فاجعه‌ای بزرگتر از «کمبود معلم» در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش!

برنامه ریزی برای رفع برخی کلاس‌های درس در سراسر کشور که در کانکس دایر می‌شوند، نه همه این کلاس ها؛ کلاس‌هایی که هم در سرمایش و گرمایش مشکل دارند و بر اساس مقررات جاری، باید سال‌ها پیشتر بساط شان برچیده می‌شد و هم وجودشان نشان می‌دهد، کمبود‌ها در زیرمجموعه آموزش و پرورش در کشورمان تا چه اندازه وسیع و فراگیر است.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۷۵
|
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸ 16 November 2023
|
5313 بازدید
|

فاجعه‌ای بزرگتر از «کمبود معلم» در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش!در شرایطی که بحران کمبود معلم در ابعاد وسیع در وزارت آموزش و پرورش بروز کرده و ممکن است به عزل وزیر منجر شود، تامل در اوضاع این وزارت خانه، فاجعه بزرگ‌تری را به تصویر می‌کشد.

به گزارش «تابناک»، از جمله معضلاتی که آموزش و پرورش در کشورمان با آن دست به گریبان است، کمبود‌های شدید زیرساختی است؛ از کمبود معلم و دبیر گرفته تا مربی ورزش، هنر، مشاور پرورشی و ... تا مدرسه، کلاس درس، آزمایشگاه و... کمبود‌هایی که تنها یک نمونه از آن‌ها در ماه‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسید و رفع آن با همکاری همه دست اندرکاران کشور، یکی دو ماه زمان برد.

درباره کمبود معلم سخن می‌گوییم که در نهایت با صدور برخی مجوز‌های قانونی در مجلس، دستور و همراهی رئیس جمهور و برخی مجموعه‌های دولتی و در سایه تدابیری مانند به کارگیری گسترده دانشجویان برای تدریس، بازگشت به کار معلمان بازنشسته، جذب فوری معلم و تدابیر دیگر، به تازگی رفع و موجب شده که استیضاح وزیر در دستور کار گروه‌هایی مختلف از نمایندگان مجلس قرار گیرد.

معضلی که از سال‌های گذشته وجود داشته، اما هرگز تا این اندازه بحرانی بروز و نمود نیافته و به مانند بسیاری از بحران‌های دیگر در این حوزه، بسان آتش زیر خاکستر مانده بود؛ آتش‌هایی که از جمله آنها، وضعیت فاجعه بار بسیاری از کلاس‌های درس در سراسر کشور است که فرسوده هستند و ممکن است هر آن، زمینه ساز بروز فاجعه‌ای تمام عیار شوند و داغی سنگین بیافرینند.

فاجعه‌ای بزرگتر از «کمبود معلم» در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش!

«یک زلزله می‌‎تواند جان ۳ میلیون دانش آموز در مدارس فرسوده را به خطر بیندازد»؛ این هشداری است که محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تبعات بی توجهی دولتمردان به تحصیل ۳ میلیون دانش آموز در کلاس‌ها و مدارس فرسوده در گوشه و کنار کشور می‌دهد و تاکید می‌کند، به رغم این وضعیت فاجعه بار، بازسازی و مقاوم سازی مدارس کشور در برنامه هفتم توسعه جایی ندارد!

بی توجهی‌ که به شکلی عجیب کوشیده اند بر آن سرپوش بگذارند، تا جایی که در لایحه، بازسازی و مقاوم سازی مدارس را منوط به افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد کرده اند که به تاکید وحیدی، از آنجایی که تصمیمی تورم زاست، معلوم بوده که مجلس با آن مخالفت خواهد کرد؛ تدبیری که اگر قرار به اجرایش بود، باید از محل‌های درآمدی دیگر، تامین هزینه می‌گردید.

وضعیتی که منحصر به مدارس فرسوده هم نیست و در سایر کلاس‌های درس هم مشهود است؛ مثل کلاس‌های درسی که در کانکس برپا می‌شوند و در تعریف، جایی در آمار کلاس‌های فرسوده ندارند. کانکس‌هایی که تعدادشان هم بسیار است و افزون بر آن، بسیار متراکم هم هستند تا جایی که به تازگی جایگزینی ۳۶۳ عدد از آن‌ها با ۶۰۰ کلاس درس جایگزین گردید و هنوز چند برابر این تعداد، کانکس مانده است.

به اظهارات چند روز پیش رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور دقت کنید: «از تعداد کل ۱۰۷۳ کانکسی که در برخی مناطق دانش‌آموزان در آن درس می‌خواندند، تاکنون ۳۶۳ کانکس با ۶۰۰ کلاس درس جایگزین شده است و ۷۱۰ کانکس باقی مانده که تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ این تعداد نیز با اولویت کانکس‌های بالای ۱۰ دانش آموز ساماندهی می‌شوند.»

برنامه ریزی برای رفع برخی کلاس‌های درس در سراسر کشور که در کانکس دایر می‌شوند، نه همه این کلاس ها؛ کلاس‌هایی که هم در سرمایش و گرمایش مشکل دارند و بر اساس مقررات جاری، باید سال‌ها پیشتر بساط شان برچیده می‌شد و هم وجودشان نشان می‌دهد، کمبود‌ها در زیرمجموعه آموزش و پرورش در کشورمان تا چه اندازه وسیع و فراگیر است و سخن گفتن از مسائلی مانند کمبود معلم هنر یا هوشمندسازی کلاس‌های درس، چقدر لوکس به نظر می‌رسد!

اکنون کافی است بدانیم که مدارس کپری هم در کشور منسوخ نشده و از این منظر، وضعیت وخیم‌تر از مدارس و کلاس‌های کانکسی هم داریم که نیازمند رسیدگی فوری و ضروری است، تا وخامت اوضاع بهتر دستمان بیاید. وخامت اوضاع در زیرمجموعه وزارت خانه‌ای که به نوعی بیش از پیش در کانون توجه عموم قرار گرفته و می‌شود از این فرصت برای جلب همراهی همه نهاد‌ها برای رفع معضلات بهره گرفت؛ اما این گونه نمی‌شود تا مشخص گردد که ظاهرا حتی سکانداران این عرصه هم به درستی به این اوضاع فاجعه بار واقف نیستند!

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
آسفالت محوطه مدارس را پیگیری کنید.

در فرایند کنونی، انجام این کار بیش از 3سال زمان می برد.

محوطه هایی نسبتاً کوچک که چند ده دانش آموزان روزانه تا یکساعت از وقت خود را در آن سپری می کنند اما در بسیاری از موارد آسفالت کف حتی کیفیت حداقلی را هم ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
مهمترین مسئله کشور. بسیار گزارش مهم و تعیین کننده ای است.
ناشناس
| Romania |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
احتمالا در جواب مقامات به این کامنت مشخص شود که آسفالت هم مثل ورق بدنه پراید و تراشه کارت ملی و چوب بستنی و بسیاری کالاهای دیگر، به تحریم ها و تهیه از منابع خارجی وابسته است و فعلاً امکان تولید آسفالت برای محوطه مدارس نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
بیشتر مدارس خوش جا هستند.
سر خیابان اصلی
یا میدان های اصلی
ارزش تجاری بالای دارند
بهتر نیست تعطیل کنیم
بکوبیم از نو مجتمع تجاری بشه.
اصلا آموزش وپرورش منحل بشه.
بچه ها آموزش می خوان چیکار؟؟
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
ریشه همه این مسایل در بی توجهی دولت ها به آموزش و پرورش است.
عاشق ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
همین امروز در گزارشی در همین تابناک خوندم که امسال ما فقط ۹۰ میلیارد دلار در پترو شیمی در آمد داشتیم !؟

که اگر فروش نفت و گاز و برق و فولاد و مس و مواد معنی و غذایی را بهمین میزان

حتما داشته ایم !؟ و کسی در دنیا باور میکند که ما هنوز مدارس بهداشتی و کافی و

ایمن نداریم ؟ و ۲۵ هزار کلاس مان معلم آموزگار ندارند !!!؟؟ و پزشکان و پرستاران

و متخصصان و مهندسان و نخبگان و حتی مکانیک و راننده و جوشکار و مونتاژ کار

و لوله کش و نجار و نانوایان وووووو مان دارند مهاجرت میکنند !!!!!!!!؟؟؟
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
وزیر آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب گامهای اساسی برای اسلامی کردن مدراس برداشته است و به همین دلیل در رسانه ها سیاه نمایی می شود در حالیکه در گام دوم انقلاب اموزش دوازده ساله برای دخترها باید به نه سال کاهش یابد و کمبود معلم هم تا حد زیادی کاهش می یابد مدارس پسرانه هم باید چهار روز به مدرسه بروند و یک روز در هفته در مساجد و پایگاهها آموزش ببینند
پاسخ ها
فدایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
باسلام
مساجدواولیای مساجدپرجذب نوجوانان و جوانان بسیارضعیف وفشل عمل کرده‌اند
بیشتر نمازگزاران راافرادمسن و بازنشسته تشکیل میدهند حال مساجدی که توانایی جذب نوجوانان و جوانان نماز گزارد را ندارند چطور می‌توانند رد امر آموزش و پرورش دخالت و مشارکت کنند
وایا صلاحیت این امر مهم را دارند
خم رنگرزی که نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
فاجعه بزرگ تر وجود آدمهایی امثال همین وزیر در راس مجموعه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
کمبود معلم نیست
کمبود معلم حزب اللهی هست!

بالاخره خالص سازی برای 3 میلیون نفر این داستان‌ها رو هم داره
مگه نمیگن مملکت مال حزب اللهی هاست اما حتی نیروی متخصص هر کار رو هم به اندازه ندارن چون کلا اکثرشون تخصصی ندارند جز....
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
دانش آموزان کلاس یازدهم من 15 آبان کتاب درس من رو دریافت کردند و هنوز بعضی کتاب ها توزیع نشده.
ناشناس
|
Denmark
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
عوض اینکه این همه ایه یاس بخوانید نگاه کنید که ما کتابها را دخترانه و پسرانه کرده ایم و همه قران خوان شده اند و در هر مدرسه چندتا اخوند داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
عزلش کنید
سيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
اين همه كمبود كه تقصير يه شخص نيست بايد باور كنيم اموزش و پروش ما رها شده هست ده تا وزير هم عوض شه ايا مشكل زير ساخت حل ميشه
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟