بازدید 3810

مقررات سامانه ارزش افزوده

اگر جزو مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستید، با خواندن این مطلب اطلاعاتی کاربردی به دست خواهید آورد.
کد خبر: ۱۲۰۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 12 November 2023

مقررات سامانه ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم است که به عنوان منبع درآمد دولت‌ها محسوب می‌شود. کلیه مودیان مالیاتی موظف‌اند در موعد مقرر از طریق سامانه ارزش افزوده، نسبت به پرداخت این مالیات اقدام کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم ابتدا به تعریف دقیق قوانین ارزش افزوده بپردازیم و پس از آن، سامانه مالیات بر ارزش افزوده، نحوه ثبت نام و ارسال اظهارنامه در این سامانه را بررسی کنیم. اگر جزو مشمولان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستید، با خواندن این مطلب اطلاعاتی کاربردی به دست خواهید آورد.

قوانین ارزش افزوده؛ تعریف قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷ در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در سال ۱۴۰۰ نیز قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده به اجرا درآمد. در ماده ۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، ارزش افزوده به این صورت تعریف شده است: «مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه‌شده، با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل‌شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.»

به بیان ساده‌تر، ارزش افزوده به تفاوتی گفته می‌شود که بین ارزش کالا یا خدمات عرضه شده با کالا یا خدمات خریداری‌شده توسط مشتریان وجود دارد. به عبارتی، اگر کالا یا خدمتی طی چند مرحله مختلف آماده عرضه به مشتری نهایی شود، در هر مرحله ارزشی به آن اضافه خواهد شد؛ این ارزش با عنوان ارزش افزوده تعریف می‌شود که بر آن مالیات تعلق می‌گیرد.

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است؟ نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده

یکی از مهم‌ترین مباحث در قوانین ارزش افزوده، بحث نرخ مالیات ارزش افزوده است. تا سال ۱۴۰۰، مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات محاسبه می‌شد. در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و پس از تصویب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، این مالیات با نرخ ۹ درصد برای عموم کالاها و خدمات تعیین شد. در ایران برای محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، از روش تفریقی غیرمستقیم استفاده می‌شود.

در این روش محاسباتی، هر شرکت یا بنگاه اقتصادی، هنگام خرید یک کالا، علاوه‌بر بهای ماده اولیه، باید مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز به فروشنده پرداخت کند. همان شرکت، هنگام فروش کالا، باید علاوه‌بر ارزش کالای مشمول مالیات، مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز از خریدار دریافت کند. در نهایت، در زمان ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات، مابه‌التفاوت مالیات پرداخت‌شده و مالیات اخذشده را به سازمان امور مالیاتی بپردازد. برای جلوگیری از پیش آمدن خطا در انجام این محاسبات از نرم افزار حسابداری ابری سپیدارسیستم استفاده کنید. با کمک این نرم‌افزار پیشرفته، امکان اتصال از هر نقطه دنیا و مدیریت امور مالی شرکت برای شما فراهم می‌شود.

مقررات سامانه ارزش افزوده

معرفی سامانه مالیات بر ارزش افزوده

در قوانین ارزش افزوده، از دی‌ماه ۱۴۰۱ به بعد، کلیه مشمولان پرداخت مالیات ارزش افزوده برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن باید از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. برای وارد شدن به این درگاه اینترنتی که به عنوان سامانه ارزش افزوده شناخته می‌شود، باید از طریق نشانی my.tax.gov.ir اقدام کنید.

در این سامانه خدمات مختلفی به صورت غیرحضوری به مودیان ارائه می‌شود. افراد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند تا امکان استفاده از امکانات مختلف آن برایشان فراهم شود.

نحوه ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، با استفاده از کد ملی/ شناسه ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد در صفحه ابتدایی درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. بعد از ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری، وارد صفحه‌ای خواهید شد که خلاصه وضعیت مالیاتی شما را نشان می‌دهد. با انتخاب گزینه «ورود به سامانه ارزش افزوده» و تکمیل اطلاعات پرونده مربوطه، به‌راحتی می‌توانید اظهارنامه مالیات ارزش افزوده را ارسال کنید.

بعد از تایید اطلاعات اظهارنامه و دریافت کد رهگیری، صدور قبض مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود. با استفاده از قبض صادرشده و از طریق درگاه‌های بانک ملی شامل مراجعه حضوری به بانک، اینترنت بانک ملی، تلفن بانک ملی، دستگاهای خود پرداز بانک ملی و یا دستگاه‌های کارت خوان بانک ملی می‌توانید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنید.

مهلت ارسال مالیات ارزش افزوده؛ جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر

کلیه مودیان مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده، موظف‌اند که حداکثر ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل نسبت به ارسال و پرداخت اظهارنامه مالیات ارزش افزوده اقدام کنند. مودیان مالیاتی در این مدت باید از طریق سامانه ارزش افزوده و تکمیل مدارک، پرداخت مالیات را در مدت‌زمان مقرر انجام دهند.

درصورتی‌که مودیان در موعد مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات ارزش افزوده اقدام نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. طبق بند ۵ ماده ۲۲ قانون مالیات، جریمه عدم ارائه اظهارنامه ارزش افزوده معادل ۵۰ درصد مبلغ مالیات است؛ همچنین، تاخیر در پرداخت مالیات به‌ازای هر ماه ۲ درصد مبلغ مالیات خواهد بود. به همین دلیل تسلیم به‌موقع اظهارنامه و پرداخت مالیات در موعد مقرر اهمیت بسیار بالایی دارد.

مقررات سامانه ارزش افزوده

با کمک نرم افزار حسابداری سپیدار از جریمه‌های مالیاتی در امان بمانید

بر اساس قوانین ارزش افزوده، مودیان مالیاتی موظف‌اند تا حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل، اقدامات لازم به‌منظور تسلیم اظهارنامه مالیات ارزش افزوده و پرداخت آن را انجام دهند. درواقع، مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده، در یک سال مالی باید ۴ بار، مالیات ارزش افزوده به اداره مالیات پرداخت کنند. ارسال به‌موقع اظهارنامه و پرداخت مالیات در موعد مقرر به اندازه‌ای اهمیت دارد که سازمان امور مالیاتی جرائم سنگینی را برای عدم پرداخت به‌موقع مالیات ارزش افزوده در نظر گرفته است.

اگر می‌خواهید از جریمه‌های مالیاتی در امان باشید، پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید. به کمک این نرم‌افزار صورتحساب‌های مالی همیشه به‌روز خواهند بود و شما به‌راحتی می‌توانید در موعد مقرر نسبت به محاسبه میزان مالیات پرداختی و تهیه اسناد و مدارک مالی اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره این نرم‌افزار جامع و کاربردی حتما به سایت sepidarsystem.com سر بزنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست