بازدید 5466

حضور تنها ۵ ایرانی در فهرست پژوهشگران پراستناد در جهان!

از میان محققان پراستنادی که امسال معرفی شده‌اند، ایرانی‌ها سهم ناچیزی دارند؛ تنها ۵ محقق! عددی که در فهرست پراستناد‌های سال ۲۰۲۲، ۱۲ محقق بود و حالا کاهش چشمگیری یافته و از نصف هم کمتر شده است.
کد خبر: ۱۲۰۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰ 26 November 2023

تنها ۵ ایرانی در فهرست پراستنادترین پژوهشگران جهان قرار گرفته‌اند؛ این را آمار موسسه‌ای تخصصی نشان می‌دهد که هر ساله با ارزیابی دیتاها، پژوهشگران پراستناد در جهان را معرفی می‌کند.

به گزارش «تابناک»، موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» در جدیدترین آماری که ارائه کرده و مربوط به سال ۲۰۲۳ میلادی است، ۷۱۲۵ پژوهش پراستناد را معرفی کرده که ماحصل تلاش ۶۸۴۹ پژوهشگر است؛ پژوهشگرانی که برخی از ایشان در بیش از یک رشته پراستناد شده‌اند و البته ملاک انتخاب ایشان صرفا استناد به مقالات منتشر شده ایشان نیست و برخی موارد دیگر را هم شامل می‌شود.

ارزیابی‌های مفصلی که نقطه شروع آن در هر سال، فهرستی از نامزد‌های اولیه است که گروهی از موسسه اطلاعات علمی (ISI) استخراح می‌کنند و در اختیار موسسه یاد شده قرار می‌دهند تا بعد از طی روندهایی، از میان ایشان افراد برتر شناسایی و معرفی شوند؛ فهرستی که مرور برخی نکات برآمده از آن، خالی از لطف نیست:

۳۷ درصد پراستناد‌ها در آمریکا هستند

پراستنادترین محققان ۲۰۲۳ امسال از ۶۷ کشور هستند اما در مجموع، ۸۳.۸ درصد از آن‌ها تنها از ۱۰ کشور دنیا بوده و ۷۲.۷ درصد اهل پنج کشور نخست هستند. آمریکا با ۲۶۶۹ محقق (معادل ۳۷.۵ درصد) بیشترین تمرکز پژوهشگران با استناد بالا در دنیا را به خود اختصاص داده که البته به نسبت سال قبل کمتر است و در امتداد روند کاهشی این کشور قرار دارد به گونه‌ای که تعداد محققان پراستناد این کشور در ۲۰۲۳ در مقایسه با ۲۰۱۸، کاهش  ۵.۹ درصدی نشان می‌دهد

۱۸ درصد پراستناد‌ها چینی هستند

بعد از آمریکا، چین رتبه دوم را با ۱۲۷۵ محقق پراستناد به خود اختصاص داده که معادل ۱۷.۹ درصد است، با این ملاحظه که سهم این کشور در فهرست یاد شده به نسبت سال قبل افزایش یافته و در امتداد روند افزایش این کشور در چندسال اخیر است، به گونه‌ای که سهم چین از محققان پراستناد از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از دو برابر شده است. رشدی که در میان ۱۰ کشور برتر، تنها چین تجربه کرده و باقی کشورها از آن محروم بوده‌اند.

کاهش سهم دیگر کشورهای برتر جهان به نسبت سال قبل

سومین رتبه محققان پراستناد به انگلیس با ۵۷۴ محقق می‌رسد که درمجموع ۸.۱ درصد از کل پراستناد‌ها را به خود اختصاص داده است. انگلیس سال گذشته نیز در رده سوم پراستناد‌ها قرار گرفته بود. رده‌های بعدی این فهرست به ترتیب از آن کشور‌های آلمان با ۳۳۶ محقق، استرالیا با ۳۲۱ محقق، کانادا با ۲۱۸ محقق، هلند با ۱۹۵ محقق، فرانسه با ۱۳۹ محقق، هنگ‌کنگ با ۱۲۰ محقق و ایتالیا با ۱۱۵ محقق است.

۶.۳ درصد محققان پراستناد در گروه محققان میان‌رشته‌ای

سال ۲۰۲۳ ششمین سالی است که محققان پراستناد براساس فعالیت میان‌رشته‌ای نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. محققانی که در این بخش پراستناد شناخته شده‌اند، مقالاتی با موضوعات مختلف ارائه کرده‌اند که جزء مقالات میان‌رشته‌ای قرار می‌گیرند. از میان ۳۷۹۳ محققی که در جمع پراستناد‌های ۲۰ رشته مشخص شده‌اند، ۲۳۸ محقق (۶.۳ درصد)، در دو رشته مقالات پراستناد ارائه داده‌اند و ۲۶ محقق در سه رشته یا بیشتر ارائه مقاله داشته‌اند که سهم ۰.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم ایران تنها ۵ نفر!

از میان محققان پراستنادی که امسال معرفی شده‌اند، ایرانی‌ها سهم ناچیزی دارند؛ تنها ۵ محقق! عددی که در فهرست پراستناد‌های سال ۲۰۲۲، ۱۲ محقق بود و حالا کاهش چشمگیری یافته و از نصف هم کمتر شده است. پنج محققی که نام همه‌شان در گروه میان‌رشته‌ای قرار گرفته است:

«محمد عبداللهی» از دانشگاه علوم پزشکی تهران، با شاخص «اچ ایندکس» ۸۳، رتبه نخست را بین دیگر محققان پراستناد ایرانی از آن خود کرده است. از او تاکنون ۹۴۷ مقاله در Web of Science منتشر شده است که ۳۶۷۱۳ مرتبه مورد استناد قرار گرفته‌اند.

رتبه دوم از آن «فرهاد اسلامی» است که محقق وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان شده که ظاهرا در خارج از کشورمان هم صاحب کرسی است. محققی با شاخص اچ ایندکس ۹۳ که میزان استناد‌های مقالات او در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۷۷۸ رسیده است. 

«مهدی کریمی» از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه تربیت مدرس هم رتبه سوم در میان محققان پراستناد ایرانی را در اختیار دارد. شاخص اچ ایندکس او ۳۱ است و ۱۰۶ مقاله وی در Web of Science منتشر شده. دفعات استناد به مقالات او ۵۵۳۰ مرتبه بوده و ۴۹۹۱ مقاله در حال استناد به مقالات او هستند.

«علی مرسلی» از دانشگاه تربیت مدرس هم رتبه چهارم پراستناد‌های ایران را از آن خود کرده است. شاخص اچ ایندکس وی ۷۶ گزارش شده و تعداد استناد‌ها به مقالاتش در سال ۲۰۲۳ به ۲۹۶۱ مورد رسیده است.  

«وحید وطن‌پور» از دانشگاه رازی در رده پنجم پراستناد‌های ایرانی جای گرفته است. از او ۲۶۵ مقاله در Web of Science منتشر شده و شاخص اچ ایندکس وطن پور ۶۱ گزارش شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
واقعا نمی دوتید چرا؟
وقتی دلار کردید 50 تومان دیگر نمی توان یک ازمایش ساده طراحی کرد
هزینه یک کار پژوعشی در حد اچ ایندکس 1 شده حداقل 50 میلیون
حالا میگیذ چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا فهمیدید چرا همه نخبه ها میرن
برای لخت شدن به قول شما نمی روند
می روند چون دیگر نمیشود
شما هم تو مملکت حذب الهی تون شاد باشید
ببخشید اینها همش پزشکی! تو رشته مهندسی داوود دومیری گنجی در رشته مهندسی مکانیک خیلی بیشتر از اینها مقاله نوشته و ارجاع داشته!!! برید تو اینترنت سرچ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
شاخص اچ ایندکس مهم بوده نه تعداد ارجاعات
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
پایتون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
الان سرچ میزنم آقا داوود
وقتی که کل مملکت مال حزب الهی ها باشد، دیگران هیچ کار ه اند.
بزودی خبر مهاجرت این ۵ نفر را هم خواهیم شنید. حزب الله در حال فتح تمام قله هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
این ها را جایی راه نمیدهند. یک مشت افرادی که از طریق دانشجویان خود صاحب مقاله شدند. ۹۰۰ مقاله چطور امکان پذیر است؟!؟
و همانا اچ ایندکس ما از همه بالاتر است
و ایمپکت فکتور ما هرگز دانسته نخواهد شد
و به گمراهان بگو
اعداد شما در مقابل ما هیچ است
حضور تنها ۵ ایرانی در فهرست پژوهشگران پراستناد در جهان!

ممکن است که شمار پژوهشگر پراستناد تنها ۵ باشد، ولی شمار پرادعا خیلی است! حتی می‌خواهند جهان را مدیریت کنند.
این شاخص و دیگر شاخصهای علمی افت کرده، متاثر از نتیجه برخورد با دانشچویان و محدود نمودن و اخراج اساتید دانشگاه و استحدامهای جدید دانشگاه که به تنها چیزی که نمی پردازد علم انهاست. به تدریج برخورد با علم، اثرات خود را در سایر زمینه ها و تولیذات کشور می گذارد
این دانشمندان الکی با ۹۴۷ تا مقاله کدام مشکل کشور را حل کردند؟ حتی عناوین مقالات خود را نمیدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
بیماری قضاوت در عین نادانی و حسادتت رو درمان کن. اذیت میشه بقیه عمر اینجور
از باقی اطلاع ندارم اما به گواه فارغ التحصیلان و شاغلین به تحصیل در دانشکده داروسازی تهران, رتبه یک ادعایی حتی نمی تواند دو واحد آموزشی به دانشجویان مقطع کاردانی آموزش دهد مابقی مقاطع بماند...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
خدا رحمت کند مرحوم دکتر عباس شفیعی. تا زمانی که زنده بودند در جلسات نمیگذاشتند این آقا حتی یک کلمه صحبت کند. همیشه میگفتند این آقا بیسواد است. دست کم در دانشگاه تهران همه این آقا را میشناسند. جالبه این آقا با دانشکده مصاحبه کردند و گفتند امتیاز این رتبه بندی برابر نوبل است! دروغ های شاخداری که فقط از امثال ایشان میشنویم. یاد پایتون بخیر
وقتی می فرمایند هرکه نمی خواهد اینگونه که ما دیکته می کنیم زندگی کند از کشور برود نتیجه اش می شود این
بورسیه های غیر قانونی یادتان هست؟؟
استادان سهمیه ای چطور ؟؟؟

انتظاری بیش از این دارید؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست