بازدید 2794

کاهش ۹۷۸۶ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب نشینی ۹۷۸۶ واحد همراه شد.
کد خبر: ۱۲۰۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 18 November 2023

 
به گزارش تابناک به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با کاهش شروع کرده، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات ۱۰ هزار و ۳۱۷ واحد به رقم ۲ میلیون و ۲۸ هزار و ۵۶۶ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن با کاهش ۲۲۱ واحد به رقم ۷۰۱ هزار و ۹۱۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۷ میلیون و ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۵.۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۲۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی ۵۱ صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن ۳ صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور ۵۸ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۶۷ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۳۱ صدم درصد افت کرد.

نماد‌هایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند، امروز بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند که می‌تواند به نماد‌های فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، گل گهر، ملی مس و پالایشگاه تهران اشاره کرد.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۲۹ واحد کاهش به رقم ۲۷ هزار و ۹۴۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۴۰۳ هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه فرابورس ۴۰۹ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۳.۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۱۷۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۲۲۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس ۱۲ صدم درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هم وزن ۴ صدم درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس ۲۳ صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس ۷ صدم درصد افت کرد.

امروز نماد‌های انتخاب الکترونیک و فولاد هرمزگان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های جهان فولاد غدیر، تجلی توسعه معادن، پتروشیمی زاگرس، نیروگاه برق دماوند و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به‌جای گذاشتند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی زیاد نیمه‌تمام مانده‌اند، به‌گونه‌ای که روز گذشته رئیس سازمان برنامه اعلام کرد بودجه‌های دولت فقط برای تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد اختصاص می‌یابد، اما برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز به اهرم کردن منابع بخش خصوصی و عمومی با منابع اندک دولتی است تا پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

یکی از زمینه‌های تامین مالی بازار سرمایه است که می‌توان منابع جمع‌آوری‌شده از این بازار را به عنوان اهرمی برای اتمام پروژه‌ها به‌کار برد، البته باید این پروژه‌ها از نظر مدیریت و یا درآمد به بهره‌برداران پروژه واگذار شود تا انگیزه‌ای برای مشارکت در اتمام پروژه‌ها به وجود آید. دولت باید از بازار سرمایه حمایت کند تا بتواند برای اتمام پروژه‌ها از این بازار تامین مالی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست