بازدید 5333

اعلام آماری از علل و تعداد رد صلاحیت‌های داوطلبان در هیات اجرایی انتخابات مجلس

بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات، داوطلبانی که عدم تایید و احراز شدند، می‌توانند اعتراض خود را کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارایه دهند و سپس این اعتراض‌ها تسلیم هیات نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 14 November 2023

اعلام آماری از علل و تعداد رد صلاحیت داوطلبان در هیئت اجرایی انتخابات مجلس

تابناک _ با پایان یافتن مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات در هیات‌های اجرایی، نتایج این بررسی‌ها در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان به داوطلبان این انتخابات ابلاغ شد.

هیات‌های اجرایی از فرماندار، رئیس ثبت احوال و نماینده دادگستری به همراه هشت تن از معتمدان مردم در یک حوزه انتخابیه تشکیل می‌شود. پس از نام نویسی داوطلبان، مدارک آنها از سوی وزارت کشور به مراجع پنجگانه یعنی دستگاه وزارت اطلاعات، فراجا، دادستانی، سازمان اطلاعات سپاه و ثبت احوال کشور ارسال شده و این دستگاه‌ها بررسی خود را انجام داده و نتیجه بررسی را در اختیار هیات های اجرایی قرار می‌دهند و هیات‌های اجرایی بر اساس این مدارک، صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کنند.

بر اساس گفته محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور، از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۴ درصد عدم تأیید و ۱۴ درصد هم عدم احراز صلاحیت از هیات‌های اجرایی گرفته‌اند.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره دلیل احراز نشدن صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس اظهار کرد: «بیشترین نقص پرونده داوطلبان مربوط به بند ۹ ماده ۳۱ قانون انتخابات مبنی بر سابقه پنج سال فعالیت اجرایی، آموزشی یا پژوهشی است که برخی افراد اطلاعات مورد نظر را در هنگام ثبت‌نام درست بارگذاری نکرده‌اند و بر همین اساس شرایط احراز برای هیأت های اجرایی شکل نگرفته است.»

هیات‌های اجرایی موظف هستند که به داوطلبانی که درخواست کتبی داده باشند، دلایل عدم تایید یا عدم احراز را ابلاغ کنند. ۲۱ و ۲۲ آبان فرصت برای درخواست کتبی در نظر گرفته شده بود و در فاصله روزهای ۲۳ تا ۲۶ آبان هیات‌های اجرایی باید دلیل خود را به داوطلب اعلام کنند.

از سویی داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیات اجرایی تایید نشده است، در فاصله روزهای ۲۱ آبان تا ۲۴ آبان فرصت دارند تا به هیات نظارت استان شکایت کنند.

سوم آبان ماه امسال، نام نویسی نهایی دواطلبان دوازدهمین دوره انتخابات پایان یافت و بررسی صلاحیت‌های داوطلبان به مراجع پنج‌گانه ارسال شد و وزارت کشور و پنج دستگاه شامل (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند و با انجام استعلام‌ها این فرایند به پایان رسید.

نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ و در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان به داوطلبان اعلام شد.

همچنین بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات، داوطلبانی که عدم تایید و احراز شدند، می‌توانند اعتراض خود را کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارایه دهند و سپس این اعتراض‌ها تسلیم هیات نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از ارایه مدارک و ثبت اعتراض، هیات‌های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند در ۵۰ روز رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند و اگر داوطلبی در هیات نظارت دوباره عدم تایید یا عدم احراز گرفت، می‌تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲
هر چه بیشتر رد صلاحیت کنید بهتر خالص سازی تا آخرین نفر خودیها ادامه می یابد .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
جالبه که کشور توسط حزب‌اللهی ها اداره میشه و نتایجش به اونا مربوط نیست
کلا رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
اگر همه رو هم تائید کنند امثال شما رای نمی دهید!
البته خودتون محروم می شوید.
بیشتر تنگ نظری بود تا بررسی صلاحیت
کاش یکی توضیح میداد این 8 نفر معتمدان محلی چطوری و با چه معیاری انتخاب می شوند و ضمنا اسامی آنها منتشر می شد!
فرصت اعلام علل رد صلاحیت برای هیات‌های اجرایی تا 26 آبان و فرصت شکایت فرد به هیات استان بخاطر رد صلاحیت تا 24 آبان!!! یعنی هنوز مطلع نشده باید بهش اعتراض کنه!!!!!!!!
فرصت اعتراض دو روز قبل از اطلاع از علت رد شدن تمام میشه؟!! عجب برنامه ریزی و مدیریتی!!!!!!
تمام اعضای هیئت اجرایی توسط فرماندار انتخاب می‌شود آنوقت معاون وزیر کشور می‌گوید ما در رد صلاحیت‌ها نقشی نداشته ایم.!!
یکی از نمایندگان را گفتند :
آیا تایید شدید؟
گفت:آری و همه ی چاپلوسان نیز هم
جالبه ما یه همکار داشتیم که واقعا ضعیف بود و ارزیر کار در رو که معدل دیپلمش دوازده و نیم بوده ... ایشون تایید صلاحیت شده و مسعود پزشکیان رد صلاحیت ...
همان به قول خودشان حزب‌اللهی‌ها که کل مملکت را می‌خواهند روزگاری از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و حالا در دولت کنونی می‌خواهند همه‌جانبه با عربستان ارتباط برقرار شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار