت گذاشتن بتونی بیشتر از استخون قلم بخری اونم یک بار در ماه.
بیشتر مایه خنده هستی با این کامنت هات و تاسف
خوش بحالت دنیات کوچیکه مغز نداری راحتی
ناشناس
| Austria |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
دنبلان برای تو خیلی مفیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
خییییلی عشقی متخصص مغز. عاشق مطالب ناب و باحالتم به مولا
خواهشاً ادامه بده، وطنفروشها رو بدجوری داری می سوزونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
به هر حال افکار این جماعت را خوب میخوانی
پوتین ابله در آغاز جنگ غزه چقدر خوشحال بود که توجه جهانیان به طرف خاورمیانه معطوف شد و گمان‌ میکرد که جنگ اسراییل و حماس باعث مبشود تا افکار عمومی ، جنایات او در اوکراین را فراموش کند اما زهی خیال باطل !
سرنوشت نهایی کمونبسم‌ و روسیه، همان سرنوشت نهایی اسلام سلفی و حماس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
بایدن بی شعورهم حامی صهیونیسم جنایتکار
طه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
گمان کنم تو هم نوکر آمریکایی و هم نوکر اسرائیل هوییت هم معلوم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
نامرد که میگویند واز آن سخن ها شنیده وخواهید شنید فرزندم!؟ اینست!؟
زلنسکی دلقک سینما با شکستهای که امروز خورد از وسیله برای توجه شکستهای خودش باید یکی را مقصر نشان بدهد و بار امروز شکست خود را گردن ایران انداخته است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
تاریخ زلنسکی گدا تمام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
زلنسکی برترین دلقک تاریخ
کل مملکت شده تحریم تحریم تا کی تحریم
زلنسکی نوکربی اختیار
زلنسکی این دلقک غربی کشورش را نابود کرده و پوتین هم از فرصت استفاده کرده و غربی های احمق را به چالش کشیده این بازی است که غرب و روسیه سر مردم بدبخت اورکراین اوردند
همینقدر که اتحادیه اروپا تمام قد در کنار زلنسکی ایستاده.... برای بدبختی و سقوط این دلقک یهودی کفایت می کند.... خخخخخخخخ
زلنسکی طعمه ای بیش از سمت آمریکا نبوده ونیست و دلقکی بود که با حفظ سمت عروسک خیمه شب بازی غربی ها شد غربی هایی که قطعا بازنده این بازی کسینه
مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا درود بر حماس قهرمان درود بر حزب الله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی