بازدید 11926

همه چیز تغییر می‌کند، الا زنده‌گیری زجرآور حیات وحش! +فیلم

نقص بزرگی که اگر روزی رفع شود، تازه این سوال را به دنبال خواهد داشت که آیا در همه استان ها، شهرستان‌ها و مناطق تحت حفاظت، دامپزشک زبده‌ای که به سرعت در دسترس باشد و بتوان روی کمک و دانشش در مقوله حیات وحش با تنوع فراوان و مسائل مختلف، حساب باز کرد، هست؟ امکانات مورد نیاز برای پیمودن فرایند درمان، مثل امکانات رادیوگرافی و دیگر تجهیزات تشخیصی چه؟!
کد خبر: ۱۲۰۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷ 05 November 2023

همه چیز تغییر می‌کند الا زنده‌گیری زجرآور حیات وحش! +فیلماز به کارگیری دانش و فناوری‌های نوین برای پایش محیط زیست تا تصویب بودجه برای بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی، در همه زمینه‌ها پیشرفت می‌کنیم الا یکی!

به گزارش «تابناک»؛ از شیر و ببر تا بسیاری از گونه‌های مختلف که روزگاری در گوشه و کنار ایران می‌زیستند و حالا منقرض شده و حسرتشان را باقی گذاشته اند، همواره انگشت اتهام در این خصوص پیش از سایر عوامل به سمت ما نشانه می‌رود؛ به سمت عامل انسانی که به اشکال مختلف در رقم خوردن این فاجعه نقش آفرینی کرده و می‌کند. از تحدید زیستگاه‌ها و آلوده کردنشان تا شکار و حتی کشتار گونه‌های حیات وحش.

همه چیز تغییر می‌کند الا زنده‌گیری زجرآور حیات وحش! +فیلمبله کشتار؛ کشتنی که نه به قصد مصرف گوشت، که گاه برای پوست حیوان، گاه برای برداشتن قسمتی از یک گونه به عنوان طلسم و گاهی هم کاملا بی دلیل، از سر هوس و به قصد تفریح صورت می‌گیرد! مثل اتفاقی که اوایل ماه از شمال غربی شهرستان شاهرود در استان سمنان، در محدوده مجن_فرحزاد، بخش بسطام، در دامنه رشته کوه البرز مخابره شد و حکایت از کشف لاشه دو قلاده خرس را داشت که با ضرب گلوله کشته شده بودند.

اتفاقی که کم و بیش برای تمامی محیط بانان کشورمان و حتی بسیاری از ساکنان اطراف زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش، آشناست. کشتار گونه‌های ارزشمند حیات وحش که می‌دانیم یکی از نتایج فقدانشان، برهم خوردن چرخه زیستی در طبیعت است که تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد و دیر یا زود گریبان همه را خواهد گرفت.

البته ماجرا همیشه هم به این شکل پیش نمی‌رود و پایان زندگی برخی جانداران نه با شلیک، که با ندانم کاری و قصور رقم می‌خورد. مثل اتفاقی که حالا با انتشار ویدئو‌هایی برملا شده و دست بر قضا باز هم مربوط به همان محدوده کشتار خرس‌ها در دامنه البرز است، در حومه مجن است و در آن محیط بانانی دیده می‌شوند که می‌کوشند به شیوه‌ای بدوی و عجیب، خرسی را زنده گیری کرده و همراه خود ببرند.

پستاندار درشت جثه‌ای که هرچند زخمی است و از شدت جراحت، نایی برای مقاومت ندارد، پنجه‌های تیز و دندان‌ها و آرواره بران و قدرتمندنش، موجب شده که برای به دام انداختنش از ترکیب چندین طناب و تور بهره بگیرند و چون در این کار هم مهارت خاصی ندارند، تلاششان به موفقیت ختم نشود و در نهایت کسی که مشغول فیلمبرداری است، خسته شود و ضبط را متوقف کند.

فرجام این تلاش البته مشخص نیست و در فقدان روایت رسمی، فضا برای گمانه زنی باز شده تا برخی بگویند این خرس زخمی بعد از انتقال به اداره محیط زیست جان داده و برخی مدعی شوند که اساسا این زنده گیری مربوط به همان خبر کشف لاشه دوقلاده خرس است، در حالی که این یکی زنده بوده و بعد از کشف و این زنده گیری زجرآور و دردناک، مرده و در خبر آن گونه روایت شده که گویی از ابتدا مرده بوده است!

نکته قابل تامل، اما نه این مسائل که تداوم فقدان یک ابزار به شدت کاربردی و ضروری در اختیار محیط بانان یعنی تفنگ و دارت بیهوشی است که به خلق فاجعه‌های پرشماری منجر شده است؛ از ناتوانی در زنده گیری گونه‌های حیات وحش که به هر دلیل در محدوده زیست مردم گرفتار آمده، ترسیده و برای رهایی خود به برخی افراد هم حمله ور شده اند تا موارد پرشماری برای زنده گیری حیوانات مصدوم و مجروح که به افزایش آسیب آنها، ایجاد ضایعات جبران ناپذیر برایشان و حتی مرگشان منجر شده است.

کمبودی مسبوق به سابقه که بار‌ها مسئولان بر رفع آن تاکید کرده اند، اما با بروز حوادث مختلف و فقدان تفنگ و دارت بیهوشی، مشخص شده که چندان واقعی نبوده است و یا به تحویل یک اسلحه با چند دارت محدود به ادارات استان‌ها و برخی پاسگاه‌های محیط بانی محدود شده و تقریبا تفاوتی در وضعیت به وجود نیاورده است؛ کمبودی که از خیلی مسائل حل شده قدمت بیشتری دارد، اما در ابعاد وسیع مورد بی توجهی قرار گرفته است.

تعداد بازدید : 837

نقص بزرگی که اگر روزی رفع شود، تازه این سوال را به دنبال خواهد داشت که آیا در همه استان ها، شهرستان‌ها و مناطق تحت حفاظت، دامپزشک زبده‌ای که به سرعت در دسترس باشد و بتوان روی کمک و دانشش در مقوله حیات وحش با تنوع فراوان و مسائل مختلف، حساب باز کرد، هست؟ امکانات مورد نیاز برای پیمودن فرایند درمان، مثل امکانات رادیوگرافی و دیگر تجهیزات تشخیصی چه؟!

پرسش هایی که ظاهرا تدبیر همه مسئولان از گذشته تا به حال برای پاسخ به آن، رها کردن پروسه زنده گیری حیوانات در همان گام نخست است! پروسه‌ای که چون بدون ملزومات اولیه و توسط افراد ناآشنا به فن و فنون این کار، اجرایی می‌شود، اصلا عجیب نیست که مرگ دردناک این گونه‌های ارزشمند را به دنبال داشته باشد و به آنجایی نرسد که حیوان تیمار و درمان گردد، احتمالا امکان رهاسازی در طبیعت را از دست بدهد و ندانند با آن چه کنند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
وقتی هر بی لیاقتی را فقط بخاطر روابط می کنید رییس یک سازمانی او هم یک نالایق تر از خودش را می کند معاون، او هم یکی بدتر از خودش را مگذارد رییس اداره، و همینطور چرخه نالایق ها تا آخر می شود نابودی آن چیزی که قرار است حفظ شود
وقتی بجای نیروی متخصص نیروی با رانت و سهمیه مدیر میشه !!!!
بیچاره این حیوونا که دست ایرانیا افتادن جای دیگه بود چون در خطر انقراض بودن حتما براشون فرش قرمز پهن می کردن
من یک داده به این موضوع وارد می کنم:
برخی نهادهای اطلاعاتی به نیروهای خود حداقل یک و به صورت معمول 2 تا 3 اسلحه شکاری در طول خدمت سهمیه میدهند که بخش قابل توجهی از این سلاح ها و مجوز آن، به اشخاص ثالث فروخته می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
سلام
طبق قانون هرکسی میتونه یه سلاح ساچمه زنی یه دونه گلوله زنی و یه خفیف داشته باشه. از زمان خرید تا فروش اسلحه باید سه سال بگذره. چیزی به ننام فروش مجوز نداریم. ما یه اسلحه داریم که مجازه شما وقتی میخوای بفروشی صلاحیت خریدار بررسی میشه و فرد خریدار مجوز دریافت میکنه
مثل بقیه کارهاتون
حیوانها و جانوران دست هر کس که میخواد بیفته ، فقط دست مردم ما نیفته. همه مدیران ما با روابط البته بدون تحصیلات مشغول شدند و عاقبت حیات وحش همینه که میبینید.
مردم ما وقتی حیوانات را میبینند فکر میکنند باید آنها را بگیرند و زندانی کنند.
تیتر خبر شبه برانگیزه ! الان منظور شما از همه چیز تغییر میکنه دقیقا چیه ؟ به نظر من اگر غیر این بود باید تعجب کرد و تیتر زد . مثل این برای اولین بار زنده گیری به روش کاملا علمی و توسط کارشناسان حیات وحش انجام شد . به امید آن روز
به عنوان یه سمنانی خدمتتون عرض میکنم
همینکه یه سمنانی به خرس نزدیک شده جای شکرش باقیه
مردم ما از خطر و چیزی که آسایششون رو به هم بزنه فرارین
کل اداره محیط زیست تجهیزات زنده گیری چند تا داریم؟ از اون بدتر اینکه مسئولین کلیدیش همه با آشنابازی جذب شدند. برید ببینید چند تا از رئیس های استانها همشاگردی سلاجقه بودن! دستتون میاد لیاقت و فرصتهای برابر یعنی چی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست