بازدید 10637
جزئیاتی از لایحه احتمالی دولت برای بودجه ۱۴۰۳؛

یورو ۳۱ هزار تومانی برای نفت صادراتی/ درآمد مالیاتی دولت بیشتر؛ سقف معافیت مالیاتی بدون تغییر/ اخذ عوارض تردد خودروها با مدل هوشمند/ حساب بانکی چه کسانی توقیف و برداشت از آن مجاز می‌شود؟

افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت و عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی در شرایطی است که در لایحه بودجه سال آینده، ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 22 November 2023

یورو ۳۱ هزار تومانی برای نفت صادراتی/ درآمد مالیاتی دولت بیشتر؛ سقف معافیت مالیاتی بدون تغییر/ اخذ عوارض تردد خودروها با مدل هوشمند/ خبر بد برای فراریان مالیاتی؛ توقیق و برداشت از حساب بانکی مجاز می‌شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که قرار بود طبق اعلام قبلی، روز گذشته، رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده به صحن علنی مجلس برود، این جلسه مهم لغو شد و سخنگوی اقتصادی دولت نیز در این باره تاکید کرد: مساله ارسال سند بودجه با تشریفات رسمی لایحه بودجه متفاوت است. با توجه به اینکه طبق قانون دولت مکلف بود در ابتدای آبان فاز اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کند، اما به جهت درگیر بودن مجلس در بررسی برنامه هفتم تقاضای مجلس به تاخیر افتاد.


اما خاندوزی اظهار داشت: نامه رسمی ارسال بودجه (امروز سه شنبه ۳۰ آبان) به مجلس می‌رود. در نهایت امروز متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ که روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، منتشر شد؛ هرچند شنیده شده تا زمان تقدیم لایحه به مجلس توسط رئیس جمهور، احتمال تغییرات در لایحه منتشر شده وجود دارد. حال با توجه به انتشار اولیه از متن لایحه بودجه سال آینده، بررسی بخش‌هایی از لایحه پیشنهادی، قابل تامل است. (هرچند تاکید می شود احتمالا در هفته‌های آتی، تغییراتی در لایحه بودجه توسط دولت رقم بخورد.)

بر اساس این گزارش، در اجرای اصلاحیه ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

یورو ۳۱ هزار تومانی برای نفت صادراتی

دولت در لایحه بودجه اشاره داشته است که در سال آینده، صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه را در نظر گرفته است. اعداد و ارقامی که نرخ تسعیر آن به ازای هر یورو، ۳۱ هزار تومان تعیین شده است، در حالی که بنا بر گفته‌های سخنگوی اقتصادی دولت، درآمد‌های دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات در سال ۱۴۰۳ کمتر از عدد مصوب در بودجه سال ۱۴۰۲ برآورد شده است. همچنین در جدول مربوط به منابع و مصارف، بیش از ۱۳ میلیارد یورو (۱۳.۶۵ میلیارد یورو) برای واردات کالا‌های اساسی، مصارف ارزی در نظر گرفته شده است.

درآمد مالیاتی دولت بیشتر؛ سقف معافیت مالیاتی بدون تغییر

دولت سیزدهم با رویکرد کاهش سهم نفت در بودجه، تمرکز ویژه‌ای بر افزایش درامد‌های مالیاتی داشته است، به گونه‌ای که در لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمد‌های پایدار با افزایش بیش از ۶۰ درصدی در مقابل کاهش بیش از ۲۵ درصدی درآمد‌های نفتی روبرو شده است. این در حالی است که در بودجه مدنظر تیم اقتصادی دولت، قرار است درآمد‌های مالیاتی حدود ۵۰ درصد رشد داشته باشد و به رقم ۱۱,۲۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال برسد. اما نکته قابل تامل، عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه است؛ جایی که همچون سال جاری، سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران دولتی، سالانه ۱۲۰ میلیون یا معادل ماهانه ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است و بیش از این رقم نیز به صورت پلکانی در چهار مرحله، درصد‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.  

افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت و عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی در شرایطی است که در لایحه بودجه سال آینده، دولت پیشنهاد داده است تا ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری ۲۰ درصد بیشتر شود.

اخذ عوارض تردد خودرو‌ها با مدل هوشمند

بر اساس متن لایحه بودجه ۱۴۰۳؛ وزارت راه و شهرسازیی مکلف است با استفاده از ابزار‌های هوشمند از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در بزرگراه‌های شریانی تردد می‌نمایند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیات وزیران، عوارض دریافت نموده و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نزد خزانه داری کل کشور واریز کند تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور نماید. همچنین صدرو مفاصاحساب جرایم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.

خبر بد برای فراریان مالیاتی؛ توقیق و برداشت از حساب بانکی مجاز می‌شود

در بخشی از لایحه بودجه اشاره شده است که به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول بموقع درآمد‌های مالیاتی، بانک مرکزی مکلف است ضمن ایجاد دسترسی برای سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه‌های موجود از جمله (سیاق و سرآمد) و حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به توقیف و برداشت از حساب‌های بدهکاران مالیاتی به صورت سیستمی و برخط بر اساس سامانه‌های موجود اقدام نموده و وجوه مربوط را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۰
با سلام
خلاصه تصمیات مجلس البته با همکاری دولت: "افزایش مالیات مردم،فشار بیشتر برمردم،تامین بیشتر زفاه مسئولین وآقازاده ها"

بجای اینکارها بروید مشکل تحریم را حل کنید،تامشکلات مملکت اساسی حل شود. البته اگر جزء کاسبان تحریم نیستید.
"واقعا چرا تلاشی برای خروج کشور از تحریم نمی کنید" بخاط منافع آن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
احسنت حرف حساب زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
با مالیات های بیشتر و قیمت های بیشتر برای مردم فشار تحریم ها برای دولت و مسئولان جبران می شود و دیگر دولت نیازی برای تلاشی جهت رفع تحریم ها ندارد جیب مردم راحت ترین راه دولت برای بی اثر کردن تحریم هاست
ال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
ی ماشین خریدیم قسطی- یارانه ام قطع شد. سالی 1.5 میلیون هم مالیات خودرو ... یعن یسالی 20 میلیون تومان مالیات یك خودرو.. بروید بخندید و انكا ركنید كه شما نبودید.. من راضی نیستم.. بالاخره روز حساب و كتابی هم هست. پول نفت كه به ما نمیرسد چرا از حقوق ما نیز برمیدارید.
صد رحمت به روحانی!
آقای رییسی یک دفعه به مردم بگویید. خزانه های کشور خالی از پول شده است.بشینید درست فکر کنید. با فشار آوردن به حقوق ملت بهتر که نمیشه بلکه بدتر هم خواهد شد. اگر بلد نیستید حداقل حرفهای اقتصاددان هارا گوش کنید و به آن عمل کنید.بروید مشکل تان را با آمریکا و تحریم ها حل کنید. حقوق های نجومی و ریخت و پاش های دولت را بگیرد.
بتدریج از قدم زدن مردم در خیابان وتنفس هوای آلوده هم عوارض گرفته خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
ارزو به دل بمانند ونبینند
اکثر کشورهای پیشرفته در اکثر موارد مالیات میگیرند که خوب است چون در قبال مالیات دهندگان به بازنشستگان بیکارها و کمک هزینه پزشکی تا جایی برخی موارد رایگان. کمک میشود و کمکهای اجتماعی دیگر . و روشن بودن اینکه این مالیاتها در کدام زیرساختها خرج میشود برای جوامع شان روشن است یعنی مالیات میدهند ولی در موقع مشکلات دولت پشت مردم و حامی انها است. شما چطور!؟
اموال اضافی دلال ها و مفت خور ها هم باید مصادره بشه تا اقتصاد کشور شکوفا بشه.
"هر خانواده ایرانی یک خانه و یک ماشین"
بقیش باید مصادره بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
خوب پس اول از شما شروع کنند
سیستم مالیاتی در حد سویس....خدمات در حد آنگولا...استاندارد زندگی در حد...!!!انوقت تورم رتبه اول در دنیا
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
آنگولا از ایران پیشرفته تره به آمار بانک جهانی رجوع کن
اونا اینا رو تحریم کردند و اینا هم مردم رو!!!!
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
این است و جز این نیست
اگر توزیع عادلانه ثروت و عدالت اجتماعی تا حدی برقرار بود و ملت از یک رفاه نسبی برخوردار بودن و دولت از شفافیت لازم درباره نحوه صرف مالیتها برخوردار بود مثل ممالک پیشرفت و مرفه غربی جای گله و اشکالی وجود نداشته ولی در چهل چهار سال کسی شفافیت از این دولت‌ها دیده درباره مواردی مثل فروش نفت صرف و درآمد نفتی مثلا حلا فکر می کنید درباره مالیات قرار چه اتفاقی بیفته بیشتر شبیه گرفتن پول زوره
یعنی الان دولت تصمیم بگیره به چندرغاز پول من باید فلان مقدار مالیات بخوره بدون اجازه من از حساب شخصی من برداشت میشه؟
یعنی الان به پول من توی بانک یک دولت هم دسترسی داره؟
با این مجوز حتی اجازه فریز پول من رو هم داره ؟
قرار بود پول نفت را به سفره های مردم بیاورند از پول نفت که خبری نشد حالا بیشتر سفره مردم هم به جیب دولت می رود به زودی با دولت محرومان نان خشک هم در سفره های مردم باقی نمی ماند
اینکه حداقل حقوق رو افزایش میدهند برابر قانون مالیات های مستقیم باید سقف معافیت نیز تغییر کند وموضع بیانگر عدم آشنائی نمایندگان مجلس انتصابی میاشد ضمنا اخذ عوارض براساس پیمایش نیز به بهای تمام شده هزینه حمل کالا وخدمت اضافه میگردد وموجب افزایش قیمت کالا وخدمات خواهد شد وبشکلی میتوان گفت خود دولت بانی افزایش وتورم میباشد وکی میخواهند دست از جیب ملت خارج نمایند ودرست تدبیر کنند مشخص نیست. هر دم ازاین باغ بری میرسد.
اگه قراره همه هزینه های این مملکت توسط دریافت مالیات از مردم تامین بشه پس این همه پول فروش نفت کجا میره و در کجا هزینه میشه؟؟؟
آقا ما اگه دولت و خدماتش را نخوایم باید کی را ببینیم. یکسال دولت را تعطیل کنید همه مسئولین را بفرستید سفر، اگر بدون هر گونه مدیریتی اوضاع بهتر نشد من دیگه تابناک نمی خونم.
هیچ‌چی دیگه.رسما دست تو جیب مردم کردن رو قانونی کردند. اینا دیگه وقاحت رو از حد گذراندن.
مالیات از فقرا و حقوق های پایین هم در نظر گرفته شده!!
چقدر حساب های بانکی را تهدید می کنید؟تهدید باعث خروج سرمایه و فرار افراد توانمند می شود.راهکار منطقی تدبیر کنید ببینید بقیه کشورها چکار می کنند. در ایران تهدید جای همه راهکارهای منطقی را بسته. توریست نمی آید تجارت نمی کنند سرمایه ها و نیروها فرار می کنند بخاطر عدم تدبیر مناسب
سیستم مالیاتی اروپایی کیفیت خدمات ونزویلایی. افرادی که از این جماعت حمایت میکنن بعد هشت سال خواهند دید که در مجموع هشت سال فقط دویدند و وضع مالیشون بدتر شده.
خبر بد مالیاتی برای بانکها خبر بدتر است
هر چه بانکها بی در و پیگرد. شود
اعتبار ریال کاهش مییابد
روتون خییییلی زیاده
جونمان را به لب رساندید تا چه مدت دیگه باید این تحریم‌های مسخره خود ساخته‌تان و نپذیرفتن fatf را تحمل کنیم؟
شورش را درآوردید از همه جهت روی مردم فشار و محدودیت قرار دادین از چندین راه و روش هم مالیات های سنگین از مردم میگیرید ولی اقتصاد و تجارت و کلا کشور را داغون کردین
مملکتی که این همه پول نفت داذه چرا باید ملتش را تحت فشار مالیات سنگین بذاره؟ چرا باید پول این مملکت را به کشورهای دیگه اونم بدون رضایت مردم بدین؟
کاش میشد مردم در طی دوره مسولیت دولتمردان، بارای دادن دوره ای اجازه یا عدم اجازه بودن درسمت راتعیین می‌کردند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم